Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EVE Online-studio CCP wil aan nieuwe mmorpg werken

Het IJslandse CCP wil aan een nieuwe mmorpg werken, zo blijkt uit een vacature die ze op hun website hebben geplaatst. Ze zoeken een Lead Designer die veel ervaring heeft met zowel oude als moderne mmorpg's.

Het nieuwe team zou volgens de vacature gevestigd zijn in de CCP-studio in Londen. Daar zou een 'klein, hecht en ervaren team' werken aan een 'nieuwe en erg amtibieuze' mmorpg. Aan kandidaten worden meerdere eisen gesteld, waarvan sommigen aardig streng. Voornamelijk het feit dat CCP iemand zoekt die minstens 1 prominente rpg of mmo heeft uitgebracht als Lead Designer of Design Director zal de lijst met verkiesbare sollicitanten aardig uitdunnen. Verder is ervaring met Unreal Engine 4 'een grote pre'.

CCP's bekendste titel is EVE Online, dat alweer 14 jaar oud is. Dat is een mmorpg die zich afspeelt in de ruimte van de toekomst en de mogelijkheid biedt om beroepen als mijnbouw, piraterij, handel en verkenning te beoefenen, naast natuurlijk ruimtegevechten tegen zowel computergestuurde als menselijke vijanden. De veldslagen in EVE Online zijn soms zo ingrijpend en grootschalig dat ze bij gamingmedia het nieuws halen.

Zekerheid dat deze nieuwe game daadwerkelijk uitkomt, is er echter ook niet. In 2014 trok CCP bijvoorbeeld de stekker uit mmog World of Darkness, waar acht jaar aan gewerkt was. De 56 werknemers die op dat moment aan de game werkten, stonden op straat. Eerder dit jaar sloot het ook twee studio's en legde het de ontwikkeling aan een vr-multiplayershooterversie van EVE Online, met de ondertitel Valkyrie, stil.

Promobeeld van EVE Online: Valkyrie, de vr-spin-off die geannuleerd is

 

 

Door

Nieuwsposter

54 Linkedin Google+

Reacties (54)

Wijzig sortering
Tijd geleden ontslaan ze 100 man waaronder groot deel van Community management: http://www.pcgamer.com/cc...off-nearly-100-employees/

World of Darkness zijn ze ook meegestopt: https://www.polygon.com/2...-cancellation-CCP-Fanfest

Dust 514 zijn ze ook mee gestopt: https://www.polygon.com/2...r-in-the-eve-online-world

Vervolgens gaan ze weer proberen een nieuwe game te maken terwijl in het verleden al is gebleken dat het vaak op niets uitloopt bij ze.

Kunnen zich beter eerst op EVE Online gaan richten aangezien daar ook nog het nodige verbeterd kan worden
WoD is een verhaal apart, het stamt uit een tijd dat vampieren super populair waren onder de tiener meisjes. Waar WoD (Vampire: The Masquarade) een grote groep volgers had vanuit RPG land en die groep veel overlap had met computer gamers. Het probleem was echter dat de wereld van WoD eigenlijk al helemaal uitgemolken was voor de toen producent, White Wolf. Deze hoopte opnieuw behoorlijk wat geld te kunnen verdienen met het zelfde concept, maar met een iets andere invulling, enter New WoD. Dat flopte uiteindelijk behoorlijk in RPG land, wat uiteindelijk resulteerde in de verkoop van White Wolf aan CCP (~merge). Echter deed CCP er niets mee, behalve het IP gebruiken voor een MMO in ontwikkeling, aandacht verslapte en ging te niet. CCP heeft ook niets gedaan met de beloofde pnp EVE RPG... Tegen de tijd dat ze de boel opdoekte was niet alleen de markt voor WoD specifiek, maar vampieren in het algemeen al behoorlijk ingezakt, daar kon je bij optellen dat MMO land enorm vol zat en het oude verdien model niet meer werkte. Het is niet vreemd dat ze daar de stekker uit hebben getrokken omdat CCP gewoon niet voldoende resources had om er nog een F2P MMO van te maken, dan zouden ze riskeren dat alles over de kop zou gaan. Ze hebben White Wolf het jaar er op ook verkocht aan Paradox, dus een herleving van het WoD project kan je echt vergeten.

Dust 514 hebben ze gewoon de fout mee gemaakt om er een console game van te maken en er geen Windows port van uit te geven. Heb het geprobeert op een PS3 met keyboard & mouse, was een beetje stroef, maar niet het waard om een PS3 met alle accessories voor aan te schaffen. Ik heb mijn tijd besteed aan Planetside 2. Als CCP een dergelijk model had aangehouden voor de PC, dan was het nu gewoon nog online geweest, veel minder servers, maar veel resources had het niet nodig gehad.

CCP is gewend om risicovolle projecten te starten, omdat EVE ook zo is begonnen en nu effectief hun core business is. Ik denk niet dat ze dat gaan afleren.
even een paar correcties:

1.) WoD heeft 0 te maken met de "tiener meisjes vampire hype" WoD was een wereld zoals Pathfinder en D&D dat ook waren, en vampieren maakten daar maar een klein deel van uit. Buiten Vampire;

Werewolf
Mage
Wraith
Changeling
Hunter
Mummy
Orpheus (Later omgezet in een nog steeds succesvolle LARP)

Dus nee, het heeft niks te maken met een "tienermeisjes vampire hype". CCP wilde gewoon alles nog verder uitmelken dan White Wolf al had gedaan, echter kwamen ze erachter dat er juist door de WoD fanbase heel, maar dan ook heel erg op de details wordt gelet, vooral omdat White Wolf een totaal niet standaard wereld had opgebouwd waarin alles goed werkte.

Dust 514 had ook niet op de PC niet gewerkt;

1.) Het was gigantisch Pay2Win
2.) De beloofde link met Eve Online is er nooit gekomen

De hoop dat het door het porten naar de PC opeens magisch wel succesvol was geweest, is leuk, maar CCP heeft dat spel zo snel weer vergeten (Geen patches, bagger support voor balance issues etc sinds launch eigenlijk al) dat zelfs een redding door de PC het niet zou worden.
'tienermeisjes vampire hype' is natuurlijk ietwat kort door de bocht maar het is wel zo dat het hele 'mythische wezen' concept met vampieren/weerwolven aan de core heel erg populair was jaren 90', 00'.
Buffy the vampire slayer, underworld, blade, al dat soort shit was super populair met als laatste stervende noodkreet uiteraard Twilight (ik moest serieus even goed nadenken om op de naam te komen..) om nog het laatste beetje drek uit de onderkant van de kan te schrapen.

Vandaag de dag is dit 'genre' totaal in de achtergrond verdwenen. Er zijn ongetwijfeld nog wel mensen die het supertof vinden en zo (en zelf bijv. zou ik een MMO die erg veel lijkt op Bloodlines SUPER tof vinden!) maar vandaag de dag zijn er andere genres die in het massa publiek populair zijn: stripboekhelden, sci-fi doet het goed (yay!) en alternatieve 'nieuwe' mystische/bovennatuurlijke zooi (stranger things, sens8, etc).
Klassieke vampieren/weerwolven zijn gewoon uit de mode.
'tienermeisjes vampire hype' is natuurlijk ietwat kort door de bocht ....
Heul, heul, heul erg kort door de bocht. Want die speelden echt niet deze games. Ja, je had Buffy en daarvoor nog altijd wat één van mijn favoriete series is kwa boeken over vampiers: The vampire chronicles van Anne Rice. Die eerste film was ook erg goed, ondanks wat wijzigingen.

Maar de mensen/meiden die Vampire the Masquerade (bloodlines) speelden vielen echt niet onder het label 'tienermeisjes hype'. En zoals @corset heel terecht opmerkt was het universum veel meer dan enkel de vampiers. Heb het zelf ook met veel plezier gespeeld, ook de bloodlines en the Requiem waren leuk met het juiste gezelschap. De boeken heb ik nog altijd staan, de artwork vind ik nog altijd mooi.

Vampieren zijn misschien even uit de mode maar er zijn nog heel veel mensen die deze spellen nog altijd spelen. En vampieren hoog hebben staan. En dat vanuit alle lagen uit de samenleving. Ga eens met Halloween naar New Orlean's en vier daar de feesten mee en zie hoeveel 'vampiers' daar nog rondlopen ;) ''Endless night orleans' heerlijke feesten _/-\o_
Gelukkig zijn is er nog scifi wat het wel goed doet. Maar het is altijd een golf beweging, het komt wel weer terug.

Bloodlines start ik ook nog wel eens op, was een super spel. Zeker nadat alle updates vanuit de community de bugs eruit haalden. Zoiets zou ik nog wel eens graag spelen met de alles van nu.
Mja, bij mij staat ie ook permanent geïnstalleerd hoor daar niet van.. maar ik merk wel dat ik er in der daad iets minder plezier uit kan halen dan vroeger gewoon omdat de engine, gameplay en alles zo gedateerd is.

Ik speel overigens wel altijd als Malkavian, want leukste dialoog opties :+
WoD heeft 0 te maken met de "tiener meisjes vampire hype"
En daarom stond er ook een punt tussen zin #1 en #2. Ik heb zelf een uitgebreide collectie WoD achter mij in de boekenkast staan. Het sloeg op de enorme hoeveelheid andere media, waaronder boekenseries die eerder gericht waren op het vrouwenvolk, met als bekendste, de Twilight serie die later ook verfilmd is... Ik heb een aantal van die series gelezen en die waren echt niet gemikt op tiener jongens.

Verder had de pnp RPG en LARP van Vampire: The Masquerade een groter percentage vrouwen dan zo een beetje elke andere RPG/LARP at the time.

Verder bleef Vampire de meest populaire game van de serie. Mage was aan een kant veel begrijpbaarder, maar door het flexibele magic systeem had je eigenlijk een hele goede (creatieve) GM nodig. Werewolf was heel cool, maar toch nog een stuk meer alien dan de andere twee. Changeling, hele toffe art, maar heel... Ontastbaar. Wraith ook hele coole backstory, de verhalen waren super, maar ik heb nog nooit iemand gezien of gesproken die het daadwerkelijk heeft gespeeld. Hunter/Mummy/Orpheus waren interessant, maar zaten toen al in zo een overvolle WoD wereld dat het nooit echt van de grond is gekomen. De Vampire settings uit de oudheid waren zelfs populairder dan menig andere games uit WoD.

WoD heeft niet niets met tienermeisjes te maken, want zo zijn menig tiener meisje het ook gaan spelen in de jaren negentig. Maar dat is niet waar ik op doelde. Een vampieren MMO zou imho meer vrouwen aantrekken dan menig andere MMO, dat is nieuwe klandizie. In 2006 was dat nog een interessante strategie, maar 8 jaar later niet echt meer.
Dust 514 had zeker met de eve online link heel wat kunnen worden als ze het op D pc hadden uitgebracht. Die link met de mmo is wat het uniek maakte. Maar een console speler geeft hier niks aan. En de eve online community zit op de pc, waar een klein deel een ps3 van bezit.
Planetside 2 is wat Dust 514 had moeten zijn. Ongelooflijk epische schaal, gecombineerd met geavanceerd combined-arms teamwork maar dan op de PC in het EVE universum.
Star Citizen - Roberts Space Industries is ook wel aardig opgezet. Maar of die nu in dezelfde vijver vist? Weet iemand daar iets van?
Genoeg EVE spelers die van EVE zijn overgestapt naar Star Citizen.
Die zich voorbereiden om over te stappen*
Na 10 jaar eve online spelen was ik het wel zat. Elke keer van gate naar gate vliegen... boooring...de tijd van Lotka Volterra rond 2005 ofzo was leuk...nu al weer 4 jaar weg bij het spel...inderdaad tijd voor iets nieuws...
Kunnen zich beter eerst op EVE Online gaan richten aangezien daar ook nog het nodige verbeterd kan worden
Da's een holle frase. Zoals wat? Het is nogal een oud spel.
Mechanics van citadels etc. 20 citadels in een systeem met elk 3 timers. Gewoon irritant om weg te krijgen. Zelfs nadat je iemand evict van hun space ben je er nog weken mee bezig.

Vijand kan met gemak een citadel in jouw sov kan krijgen. Zit je weer een week met timers.

Zelfde geldt voor de gevechten om SOV met nodes. Beetje met een entosislink een node orbiten is geen drol aan.

Botting wat niet wordt aangepakt door CCP.

[Reactie gewijzigd door spookz0r op 31 december 2017 15:34]

Bedankt voor de toelichting.
Ik ben toch best verrast dat EVE het zolang heeft volgehouden. De marketing eromheen was altijd wel goed vond ik, maar het spel zelf was weinig aan. Ook die 'grote' veldslagen klinkt interessanter dan dat ze waren. Het spel bestaat vooral uit 'wachten', 'grinden' en veelal in een lege ruimte rondvliegen. Echt interactie in het spel zelf is er niet. Iedereen is vooral met zichzelf bezig. Dit heeft ook deels te maken met het gegeven dat zo'n ruimteschip waarin je rondvliegt niet makkelijk te vervangen is. Tenzij je het geen probleem vind om steeds je portemonnee te moeten trekken, uren/dagen/maanden weer te gaan grinden voor die 5 minuten plezier of aan de gang gaan met bots. En dit laatste was dan ook wat er veel gebeurde.

Volgens mij hadden de meeste mensen wel een aantal accounts. Kortom, als van de 30.000 gemiddelde spelende spelers iedereen 2 - 4 accounts heeft. Dan speel je met misschien 7.500 / 15.000 echte mensen. En daar is het speelveld echt veel en veel te groot voor.
Waar heb je het over ? ik speel EVE misschien 10 uur in de maand en ik heb miljarden .... alleen Capital class schepen kosten enorm veel maar 90% van het spel draait daar niet om.
Ik heb het al tijd niet meer gespeeld, maar even los van de standaard dooddoener dat je gewoon wat moet traden en de miljarden stromen binnen (vaak verteld door groepen waarvan bekend was dat ze weinig problemen hadden met bots draaien), toen ik speelde was 30M per uur missies grinden redelijk standaard. Natuurlijk als je een leeg 0.0 wasteland had met goede truesec kwam je wel beter, maar dat had lang niet iedereen (ik leefde in Providence, dus wel 0.0, maar daadwerkelijk een plek waar mensen speelde en je dus concurrentie had op inkomens gebied). 50M per uur was sowieso absoluut niet slecht als je dat haalde in 0.0 pve.

Een slagschip kostte tussen 100M en 200M, met ruwweg nog eens 100M aan fitting. Natuurlijk insurance gaf wel wat terug, maar dan nog steeds. Een HAC was soortgelijk en daar kreeg je niks van terug met insurance. Doe de wiskunde: 5-8 uur 'spelen' voor een enkel schip, en dat is geen capital schip.

Ik weet dus niet of het nu anders is, maar de reden dat ik stopte was dat PVE één grote stomme grind was, en PVP lang wachten om dan eindelijk wat te kunnen doen. Wat acceptabel zou zijn, als niet 95% van PVP bestond uit kansloos ingemaakt worden of de tegenstander kansloos inmaken. Met 20 man een freighter vernietigen was wel grappig, tot je bedenkt dat je niks anders deed dan target locken, één keer wapen hotkeys klikken, en dat was het.

De open wereld en politiek maakte het leuk, maar soms ook juist totaal niet leuk. En uiteindelijk was mijn conclusie dat de core gameplay zo slecht was dat ik beter wat anders met mijn tijd kon gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 31 december 2017 08:41]

tjah ik woon nog steeds in providence sissor (al hail CVA) anyhow

ik heb gisteren met scannen sites met hacken en combat sites 450 mil binnen gehaald dus... tjah
Ha, ik ben former CVA :D Lid van Imperial Dreams tot ik stopte met EVE (na zo'n 7 jaar ofzo)!

@Sissors je zat duidelijk in het verkeerde deel van Provi als ik het zo lees. In Provi space zaten we constant met PvP battles. CVA stond er om bekend dat ze de regio veilig hielden en er waren dan ook meerdere corps en alliances die hun leden naar ons stuurden om PvP te leren.
Niks grinden, niks wachten op tegenstanders. Er was altijd genoeg te doen. En zowel in m'n corps als m'n alliance waren er altijd mensen online die bereid waren om samen iets te doen. Solo vloog je alleen als je dat wilde.
Argh, CVA :P . Best wel vaak leuke gevechten met ze gehad, maar het merendeel werden we ingemaakt tijdens de EU tijdzone haha. (zat zelf tot zo'n anderhalve maand terug bij The Watchmen alliantie in Catch, net naast provi) ;)
Ik had het spel veel leuker gevonden als het meer speelde als Jupiter: The Nexus Incident. Eve speelt als een standaard mmo, net niet mijn ding. Heb het wel 6 maanden geprobeerd, het was oké maar niet genoeg om te blijven.

De politiek en open wereld zijn juist geweldig. Dat de grind gedeeltelijk doorging als je offline was, skills leren, is juist wel een voordeel.
Wanneer ik dit verhaal lees dan denk ik dat jij in een voor mijn onbekende wereld leeft! :P
Helemaal met je eens.

Ik heb ook al heel lang niet meer gespeeld. Slechts de beta's en het begin heb ik meegemaakt in Xanadu (FA) totdat we uit de game zijn gestapt.
De kracht van de game is juist dat je verschillende kanten op kunt: Industry, RnD, combat (PvP en PvE), trade, etc.
En zelfs daarin zijn weer vertakkingen (en later uitbreidingen).

Zelf ben ik nooit echt actief geweest in het PvP gedeelte. Sporadisch mee op patrouille om pirates of RA uit ons gebied te ruimen. Ik was veel drukker in de industry tak (mining, production) en de PvE missies om de standings omhoog te krijgen. (Om zo efficiënter onze schepen en equipment te kunnen bouwen en XanCom van resources te kunnen voorzien.)
En dat was nog voor de tijd van HACs en (super-)capitals, die PvP weer van andere mogelijkheden hebben voorzien.

En daarnaast heb je inderdaad nog het meer out-of-game spelen: propaganda en politiek.

Ja, je kunt het spel saai vinden. En er zit inderdaad wel het e.e.a. aan grinden in. Aan de andere kant kun je doen en laten wat je wil en ben je verre van verplicht om te grinden.

Vergeleken met de "standaard" MMORPG's heeft EVE naar mijn mening de beste en meest veelzijdige gameplay.
Ik speel het anders nog steeds. En doe juist niks alleen. Ik leef met mijn corp in vrank regio dat van de npc’s is. Daar doen we ook missies en die maken goed veel ISK.

Buiten dat hebben we 3-4 keer per week geplande fleet operaties voor pvp en tussendoor altijd nog kleine zelfgemaakte gangs als je even snel er op uit wilt.

Over het algemeen doe ik maar 1 uur per week pve. Waar ik de rest van de week Pvp van betaal.
Lijkt erop dat jij een heel ander spel hebt gespeld dan de menige EVE speler.

Als je eve online als een loner speelt, geen vrienden maakt, geen corp joined dan loopt het snel af in een dwaling. Ik ken veel spelers die voorheen betaalde account hadden en nu maar 1 account op F2P spelen en daarmee genoeg pvp en geld binnenhalen, Meer dan genoeg om in-game abonementen aan te schaffen maar dat doen ze niet omdat f2p voor hun speelwijze genoeg biedt.
Een gok, high-sec?
In null is het compleet anders. Ik kan daar rustig 100 miljoen per uur maken en een paar dagen "grinden" is rustig genoeg om de rest van de maand pvp te kunnen doen. Of nog meer als ik de schepen niet verlies.

Met 2 dagen minen kan ik een nieuwe carrrier + uitrusting bouwen........
Dat veel ons niet zien zitten omdat we goed in PVP zijn, tjah :p

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 31 december 2017 10:35]

ze blijven maar willen... maar gebeurt niks....remember World of Darkness? xD
Wat wil je daarmee zeggen? Ze zijn nu afhankelijk van 1 product, dat is een risico. Je wil graag meerdere inkomstenstromen hebben.

Beter dat ze dat nu doen nu ze nog inkomsten hebben dan dat ze vol inzetten op EVE en als dat geen inkomsten meer geeft iets gaan proberen en falen.
Maar het geld is verdiend aan Eve maar wordt niet aan de verbetering van Eve besteedt. Maar aan falende projecten... Ik denk dan de community er niet blij mee is...
En Blizzard heeft het geld verdiend met WoW aan Titan besteed, is niets geworden. De restanten zijn wel geweldig in Overwatch verwerkt, maar toch.

Het gaat de community geen moer aan hoe CCP hun winst besteden. Het is een commercieel bedrijf en de enigen die invloed op zouden kunnen uitoefenen zijn de eigenaars/aandeelhouders. En verder doet het bestuur van de onderneming wat het moet doen: de belangen van de eigenaars behartigen.

En dat laatste houdt natuurlijk ook in dat je niet al je klanten wegjaagt, dus ergens zal je iets moeten doen om de klanten tevreden te houden, mar dat je de winst zou moeten besteden ten behoeve van de klanten is onzin. Dat werkt echt bij geen enkele commerciele onderneming zo.
Het is een MMO.. En spelers verwachten dat het geld dat ze daaraan besteden ook aan het verbeteren van het spel besteedt wordt. Wat ze niet verwachten/willen is dat al hun geld aan flops uitgegeven wordt... Een flop OK.. Maar nu al drie flops.. Het kan ze wel geen moer aangaan maar ik denk dat ze het toch niet op prijs stellen ;)
Ik denk daar persoonlijk anders over. Zou een gemiddelde speler geld uitgeven in een game in de hoop dat de devs de game ermee verbeteren? Ik denk persoonlijk dat veruit de meeste mensen geld uitgeven aan een game zodat hun character bijvoorbeeld er anders uitziet dan een ander (league of legends en vele anderen) of zodat je er lootboxes mee kunt openen (rocket league bijvoorbeeld). Als ik geld besteedde aan een van twee deed ik dat niet met de gedachte dat de devs er dan nog een betere game van zouden maken.
Het punt is meer dat CCP meer gefaalde producten heeft..

World of Darkness
Eve Valkyrie
Dust 514

Dus nee, veel hoop heb ik er niet voor. Nadat er eerst al geruchten waren over lootboxes voor Eve.. nee, mijn vertrouwen is er niet.
Ach misschien is het een voortzetting daarvan en worden daar dus delen van hergebruikt.
Na de recente purge van oktober waarbij er een aanzienlijk deel van de mensen op straat werd gezet, kwam de melding dat de nadruk nu toch echt op EVE Online kwam te liggen. Nu komen ze hier weer mee...
Er wordt gesproken over een klein team in Londen, de 'purge' was veel groter en betrof hele specifieke teams die ze niet even op een heel ander nieuw product kunnen inzetten. Een klein team wat een mogelijk nieuw product gaat ontwikkelen is een goede zet voor een bedrijf en als het daadwerkelijk een klein team is, dan zal inderdaad de nadruk blijven op EVE Online.

Vergeet niet hoe CCP is begonnen, ze zijn begonnen met een bordspel, daarna pas begonnen met EVE Online. Effectief is EVE dus het 'vreemde' product wat wel succesvol was. Een bedrijf van die omvang moet niet afhankelijk willen zijn van een enkel product, ook al hebben ze over de jaren verschillende 'flops' geproduceerd in andere producten.
Het bordspel Hættuspil was gebruikt om geld binnen te krijgen voor de ontwikkeling van Eve Online.
Toen alleen uitgebracht in het IJslands en zeer goed verkocht op het eiland.
Je kunt niet echt zeggen dat ze een bordspel maakten om daarna ineens met games bezig te gaan.
CCP is tot nu toe vrij ongelukkig geweest met alles wat ze naast EVE hebben gedaan, dus een nieuwe MMORPG ontwikkelen zal redelijk veel scepsis opwekken.

Persoonlijk vind ik het jammer dat ze niet beter naar Planetside 2 (nog steeds een unieke, briljante game trouwens) hebben gekeken hebben met hun Dust 514. De combinatie tussen de epische schaal van die shooter en de universe van EVE was perfect geweest.
Ik zit wel te wachten op een MMORPG te wachten in de lijn van Freelancer. Of een X-wing vs Tie-fighter MMORPG.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 30 december 2017 22:24]

EVE is levend en wel op dit moment. Er wordt volop voor ontwikkeld en de omschakeling vorig jaar naar een f2p model heeft voor behoorlijk wat aanwas gezorgd. En de aanhang van deze game is zo belachelijk fanatiek (velen hangen letterlijk hun hele leven op aan deze game) dat je er gerust vanuit kan gaan dat deze game niet snel zal verdwijnen.
Dat valt dus wel mee, die behoorlijke aanwas. De groei van EVE is gewoon gestagneerd, concurrent user records zijn publiek beschikbaar en lopen al jaren terug:
http://eve-offline.net/?server=tranquility

Zeker na de kostbare dwalingen in VR heeft CCP een nieuwe hit nodig.

Heb zelf ook jaren EVE gespeeld, maar het is gewoon niet meer zoals "vroeger" en dat is prima, maar op alleen een hardcore player base kan je niet teren als bedrijf.
die nieuwe hit kan ze overeind houden inderdaad.
Ik heb recent mijn accounts 'verkocht' gezien de content voor mij persoonlijk tegenviel (ook na 12 jaar..). Leuke zak geld aan overgehouden :P
Als je diezelfde cijfers bekijkt dan zie je wel degelijk een grote piek in het aantal spelers nadat ze f2p gingen. Het grote probleem (altijd geweest) is echter dat de game nieuwe spelers simpelweg niet kan vasthouden.

Dat wil echter niet zeggen dat ze daar niets aan proberen te doen en dat de game op sterven na dood is, wat hierboven wordt geclaimd. Dat is gewoonweg niet waar.
Ach kom op, dat roept elke developer van zijn online game. De cijfers liegen niet.
Het f2p verhaal heeft EVE zeker een meer dan gemiddelde aanwas van nieuwe spelers opgeleverd. De harde realiteit is echter dat de game die nieuwe spelers niet kan vasthouden. De belabberde new player experience is altijd het grootste probleem van de game geweest.
Dat is zo ongeveer het verhaal van elke online game en ook de reden dat de MMO an sich niet meer zo goed werkt als concept.

Bijna geen enkele playerbase is écht stabiel, iedereen rent van de ene hype naar de andere. Daarom kan elke dev ook roepen dat iets weer succesvol is. De langere termijn laat het échte beeld zien van de 'state of the game'. En bij EVE is die trend al lang geleden gezet en niet meer te keren. Bij WoW zie je bijvoorbeeld ook iets soortgelijks gebeuren.

Het is ook logisch, een update is vaak een verfijning en een toevoeging van een nieuwe feature of stukje gameplay/content. Als je dat eenmaal gezien hebt, is het weer 'same old'... en ga je rondkijken. Daar moet je concept dus tegenwoordig wel tegen bestand zijn, je moet de 'returning player' snel weer kunnen laten meedoen en er mag geen grote straf zitten op absentie; dat betekent op zijn beurt ook weer dat de beloning voor de spelers die wél die-hard doorgaan, minder waardevol zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 31 december 2017 16:20]

EVE al jaren niet meer gespeeld, maar het blijft imho vrij uniek in de markt (ook al heeft Perpetuum-online er veel weg van). Ik zie dat niet veranderen op de korte of lange termijn.

Ze moeten wel iets anders bedenken omdat ze nu geheel afhankelijk zijn van EVE Online. En ook al zie ik het de komende jaren nog niet verdwijnen, het heeft last van behoorlijke ups and downs. Dus ansich is het geen verkeerde actie voor een bedrijf. Ook Blizzard ging meer maken dan alleen WoW en dat is maar goed ook.
Beter dan aan een dood paard blijven trekken lijkt me....
Het is het paard die trekt als het dood is dan ga je om nieuw paard smijt je toch de kar niet weg ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*