Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

De ruimte-rpg Eve Online opende vandaag precies tien jaar geleden zijn deuren. Het spel van de IJslandse developer CCP is nog altijd populair: in februari bereikte de mmorpg het aantal van een half miljoen betalende gebruikers.

Op 6 mei 2003 kwam Eve Online uit beta en konden spelers een account aanschaffen, al was de game in Nederland en België pas vanaf 23 mei te spelen. Daarmee is Eve Online een van de langer lopende mmorpg's, langer dan bijvoorbeeld World of Warcraft, dat uit de herfst van 2004 stamt. Er zijn echter wel mmorpg's die al langer meedraaien, zoals Ultima Online en Furcadia.

Eve Online speelt zich af in de zeer verre toekomst, waarin de mensheid alle natuurlijke bronnen op aarde heeft verbruikt en op zoek gaat naar alle planeten. Het in-game-universum bevat meer dan 5000 zonnestelsels. In tegenstelling tot in veel andere mmorpg's zijn er niet meerdere realms, oftewel spelwerelden, maar bevinden alle gebruikers zich in dezelfde spelwereld.

In februari bereikte het spel het aantal van 500.000 betalende gebruikers; voor een abonnement moet 11 tot 15 euro per maand worden neergelegd, afhankelijk van de periode waarvoor spelers betalen. Anders dan bij bijvoorbeeld World of Warcraft krijgen gebruikers uitbreidingen voor het spel gratis. Op dit moment zijn er achttien uitbreidingen; de eerstvolgende, Odyssey, verschijnt in juni.

Het spel wordt ontworpen door het IJslandse Crowd Control Productions, dat de game in eigen beheer uitgeeft. Naast Eve Online werkt CCP aan een shooter voor de PlayStation 3, Dust 514, die zich afspeelt in hetzelfde universum als Eve. Spelers van Eve kunnen bovendien samenwerken met Dust 514-spelers.

Eve Online

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

Voor de 'anniversary' hebben ze o.a. een heel mooie 'origins' trailer gemaakt waar het achtergrondverhaal in uitgelegd wordt, evenals een gestileerde impressie van de gameplay: http://www.youtube.com/watch?v=FZPCiqBLPM8
Naar mijn mening een echt kunstwerk, en het meest indrukwekkende spel ooit gemaakt.
De mogelijkheden zijn duizelingwekkend. Echter, het spel is zo lastig. Je moet een jaar investeren om iets van betekenis te kunnen spelen in het universum, en tot dan is het een behoorlijk eentonige grind.
Het is al een tijdje geleden dat ik het nog gespeeld heb, mogelijk is het al wat verbeterd. En mogelijk keer ik nog wel een keertje terug.
In ieder geval weten ze al 10 jaar tegen de stroming in te zwemmen, en dat op zich is al een dikke pluim waard.

[Reactie gewijzigd door Wilibrord op 6 mei 2013 12:40]

Sorry, maar dit is toch een beetje een vreemde interpretatie.

De enige reden dat EvE bestaansrecht heeft is omdat tot nu toe de enige (goede) space-mmo is.

Helaas is de learning curve zò hoog dat het achterlijk lastig is voor nieuwe spelers om erin te komen, en dit is dan ook de reden dat het spel zo weinig spelers heeft.

Ik wil niet op de feiten vooruit lopen maar ik denk dat als Star Citizen uit is het heel rap gedaan is met EvE . ze gebruiken een achterhaald subscription systeem.
EVE heeft bestaansrecht omdat het als enige MMO níet zwijkt voor de wensen van de "casual" speler. Het is moeilijk, het is hard, en verre van vergevend. In de woorden van de lead game-designer:

"I think one of the coolest things in gaming was the old Star Wars Galaxies, where the Jedi's where super rare, and of course they changed it to be something that was more achievable for everyone, and I think EVE is kind of the opposite direction, like one of our design principles is there should be aspirational goals that will be coveted by many but reached by few. And I think that's a super strong point for EVE, I'd love to have a ship that there are only 2 of, and the only way you could get it is to kill the guy that has it. I don't think people are entitled to success, I think the fact that you can dream about getting something and 99% of people won't actually get that, I think that's great"

Maar dat betekend niet dat je als nieuwe speler geen impact kan maken. Fleets van frigates (kleinste schepen in EVE) kunnen gigantische schade aanrichten, zeker als ze goed georganiseerd zijn. Ook is er, geen oneindige stroom aan "nieuwe gear" zoals bij de meeste mmo's, iedereen heeft al jaren toegang tot dezelfde schepen, dezelfde modules, en dus is de "playing field" altijd gelijk. Een 6 maanden oude speler kan makkelijk winnen tegen een 5 jaar oude speler, mits het juiste schip tegen de oudere speler word gebruikt, of van een betere moduleset gebruik gemaakt word.

Ook hoef je niet eindeloos te grinden om "max lvl" te worden. Het trainen van de skills om meer te kunnen plaatsen op je schip, betere wapens te gebruiken en grotere of andere schepen te kunnen vliegen, lopen door terwijl je offline bent. Van veel hoeven spelen om mee te komen met anderen is dus geen sprake. Vele grote alliances hebben zelfs ship-replacement-programmes en geven zelfs gratis schepen weg bij grote operaties.

EVE heeft daarnaast de grootste, meest complexe, en meest interessante online economieën in de wereld van MMO''s. Om het hele plaatje draaiende te houden en te reguleren hebben ze hoog opgeleide economen in dienst, en kunnen spelers die het een en ander weten van economie heel veel in-game geld opstrijken. Er word gespeculeerd, er word gemanipuleerd, je kan statistieken downloaden vanuit de game client, die je vervolgens in excel kan gebruiken om je eigen markt-imperium op te bouwen.

EVE leuk maken voor jezelf is een kwestie van jezelf omringen met de juiste mensen, goed en veel te lezen en daarna pas vragen stellen, en vooral geduld hebben. Als je eenmaal wat bereikt in EVE is er al zoveel aan voorafgegaan dat het vele malen bevredigender is dan in welk ander spel dan ook.

Ja, de learning curve is extreem hoog, en hopelijk blijft dat ook zo. Niet naar de OP gericht, maar ik heb liever een game waarin we met een klein aantal spelers spelen die daar vrede mee hebben, en waarvan degene waar het te moeilijk voor is weer stoppen, dan 10 miljoen (pardon my french) waarvan het meerendeel van voren niet weet dat ze van achteren leven.

Doe wat je wilt in EVE, het kan. Je mag mensen oplichten, je mag dingen stelen, weet alleen dat er altijd consequenties zijn, niet vanuit de developers, maar vanuit de speler community. Zonder spelers zou er ook geen EVE zijn. Alles wat op de markt aangeboden word, is uiteindelijk gemaakt door een speler (op een select paar items na).

En de subscription fee? ik betaal het graag, voor meerdere accounts zelfs. De game word ontwikkeld door mensen die een fantastisch product neerzetten en daar mogen ze voor beloond worden.
Goede post, als oud-speler herken ik het helemaal :) Een overzicht van de grootste battles, scams en heists in Eve staat hier, blijft gaaf om te lezen hoe dynamisch dit micro-universum is.
Als ik deze uitstekende post lees, wil ik weer terugkeren naar het EVE universum...if only I should have the time!

Meest indrukwekkende MMORPG die ik heb gespeeld
Die curve is al weer heel erg bijgesteld. Zelfs ik kan het ;)

CCP is heel erg veel bezig met het doorontwikkelen van het spel in samenwerking met hardware fabrikanten om een zo mooi mogelijk spel te krijgen.

Demo met Oculus Rift:
http://www.youtube.com/watch?v=rjhyRkAlK5I

DX11 ondersteuning (wanneer dit komt is niet duidelijk, maar wel cool om te zien)
http://www.youtube.com/watch?v=8k7oaz8mWug
CCP heeft het dus nog steeds niet afgeleerd om hun wilde creatieve ideeen online te gooien zonder er ook iets concreets mee te doen voor de spelers?

Op zich is het een leuk spel. Maar net als bij alle andere MMO's geldt dat als je een beetje serieus mee wilt doen je serieus veel tijd kwijt bent. En goedgelovigheid wordt ook genadeloos afgestraft als je pech hebt want dat betreft is het 'Sociopath Online'.

Zelf ben ik afgehaakt naar het zoveelste incident van inconsequent gedrag van CCP.
zowieso ziet de game er al fanatastisch uit,
en sommige van de wars zijn extreem spectaculair, voorbeeld:
the battle of asakai:
http://www.youtube.com/watch?v=yTQHv0FrgrE
nee hoor, de juiste spelers die de inzicht hebben bereiken al heel snel de top. ik heb fleet commanders meegemaakt die het spel binnen een half jaar onder controle hebben en fleets van 200+ man commanderen in een drake of iets dergelijks :p.

het is een misinterpretatie dat je veel skillpoint nodig hebt om überhaupt iets in eve te kunnen doen. bij pvp maakt het geen bal uit hoeveel sp je hebt, als je maar de juiste mensen om je heen hebt met wie je kan spelen en groeien.

mensen de het spel spelen om snel rijk te worden door de industriële route in te gaan hebben het lastiger omdat zij moeten concurreren met mensen die het spel al 10 jaar spelen en max sp hebben, hier speelt sp wel een rol. maar dan nog, als je de juiste mensen om je heen hebt dan kan je makkelijk meegroeien.

En Star Citizen ? lol dat zeiden ze ook al van wow, tanks, lol, star wars/trek/gate, en nog een hele reeks "eve-killers".

EVE zal wel een achterhaald subscription systeem hebben maar het werkt voor hen en hun subscribers betalen het wel omdat zij dat willen. dat zegt niks over een achterhaald systeem maar dat mensen bereid zijn om te betalen voor het spel en dat blijft nog lang zo.
Geen van je argumenten snijdt hout IMHO

Ja, het is moeilijk, maar 500.000 betalende gebruikers is een heel behoorlijke score, dat haal je echt niet zomaar, en al helemaal niet als een spel zo achterhaald en achterlijk lastig is als jij voorschildert.

Daarnaast wordt Star citizen ook (geheel of gedeeltelijk) subscription based en ik vind EVE een lichtend voorbeeld van hoe een subscription based spel zou moeten zijn, ik vraag me af wat jij er eigenlijk zo achterhaald aan vindt? Ik ben nog heel benieuwd of Star Citizen echt waar gaat maken wat ze allemaal beloven. Ik hoop het van harte, maar het is wel HEEEL ambitieus allemaal. Dikke kans dat het een oppervlakkige versimpelde ripoff van EVE wordt, of net zo 'achterlijk' moeilijk zoals jij het zo kleurrijk verwoordt.

De grootste kracht van EVE zit hem in de playerbase en de player based governance. Dat doe je niet zomaar na als nieuwkomer, je hebt een volwassen playerbase nodig en erg veel tijd om het te laten groeien. Het is niet voor niets dat EVE zo langzaam, maar gestaag is gegroeid. Ik vind het een weergaloos spel iig, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen die niet echt dedicated zijn snel afhaken.

[Reactie gewijzigd door Kasparov13 op 6 mei 2013 13:11]

Je hoeft niet zo persoonlijk te worden hoor.. het is maar een mening :)

Bij mijn weten krijgt Star Citizen geen sub. Wel uiteraard micro transactions.

Ik zal je precies uitleggen waarom ik subscriptions , bij welk spel dan ook achterhaald vind. Ten eerste wil ik de hoofdgroepen even onderverdelen in 3 groepen

1. Bij aanschaf betaalde games mèt subscriptie
2. Gratis downloadbare games met subscriptie
3. Gratis downloadbare games zonder subscriptie èn micro payments

Groep 1 is zwaar verouderd. Je betaalt voor het spel bij aanschaf, en daarna betaal je 10-14 euro per maand. met andere woorden , iemand die het spel 3 uur per week speelt en geen pvp/raids doet, betaald exact hetzelfde als iemand die 60 uur per week raids doet en vèèl meer van het spel benut.. eerlijk? Ik dacht het niet. Met een micro transactie systeem zou de 60 uur spelende raider dmv micro transacties alles kunnen doen wat hij wil , en zou hier geen last van ondervinden. Voor de 3 uur spelende speler is dit vèèl eerlijker, want hij/zij kan nu betalen voor wat hij/zij daadwerkelijk gebruikt. Betalen voor server onderhoud en content updates is overbodig, zie Path of Exile als een goed voorbeeld. gratis downloadbaar en speelbaar, en de dev's maken mèèr dan genoeg winst met hun micro-transactie store om de servers te betalen. We hebben hier hier over een spel wat bij mijn weten minstens 1 miljoen spelers heeft.

Groep 2 is al iets beter, echter betaald iemand die veel minder speelt nog steeds even veel als iemand die heel veel speelt , m.a.w , niet eerlijk.

Groep 3 is ideaal. Zo kan iedereen precies zelf bepalen hoeveel hij betaald, OF hij betaald en zoja hoeveel.

Begrijp me niet verkeerd, ik hoef ècht niet zo nodig gratis games te hebben. Als een spel goed is en mij bevalt, koop ik het , mijn hele kast staat er vol mee. Maar subscription based games hebben gewoon niet de toekomst. De enige reden dat WoW bijvoorbeeld er nog mee weg komt is omdat iedereen dat gewend is van Blizz, niet omdat het zo'n super systeem is. Als je nù, vandaag de dag een MMO uitbrengt die betaald is bij aankoop èn een sub heeft, is het gedoemd te mislukken.

Laten we het dan eens hebben over de playerbase van EvE. Hier heb ik ook kennis mee mogen maken, en helaas was mijn ervaring minder leuk. Als beginnende speler heb je nog wel eens vragen die al vaker beantwoord zijn, en dit laat men je dan ook graag weten. Tevens zijn er ook echt veel elite-spelers die het maar al te graag newbies trashen. Ook wel een paar aardige gasten ontmoet hoor, maar het is echt niet zo makkelijk om als nieuwe speler in een goede corp te komen.

Ik zeg niet dat EvE een slecht spel is , absoluut niet . Ik zie ook de goede kanten wel, maar het is mijns inziens toch iets minder rooskleurig en geweldig. kan, meningen verschillen.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 6 mei 2013 13:25]

Ten eerste citeer ik alleen jouw woorden. Achterlijk en achterhaald zijn de termen die je zelf gebruikt in je reactie, ik word helemaal niet persoonlijk, ik spiegel enkel mijn taalgebruik aan het jouwe.

Daarnaast ben ik het extreem oneens met je mening over betaalstructuren. Microtransactions zijn wat mij betreft dé doodslag voor moderne spellen. Hoe veel spellen ik al wel niet voorbij heb zien komen die bewust door de dev gehandicapt zijn gemaakt om een speler te dwingen geld te betalen voor de volledige ervaring dmv Microtransactions, op Android is het al helemaal belachelijk. Ik vind het een hele nare ontwikkeling en hoop dat we snel terug gaan naar gewoon betalen voor een COMPLEET spel, zonder allemaal freeloaders die denken dat alles gratis moet zijn en de serieuze spelers dwingen voor elke mindfart van de ontwikkelaar extra te betalen.

Gamers zijn verwend geraakt en vinden dat alles gratis moet zijn, legaal of illegaal, en dat doet de scene géén goed. Mensen vergeten dat ze een product gebruiken dat miljoenen heeft gekost om te maken, en ik betaal daar graag voor, op de normale manier, dus niet door een brak spel te kopen en daarna nog effe door betalen voor de volledige ervaring.

Wat betrefd de playerbase, deze is zeer volwassen en voorkomend bij EVE, zolang je geen vragen stelt die je op elk forum of door drie klikken in google zelf kan beantwoorden. Het is gewoon een game die een beetje dedication vereist, als je in de eerste play iedreen gaat spammen met simpele vragen die je ook zelf kan beantwoorden dan krijg je ook in real life geirriteerde antwoorden. De playerbase van EVE is wat mij betrefd een voorbeeld, als je je niet als een noob gedraagd wordt je ook niet zo behandeld in mijn ervaring, daar kunnen vrijwel alle andere online games nog een hoop van leren, om over WOW nog maar te zwijgen.

[Reactie gewijzigd door Kasparov13 op 6 mei 2013 14:07]

Jij hoeft jouw taalgebruik niet te spiegelen aan dat van mij.

Hoe kan iets wat goed werkt , mits goed uitgevoerd , de doodslag zijn voor spellen? er zijn genoeg voorbeelden (zie mijn eerdere , Path of Exile, Lord of the rings online) waar het uitstekend werkt. Je leest voor het gemak ook compleet over mijn stuk heen dat ik hier een complete legale game collectie heb staan waar je U tegen zegt. Ook ga je niet in op het punt dat een subscriptie per definitie oneerlijk kan zijn, tenslotte speelt niet iedereen 100% content , en sommige mensen spelen maar 10 uur per week, andere 25-30 . Waarom betalen voor content wat je niet gebruikt als het ook anders kan? Je koopt toch ook niet 10 pakken melk als je er maar 5 opdrinkt, want de fabrikant moet winst maken?

Jammer dat je jezelf zo limiteert, het lijkt wel of je mijn standpunten niet wilt zien.

Je doet nu ook voorkomen alsof ik een of andere noob ben geweest in EvE , qua vragen, wat absoluut niet zo is . Mensen helpen en vragen beantwoorden doe ik altijd graag in spellen, en juist wat iets een goede community maakt is het feit of je een beetje op weg geholpen wordt waar nodig, en dat je dit ook teruggeeft aan de rest van de spelers. In mijn geval was dit bij EvE niet zo.

Ik snap niet wat je tegen het f2p systeem hebt. Wil je de volledige spel ervaring? dan geef je je 50 euro'tjes uit en dan ben je klaar. Je hebt dan het spel ge-unlocked, en bent evenveel kwijt als dat je zou zijn met een aankoopbedrag en/of sub. Wat is hier het probleem?
@Visgek82: het lukt je zelf niet om de argumenten van de ander goed te lezen, want wat Kasparov13 juist betoogt is dat het F2P en micro-transactiemodel de doodsteek zijn voor een volledig en compleet product. Inherent aan het microtransactiemodel is dat de ontwikkelaar jou wel moet gaan dwingen om dingen te kopen. En om dat te kunnen doen, moet je een winkeltje hebben waar spelers dingen vinden die ze willen hebben. En om dat te doen, ben je haast gedwongen om essentiele spelonderdelen in de winkel te verwerken.

Dat is dus precies wat er mis is met F2P. En alleen die cosmetische troep, eerlijk gezegd heb ik dat nooit echt begrepen. Heel veel ambitieuze developers hebben geprobeerd om microtransacties succesvol te laten zijn. Kijk naar Guild Wars 2, kijk naar TERA en de vele anderen. Negen van de tien keer is het armoe troef en wordt de ontwikkeling van de game vertraagd of in rare bochten gewrongen waar de playerbase doorgaans niet blij van wordt (again, zie TERA, waar de masterwork alkahest uit de ingame vendor verdwijnt...) Ik moet zeggen dat ik in geen enkele game echt blij werd van de microtransacties, terwijl ik een stuk minder last had van het betalen van een sub fee.

Het grappigste is nog dat per saldo de games met sub fee en GEEN microtransacties, veel goedkoper blijken om te spelen.

Als laatste punt, over sub fees - vergelijk het eens met een krantenabonnement. Lees jij elke dag je krant van voor naar achter? Zo niet, dan is de sub dus oneerlijk omdat jij de sportpagina nooit leest, of is het oneerlijker voor mij omdat ik buitenland en economie niet boeiend vind?!

Je argumenten snijden gewoon geen hout - daarom wordt er niet op ingegaan. Bij deze dus.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 mei 2013 10:05]

Wat betreft eve community je bent een hele belangrijke ding vergeten: eve community heeft grootste, meest uitgebreidste en meest vaak geüpdatet FAQ van alle games die ik ken die is ook nog is helemaal door de spelers opgebouwd.
zie evewiki , evo files , dotlan en talloze hulp tools/website die allemaal door spelers zijn gemaakt en ondersteunt.
Sorry, maar Eve een volwassen player base? Dat wil de community graag denken (van nagenoeg elk spel zegt de community dat), maar ik kan niet zeggen dat in mijn eve tijd (3 jaar ofzo, dus niet een maand uitgeprobeerd) dat daadwerkelijk heb gezien.

Sowieso kan je al kijken naar echte leeftijd, bijvoorbeeld het zo gehate WoW onder EvE spelers, maar met wat googlen kom je er wel op uit dat die player base gemiddeld ouder is dan EvE spelers.

En laten we niet over gedrag beginnen, want daar moet je bij eve echt niet blij van worden. Corporations speciaal voor newbs worden systematisch gewardecced en 'geinfiltreerd' (tussen aanhalingstekens omdat met alts elke idioot dat kan doen en je je er eigenlijk niet tegen kan verdedigen), en zo ongeveer alleen Eve Uni is groot genoeg om zich daar een beetje tegen te beschermen. DDOS aanvallen op elkaars teamspeak servers zijn geen bijzonderheid, ik weet niet hoe het op dit moment zit, maar de sterkste alliances waren systematisch aan het botten voor hun supercapital fleets, om het nog maar niet te hebben over systematisch grieven, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Ik wilde hier toch even op reageren. Ten eerste mis je nog een categorie:

Namelijk de betaalde games zonder subscriptie, als voorbeeld: Guild Wars 2

Wat je vooral ziet bij de subscriptie games:

Games worden vooral doorontwikkeld, en naar de spelers geluisterd. Als voorbeeld: Eve Online. CCP is continu bezig met het finetunen van de gameplay en nieuwe content. Er is altijd wel een "nieuwe update coming" tevens is deze gratis. Verder zijn er erg veel GM's etc aanwezig om het spel vlekkeloos te laten lopen alsmede bughunters. Petitions kunnen lang duren, maar "gamebrekende" bugs/glitches komen erg hoog in de queue en worden snel geholpen.

Ditzelfde geld voor WoW, ik ben wel eens een GM ingame tegen gekomen omdat ik vast zat, deze kwam mij dus ingame helpen. Deze games kunnen hun resources dus meer inzetten voor hun spelers, dan op de creatie van new "gadgets, items, achievements om zo hun microtransacties te steunen.

Verder hebben deze games over het algemeen een diepere gameplay, vergelijk dungeons van Guild Wars met WoW. Erg groot verschil met WoW als winnaar qua variëteit en moeilijkheid.

De "gratis" games zijn natuurlijk gratis, dus je verwachtingen zijn natuurlijk lager, en er kan minder kritisch naar gekeken worden. Je vergelijkt een gratis shuttlebus met een taxi rit. Beide doen hetzelfde ( van A naar B ) maar de (game) ervaring is waar naar mijn mening gratis games het verliezen.

In f2p games zijn er erg veel immersion brekers - je wordt constant herinnerd dat je iets kan kopen. Waar je in EvE echt moet zoeken naar dingen te kopen voor echt geld ( AURUM) en wordt het heel subtiel gedaan. Echter in F2P, (GW2 - Planetside - Anno Online) zit in elk menu, zo niet op je standaard UI al een knop of link om je eraan te herinneren dat als je extra hout wilt, of een vet wapen of een extra time boost je deze kan kopen.

Naar mijn mening zijn subscription games helemaal niet aan het uitsterven, ik hou van een uitdaging, ik wil beter worden, ik wil op gelijke schaal met andere spelers mijn spel spelen. En hoewel F2p altijd zegt, het is geen Pay 2 Win, laten we eerlijk zijn.. Betalende spelers hebben meestal toch net die "extra edge"
Toch mis ik echte argumenten, alleen vinden dat iets niet eerlijk is is niet genoeg, want niet alleen tijd is dan een waarde die je kunt gaan gebruiken maar ook game features: waarom zou ik moeten betalen voor onderdelen van een spel waar ik geen gebruik van maak maar die wel ontwikkelingstijd hebben gekost?

Als je dus de "niet eerlijk" redenatie gebruikt kom je uit bij of helemaal gratis games (en het gros daarvan is gewoon slecht) of dat je voor iedere scheet moet gaan betalen waardoor alles saaie en middelmatig eenheidsworst wordt.

Ik heb altijd de indruk dat het geklaag over abonnementen altijd vooral voorkomt bij <18, ik speel zelf eve en wow en die kosten vallen reuze mee.
De enige reden dat WoW bijvoorbeeld er nog mee weg komt is omdat iedereen dat gewend is van Blizz, niet omdat het zo'n super systeem is. Als je nù, vandaag de dag een MMO uitbrengt die betaald is bij aankoop èn een sub heeft, is het gedoemd te mislukken.
Het probleem is wat dat betreft niet de sub maar het feit dat de meeste mmo's die het proberen op te nemen tegen wow naast betere graphics simpelweg niet bieden waar mensen al aan gewend zijn, het gros is pvp only en de weinig die nog wat aanbieden kwa pve/dungeons voelen aan alsof ze 10 jaar in het verleden leven...
Niet alleen WoW komt ermee weg, maar ook EVE Online, Ultima Online, Warhammer, etc. Dat zijn stuk voor stuk langlopende MMORPG spellen, met een flinke playerbase en die werken met subscriptions. En jij noemt een spel "Path of Exile" een Diablo III kloon wat net uit is (wat trouwens ook een snelle dood stierf) en legt dat eventjes naast deze bewezen MMORPG's? Ga je schamen :)

Daarnaast moet je ook vanuit de ontwikkelaar redeneren en niet vanuit de spelersgroep. Een MMORPG moet onderhouden worden, je bent maandelijkste kosten kwijt aan servers, energie, ontwikkelteam, etc. Microtransacties vormen geen vaste en betrouwbare inkomstengroep voor een ontwikkelaar. Tegenvallende aantallen microtransacties kan juist leiden tot hele vervelende reclame achtige taferelen en een overproductie van items om de transacties aan te jagen. Kortom: Subscriptions leveren gewoon meer omzet op, hoe eerlijk of oneerlijk het ook is. En omzet betekent een beter onderhouden spel.

Ik heb liever een betaalde game met subscriptions, omdat dat garandeert dat de ontwikkelaar kan blijven investeren in een game dat ik leuk vind. Mits er voldoende spelers in de game kunnen blijven.

Maargoed ik ben Ultima Online speler, een MMORPG, dat nog steeds inkomsten oplevert voor EA na 15 jaar.

Let wel: Voor FPS gaming kunnen microtransacties overigens wel werken en ook voor games zoals Starcraft en Dota. Dit komt omdat die spellen vrijwel af zijn en weinig nieuwe content en support nodig hebben in tegenstelling tot MMORPG. Dus het microtransactie model gaat voor dat type spellen uitstekend op.

[Reactie gewijzigd door Noeandee op 7 mei 2013 09:03]

Visgek82 volgens mij ben je in de verkeerde corp terecht gekomen of zelfs nooit in een goede corp voor beginners terecht gekomen. Maar er zijn een aantal corps/alliancers die dat wel doen en ook de 10000e dezelfde vraag beantwoorden. Wat niet wil zeggen dat je zelf middels google ook wat mag uitzoeken.

Maar mocht je een Nederlandse corp zoeken ga dan eens babbelen met green visstick high

Engelstalig e-university bijvoorbeeld.
Daarnaast wordt Star citizen ook (geheel of gedeeltelijk) subscription based en ik vind EVE een lichtend voorbeeld van hoe een subscription based spel zou moeten zijn, ik vraag me af wat jij er eigenlijk zo achterhaald aan vindt? Ik ben nog heel benieuwd of Star Citizen echt waar gaat maken wat ze allemaal beloven. Ik hoop het van harte, maar het is wel HEEEL ambitieus allemaal. Dikke kans dat het een oppervlakkige versimpelde ripoff van EVE wordt, of net zo 'achterlijk' moeilijk zoals jij het zo kleurrijk verwoordt.
Star Citizen wordt geen subscription based spel. Dat is al fout nummer 1 die je maakt. Ten tweede is Roberts vooral bezig voort te borduren op zijn eigen spellen, qua gamrplay, zijnde Wing Commander, Privateer en Freelancer. Het spel dat Roberts in zijn hoofd heeft zitten, wilde hij al maken voordat EVE Online er was. Alleen was hij van mening dat de techniek ervoor gewoonweg niet ver genoeg was. Er waren in ieder geval al we aanzetten tot Wing Commander Online en Privateer Online.

Wat CCP ieder geval wel heeft getoond, is dat het mogenlijk is om succesvol zelfstandig een game to ontwikkelen, releasen en onderhouden en dat in een tijd dat crowdfunding nog een onbekend fenomeen was.

edit: even quote toegevoegd waarop ik specifiek reageerde

[Reactie gewijzigd door dahakon op 6 mei 2013 18:39]

Dat zou mij ook niet verbazen. De ruimte + sandbox setting is een heel goed idee, maar toen ik het nog speelde hadden volgens mij wel de meeste het idee dat we vooral speelde omdat er geen beter alternatief was, niet omdat eve nou zo geweldig in elkaar zit.

Zelf ben ik vooral gestopt omdat ik genoeg had van grinden, en ook omdat PvP bestond uit urenlang rondvliegen en als er dan een gevecht was dan was het in 9 van de 10 gevallen (en dat is extreem voorzichtig uitgedrukt) een compleet éénzijdige slachtpartij. De tijd die je erin moest steken om een goed gevecht te krijgen was gewoon zo enorm.

Qua learning curve is (/was) het iig voor een groot gedeelte een brakke tutorial en het nodeloos ingewikkeld maken van dingen waar gameplay niet van profiteerde. Oftewel als je het éénmaal door had was het best eenvoudig, maar het werd gewoon niet goed uitgelegd.

Nu wil ik niet Eve compleet afkraken, het sandbox + space MMO idee is gewoon uniek, en het levert politiek gezien ook dingen op die je bij geen enkel ander spel kan vinden. Echter dat vond ik niet voldoende compensatie voor saaie gameplay, waarbij het er ook nog bij kwam dat veel gameplay bedoelt was voor 'meerdere mensen', wat in de praktijk gewoon betekende dat je meerdere accounts nodig hebt (Bijvoorbeeld cyno's).
learning curve is niet zo heel hoog. Je moet echter een goede corp achter je hebben. Belangrijkste als nieuwe player is dus uit te zoeken welke corp je bij wil.

Het subscription systeem wat ze gebruiken is gelijk aan WoW. Je kunt je account ook tijdelijk in laten slapen (die van mij slaapt nu een jaar of 5 denk ik, af en toe zet ik hem weer aan als je wat dagen gratis krijgt). Denk dat het systeem van subscriptions voor toegang + gratis updates nog lang zal werken.
Tuurlijk, achterhaald subscription systeem. Het spel haalt alleen maar iets van 4 miljoen op (er zijn ook gratis spelers) per maand. Maar ze doen het helemaal fout.

De woorden stuurlui en wal komen bij mij op.
Tegenwoordig kan je all best wel wat beteken na een maand spelen voor all in pvp. iedereen wil altijd in de grootste schepen zitten terwijl juist die kleine scheepjes zorgen dat je vijand word op een plek gehouden.
De learning curve is nog steeds vrij stijl maar dat is moeilijk te veranderen gezien de duizenden mogelijkheden in dat spel.Ik speel zelf all 2 jaar en beheers nog steeds veel dingen niet.
De learning curve is al zwaar getackled doormiddel van een veel meer uitgebreide tutorial en door dingen gelijk te trekken (qua benamingen) en simplificatie (bijv. fuel blocks in plaats van 20 verschillende grondstoffen).

Mooie aan EVE is ook dat vrijwel alles qua speler interactie mag. Oplichterij, corp diefstal, afpersen, griefen, etc.
Griefing tot op zekere hoogte is toegestaan, je mag er alleen niet je levenstaak van maken één speler het leven zuur te maken.
Dat is wel heftig, klinkt beter dan die spelletjes waar ik na een dag of wat al op de SP uitgekeken ben. Soms nog wel eens ff multiplayer erachteraan maar bij bijv starcraft II was ik daar ook vrij snel op uitgekeken. (niet dat t daarmee een slecht spel is hoor, tegendeel zelfs)
Ik ben deze januari begonnen met EVE. Na 2 maanden had ik m'n eerste miljard binnen, zonder overdreven veel inspanning. Je kunt na een paar dagen al een behoorlijk transport-schip vliegen zodat je met trading/hauling je ISK kunt verdienen. Een paar dagen later en je vliegt in een snelle frigate waarmee je een graag geziene gast bent in PVP-fleet-roams om vrijandige schepen te tackelen.

Ik had vanaf week 1 al heel veel plezier, een leuk corp was ook zo gevonden. De meeste skills tot level 3 a 4 (van de 5) trainen stelt niet veel voor en dan kun je al leuk meespelen met wat je maar wilt. Dat van die grind herken ik helemaal niet, maar misschien was het vroeger anders.

Juist voor wat meer 'volwassenen' (lees: gezin, drukke baan etc.) is het een ideaal spel: je traint je skills zelfs als je offline bent, loopt gewoon op tijd. Geen grinden voor mij, dan was ik snel afgehaakt.

(En natuurlijk zullen er die-hards 18 uur per dag online zijn maar nodig om lol te hebben is dat niet :P )
Het isk verdienen kan zo moeilijk zijn als je het zelf maakt en als je een leuke corp vind geniet je van de spel veel meer en je kan ook merken dat meeste die het spel spelen zijn niet de 13 jarige kindjes het zijn vaak mensen boven de 30 met kinderen en fultime werk.
In de 2 jaar dat ik de spel speel heb ik zelf een man van 58 tegen gekomen.

Wat betreft skills trainen de 1e jaar hoef je bijna geen enkele lv5 skill te trainen en de paar die je moet doen zijn maar 6 of 7 dagen. Als je wat verder komt en je wilt in een grotere ship vliegen zo als carrie met alle bij behorende skills kan wel een half jaar duren maar dan kan je ook alles met die ship.
Ik had vanaf week 1 al heel veel plezier, een leuk corp was ook zo gevonden. De meeste skills tot level 3 a 4 (van de 5) trainen stelt niet veel voor en dan kun je al leuk meespelen met wat je maar wilt.

Waar zijn mijn credits ;)
als je genoeg isk = in game geld maakt kun je zelfs gratis spelen door plex te kopen met je isk
speel zelf nu al ruim een jaar EVE en al 2 maanden gratis gespeeld
als je genoeg isk = in game geld maakt kun je zelfs gratis spelen door plex te kopen met je isk
Dat is zeker waar, maar je bent imho teveel van je tijd bezig met het verdienen van isk om je maandelijkse PLEX te betalen, ipv. gewoon vermaak te hebben met je digitale ruimte scheepjes. Been there done that.

Edit:
@InflatableMouse: Als je lid bent van een corp waarmee je veel geld verdient zal je of veel van dat geld moeten afstaan aan de corp of heel veel tijd in andere corp activiteiten moeten steken, er zijn maar weinig corps die en goed verdienen en daar niet een hele berg haken en ogen hebben.

En je slaat precies de spijker op de kop, je character wordt beter en unlocked nieuwe opties over elke maand die je speelt. Naast je verliezen aan te vullen zal je ook je equipment verder moeten uitbreiden om het spel interessant te houden. Ik heb zelf een paar jaar via PLEX en daarvoor via codes via isk 'gratis' een aantal accounts gehad, van 2 tot 12+ per maand. Ik heb nog een isk mine aan industry characters die allemaal inactief zijn ;-)

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 6 mei 2013 12:55]

Ik speel dit spel nog steeds mondjesmaat. Als je een beetje goede characters hebt en je beschikt over de juiste transport middelen (jump freighter) dan kun je via POS (Player owned starbases) veel geld met weinig effort generen.

Op die manier haal ik zo'n 5 miljard isk per maand binnen en hoef ik maar eens per 2 weken een uurtje wat handel te vervoeren. Hiermee kan ik gemakkelijk de abonnementen voor mijn 4 accounts betalen met ingame currency.

Dit vergt inderdaad wel een grote investering om te beginnen (20 a 25 miljard isk) dus is niet voor iedereen weggelegd.
You can only make money with money...

5 miljard per maand... amai...
Ik heb een trade alt met fijne trade skills. Af en toe stop ik een dagje tijd in de market en haal ik zo 5-10 bil binnen op een dag ;)
Dit vergt inderdaad wel een grote investering om te beginnen (20 a 25 miljard isk) dus is niet voor iedereen weggelegd.
Plus de tijd die nodig is om de benodigde skills te hebben; even gezocht, duurt minimaal 75 dagen om ervoor te trainen. Maar die 20-25 miljard isk heb je echt niet binnen drie maanden bij elkaar geharkt.
Een paar wormholes leegschrapen op een avondje of twee a drie en je hebt je geld al binnen hoor. Daar hoef je echt weken aan een stuk aan te besteden. Paar vrienden er bij doe je zo level 3 of 4. We deden met de corp level 5 met alle escalaties. Het is dat ik veel isk besteedde aan nieuwe dikke schepen, dat vond ik leuker dan gratis spelen anders zou ik zo een half jaar of een jaar al gratis gespeeld kunnen hebben.
[...]

Dat is zeker waar, maar je bent imho teveel van je tijd bezig met het verdienen van isk om je maandelijkse PLEX te betalen, ipv. gewoon vermaak te hebben met je digitale ruimte scheepjes. Been there done that.
Toen ik nog in highsec bezig was met missions en mining vond ik dit ook altijd, maar nu ik naar nullsec ben verhuisd stroomt de ISK toch vrij rap binnen en ben ik in staat m'n 2e account te PLEXen terwijl ik meer dan genoeg overhou voor m'n PVP activiteiten, en niet echt het gevoel heb dat ik aan het 'werken' ben. Ik besteed iets van 1 avondje per week aan ISK verdienen d.m.v. anoms, en soms een DED site wat gauw 200-400m kan opleveren, en dat is eigenlijk best te doen
Ruim 8 jaar EVE-Online gespeeld, maar op een gegeven moment vond ik er niets meer aan.
Op het laatst misde ik het wilde westen gevoel wat we aan het begin(heb vanaf dag 1 gespeeld) hadden.
Ook bepaalde elementen die ze ingevoerd hebben(het sovereignty systeem bijv.) vond ik ruk. Heb me daar jaren aan geërgerd!
Ik vond het oude systeem met alleen POS veel beter!

Maar goed aan alles komt een einde :)

Toch gefeliciteerd in deze tijden een knappe prestatie om 10 jaar lang mensen aan je te binden!

[Reactie gewijzigd door eelco1978 op 6 mei 2013 13:21]

Op FanFest dit jaar kregen 4 spelers een GeForce Titan videokaart omdat ze sinds het allereerste begin geen maand hebben gemist. Daarbij nog een handgetekende versie van een Titan, alles in een mooie aluminium koffer.

Jammer dat je ermee gestopt bent; de nieuwe aggro-mechanics zijn erg interessant en de SOV-warfare is eigenlijk bijzaak op dit moment omdat het teveel moeite is; wel erg leuke battles (1000 vs 1000 gaat nu prima met Time Dilation if TiDi. Het hele spelletje gaat lokaal gewoon langzamer draaien zodat alle commando's volledig kunnen worden uitgevoerd, alleen dan wel wat langzamer.
Ja dat wilde westen gevoel herken ik! En dat dat op een gegeven moment een beetje overgaat. Ik begin was ook alles nog spannend en ontdekken enzo. Nu is overal denk ik wel tenminste 1 iemand al geweest.
Hoort het echt in het RPG genre? Het leek me juist meer een tactische space sim.
Er zit genoeg lore in het spel http://wiki.eveonline.com/en/wiki/Portal:EVE_Fiction en er zijn genoeg role players welke in de lore van het spel bezig zijn http://wiki.eveonline.com/en/wiki/Roleplay.
Je moet je char skillen om betere of grotere dingen te kunnen laten gebruiken http://wiki.eveonline.com/en/wiki/Skill_training
Ook heb je binnen de skills nog diverse takken welke je kunt gaan trainen. Dus je kunt er ook nog "classes" op nahouden. Tanks, dps, healers enz.
Best wel een RPG dus.
Een van de weinige MMO's die nog steeds aan het groeien is.

(En niet overleden is aan het F2P model)

[Reactie gewijzigd door CorePax op 6 mei 2013 12:29]

Een van de weinige MMO's die nog steeds aan het groeien is.

(En niet overleden is aan het F2P model)
idd; als een spel F2P gaat nadat ze het betaalmodel geprobeerd hebben geven ze eigenlijk aan dat ze niet genoeg momentum gekregen hebben om winstgevend te zijn. Het lijkt echter wel te werken, gezien een groot aantal daarvan (o.a. LotRO, Star Wars, etc) nog in de lucht zijn met een redelijke hoeveelheid spelers.

Eve is een soort hybridevorm; in de basis is het een pay to play spel (~15 / maand) met microtransacties voor 'vanity' items voor je karakter (helaas nog niet voor je schip, hetgeen de meesten zullen zien uiteindelijk), maar als je het genoeg en/of slim genoeg speelt is het een f2p spel, aangezien je items voor in-game currency kunt kopen.

En voor CCP maakt het niet uit; de items die je met in-game geld kunt kopen voor gametime worden door anderen met fysiek geld gekocht. m.a.w. je kunt in-game geld kopen met fysiek geld (als je niet urenlang geld bij elkaar wilt schrapen), en game-time kopen met in-game geld (als je wel urenlang geld bij elkaar wilt schrapen).
Even ter verduidelijking:

Je kunt PLEX kopen voor echt geld en deze ingame verkopen voor ingame geld.

PLEX geven je 30 dagen gametime of je kunt ze voor AURUM (een andere ingame currency) inruilen.

Het is waar dat sommige mensen kunnen blijven spelen met ingame geld d.m.v. PLEX, echter komen deze niet uit de lucht vallen - Elke PLEX is met echt geld gekocht, dus CCP verliest geen subscriptions hierdoor. Ze krijgen er zelfs een kleine influx aan geld van!

Er zijn altijd een slordige 2000 PLEX op de ingame markt te vinden, met nog eens ~1000 PLEX in de inventories van mensen, niet op de markt. Dat betekent dat door de introductie van dit item CCP ongeveer 3000 maanden aan subscription aan extra (echt!) geld heeft gekregen!

In het kort: Omdat jij niet met echt geld voor je EVE subscription betaald betekent niet dat niemand dat doet. Uiteindelijk worden alle subscriptions van alle spelers met echt geld betaald.

En het beste van dit alles is dat gold selling vrijwel verdwenen is uit het spel.
3000 maanden?? Grapjas!

Kijk maar eens goed naar de marketstatistieken. Per dag worden er iets van 1500 PLEX verkocht, in Jita alleen al. Er zijn 4 trade-hubs.

Er gaan duizenden PLEX per dag over de market en die komen ergens vandaan, ofwel die worden met echt geld betaald. 3000 PLEX = 45.000 euro. Per dag.
Maar die worden ook weer gebruikt door mensen die dus geen gametime kopen met echt geld. ;)

Wat ChromeBallz bedoelt is dat er op ieder moment zo'n 3000 PLEX ingame zijn die nog niet gebruikt zijn voor gametime, maar al wel betaald.

Of dit getal klopt weet ik niet, maar er zijn natuurlijk ook veel spelers die al jarenlang geen cent meer betalen aan CCP en leven van het geld van anderen die juist die extra PLEX kopen (waaronder ik, met 7 actieve accounts = ¤105 per maand die ik niet betaal, maar iemand anders voor mij).
zijn er nog plekken waar je een plex kan kopen goedkoper of moet het altijd via de eve website?
ik zit er aan te denken om weer eens mijn oude character te activeren waar ik 1.5 maand mee gespeeld heb.
(En niet overleden is aan het F2P model)
Elk spel overlijd, wat voor betaalmodel ook. Slecht ontwerp is de reden dat veel F2P spellen zo snel verdwijnen.

Kijk je echter naar F2P games zoals World of Tanks en War Thunder of Mechwarrior Online dan kun je zien hoe het wel moet.
World of Tanks is de Wii van de spelwereld....t' is allemaal heel leuk, maar het bied echt geen diepgang en variatie. Heb t' heel intensief gespeeld maar uiteindelijk kan je het niet vergelijken met een spel als EVE wat zó veel completer is (En was, zelfs in 2002 toen het nog niet eens af was !)
Speel het al sinds closed beta en deel je mening niet echt. Het is een totaal ander concept dan EVE zowieso zonder achterliggende economie.
En lineage2.. er zijn wat transactie mogelijkheden. Voor bijv exp boost of bepaalde hoedjes (is niet nodig dus, exp haal je zelf ook wel zonder problemen, en de hoedjes en andere accessoires zijn ook ingame verkrijgbaar). Niks bijzonders. En is 1 van de oudstes mmropgs.
Er is voor mij nog geen leukere game gemaakt. Van wow tot eve tot guildwars en de onbekende. Maar helaas in Nederland niet echt zo bekend.

edit: lineage is gemaakt in 1998, de opvolger lineage 2 is in 2003 gemaakt. En bestaat dus al 15 jaar, altijd zeer actief. Volgens mij komt elk jaar een uitbreiding (ook gratis uiteraard) Wat veel toevoegt aan de map, classes, skills, raidbosses en etc.
Ik raad jullie ook aan om eens een kijkje te nemen op lineage2.com, Het is ook leuk om te zien dat er tot op de dag van vandaag elke dag tig nieuwe spelers bij komen, waarmee je parties maakt om quests te doen of te farmen, raidbosses te killen en etc.

Je moet wel van de graphics houden, deze zijn ''realistisch'' en niet de fantasy style van wow. Ze zijn overigens wel zeer goed te noemen.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 7 mei 2013 07:53]

(En niet overleden is aan het F2P model)
EVE is geen f2p game. Je moet een abbonement afnemen.
Is overigens best prijzig. Gemiddeld betaal je rond de 14 euro per maand.

Nu kan je ingame currency omzetten naar een abbotje maar, en ik spreek uit ervaring, moet je toch vrij veel grinden/bezig houden met zaken die minder interessant zijn.
Voor mij een rede om na een half jaar toch maar te stoppen met spelen...
Geld verdienen is nu wel erg makkelijk in EVE, ik kan bijvoorbeeld 4 account betalen door Incursions te doen met een hele groep onbekenden. af en toe een dagje ervoor uitkiezen tussen 6 tot 12 uur in de middag dan heb je genoeg om 1 plex te betalen :).

De meeste beginners gaan moeilijk doen en proberen de oude routes te bewandelen voor geld zoals npc hunten (belt rats), minen terwijl er meer mogelijkheden zijn die met minder moeite veel geld oplevert.
Vergeet niet dat als n00b incursions doen je meer geld gaat kosten dan je op gaat leveren. Missies doen en aansluiten bij een corporatie kan je veel meer goed doen.

Minen is daarintegen echt underrated, het is een heerlijke bezigheid om met een stel orca's en een zwerm hulks hele belts achter elkaar te verslinden terwijl je op het beeldscherm naast je TV kijkt. Levert heel wat rare blikken op van miners die aankomen bij een lege belt :+
Minen is inderdaad een goede en voorspelbare manier om geld te verdienen in het spel, maar zoals je eigenlijk al aangeeft is hij ook behoorlijk saai. Ik stopte met eve na twee maanden toen het teveel als werk voelde. Geld verdienen is leuk, maar het moet niet je primaire bezigheid worden, dan wordt het werk ipv een spel. Incursions en missions - eigenlijk alle combat - zijn tenminste spannend en dergelijke. En PvP natuurlijk, alhoewel je daar voor zover ik weet weinig aan kunt verdienen.
14 euro is toch wel een algemene prijs :P
Weet iemand of je tegenwoordig nog isk kan kopen en kan verzilveren en of het nog wat opbrengt?
je kan nog wel plex kopen via CCP of door hun geautoriseerde resellers maar als je het probeert via andere kanalen te doen dan word je heel snel gebant wat ze tegenwoordig heel goed/snel doen en dan ben je ook alles kwijt wat je daar mee hebt gekocht.
Ok thx voor de antwoorden guys. Met dat plex kun je dus je eigen abonnement nog steeds betalen begrijp ik. Das wel mooi
CCP verkoopt zelf ISK. Niet rechtstreeks maar je kunt PLEX van ze kopen, die inzetten als speeltijd of op de ingame markt verkopen voor ISK. Andersom kun je je verdiende ISK ook omzetten in PLEX.

Die laatste kun je niet (legaal) verkopen. Het gebeurt wel eens via E-bay enzo.
Je bedoelt PLEX kopen en omzetten naar isk? Yup, kan nog steeds...
Ik heb het een half jaar gedaan maar het begon snel te vervelen, erg moeilijk om als loner te spelen. Iedereen probeert je te naaien, nee leuk was anders.
Niet iedereen maar in Jita kan je verwachten dat de scams je om de oren vliegen. Klinkt het te mooi om waar te zijn dan is het dat meestal ook.
Sowieso local chat negeren in Jita... standaard van die faction schepen die toch gewoon T1 blijken te zijn, of dat je het tienvoudige terugkrijt als je geld stort :')
Jammer. Er zijn toch genoeg Corps speciaal om newbies te helpen, speciale chat kanalen etc... Zo ben ik ook m'n corp ingerold. Een gozer beantwoordde een paar vragen van me, hielp me vervolgens met allerlei zaken en voor ik het wist zat ik in z'n corp.

Er is zelfs een speciaal pvp newbie corp, de Brave Newbies Inc. Enorm succes, over de 1000 leden al.
Is er een ander soort spel dat lijkt op EVE maar dan wat meer gericht op combat en meer singleplayer? Wat lijkt mij dat machtig om Dreadnought vs. Dreadnought te vechten :D
MP is ook goed, maar ik kan niet echt goede hits krijgen...
Ik ben nog een van de beta testers geweest, dat het al weer zo lang geleden is. Toen ging nog alles via een CLI. Zo kon ik nog geloof ik 2-4 uur onderweg zijn van de ene naar de andere kant van het universum. En dan had je nog bijna niemand in Jita en nog wat van die later drukbezochte stelsels. Was een leuke tijd. Iedereen was nieuw en je hielp elkaar. Weet niet hoe dat tegenwoordig gaat
Je bent nu nog steeds uren onderweg van de ene naar de andere kant van het universum (hangt er ook vanaf in wat voor schip je vliegt).
Jitta en Amarr en andere "hubs" zitten nu lekker vol (800+ spelers in system). Er zijn nog steeds genoeg "care bears" die elkaar helpen om bijvoorbeeld een missie af te ronden. Voor de rest is het gewoon gezellig druk, maar je kunt ook gewoon lekker in je eentje in een afgelegen belt gaan hangen om tot rust te komen met een potje minen ;)
Haha das mooi al deed ik alles wel zo'n beetje. Wat ik bedoelde met dat CLI is dat het dan veel meer tijd kostte om dingen voor elkaar te krijgen. Je had toen bvb ook nog geen auto-pilot. Dat was soms echt afzien. Nu leg je de zelfde afstand met een beetje goed schip en goede skills veel sneller af. Ik heb het nu voor het laatst zo'n 4 jaar geleden gespeeld denk ik. Ben nog wel lid van de nieuwsbrief en heb nog me 2D avatar al weet ik niet of die nog te activeren is :9
Die auto-pilot wil je niet hoor. Je warpt dan op 30km van de gate, en dan lekker slowboaten met een transportschip. Ben je nog een uur onderweg voor 20 jumps ipv 25 20 minuutjes met handmatig warpen. :P
Mijn corp had vroeger idd ook jump point waarmee je direct voor de gate uitkwam en direct kon warpen (of met beetje pech tegen de gate bounced :) )

Maar auto pilot in high security gebieden kan wel, kun je ondertussen wat stofzuigen enzo :)

MAargoed, heb het spel al tijdje weer links liggen. Mss moet ik mijn account weer eens activeren.
Ja bestaat dat nog dat jump point of hoe dat vroeger ook heette. Dat was superhandig
Probeer het gewoon, als het goed is krijg je een 7 dagen trial als "old member" en een maand gratis als "returning member".
Ja mss ga ik weer eens kijken, ik moet wel zeggen dat ik weet hoeveel tijd je per dag kwijt kan zijn aan eve :P
Het is echt een geweldig spel en de makers hebben een hechte band met de spelers. Ook nu hebben ze weer leuke acties gemaakt rond het 10 jarig bestaan. Alle spelers hebben gratis ingame items gehad waaronder twee schepen.


Voor allen die het een keertje willen uitproberen:
14 dagen trial:
https://secure.eveonline.com/trial/

21 dagen trial (na betalend lid te worden na gebruik van deze link krijg ik ingame een cadeau) :
https://secure.eveonline....d6cd723c693b&action=buddy

Heb het voor je aangepast EvaluationCopy ;)

[Reactie gewijzigd door Magister999 op 6 mei 2013 13:33]

Wat meneer Magister 'vergeet' te vermelden is dat wanneer iemand betalend lid wordt via zijn 21-dagen link hij een PLEX krijgt uitgereikt. Oftewel 1 maand speeltijd. Gebruikelijk is dat die PLEX verkocht wordt op de market voor een 500 miljoen ISK en dat dat bedrag wordt gedeeld. Mooi bedragje voor beginners

:P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True