Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Ontwikkelaar CCP stopt met de ontwikkeling van World of Darkness. De game voldeed volgens de directeur van CCP niet aan de verwachtingen. Als gevolg daarvan verliezen ruim 50 medewerkers uit de Amerikaanse studio die aan de mmog werkte hun baan.

De beslissing om het werk aan World of Darkness te staken was volgens CCP-directeur Hilmar Veigar Pétursson 'één van de moeilijkste die ik ooit heb moeten nemen'. Toch heeft de directeur van het IJslandse bedrijf, dat bekend is van mmog Eve Online, besloten om World of Darkness te schrappen en de 56 medewerkers die in het Amerikaanse Atlanta aan de game werkten te ontslaan. De game voldeed volgens CCP niet aan de verwachtingen. "Het spijt me zeer dat we niet de ervaring hebben kunnen maken waar we op hoopten", stelt de directeur. De hoop op een mmog in het World of Darkness-universum is nog niet geheel vervlogen. Veigar Pétursson belooft fans van de game dat hij 'het op een dag goed zal maken'.

De World of Darkness-mmog heeft een lange geschiedenis. Die begon in 2006, toen CCP het Amerikaanse White Wolf Publishing overnam, de uitgever van diverse boeken en papieren rpg's in het World of Darkness-universum. CCP kondigde direct aan dat er een World of Darkness-mmog zou komen. Het voorbereidende werk aan de mmog zou zelfs al begonnen zijn. De game zou binnen 5 jaar op de markt moeten komen. CCP wilde de mmog baseren op Vampire: The Masquerade, een papieren rpg uit 1991 van White Wolf, die zich ook afspeelt in het World of Darkness-universum. Die rpg vormde eerder al de inspiratie voor Vampire: The Masquerade – Redemption, een game die in 2000 door Activision op de markt werd gebracht.

World of Darkness

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Raar, als het niet aan de verwachting doet om dan je mensen te ontslaan en te zeggen dat de game er wel ooit zal komen. Lijkt mij dat als het niet goed is je het toch gaat veranderen zodat het wel goed is.
Nu lijkt het er meer op dat er gewoon geen geld meer is waardoor de mensen ontslagen moeten worden, maar dat durven ze niet te zeggen.
Of hij vond het resultaat zo slecht, dat hij dacht dat het huidige team niet het benodigde eind resultaat kon boeken, en dat is de reden dat hij ze allemaal ontslaat. We zullen de werkelijke reden echter nooit weten.
Het kan best zijn dat de rechten om een game te maken naar een andere (niet perse CCP) studio of uitgever gaan die er een goeie game van kunnen maken. mischien ook met de resten van wat er nu al is.
Eerst onderzoeken, dan posten, CCP is volledig eigenaar van alle White Wolf rechten, die gaan niet plotseling naar een andere firma overgedragen worden
nooit gehoort van licenties? rechten om een game te maken kan ook op basis van licentie, dat ze (die andere studio) een game mogen maken zonder dat ze de volledige rechten hoeven te hebben.

kijk bijvoorbeeld maar naar Vampire: The Masquerade – Redemption, een game die in 2000 door Activision op de markt werd gebracht.

Dus niet zo zijkerig
Eerst onderzoeken, dan posten
denk zelf eerst maar is verder dan de volledige rechten over te dragen, ga jij maar even lekker onderzoeken dat er licenties bestaan en hoe ze werken, veel plezier.
Overigens is niet het hele team ontslagen. Een deel van het team werkt namelijk aan EVE en EVE Valkyrie.

"The remaining team in Atlanta will focus on games in the EVE Universe, which will mark the first time since 2006 that the entirety of CCP will be working on a single universe."
http://www.ccpgames.com/e...of-world-of-darkness-mmo/
Ik denk dat je de belofte van de directeur niet direct als een aankondiging moet opvatten ;)
Directeur van wat ? hij heeft geen personeel meer, zonder personeel geen studio en zonder studio geen game ;)
CCP Atlanta was een van de kleinste vestigingen ;)

Lees je eens in in het bedrijf, ze hebben nog steeds EVE Online wat een behoorlijk succesvolle MMO is al ruim 10 jaar.

Ik speel het zelf inmiddels ruim 8 jaar en ben er nog lang niet op uitgekeken.
Hilmar blijft de CEO van CCP, en zolang EVE en Dust nog steeds draaien, heeft hij en een studio, en 2 games, dus roepen dat hij geen directeur is is wat kort door de bocht...
Het is heel lastig om vandaag de dag een complete mmog op de markt te brengen, zeker in onze huidige haast maatschappij. Maar het is wel dood zonde dat door onze hoge eisen sommige developers het niet meer aan durven. Hopelijk pakken ze de draad in de toekomst weer op, het plot is gaaf!
Als je een oneindig budget hebt dan kan dat wel. En gezien de lange ontwikkeltijd hebben ze er vast wel aan getrokken en geprobeerd er nog wat van te maken maar de koek bleek dus op te zijn.
Voor CCP/White Wolf is dit niet alleen een dure grap geweest. Hierdoor blijven hun bestaande producten kwetsbaar omdat ze daarmee al hun geld moeten verdienen en niet verder uit kunnen breiden om zo hun inkomsten te spreiden. Plus het feit dat het geld ook niet meer beschikbaar is voor innovatie van hun bestaande productlijnen.
En ondanks dat een Eve Online uniek is krijgen ze er binnenkort stevige concurrentie bij in het space sci-fi gebeuren en als ze geen geld meer over hebben voor innovatie om het bij te benen lopen ze kans om nog meer een niche MMO te worden.
Zoveel concurrentie komt er toch niet aan? alleen star citizen maar ook dat heeft maar gedeeltelijke overlap (en voelt toch minder als een mmo)
ik weet allang niet meer hoe ze heten maar alleen in het afgelopen jaar ben ik als 2/3 games tegen gekomen op kickstarter/indiegogo waar toch aardig wat overlap in zat.
De vraag is of het echte concurrenten betreft, het is net als met wow, 99% van de zogenaamde concurrenten zijn single player "mmo's" die het vooral van oppervlakkige moeten hebben en nauwelijks tot geen pve endgame hebben en dus totaal geen serieuze concurrent zijn voor de langere termijn.
Ik zie liever 10 'dedicated kleine' MMO's dan weer zulke 'AAA' titels die een halfbakken game afleveren. Huidige AAA MMO's zijn nu niet van het kaliber toppers, of ze kunnen hun voorganger niet overtreffen, het is halfbakken werkend iets, of binnen een jaar loopt er amper meer mensen rond.
Jammer, had een goeie game kunnen worden.
Het was te verwachten. Ik heb de jaarcijfers van vorig jaar van CCP gezien, en die waren niet goed.

Als ik het goed heb waren de verliezen vorig jaar meer dan 20 miljoen dollar. http://www.ccpgames.com/m...ents_december_31_2013.pdf

Voor een groot deel door het fiasco met Dust 514. Het heeft de potentie om heel goed te worden (over een paar jaar met heel wat meer features en mogelijkheden, en minder bugs), maar als je de game vergelijkt met Battlefield, of Call of Duty, dan is het totaal waardeloos.
Je moet Dust dan ook niet vergelijken met Cod of BF, Dust is f2p en daardoor in een heel ander soort categorie shooters.
Het was een vreemde game, console only terwijl je ervanuit kunt gaan dat de gemiddelde eve speler daar juist niet in geinteresseerd is, dus dan zul je je publiek elders vandaan moeten halen en kun je niet teren op je bestaande naam/producten.
Ook heeft Sony de nodige gelden gestort om Dust enkel op hun platform te krijgen, zet daar nog eens tegenover dat microsoft het heel moeilijk heeft om bepaalde stukken controle uit handen te geven, denk maar aan Gabe Newells 180 bocht nadat duidelijk werd dat hij steam niet op xbox ging krijgen en wel op playstation, heeft er volgens mij voor gezorgd dat er geen pc versie van dust beschikbaar is gemaakt.

Ik ben er zeker van dat een pc versie van dust de eve spelers best wel aanspreekt, als ik zie welke andere games er onder EVE spelers nog worden gespeeld.
Een goede shooter (dus zonder alle consolemeuk) met koppelingen naar het eve universum zou best een hit kunnen worden, met name omdat er nauwelijks meer van dat soort games zijn (eigenlijk alleen arma, maar dat is niet voor iedereen)
Heb veel eve gespeeld. Tegenwoordig vrijwel alleen nog maar console. Ik had een 360, nu een ps4. Op alle platforms die ik heb geen Dust te spelen. Jammer had me best een interessante game geleken.
In het document wordt rekening gehouden het het stopzetten van WoD. Dat kan je vinden in de hoge post van research en development en de notities op pagina 22.

Daarom hebben ze een verlies gedraait, waar de game revenues zijn toegenomen.

[Reactie gewijzigd door Cardinal op 15 april 2014 10:38]

Man, ik was al weer helemaal vergeten dat ze hier mee bezig waren!

Vampire: The Masquerade is overigens echt een RETE goed spel! Enorm vermakelijk!
Moet zeggen dat ik dit heel spijtig vind want een World of Darkness MMOG zou best wel eens heeeeel leuk kunnen zijn... als alternatief zou natuurlijk een SP spel a la masquerade ook ongetwijfeld goed ontvangen worden.

Vampieren en weerwolven zijn misschien wel 'uit de mode' op het moment maar als ze dadelijk bekend maken dat ze een zombie spel gaan maken dan wordt ik echt boos hoor! :(

(ps, ik las "CCP trekt stekker uit..." en hield mijn hart vast dat het niet over EVE Online ging... speel het spel niet meer op het moment maar dt zou echt jammer zijn geweest; meer dan 8 jaar in dat spel zitten..)
had zelf nog niets over dit project gehoord.
heb wel zelf de vampire games teveel gespeeld (heerlijke games)
en zou dit een "gelijk" iets worden dan had ik dit vast en zeker ook gespeeld.

aangezien ik nu redelijk benieuwd ben (en anderen ook denk ik) hier wat beelden.
https://www.youtube.com/watch?v=QApPl1Vt-zE
Wow artwork is wel gaaf
Vampire the masquerade was wel 1 van de toftste RPG die ik en mijn vrienden gespeeld hebben.
Heerlijk als een DM ingame de vrije hand geeft. LOL

Jammer dat de game niet af wordt gemaakt ze waren best ver... of gameplay was echt niet goed... of diep genoeg uit gewerkt. je moet wel heel erg diep gaan met Vampire want er is zo veel content...
vele mensen hebben de game gespeeld dus... in deze games zijn de mogelijkheden eindeloos .. en ook heel erg evil soms ... ik denk niet dat het een MMO is die heel veel mensen zal aan spreken.
Jammer... Ik heb vroeger veel en vaak Vampire en aanverwante games gespeeld.
Ik ben al jaren op zoek naar een game die me (een deel van) de vrijheid geeft die ik gewend was uit pen & paper games, en ook nog een beetje aansluit op wat ik leuk vind in roleplaying.

En over diepgang van WoD... Ja, ik ben meerdere karakters kwijtgeraakt omdat mijn coterie niet helemaal overweg kon met het type vampier dat ik speelde... :P
denk dat de vampire game hier snel weer op de pc staat.. :)

nu ik mij wat verder verdiep in deze game
is het toch jammer dat ze ermee gestopt zijn want als ik dit zo hoor dan spreekt het mij wel aan :) omdat het een beetje richting eve moest gaan (qua politiek en aanverwanten)

http://www.g4tv.com/video...port-thursday-april-12th/

vanaf 1:50
Ik ben eigenlijk heel blij met dit soort bedrijven. Een EA zou het alsnog uitbrengen. Veel andere bedrijven zouden het alsnog uitbrengen. Er zijn er maar weinig die in een vergevorderd stadium de ballen hebben om toe te geven dat het klote is, en om hun investering weg te gooien, en het zijn die bedrijven die nog enige kwaliteit aan onze games mee geven.

Want het is de laatste tijd erg slecht gesteld met de kwaliteit van games in het algemeen.
Dit inderdaad. Het bedrijf heeft in ieder geval een hoge kwaliteitsstandaard, hoe zuur dat ook is voor de ontslagen werknemers.
Nou ja dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Als je nu ziet dat je een verdere investering er nooit meer uit gaat halen dan kun je natuurlijk je verlies beperken door te stoppen.

EA heeft het naar mijn weten niet zo slecht gedaan (voor hun eigen beurs dan, niet voor de fans). Het product de markt op gepushed en de verkopen waren er toch wel.

Bij een MMO moetje het natuurlijk ook hebben van een lange termijn investering van je klanten, bij b.v. Battlefield ligt het grootste deel van je inkomsten bij de eenmalige verkoop. Ze proberen nu te dweilen en verdere content te pushen en je kunt zeggen wat je wilt, verlies lijden ze niet echt denk ik.

Edit:
Bij EA voldeed het dus ook aan de verwachtingen: dat kun je ook lezen als de verwachte winst, iets wat CCP niet zag.

EA is een uitermate slecht bedrijf, maar je moet niet gaan denken dat andere bedrijven de consument op plaats 1 hebben staan, daar staat namelijk winst.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 15 april 2014 10:56]

Ja dat was ook mijn oorspronkelijke punt. Je probeert iets te weerleggen, maar volgens mij zeggen we precies hetzelfde, alleen wij zijn blij met het feit dat een ontwikkelaar voor de gamer, het product, de kwaliteit en het behoudt van de oorspronkelijke filosofie kiest, boven het verkopen van een wanstaltig product, om de groene cijfertjes te incasseren. Jij schijnt meer aan de kant van ' fuck the end-user' te staan..

En ik heb het niet over COD, maar bijv. Warhammer Online.

Hulde voor het hebben van de ballen.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 15 april 2014 11:45]

Dit is heel erg jammer had dit spel graag zien uitkomen maar ze hebben idd verdomt grote ballen om naar 8 jaar het spel stop te zetten!
Grote ballen? Ik denk eerder aan 8 jaar compleet mismanagement. Zelfs de gangbare AAA titlels duren niet zo lang om te maken. Als je er na 8 jaar pas achter komt, dat het niet goed genoeg is, dan is dat naar mijn idee een gebrek aan leiderschap geweest.
"8 jaar compleet mismanagement", kan je dat dan ook staven? Het cancellen van het project is in ieder geval geen indicatie over hoe het project gemanaged is geweest, tenzij jij natuurlijk vanuit je almachtige zetel over bepaalde andere informatie beschikt dan de normale sterveling ;)
Ik zie een project waar 8 jaar aan geploeterd is en vervolgens wordt er niets opgeleverd omdat het niet goed genoeg is. Had er niet eerder bijgstuurd kunnen worden? Was het niet eerder bekend dat het niet goed genoeg zou worden. Was er feature creep? Lag de focus op de verkeerde zaken? Budgettaire problemen? Als het personeel niet goed genoeg was, dan had daar iets aan gedaan moeten worden. Te ambitieus, te veel hooi op de vork?

Ik ben zeker niet almachtig en ik heb ook geen idee wat er precies aan de hand was, maar ik kan me niet voorstellen dat bij een degelijk gemanaged project er na 8 jaar werk niets is. In de tekst staat dat het project binnen 5 jaar afgerond had moeten zijn. Ze waren dus 3 jaar over de planning heen en nog was het einde blijkbaar niet in zicht. Ik kan daar niets anders van maken dan mismanagement?
Kan nu maar 1 ding doen, Obsidian smeken om een Vampire - The masquerade sequel te kickstarten.
WOD is TE mooi om niks mee te doen en CCP zal daar vast wel de zin van zien.
Gaat niet gebeuren.. White Wolf is nu van CCP. En ik denk niet dat ze de license even gaan uitlenen voor een sequel.
Ze hebben alle WoD content al in licentie gegeven aan Onyx Path Publishing, dus ik zou niet weten waarom ze ook niet, in licentie, een game developer een opvolger voor VtM laten bouwen.
Dat is alleen de tabletop RPG, niet de digital games. Die houdt CCP "voorlopig" zelf. En als ik al kijk hoe Onyx Path bezig is met Exalted de laatste tijd.. tsja...
Die reputatie is niet echt hun eigen schuld...

Obsidian heeft vrijwel altijd onder restricties van een uitgever gewerkt. Hun meest beroemde 'fiasco', Kotor2, is belachelijk buggy - Maar wat verwacht je anders als Lucasarts tegen je zegt dat je exact 12 maanden (en geen dag meer) hebt om de volledige game te maken? Dat soort onrealistische termijnen van uitgevers hebben hun altijd genekt :/

Project Eternity kan die reputatie in 1 slag goedmaken, dat is tenminste een project wat volledig in hun eigen beheer is :)

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 15 april 2014 11:50]

Ik speel tot het heden nog Neverwinter Nights 2... en dan hadden ze hetzelfde probleem. Alsnog, beide games kotor en neverwinter zijn heel erg buggy maar komen bij mij toch wel zeker in de top10 rpg's.
Voor zover ik het heb gezien is dit met South Park: The Stick of Truth prima gelukt.
Hier hebben ze dus ook uitgebreid de tijd voor gekregen.
JA! Dat zou wel heel tof zijn inderdaad. Het originele spel was zo gaaf, maar had nog zo veel meer potentieel dan het uiteindelijk benutte, daar kan nog heel veel mee gedaan worden!

Ik zou daar zeker geld tegenaan smijten! :)
Ontzettend jammer! Ik vind het Vampire: The Masquerade / World of Darkness universum erg tof. Ken het nog van de oude pen en paper dagen etc.

Ik wacht geduldig op hun Kickstarter campaign? :P
WoD is niet iets wat je met Kickstarter financiert. De kosten waren in die 8 jaar al ver boven de funds voor Star Citizen bijvoorbeeld uitgelopen.

Ze hebben de ontwikkeling stopgezet omdat ze niet de game konden maken die ze wilden maken. Ik zie dit als een goed ding, tenminste hebben ze geprobeerd iets anders dan wow-clone #4235623 te maken (i'm looking at you TESO).
Vampire: The Masquerade was echt super tof.
Vampire: Bloodlines was echter super waardeloos

[Reactie gewijzigd door enomiss op 15 april 2014 11:57]

1. Ja klopt, mee eens, maar haalde toch ook niet helemaal het volle potentieel en zaten OOK genoeg bugs / rare dingen in.
2. Niet mee eens. Ja er zat een bug in waardoor je een map niet kon laden tenzij je expliciet een console command uitvoerde en nog enorm veel andere bugs/foutjes.... maar MAN wat een sfeer en verhaal in die game! <3 Ik zou hem zo nog een keer spelen. Heer - lijk! Maar, wel heeeeel jammer van al dat gemist potentieel.
Ik hoop wel dat er ooit een World of darkness uitkomt alsnog.
Want ik vond het idee van de Vampire the masquerade erg leuk, de verhaal lijn de open wereld de verschillende rassen en dat je bovengronds of ondergronds rond kon bewegen in de stad enz.
Als ze dit in de nabije toekomst toch nog waar kunnen maken in mmorpg vorm dan koop ik em gelijk!!!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True