Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 124 reacties

Het recente 'bloedbad van B-R5RB', de schermutseling waaraan drieduizend ruimteschepen deelnamen en waarbij voor ruwweg 370.000 euro 'schade' is aangericht, heeft Eve Online veel populairder gemaakt. De mmorpg heeft er vijftienduizend trial-accounts bij.

Hilmar Veigar Petursson, de algemeen directeur van de IJslandse ontwikkelaar CCP, meldde dat onder andere aan Kotaku. De ruimteveldslag trok veel aandacht van nieuwsmedia waaronder het Amerikaanse Associated Press, dat er een correspondent op afstuurde. Eve Online is bijna tien jaar oud en heeft een half miljoen abonnees. In november heeft CCP nog een uitbreiding voor de game uitgebracht.

De veldslag vond plaats op 27 januari naar aanleiding van een onbetaalde rekening. De 'huur' voor sector B-R5RB werd per abuis niet betaald, waardoor het gebied automatisch als neutraal werd gemarkeerd. Vervolgens ontstond een machtsvacuüm in het gebied, waarbij verschillende groeperingen massaal aanspraak maakten op de regio.

Bij het conflict zijn meer dan honderd Titans, de grootste oorlogsschepen die Eve te bieden heeft, gesneuveld. Omgerekend kost een Titan ongeveer 2.200 euro om te bouwen. Bovendien duurt het maanden voordat zo'n schip gebouwd is en een personage de nodige training heeft gehad om het te besturen. In totaal deden zo'n vierduizend spelers mee aan de slag om B-R5RB. Een fan heeft van het geheel een infographic gemaakt.

Eve Online screen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (124)

Meer info over dit gevecht

Over eve
http://evenews24.com/2014...-hey-wait-dont-leave-yet/

Makkelijker voor mensen die eve niet kennen
http://jestertrek.blogspo...ng-b-r-to-your-uncle.html

Dit soort gevechten hebben speciale impact op de server en zelfs dat ze de dagelijkse reset uitgezet hebben voor dit gevecht dat letterlijk 24 uur duurde.
http://jestertrek.blogspo...ure-of-week-downtime.html

http://evenews24.com/2014...-destructive-battle-ever/

Aftermath topics
http://jestertrek.blogspo...of-week-going-all-in.html
http://evenews24.com/2014...rab-in-the-shadow-of-b-r/
http://evenews24.com/2014...k-legion-alliance-update/
http://evenews24.com/2014/02/03/leaks-ncdot-alliance-update/
http://evenews24.com/2014...ing-to-the-drone-regions/

Ik hoop zo mensen wat wijzer over eve gemaakt te hebben. Mensen die een trial willen graag berichtje sturen, wil ik je best richtingen geven en je recruit-a-friend reward delen. ;)

* Voor de elitists, themittani word door fortigate geblokkeerd op werk, sorry. ;)
http://www.themittani.com/

[Reactie gewijzigd door Perfectioncss op 6 februari 2014 15:30]

Tof! Had niet aan gedacht dat te doen met 10% TIDI*

* TiDi = Time Dihilation. Dan vertraag de server node zich naar 10% (maximaal) om de gigantische hoeveelheid informatie te hanteren zonder te crashen.
was dit een veldslag waaraan ook DUST514 grondtroepen aan meededen via de PS3?
DUST514 heeft geen invloed op sovereignity wat in dit gevecht het geval was. Dust speelt zich meer af op faction warfare wat een ander verhaal is.
aha, dit was een gevecht hoger op de ladder zeg maar :) Thanks voor de uitleg.
Je hebt verschillende regios in het spel.

High-Security 1.0-0.5 waar je gebabysit word door een super advanced politie factie genaamt CONCORD. Maar zelfs zij kunnen je niet verdedigen tegen suicide ganks.
Deze worden beheerd door de vier facties, Minmatar, Gallente, Caldari en Amarr.

Low-Security 0.4-0.1 Wat rondom high-sec ligt. Hier is geen concord maar wel automatische anti-piraat cannonnen tussen de stargates waarmee je traveled. Maar dit houd organiseerde piraten niet tegen. Hier word voornamelijk gevochten voor faction warfare naast de piraterij.

Null-Security -0.0--1.0 Hier zijn 2 verschillende spaces. Deze kunnen geclaimed worden door player alliances. Wat dus in B-R het geval was.

Daarnaast heb je nog Wormholes wat nog een ander verhaal is.
Volgens mij zit het ongeveer zo:

Je kan ingame geld verzamelen (via allerlei ingame acties), met dit geld kan je grote schepen bouwen/kopen. Je kan echter met dit ingame geld ook je abonnement verlengen. Dit abonnement kost normaliter gewoon 'echt geld', hierdoor is er dus een reele wisselkoers mogelijk tussen ingame geld en echt geld.

Die 370.000 euro schade is dus de ingame waarde van de schepen vertaald naar euro's. Je zou dus (bij abonnementskosten van 20 per maand) je abonnement van de game eigenlijk voor 18.500 maanden verlengen zonder dat je echt geld hoeft te gebruiken. (als dus al dat geld bij 1 persoon zou liggen, wat niet het geval is ;) ).
In EVE worden minerals gemined door miners, afhankelijk van vraag en aanbod heeft deze mineral price een bepaalde hoogte.

Een blueprint, om iets mee te bouwen, heeft (afhankelijk van skills en research level) een bepaalde "bill of materials", deze bill samen met de prijs van de materials geeft je een indicatie van de kosten van het bouwen van een Titan.

Zoek hier maar eens op "Avatar" (n van vier Titans in het spel) en je krijgt een goed idee van de prijs
http://www.jitonomic.com/Manufacturing/

Naast materialen heb je uiteraard ook nog andere factoren zoals het beschermen van een Titan in aanbouw, en andere zaken.
Ik moet bekennen dat Titans tegenwoordig hoofdzakelijk psychologisch zijn, ze zijn alleen goed voor capital warfare, en tegenwoordig kan het targetten van ook maar IETS wat een kleinere signature radius heeft in de minuten lopen.

Het aantal titans is natuurlijk indrukwekkend, maar ik vind het ergens haast zelf leuker om met een frigate van een paar meter te gaan spelen, een leuke torpedo bomber bijvoorbeeld kan de battleship wings vaak lekker plat leggen terwijl een battleship niet veel doet tegen een bomber... en ze zijn zo goedkoop, per battleship + fitting kun je een hoop strategic bombers kopen!
Er werd ergens gesuggereerd dat dit heel goed is voor de economie in Eve maar ik vraag me serieus af hoeveel PLEXen er direct na die oorlog zijn verkocht. Dat zou helemaal niet zo goed zijn namelijk.
Je bedoelt inflatie door de toename van gekocht PLEX?
Ja, natuurlijk. Men gaat er denk ik vanuit dat wanneer je een Titan vliegt je hem ook kan verliezen maar neem maar van mij aan dat heel veel verloren items niet cash uit de wallet opnieuw aangeschaft kunnen worden. En een deel van de spelers die het wel kunnen veroorloven blijft daarna zonder cash en zullen mischien ook wel een PLEXje of twee kopen voor verloren items. De schepen zelf zullen door de meeste alliances zelf gebouwd worden voor hun mensen, dat deden wij tenminste wel toen ik nog speelde.

Ik denk dan ook dat er een gigantische bult PLEXen zijn gekocht direct na die war maar daar hoor je CCP niet over ;).
> Omgerekend kost een Titan ongeveer 2.200 euro om te bouwen.
Omgerekend vanuit? Hebben mensen voor 2200 in-game currency gekocht? Is er daar echt een half miljoen euro de virtuele lucht in gegaan?

edit typo

[Reactie gewijzigd door TijmenK op 6 februari 2014 15:21]

Ze kunnen in-game value berekenen door een item genaamd PLEX(Player Licence Extension), deze kost 19,95 in de game store. Met de PLEX kun je, of 30 dagen aan je account toevoegen of deze verkopen, de prijs van een PLEX ligt op het moment rond de 580-620 miljoen ISK in de player market. Hieruit kunnen ze dus de in-game items een real-money value geven.

[Reactie gewijzigd door S7YX op 6 februari 2014 15:31]

ja en nee,

Je kan in-game items kopen voor ~15 euro per stuk.
1 zo'n item (PLEX) levert ongeveer 500-600 miljoen in-game geld op.
Als je dus idd 2200 euro erin zou stoppen zou je daarme zon bootje kunnen kopen.

Je kan echter ook volledig in-game zonder IRL geld genoeg verdienen om een titan te kopen.

Het komt erop neer dat in-game geld dus in principe een RL euro waarde heeft.
Dit hoeft niet. De in-game currency ISK kan je ook simpelweg verdienen door het runnen van missions en andere zaken.

Een andere vorm van ISK verdienen is het kopen van PLEX (Pilot License EXtensions). Dit is een game-time coupon voor 30 dagen. Die kan je zelf gebruiken om 30 dagen gametime aan je account toe te voegen, of je kan deze verkopen voor ISK.

1 PLEX varieert tussen de 350m-500m ISK (tenminste, de laatste keer dat ik speelde ~half jaar geleden). 1 plex kost 19.95 oid.

Vervolgens kan je de prijs van een Titan omrekenen van ISK naar euro's.

(k naar m verandert, foutje)

[Reactie gewijzigd door daan.timmer op 6 februari 2014 15:50]

Is er daar echt een half miljoen euro de virtuele lucht in gegaan?
Is niet de lucht ingegaan, staat al lang op de rekening van de ontwikkelaar CCP.
Dit is mij ff totaal ontgaan.. Werd dit gestreamed op twitch toevallig? Zou er wel iets van willen zien :).
Het ziet er zo statisch uit. Kan je niet wegvliegen om schoten te ontwijken ofzo? Iedereen hangt maar een beetje in de lucht in een random orientatie. Was er geen 'Ender' om een mooie formatie te bedenken? :P
@goron. nee, je hebt directe controle over je schip. je kunt ergens omheen vliegen, naartoe vliegen of op een bepaalde afstand blijven.

nu moet ik er ook niet aan denken om dat er een WASD controle bij te hebben. heb al genoeg andere dingen te doen in zo'n gevecht.
Er zijn diverse gameplay recordings van ja. Zie bijv http://www.youtube.com/watch?v=TLqb-m1ZZUA#t=69

Kende het spel zelf niet, maar vond dit erg vermakelijk om te zien.
Het werd gestreamed op Twitch. Alleen als je Eve niet speelt snap je ook bar weinig van wat er aan de gang is op dat moment.

Was wel een vet gevecht. Ben in totaal 22u in dat systeem geweest :P

[Reactie gewijzigd door spookz0r op 6 februari 2014 15:31]

Ook als je wel Eve speelt zijn die streams vaak maar slecht te volgen zonder fatsoenlijk commentaar of TeamSpeak audio. O-)
yep, maar als je bekend bent met zulke gevechten zou ik er niet naar kijken.

De lag..... Het is een slideshow van 21 uur :P
2.200 euro gebaseerd op wat? manuren?
2.000 euro bebaseerd op de prijs van PLEX.

Het kost 19,95 euro in de store en je kan het verkopen tussen 350-600 miljoen ISK, wat het in-game currency is.

PLEX kan je op de in-game markt kopen/verkopen en ook redeemen/inruilen voor 30 dagen gametime.

[Reactie gewijzigd door Perfectioncss op 6 februari 2014 15:23]

PLEX gaat in Jita over de balk voor 650 miljoen ISK.

Voor alle duidelijkheid alle cijfers op een rijtje:

https://db.tt/mhUcqMkm

[Reactie gewijzigd door Tuintje op 6 februari 2014 15:59]

Eve Online is een subscription MMO, daarvoor koop je speciale items om je subscription te verlengen. Deze kan je echter ook kopen voor in-game geld, dus daarop is het gebaseerd.
Niet helemaal correct, je betaalt gewoon 15 euri per maand; voor 19 euri (of minder per stuk als je ze in bulk koopt) kun je een in-game item kopen. Die kun je dan gebruiken om een maand gametime erbij te krijgen, maar da's dom omdat het duurder is dan een gewoon abonnement. Mensen die PLEX kopen zullen het te koop zetten in-game (zodat andere spelers 'gratis' kunnen spelen, dwz tegen betaling van in-game geld), en dus op die manier omzetten naar in-game geld.
Je kunt een PLEX ook als een "backup" gebruiken voor het geval creditcard/paypal/ideal de brui er aan geeft.

Je kunt zelfs een inactief account er mee activeren als het account in bezit is van een plex. Of nog gekker, een 2 day "trail" activeren om een PLEX ingame te kopen.

[Reactie gewijzigd door sHELL op 6 februari 2014 16:09]

Het handigste vond ik PLEX bij het activeren van een nieuwe account, daar moest je toen ik weet niet of ze dat nu nog doen ongeveer 5 voor bij betalen als je direct via CCP zou betalen terwijl je dat met PLEX niet hoefde te doen. was je dus goedkoper uit.

Maar wie heeft er nu gewonnen en de controle over dat system?
CFC was vrij snel duidelijk
Supergaaf! En ik neem aan gebaseerd op de vigerende wisselkoers tussen ISK en USD.
Nee, ISK is in dit geval niet de valuta van Iceland, maar de ingame valuta in EVE.

Je kan 15 euro besteden om een gametimecard van 30 dagen te kopen (genaamd PLEX).
Plex is zo een 600 Miljoen ISK(ingame geld) waard.
een Titan kost ongeveer 60-80 miljard ISK.
Dat plus de vele andere schepen die tussen 1 en 30 miljard kosten bij elkaar opgeteld, gedeeld door de kosten van een PLEX, dan kom je al snel boven 200k euro uit.

edit: triljard moest miljard zijn...

[Reactie gewijzigd door REDSD op 6 februari 2014 15:52]

Titan + beetje mooie fitting gaat toch echtwel richting de 160 tril
+ Vele extra fittings in je cargo
Ik denk dat dat nogwel meevalt.

Ik heb zelf geen titan dus zou het niet zeker weten, maar ik zou zeggen dat als je weet dat je een gevecht inspringt je alleen de noodzakelijke modules meeneemt en niet bijv je travel/bridge fit
Ik weet het niet zeker, maar ik denk wel dat ze veel in hun cargo gooien. Net als meeste carrier class capitals. Want bij die in de buurt kan je refitten. Zoals als je primary bent dat je dan vaak gewoon voor maximaal defense gaat of voor maximaal capacitor modules.

Maar op dit soort schaal gevechten wordt je gewoon geblapt dus gaat het denk ik alleen maar om capacitor en gun cycle speed. :P
Ik ga er vanuit van wel. Carrier pilots hebben ook standaard een setje active en passive mods mee (armor mods), om inderdaad te kunnen switchen.
De duurste titan loss was 150 miljard geloof ik, als de piloot gedood wordt kan dat ook oplopen tot 20 miljard als hij dure implants had.

Maar exacte cijfers zijn moelijk te geven doordat veel items zeldzaam waren/zijn waardoor de prijs erg fluctueert.

Edit: triljard moest miljard zijn.

[Reactie gewijzigd door REDSD op 6 februari 2014 15:51]

Ik heb zelf geen titan dus zou het niet zeker weten, maar ik zou zeggen dat als je weet dat je een gevecht inspringt je alleen de noodzakelijke modules meeneemt en niet bijv je travel/bridge fit
Degenen die hier mee vochten wisten veelal niet dat ze een gevecht in zouden springen..... Het vrij laten van de sector was een vrij onverwachte actie.
Ik denk niet dat je echt triljard bedoelt. Een triljard is 1021.

Waarschijnlijker is (gegeven uit het bericht dat een Titan omgerekend 2200 euro kost) dat je miljard bedoelt, aangezien (2200 / 20) * 600.000.000 = 66.000.000.000, en dat is 66 miljard.
edit: na het artikel terug te hebben gelezen kom ik tot de conclusie dat ik het niet goed onthouden heb / een leesfout heb gemaakt.

Alle verdere inhoud van mijn post was hiervan afgeleid en dus fout.

[Reactie gewijzigd door IplugNplay op 6 februari 2014 16:16]

Linkje naar het persbericht? Of zou die soms 'verdwenen' zijn?
http://www.polygon.com/20...le-in-its-10-year-history

Mijn reply was uit het geheugen, nu ik het zo terug lees snap ik mijn fout. Ik las CEO en dacht aan een medewerker, maar het gaat hier om een Alliance uit het spel die zich comfortabel voelt om ranks uit het bedrijfsleven te gebruiken in een war game. (rofl)

Ik zal mijn eerdere post editen.

[Reactie gewijzigd door IplugNplay op 6 februari 2014 16:17]

Je kan een PLEX kopen voor $15. Dit PLEX is equivalent aan een maand subscriptie, en kan je in-game verkopen aan andere spelers - die dus d.m.v. in-game geld 'gratis' spelen. Door dus de in-game kost van een Titan (isk) te koppelen aan een PLEX (isk/$) kom je aan de rele kost van een Titan, de veldslag of eender wat.
19.95 = plex = ingame 640mil isk
15 euro = maandelijks abbo
Marktwaarde van de in-game currency. Je kan speltijd (PLEX) kopen met ISK (ongeveer 600M) of met echte currency (20 euro). Dan kan je het redelijk makkelijk converteren.
wie heeft er gewonnen?
De CFC/RUS alliantie is als winnaar uit dit gevecht gekomen.
Eigenlijk is dat soms lastig te zeggen, hoeveelheid verloren schepen, gewonnen gebied, verloren pods (= piloten) bepaalt een hoop, maar hoewel een kant veel titans verloren hebben, hebben ze ook nog steeds veel piloten en "voelen" ze het dus minder, waarbij een andere kant minder verloren heeft maar het harder merkt... een echte winnaar is niet zo makkelijk aan te geven.
Nee is niet lastig te zeggen. CFC/RUS is nog in de regio en hun tegenstanders zijn allemaal terug getrokken. Dit gevecht is duidelijk gewonnen door CFC/RUS ook als je kijkt naar het aantal verloren schepen en de waarde daarvan.