Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

De IJslandse gamestudio CCP zet opnieuw tientallen medewerkers op straat door de tegenvallende ontwikkeling van World of Darkness. Dat schrijven lokale media vrijdag. Eerder ontsloeg CCP eveneens tientallen werknemers.

CCP zet volgens diverse lokale media 49 mensen op straat, van wie er 27 bij het hoofdkantoor in Reykjavík werken. Volgens het IJslandse bedrijf zijn de ontslagen het gevolg van een koerswijziging van CCP. De focus zou meer komen te liggen op de ontwikkeling van EVE.

De ontslagronde volgt nadat in april werd bepaald om het werk aan World of Darkness te staken. De mmog voldeed volgens CCP niet aan de verwachtingen. Als gevolg daarvan moesten al ruim vijftig medewerkers van de vestiging in het Amerikaanse Atlanta vertrekken. De ontslagen zijn een flinke mokerslag voor CCP, dat zo'n zeshonderd medewerkers telde.

De World of Darkness-mmog heeft een lange geschiedenis, die in 2006 begon toen CCP het Amerikaanse White Wolf Publishing overnam. De game zou binnen 5 jaar op de markt moeten komen, maar is uiteindelijk nooit uitgebracht. Volgens The Guardian is dat te wijten aan slecht management.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Zat het net ook al op een paar nieuws sites van EVE te lezen. Management heeft er een potje van gemaakt en Jan met de pet is zn baan kwijt.
EVE spelers... Hmm... Objective news ...

Sorry, maar dat zijn niet bepaald de meest betrouwbare bronnen, de grootste CCP haters zijn EVE Online spelers, dat zijn ze altijd geweest.

Ik weet niet of het slecht management is, want EVE Online en CCP zijn er nog steeds na ruim tien jaar. Het grootste probleem is dat CCP altijd grootse plannen heeft, maar die in de praktijk brengen duurt ze veel langer dan gepland/gehoopt. Dat is zo bij EVE Online, bij Dust514, bij EVE Valkry en zeker ook bij World of Darkness.

Daar komt bij dat White Wolf ~ 7.5 jaar geleden is overgenomen en laten we heel eerlijk wezen, het World of Darkness IP was toen al op z'n retour, door het toedoen van WW zelf (wereld reboot valt in het verkeerde gat bij een hoop fans). Als je daar 7.5 jaar bovenop doet, heb je nog minder directe fans, het landschap voor dergelijke 'vampier/weerwolf/tovenaar/etc.' IPs veranderd (een hoop mensen zijn erop uitgekeken), het MMO landschap veranderd (F2P is de norm geworden), etc.

Ik denk gewoon dat hun plannen voor de MMO uiteindelijk niet financieel haalbaar waren, of dat mismanagement is weet ik niet, want wie kan er 7.5 jaar in de toekomst kijken? Je doet al ondernemer een gok en als je verkeerd gokt blijf je niet doodleuk op de afgrond afgaan als een lemming.

Don't get me wrong, ik vind het jammer dat het er niet komt onder de huidige CCP vlag. Maar betwijfel dat ik er aan mee had gedaan als het een MMO was met abo, zo zijn er velen. Weet niet of het geschikt zou zijn voor F2P (EVE is dat bv. niet) en twijfel heel erg of het zou aanslaan bij een groot genoege groep mensen (zie hoe slecht de MMO The Secret World het doet). Ik denk dat CCP dezelfde twijfels had en ze naar 7.5 jaar en een slechtere economie toch ergens op moesten bezuinigen, 1-2-3 ingodsnaam dan maar de stekker uit WoD.

Het is niet alleen de CCP MMO tak die het af heeft laten weten maar ook de WW pnp RPG tak, we zouden ook een EVE pnp RPG krijgen op WW kwaliteit. Uiteindelijk hebben ze de stekker uit hun hele pnp RPG tak getrokken en zijn ze de laatste jaren hun IP gaan licenceren aan een 3e partij die hele goede Kickstarters draait voor nieuwe regelboeken voor de oude WoD...
Dat het management er een potje van heeft gemaakt komt niet vanuit de eve playerbase maar uit de guardian, zoals ook in het artikel gelinkt staat.

En als je 7.5 jaar nodig hebt om vervolgens de stekker uit een mmo te zetten, dan krijg ik toch het idee dat er ergens iets niet goed gegaan is.
'The Guardian' maakt er "almost a decade" van, 7.5 jaar is niet bijna 10...

En
Zat het net ook al op een paar nieuws sites van EVE te lezen. Management heeft er een potje van gemaakt en Jan met de pet is zn baan kwijt.
De informatie komt verder van voormalige WoW werknemers die zijn ontslagen en hun kindje is verdronken. De reden die zij opgeven als 'bad management' zijn imho nodig om de company moneymaker in de lucht te houden. Er zijn een aantal kritische momenten geweest in de ontwikkeling van EVE over de laatste 10 jaar die, als ze verkeerd waren gelopen, EVE online zouden hebben gekilled.

Verder is de informatie van 'The Guardian' niet al te correct:
Sources report that, over the nine-year period, the game effectively reached alpha
Merger: 11 November 2006
Date artikel: 5 June 2014
verschil: 7 jaar, 6 maanden en 25 dagen

In oktober 2011 was er ook al een aardige ontslag ronde (20% in Atlanta), dit zat er dus al 2.5 jaar aan te komen...
Sorry, maar dat zijn niet bepaald de meest betrouwbare bronnen, de grootste CCP haters zijn ex-EVE Online spelers, dat zijn ze altijd geweest.
Fixed :P

Eve zelf is een leuk spel (voor een spreadsheets online) en vooral de spelers maken het leuk. Maar hoe CCP met hun klanten en werknemers om gaat is veel minder fraai. Dat zullen ze nog wel meer gaan voelen als ze serieuze concurrentie gaan krijgen wat niet meer dan natuurlijk is.
[...]

Fixed :P

Eve zelf is een leuk spel (voor een spreadsheets online) en vooral de spelers maken het leuk. Maar hoe CCP met hun klanten en werknemers om gaat is veel minder fraai. Dat zullen ze nog wel meer gaan voelen als ze serieuze concurrentie gaan krijgen wat niet meer dan natuurlijk is.
Grappig hoe jij zijn post aanpast, terwijl je zelf ook aangeeft dat CCP niet goed omgaat met hun klanten en werknemers...
In feite bevestig je zijn verhaal, ik vermoed dus dat je zijn reactie niet goed gelezen hebt.
Ach ja, ik hoop alleen wel dat dit totaal los staat van de ontwikkeling van Eve Valkyrie, lijkt er wel op tenminste, maar *worry* *worry*. Het leek allemaal best goed daar bij hun te gaan.
Gaat niet zo goed met CCP. Alle nieuwe producten die ze willen lancheren lijken zwaar te mislukken. Eerst het Dust debacle (ik zou me bijna schamen als ik aan zo'n spel gewerkt had want jongens wat was dat slecht) en nu dit weer.

Je zou bijna zeggen dat CCP met EVE een ontzettende gelukstreffer heeft gehad waar ze nu nog steeds de vruchten van plukken. Maar of er dus echt genoeg talent en innovatie zit om nog iets succesvol te maken lijkt dus niet echt geval.
Dust was niet heel verkeerd, maar als PC gamer gewoon een bagger ervaring. CCP probeerde gewoon zijn markt te verbreden en niet zelf te canabaliseren, wat heel snugger van ze leek, helemaal omdat ze Sony partner werden. CCP heeft daar van geleerd en komt nu terug op zijn besluit om er geen PC client van te maken, er komt een PC client en het zal dan zeker meer gespeeld worden. Sony gaat met Planetside 2 nu ook gewoon naar de PS4...

CCP heeft World of Darkness nog niet eens geprobeerd te lanceren, ze hebben gewoon de ontwikkeling stop gezet.

De enige reden waarom je zou kunnen concluderen dat het slecht gaat met CCP is je realiseren wat voor bedrijf het is en ze NOOIT er de stekker uit zouden trekken als het financieel niet noodzakelijk zou zijn. Waarom denk je dat ze mensen ontslaan. Ze zijn gewoon door hun reserves heen en WoD slurpte gewoon heel veel geld op. CCP zij gewoon allemaal gamers/fans, die maken niet altijd de beste business mensen of ontwikkelaars. Maar ze zijn al 10+ jaar actief en dat kan je niet afschuiven als een gelukstreffer, want EVE is niet meer dezelfde game die het 10 jaar geleden was.
Dust was niet heel verkeerd ?
Ze hadden nooit aan Dust moeten beginnen! De ontwikkeling van dat spel heeft gigantisch veel gekost en het wordt nu door net 2000 mensen per dag gespeeld.

Iedereen die EVE speelde en de Dust aankondiging zag zat te facepalmen. Wat een onvoorstelbaar beslissing om als mmo developer, in een tijd waarin hun core game EVE op zijn gat lag qua performance en gameplay maar even een shooter te gaan maken. Op de playstation, want ja dat onze playerbase van +/- een half miljoen pc gamers zijn negeren we voor het gemak even...

Om nog maar niet te beginnen over walking in stations, ook zo'n project wat na jaren gehypte te zijn compleet verdwenen is. Weer een berg geld verdwenen.

Verbaas mij echt dat een bedrijf dat zo goed communiceren met haar community tegelijkertijd zo faalt in het maken van beslissingen. Als CCP nu gewoon had blijven focussen op EVE en niet die playstation onzin, geen investeerder uithangen, had EVE nu kunnen zijn wat Star Citizen lijkt te worden.

[Reactie gewijzigd door Ame_thyst op 7 juni 2014 11:36]

Ik wil graag een paar nuanceringen onder de aandacht brengen:

- Dust514 was oorspronkelijk bedoeld voor zowel xbox360 alsook de ps3. Vanwege bedrijfs-politieke bewegingen is Dust514 voor de Xbox uiteindelijk afgevallen (zoals ik het begreep wou Microsoft geen gedeelde wereld bij een derde partij). Naar mijn mening; de grootste fout die CCP heeft gemaakt met Dust514 is dat ze het "console only" hebben gemaakt. Veel "non-pvp" spelers zagen een side-line shooter wel zitten naast hun daily-grind, maar dan wel op de PC.

- De engine achter Walk In Stations (WIS) is dermate inefficient dat CCP het niet voor elkaar gaat krijgen om WIS in Eve op grote schaal bruikbaar te krijgen. Een groot deel van het WIS-werk is opnieuw gedaan of gerefactored voor World of Darkness (WOD). Helaas heeft de engine die op dit moment in Eve zit daar helemaal niets aan.

Vanuit persoonlijk perspectief denk ik wel dat veel Eve spelers, als ze aan het reizen/vechten zijn, in gedachten de beelden hebben die Star Citizen laat zien in haar trailers.

Ik moet echter nog zien of Star Citizen de verwachtingen waar gaat maken, want die liggen op dit moment wel waanzinnig hoog.
Moet je eens een stel demo's bekijken van Eve Valkyrie, het is niet zonder reden Intel ze uitkoos om hun product te promoten op een aantal conferenties. Maja, we gaan het zien hoe het verder loopt.
Toen ik Eve speelde was de standaard uitspraak ook dat Eve niet zozeer een goed spel was, maar meer de enige keuze in het genre. Ondertussen is er wel een hoop aan verbeterd, maar dan nog. Sowieso iets als Dust was al duidelijk dat dat erg twijfelachtig was. De console shooter markt is zo ongeveer degene met meeste concurrentie.

Voor Valkyrie geef ik ze meer kans, het enige probleem is dat ze geen echt universum eromheen kunnen optrekken zonder een parallel van Eve zelf te krijgen. De twee integreren zou natuurlijk prachtig zijn, maar niet bepaald triviaal.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 6 juni 2014 20:02]

Dat bedoelde ik een beetje met het genre ;). Sandbox spaceships. Maar wat je zegt komt wel overeen: Het idee is goed, implementatie ruk (mijn voornaamste probleem is nog dat hele stukken gameplay simpelweg saai zijn), maar geen alternatief.
Darkspace anyone? ;) Earth and beyond?

Earth and beyond was toch gemold door EA?

En Darkspace draait zover ik weet nog altijd, maar is toch veel minder qua inhoud dan Eve en ook de gedachte erachter is anders.

Er was toch ook nog een andere space MMO poging vanuit M$ die nu gratis te spelen is?

/edit:
En niet te vergeten, Jumpgate!

[Reactie gewijzigd door dirtbag007 op 7 juni 2014 05:08]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True