Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

CCP Games werkt aan mobiele variant van Eve Online

Door , 50 reacties

Eve Online-maker CCP Games heeft bekendgemaakt samen met een andere partij te werken aan een mobiele variant van zijn ruimtegame. Het spel, genaamd Project Aurora, moet binnenkort in een aantal landen uitkomen. In 2018 volgt de volledige release.

De IJslandse studio heeft tijdens zijn Eve Vegas-evenement bekendgemaakt samen met PlayRaven te werken aan de nieuwe titel, die moet uitkomen op Android en iOS. Het gaat om een gratis game die zich afspeelt in het Eve-universum. Net als Eve Online is het een mmo. De game moet binnenkort in een 'klein aantal gebieden' uitkomen, waarna de volledige release volgend jaar plaatsvindt.

CCP Games-producer Sam Barton zei dat het spel een 'gecomprimeerde versie van Eve Online voor mobiele apparaten is', schrijft VentureBeat. Het zou geen verhaal hebben, maar er zouden wel verwijzingen naar de lore inzitten. Zo moeten spelers bijvoorbeeld op zoek naar bepaalde relieken. Volgens Barton was dat een bewuste keuze, omdat het moeilijker is om een verhaal te vertellen in een mobiele game.

De enorme ruimtegevechten uit Eve Online zullen niet in de game voorkomen, omdat er een limiet zit op het aantal spelers die in hetzelfde systeem aanwezig kunnen zijn. Daarmee wordt op dit moment echter nog geëxperimenteerd. Volgens Barton is de limiet bedoeld om het gevoel van anonimiteit, dat het gevolg is van de aanwezigheid van te veel spelers, terug te dringen. De game moet een scala aan spelers en niet alleen Eve Online-fans aantrekken.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

09-10-2017 • 10:43

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Laat me gokken, wordt weer zo'n standaard game waar je ~2 dagen moet wachten om een schip te maken, of je kan met store-coins dit direct doen? Noem het nog steeds het 'farmville' principe, geen idee of er al een mooie naam voor is. Kan geen enkele degelijke mobiele game vinden waar dit geen basisprincipe is.
wordt weer zo'n standaard game waar je ~2 dagen moet wachten om een schip te maken
Ik dacht dat je vast wel al eens EVE Online had gespeeld voordat je een dergelijke uitspraak doet... In EVE Online kost het maken van dingen niet alleen resources en ingame geld (isk), maar ook tijd. Afhankelijk van je skills, factory slot en schip, zou dat inderdaad twee dagen kunnen duren. Echter kan je ze natuurlijk ook kopen van mede spelers...

EVE Online verdient zijn geld effectief met skills/tijd, het zou me niets verbazen dat ze bij de mobile variant bij hetzelfde model blijven, want dat verdient goed.
We hebben het nu over de mobile game. En als we naar de screenshots kijken lijkt het daar wel op. (dat het een FarmVille principe is)
Het is een gratis mobiele game, dan weet je dit toch vantevoren. Hoe verwacht jij anders dat een gamestudio een Return on Investment gaat halen?
Dat dit het business model is wat ze kiezen zegt niet dat er geen andere mogelijkheid is. Zo wordt het meer een gokkast dan een game.
2 dagen?
Maak er maar 5 a 7 van voor capitals als je alle onderdelen al hebt :)
En dat is met goede skills en een gespecialiseerde citadel.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 9 oktober 2017 12:08]

Ik heb een blueprint die 755 dagen aan research nodig heeft :P

Ik mag hopen dat de mobiele game iets vlotter gaat worden wat dat soort projecten betreft :+
Capital blueprint neem ik aan?:)
I know the pain.

Mijn huidige training queue is meer dan een jaar O-) (So you want to be a capital pilot?)
o/ vanuit Delve (goon space) btw :)

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 9 oktober 2017 12:15]

Hehe ja, een Charon :P

\o terug, vanuit lowsec vooral :+

Kom eens gezellig langs op https://irc.tweakers.net/eve-online :-)
Dat klopt inderdaad, maar in Eve Online kun je tijdens het wachten nog 99 andere dingen doen die actieve input vereisen.

Ik ben bang dat bij een mobile game je maar X dingen kunt doen, waarbij alles een timer heeft.
Mobiele games worden veelal niet gemaakt om uren een aan stuk te spelen, maar voor korte periodes tijdens de dag. Daarom is het voor de niet betalende spelers ook aanvaardbaar om enkele uren te wachten.
EVE Online verdient zijn geld effectief met skills/tijd, het zou me niets verbazen dat ze bij de mobile variant bij hetzelfde model blijven, want dat verdient goed.
En het werkt ook goed. Als speler blijft het eerlijk voelen hoe het systeem werkt, en met wat slimmigheid kun je er zeker je voordeel mee doen.
Persoonlijk heb ik niet zo'n probleem met games van het Farmville type. Ik vind het wachten net een onderdeel van het spel wat de nodige planning en dergelijke met zich mee brengt. En het is ook een stukje roleplaying, het is toch normaal dat mijn kippen niet elk 5 minuten een ei leggen. Mobile games zijn ook perfect speelbaar op deze manier: je doet wat dingen in-game en gaat vervolgens weer verder met je real-life activiteiten. Dit zijn niet het soort games dat je uren speelt.

Maar er zijn ook games welke dit principe uitmelken en het spel onspeelbaar maken (denk aan Dungeon Keeper op mobile). Er moet verder genoeg te doen zijn in zo'n spel.

Mijn persoonlijke vrees is een beetje dat dit een Farmville game gaat worden met een Eve sausje erover, dus qua gameplay weinig gelijkend op het originele. Maar ik ga dit zeker in de gaten houden.
Dat kun je leuk zeggen, maar ik heb even zitten zoeken. "Real life" is nog niet uit op Android, ik kan hem niet vinden in de store iig. Is al bekend wanneer deze app uitkomt op Android? ;)
Moest het nog een keer lezen, maar heb er daarna toch hartelijk om gelachen. 8)7
Ik meen dat officieel meestal de term 'freemium' wordt gebruikt, maar men in de volksmond liever 'Pay to Win' zegt.
Dat is de brede omschrijving, niet echt specifiek voor dit systeem.

MMO's op PC is bv freemium meer het principe dat een gratis game is maar je kan 'premium' aanschaffen zoals de vroegere subscriptions (p2p) met extra features zoals 100% extra XP etc.

Ik heb nog niet echt een juiste naam gevonden voor dit principe.
1 ding weet ik wel,CCP Games houd zich niet altijd aan de standaard game regels :p
Voor niets gaat alleen de zon op..

Het is altijd je eigen keuze om een spel te spelen of niet. Je kan ook een volledig spel van 10 euro kopen, maar ik verwacht dan dat je reactie zal zijn 'veeel te duur voor een telefoon spel!'.

Persoonlijk zie ik dit altijd als de uitdaging van dit soort spelletjes. Het in de pan hakken van mensen die wťl betaald hebben :9
..over het algemeen is de moeilijkheidsgraad om te huilen van games tegenwoordig.
Moeilijkste is nog om niet geÔrriteerd te worden van de Jip&Janneke tutorial die je -alle- aspecten van het spel haarfijn uitleggen, waardoor er eigenlijk geen reden tot spelen meer is -.-

</rant> .. ik word oud. Vroegah, toen-je-nog-helemaal-opnieuw-moest-beginnen-in-een-spel-als-je-dood-ging, was alles beter :+

<Ontopic>
Yay! EVE! Vroeger veel gespeeld, maar gestopt omdat het op een gegeven moment echt teveel tijd in beslag begon te nemen. Mobile app is dan wel stuk makkelijker. Hopelijk niet te uitgekleed, want juist het complexe was een van de beste punten van EVE (imho).

[Reactie gewijzigd door sarcast op 9 oktober 2017 13:20]

Probleem is niet alleen dat, in de PC versie van EVE kan je dus wel een schip kopen, maar dan moet je nog 110 dagen wachten, of skill points injectors kopen, maar voor 110 dagen aan skillpoints ben je zeker 500 euries kwijt. Tevens zijn alle serieuze groepen allemaal bange poeperts (excuseer mijn woordgebruik) geworden, allemaal bang dat je ze binnen dringt om hun schepen te stelen. Leuk spel opzich, maar om 3 jaar van mijn leven erin te gooien om uberhaupt in wat leukere groepen terecht te komen is een beetje onzin. Plus en Min punten zeg ik zo maar. Ik wacht liever nu op Star Citizen, nieuwe mensen, nieuwe wereld. Geen spelers die al 10+ jaar spelen en een 'spelletje' ietsje te serieus nemen.
geen idee of er al een mooie naam voor is
Freemium?
Ik heb de term "Cow clicker" wel eens voorbij zien komen. Maar de officiŽle naam van dit type mobile games moet ik je ook schuldig blijven, als die Łberhaupt al bestaat.
Ik geloof niet in gratis bij mobiele games, zou jammer zijn als ze ook dat verrotte freemium model gaan gebruiken.
Erg cool! Ben al een hele tijd aan het wachten op een goede mobiele space game. Speel nu Hades' Star. Dat is ook een vrij trage maar wel interessante space colony game. Ik verwacht dat EVE qua combat veel interessanter en uitgebreider wordt.
Heb IN EVE tot 4 jaar geleden bijna dagelijks IN GELEEFD en dat vele uren per dag.
Dat vanaf het begin zo'n beetje en aldus zo'n beetje alles daarin beleefd.

EVE is geen game maar een puur virtuele wereld waar men een Avatar aanmaakt van maximaal 3 per account, welke als men slim is, alle 3 tegelijkertijd kan 'beleven'.

Diegenen die hierachter zitten qua mainframe zijn ECHT serieus bezig met ons geld, namelijk investeren & vooruitgang boeken op dusdanige wijze dat 'Virtueel nu ook daadwerkelijk geheel virtueel beleefd kan worden eindelijk, want dat was wel het uiteindelijke doel.

Waarom ik het nu niet meer 'beleef' heeft zo zijn persoonlijke redenen, zoals financiŽle, want elke maand §15 ophoesten ging op een gegeven moment niet meer.

Ronald
Je zou nog de free to play (alpha clone) ervaring kunnen proberen - die krijgt binnenkort een grote uitbreiding zelfs!
Verwacht er weinig van. Niet de eerste EVE-spinoff die gelanceert wordt en iets daarna een stille dood sterft. Base game staat ook al jaren quasi stil (heb zelf 8 jaar gespeeld).
Al jaren quasi stil?
Ik weet niet welke game jij speelt maar er zijn een flink aantal echt grote vernieuwingen hoor de afgelopen jaren.

Daarnaast zit er een nieuwe client engine aan te komen. Ik kan alvast niet wachten *O*

(Ik speel sinds 2006).

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 9 oktober 2017 12:11]

Niet eerder gehoord over een nieuwe client engine, heb je een bron?
https://community.eveonli...rters-twitch-integration/

CQ en Twitch integratie is er uit, en op relatief korte termijn gaan POS'es er ook helemaal uit.
Dan staat er niets meer in de weg om de client full x64 te maken, en op de Twitch stream is er ook al aangegeven dat er grafische updates gaan komen en verbeteringen qua stabiliteit.

Vooral bij grote fights gaat dat heel erg helpen.

Wat de post van @Katsu betreft:
De grootste updates/verbeteringen van de afgelopen jaren zitten wat mij betreft toch echt in de nieuwe citadels en engineering platforms, de nieuwe moonmining die er aan zit te komen en de grote aanpassingen aan capitals (nieuwe capitals zoals de force auxiliary's, faction capitals, T2 modules, etc..).
Oh dat ja, was me even ontschoten. Bedankt voor de herinnering!

Hoewel ik nog altijd twee subs heb lopen speel ik al een tijdje niet meer vanwege drukte in het echte leven (heeft bij mij toch ťcht voorrang :) ). EVE wordt wel erg aanlokkelijk met de recente en komende updates.
Ja same hier hoor, IRL first.

Ik heb m'n eigen alliance gestart om er voor te zorgen dat ik wel kan samen spelen met vrienden, maar geen gezeur heb als IRL weer eens eerst komt ;-) mijn focus is voornamelijk exploration, wat small scale PVP en industry wat rustig maanden kan duren qua research dus dat check ik af en toe eens voor een paar minuten.

Laatste weken wel weer veel aan het spelen. :P

Overigens worden Alpha clones (free to play EVE) ook steeds interessanter. Ze krijgen in een toekomstige update een stuk meer vrijheid.
Ik hoop alleen ten zeerste dat ze niet DX 12 gaan gebruiken, maar vulkan.
Anders wordt het wel heel irritant voor de OS X en Linux spelers.
Ik meen mij te herinneren dat ze cross-platform support wilden gaan verbeteren op lange termijn, dus hopelijk gaan ze inderdaad die kant op :)
Als je kijkt hoe snel een spel als Elite Dangerous evolueert dan staat EVE inderdaad al jaren stil, ja. Ik ben nog steeds een van die mensen die nu al 3d in-station interacties verwacht had. Spel heeft een van de beste character creators die er is, en er wordt werkelijk niks meer mee gedaan. Wat er is wordt wat bijgeschaaft, maar van evolutie is geen enkele spraak.
Jij vind de ontwikkeling van de citadels, nieuwe capitals, nieuwe moonmining, etc geen vernieuwing?
Captains Quarters is inmiddels helemaal het spel uit, omdat de focus ligt op de client tillen naar een 64-bit implementatie, en daarna hopen ze het als vollediger model terug te releasen.

Het grote probleem is/was dat ze al het plan hadden op termijn stations te laten verdwijnen, en dat zit er nu aan te komen (deze winter gaan alle player owned stations weg, worden vervangen door unieke citadels).
Het heeft dan geen zin om nieuwe functionaliteit voor stations te gaan ontwikkelen. CQ was dan ook vooral een tech demo voor de toekomst, en door de enorme klachten toen er over (en terecht, bugfixes waren veel belangrijker op dat moment) is dat helemaal van de baan gegaan.

Nogmaals, WIS (Walk in Stations) stond altijd al op de roadmap en was er zeker al geweest, als de spelers niet (terecht) hadden geklaagd dat er meer focus moest komen op bugfixing en reballance.

Dat is nu grotendeels achter de rug.
Ik ben bang dat je gelijk hebt, CCP heeft een handje van ambitieuze projecten starten en vervolgens niet te leveren.
Zo werkt de hele filmindustrie / entertainmentindustrie naar mijn idee.

Het is jammer dat veel projecten niet goed uit de verf zijn gekomen of een succes zijn geworden. Ik vind het nog jammer dat ze Dust 514 zo de nek om hebben gedraaid, alhoewel daar een vervanger voor gaat uitkomen ~ooit.

Aan de andere kant hebben ze ook best veel projecten die wel een succes zijn, zoals hun VR titels (Gunjack en EVE: Valkyrie).

Het zou mooi zijn om weer een spel te zien dat daadwerkelijk integratie heeft met het universum van EVE Online, maar dat zal nog wel even dromen zijn helaas. :P
EVE:Valkyrie is nu ook zonder VR set te spelen op steam :), Controller is wel aan te raden.
Dat had ik gelezen ja :) sindsdien staat 'ie op de wishlist, helaas nog wat aan de prijs.

Via m'n lokale hackerspace heb ik wel toegang tot een HTC Vive, dus het zou 'n mooie titel zijn om te hebben. :P
Ga ik zeker eens proberen.
Het zou beter zijn mocht het effectief EVE online zijn in een mobiele variant.
Helaas, het is echt een losstaande game die zich alleen qua lore afspeelt in hetzelfde universum.

Dat maakt het artikel jammer genoeg niet duidelijk.
had liever dat ze aan een een 'dust514' voor pc zouden werken...
ik ben op de hoogte van project nova, ze geven allen niet zo veel updates over hoe lang het allemaal gaat duren.
AUR bestaat niet meer ;) je kan nu prima shipskins kopen met ingame geld ook.
Ik begrijp uw gevoelens wel
Het is mooi geweest. Maar een nieuw game in de reeks valt wel nog eens te proberen :)
ja wellicht geef ik het een kans, als het gratis is ;-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*