Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bčta van Chrome OS 64 laat meerdere Android-apps tegelijk draaien op achtergrond

Bčtaversie 64 van Chrome OS bevat een optie om meerdere Android-apps parallel aan elkaar te draaien op een Chromebook zonder dat ze pauzeren wanneer de gebruiker een andere app actief heeft. De optie maakt multitasken op een Chromebook in de praktijk aanzienlijk makkelijker.

De functie zit in Chrome OS 64, maar staat niet standaard aan. Gebruikers moeten Developer Options activeren door in About Device, in de Android-opties, meermaals op het Build Number te tikken. Daarna kunnen ze onderaan in het Developer Options-menu de optie parallel running of tasks aanzetten. Dan zal een Android-app blijven draaien, ongeacht waar de gebruiker zijn interacties vervolgens op richt.

De functie zit in de nieuwste bčta van Chrome OS en gebruikers kunnen erop overstappen door in de Chrome OS-opties over te stappen op de beta channel. Daarbij verliezen gebruikers hun data niet, maar als ze terug willen gaan van bčta naar stable, dan verliezen ze hun gegevens wel. De nieuwe feature werd ontdekt door Chrome Unboxed, die direct een videodemonstratie ervan maakte.

Chrome OS heeft al eerder updates gehad ten behoeve van multitasking. Zo is er ook de mogelijkheid om het scherm netjes in twee delen te splitsen en twee apps in de helften te plaatsen. Ook die functie is nog experimenteel.

Door

[HQ] Nieuwsposter

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
Mag ik het vreemd vinden dat het nu pas die functie heeft?

Edit: Iedereen bedankt voor de uitleg. Ik was dus te kort door de bocht!

[Reactie gewijzigd door Technomania op 30 december 2017 16:05]

Nee ;)

Het hele idee achter dit soort apparaten is dat het eigenlijk alleen maar een UI is. Al het 'harde' werk zou moeten gebeuren op de server of het moet 'real time' kunnen op het apparaat van de gebruiker als de gebruiker er ook daadwerkelijk naar kijkt, zoals bij een spelletje.
Daarnaast is de CPU & Opslag ook niet gemaakt/bedoeld voor intensieve taken. Het ding is meestal licht, moet het lang uithouden op de batterij, kan zijn warmte slecht kwijt, heeft beperkte opslag/geheugen, ...

Er zijn maar weinig Apps die echt iets nuttigs kunnen doen als de gebruiker er niet naar kijkt. Veel van die zaken kunnen gewoon als (lichte) achtergrondprocessen. De echte App kan vaak gewoon pauzeren en weer ontwaken zodra de gebruiker weer iets wil doen.
Er zijn maar weinig Apps die echt iets nuttigs kunnen doen als de gebruiker er niet naar kijkt
Hoezo dan niet? Ik heb ik Windows wel 10+ programma's draaien op de achtergrond die allemaal iets doen wat voor mij nuttig is. Of tellen die niet als 'achtergrond'?
Nu heb je het over programma's op Windows 10. Geen Android apps.
Het gaat niet om een systeem dat je als laptop/desktop zou moeten kunnen gebruiken. Maar ook in Android heb ik allerlei programma's op de achtergrond draaien, zoals Tasker. Ik zou niet willen dat die de voorgrond-app steeds doen pauzeren wanneer ze iets willen doen!

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 31 december 2017 06:51]

Nee, Tasker zou in dat geval gepauzeerd worden lijkt me.
Nou ja, dan zouden Tasker en al die andere apps onbruikbaar worden. Dus tja.
Niet helemaal meer het geval. Er zijn nu heel veel apps die heel gave dingen kunnen en je Chromebook hoeft zeker niet altijd online te zijn.

On topic: ik gebruik meestal maar 1 android app op de achtergrond en dat is m'n Spotify (gedownloade muziek) dus dit nooit echt gemist.
Zal geen hoge prioriteit hebben gehad, wat best te begrijpen is.
Ik begrijp dat niet. (mijn mening)

Multitasken is inmiddels standaard en dan moet je dat vanaf het begin meenemen in de basis.
Nouja, hierboven zei al iemand dat hij het niet eens merkte dat er geen multitasking in zit, dus zo erg zal het niet zijn.
Ik werk zelf ook veel op een chromebook met tekstverwerken, surfen,e-mailen, maar ook gewoon netflix ,spotify en lees ook strips op mijn chome os laptopje. Ik heb niet het idee dat het niet kon multitasken, maar gebruik ook niet zo veel android apps. Ik ben benieuwd wat Google meer gaat aanbieden in de toekomst.

Ik heb gelukkig een 64 GB schromebook met SD en 4GB werkgeheugen.
Leuke functie die we van andere OS’en natuurlijk al lang kennen.

Het zou mooi zijn als er van Google uit support komt om Chrome OS op ‘eigen’ hardware te draaien; het lijkt me gezien het gebruik van de Play store ook best een interessant verdienmodel.
CloudReady van Neverware komt er in de buurt, gewoon een applicatie downloaden die automagisch de ISO op een USB drive brandt. Als je (oude) laptop het ondersteunt is het een leuke optie om de levensduur van je apparaat nog even te verlengen. (https://www.neverware.com/#introtext-3)

Let op, dit is chromiumOS en dus niet ChromeOS

[Reactie gewijzigd door willempjuh op 30 december 2017 15:17]

Het was mij ook niet opgevallen. Komt wellicht omdat je tot nu toe ook geen scherm kan splitsen in Chrome OS. Ik werk altijd met 2 schermen dus mis die functionaliteit ook niet.
Support van Google verwacht ik niet maar aangezien het opensource is is er iemand zo aardig geweest dagelijks images te bouwen van de code: https://chromium.arnoldthebat.co.uk/
Ok, nog geen android apps daarin.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 30 december 2017 15:08]

Moet je niet toevallig een toshiba chromebook 2(2014) hebben, die nog steeds niet eens de playstore heeft, zelfs niet als je in het dev kanaal gaat zitten.
Het is ook nooit de bedoeling geweest dat alle uitgebrachte chromebooks de Playstore zouden krijgen. Mijn acer c720 heeft dat ook niet.
Ik wil niet te ver offtopic gaan maar:

Het probleem is dat Toshiba verschillende laptops heeft uitgebracht, allemaal met de naam "Toshiba chromebook 2". Nu blijkt dat een deel van die laptops de playstore update wel krijgen en een deel niet. Gezien het feit dat de laptops onder dezelfde naam verkocht zijn vind ik dat ik mag verwachten dat ook mijn "Toshiba chromebook 2" de playstore update zou moeten krijgen.

Maar de wereld is niet eerlijk, ik weet het.

[Reactie gewijzigd door Raphaelo op 30 december 2017 14:49]

Ik beken, ik heb nooit een chromebook aangeraakt. Maar ik begrijp niet hoe het uitschakelen van multitasking ooit door iemand als een feature is gezien. Multitasking op de desktop is sinds eind jaren 80 normaal geworden, en Windows 95 werd nog aangeprezen met preemptive multitasking. Waarom zijn computers sindsdien weer zó debiel gemaakt dat het herstellen van zo'n feature zelf ook weer als feature geldt?

Al mijn smartphones tot dusver (sinds 2007) hebben OSsen gehad die taken gewoon actief laten, totdat ik de taak afsluit. Uiteraard zijn de apps wel zo slim om als ze op de achtergrond draaien geen nutteloos werk te doen. Dat "youtube op de achtergrond voor muziek" ooit níet mogelijk zou zijn, omdat het OS dat belemmert, is mij nog nooit overkomen.

Nouja, dit laat toch weer zien dat ik voorlopig geen ChromeOS zal gaan gebruiken. (alsof het gebrek aan privacy en totale afhankelijkheid van Google al niet voldoende zou zijn geweest) Als ze multitasking als "feature" gaan terugbrengen, dan vrees ik dat ze nog veel meer dingen onmogelijk gemaakt hebben waarvan ik verwacht dat het gewoon een standaard-feature van een computer is. En ik ga er niet op wachten tot ze die features ook weer als feature gaan aanprijzen.
Tja mijn vriendin gebruikt al jaren een Chromebook, nu de Samsung plus.

Hoor haar nooit klagen over dit. Daar komt bij dat een mens vrij single task zelf is.. je hebt wel veel background processies maar iets echt doen is vaak maar 1 ding.

Ook op telefoons ben je vaak maar echt met 1 ding bezig en daar klagen gebruikers eigenlijk nooit over. Behalve de automatische dingen als muziek op de achtergrond.

Wie gebruikt echt split screen dingen op de telefoon? (Al jaren lang mogelijk op Samsung telefoons.. maar ik denk zeer weinig gebruikt)

Wie multitask echt in Chrome? Echt meerde tabs waar je echt wat doet te gelijk?
Ik gebruik spiltscreen, maar dat de ene app pauzeert als ik de andere kant van het scherm aanraakt vermindert de usecase wel 90%
Zou het veel meer willen gebruiken maar het werkt gewoon niet.
Ja ik ben met je eens als je splitscreen gebruikt zou het gewoon moeten werken
Volgens mij doet het dat ook gewoon op Android zelf, dus dat is niet een belemmering op dat niveau.

Maar voor apps dat echt naar de 'achtergrond' zijn geplaatst is het voor een groot deel van de mensen echt geen probleem. Het enige wat ik echt zo snel kan bedenken is muziek afspelen
Heel veel mensen weten heel weinig van ICT en computergebruik, en zullen nooit beseffen tegen welke (onnodige) belemmeringen ze aanlopen en zullen zich nooit realiseren hoe het ook kan.

Ik gebruik multitasking al simpelweg als ik een app start waarvan ik weet dat die eerst even wat moet verwerken alvorens wat te tonen. Ondertussen start ik een gewoon andere app op, in de wetenschap dat dat verwerken gewoon doorgaat op de achtergrond. Het is dus vaak veel basaler dan "werken met twee apps tegelijkertijd".
Iemand die oude iPhone or een oude Windows Phone 7 een aangeraakt weet wat de voordelen zijn van uitschakelen van multi-tasking. Je hebt een enorme lag-loze user experience. Heel prettig als je gewoon simpele dingen aan het doen ben.
Vreemd, zelfs op mijn oude dual core telefoon heb ik daar geen last van. En op de desktop ook niet. En dan te bedenken dat huidige goedkope smartphones al vier cores hebben. Het is ook aan het OS om de UI en actieve app een hogere prioriteit te geven.
Dat een Chromebook Android apps kan draaien is nog niet zo lang.
En dat multitasken hebben de Chromebookgebruikers blijkbaar niet gemist.
Dat je over het nooit hebben "aangeraakt" van een Chromebook praat , alsof het een smerig ding is, geeft aan dat je er geen liefhebber van bent.
Al jou smartphones en desktops zijn geen Chromebooks.
Het lijkt wel of je iedereen die wel een Chromebook heeft probeert te overtuigen dat ze een verkeerde keuze hebben gemaakt.
Het multitasken was alleen niet mogelijk met android apps. dit omdat android in de basis dit ook niet ondersteund. Multitasken binnen chrome os zelf is geen enkel probleem. Kortom: Je hebt chromeos zelf inderdaad nog niet gebruikt en door deze gebrekkige kennis probeer je het product verder af te kraken. Een typische reactie die je op het computeridee forum verwacht maar helaas nog veel te vaak op tweakers voor komt.
Het multitasken was alleen niet mogelijk met android apps. dit omdat android in de basis dit ook niet ondersteund
Android in de basis niet ondersteund? Ben erg benieuwd wat je daarmee bedoelt. Verder ben ik het erg met Fuzzillogic eens. ChromeOS is verre van af en support tussen verschillende ChromeOS laptops verschilt ook nog eens.
Multitasken binnen chrome os zelf is geen enkel probleem.
Niet meer dan logisch toch. Anders zou het OS niet eens werkbaar zijn

[Reactie gewijzigd door vali op 30 december 2017 16:41]

same here, en enigzins offtopic, maar een grote ergernis van mij is het idee dat je - ondanks dat ze weinig nuttigs kunnen doen - apps niet af kunt sluiten. ik snap het concept wat ze daarmee beogen, maar in werkelijkheid werkt het gewoon niet, geheugen vol bloat..

maar sowieso vind ik het hele black-box design van telefoons, en het idee dat ie nooit echt van jou is (bijv als je iets anders op wil zetten moet je heel moeilijk doen met rooten en alles).. het hele ding voelt voor mij vrijheidsinperkend, privacy-inbrekend.. blegh. ik weet het, ik ben oud, maar ik skip de smartphone totdat zowel de hardware als de software open zijn, en ik gewoon lekker een debian oid. op zo'n ding kan installeren, en ik alle hardware zelf mag besturen.

/offtopic'ish rant
Een een slecht geďnformeerde rant at that. Debian gebruikt ook geheugen dat niet perse nodig is. Qua besturingssystemen, Canonical heeft vorig jaar de stekker uit Ubuntu Touch getrokken en Sailfish OS is grotendeels open source. Daarnaast kun je behoorlijk wat Android Roms vinden die op AOSP gebaseerd zijn.
"Debian gebruikt ook geheugen dat niet perse nodig is." totaal het punt missen..

Verder, oprecht fijn dat er open source OS'en gemaakt worden, maar hoe installeer ik die op een smartphone? Ik ben eens gaan zoeken.. krijg je weer hele lijsten met uitleg hoe je je telefoon root en alles.. voelt niet erg 'open en vrij' als je het mij vraagt.
Dat ligt aan de telefoonfabrikanten en chipsetbouwers, niet aan de OSsen. Zelfs al heb je een open bootloader, dan nog loop je maar al te vaak tegen het probleem aan dat die chipsetbouwers simpelweg geen open drivers hebben, en je al vast zit aan een, dikwijls verouderde, Android kernel. Maar nogmaals: dat ligt niet aan de OSsen.
dat heb ik ook niet beweerd. ik houd daarom niet van het hele concept van de smartphone zoals die vandaag de dag gebruikelijk is
Dus je hebt de Librem 5 gebackt, en tot die geleverd wordt loop je rond met een N900?
Nee, ik heb een Nokia 6021
Een Nokia 6021 is ook niet erg open. Het lijkt erop dat je het kind met het badwater weggooit. Dat smartphone's niet werken zoals jij zou doen maakt ze niet compleet nutteloos. Het geheugengebruik blijft een terugkerende discussie. Voor mij is het ideaal omdat ik, net als bijna iedereen. Een paar apps veel gebruik die daardoor vrijwel direct beschikbaar zijn.
Je doet nu gewoon moeilijk om het moeilijk doen, want waar je eerst zegt dat het niet kan, en je op je plek gewezen word, want het kan wel, is je vervolg argument dat het moeilijk is.

Wat je ook over het installeren (en configureren) van linux kan zeggen, ligt er maar net aan wie je het vraagt, ja ik redt me wel, maar als ik een link naar een linux-distro geef aan een random persoon op straat en vraag die op een PC te installeren, gaat dat ook niet goed komen zonder dat die persoon z'n vergelijkbaar stappenplan moet zoeken/ondernemen als jij nodig hebt om een custom rom op je smartphone te zetten.
/offtopic'ish rant
Precies. Want het gaat over Chrome OS op Chromebooks, en niet over smartphones
Het ontbreken van deze functionaliteit was me eigenlijk nog niet eens opgevallen. Maar wel goed dat het er komt.
Ik snap de drang naar multitasking op een “smart os” nooit zo. Bij een windows 10 laptop uiteraard maar in chromeos? Natuurlijk, het is handig maar realiseer je dat iedere cpu cycle van een background app lag kan veroorzaken in de app waar je mee bezig bent.

Mooi voorbeeld vind ik ios. Tm ios6 waren er zware restricties en konden eigenlijk alleen zaken als notificaties, navigatie en muziek tegelijk draaien met een andere app. Precies de use cases die ik nodig heb en toesel draaide heerlijk snel.

Sinds ios7 is er multitasking, precies sinds die versie kun je er ook niet meer vanuit gaan dat het Os altijd soepel loopt. Imho een functionaliteit die je echt alleen wilt aanbieden als het echt een gemis is.
net even uitgeprobeerd op mijn Samsung Chromebook plus
ik kan meerdere android spellen tegelijkertijd opstarten en deze naast elkaar draaien.

Leuke toevoeging
Het lijkt me voor een laptop een stuk handiger om meerdere apps tegelijk open te zetten dan op een telefoon. Ik sluit me wel aan bij de mensen die het vreemd vinden dat dit niet al vanaf dag 1 dat chromeos android apps draait, heeft gekund
Off topic ....

Heb net gezien. Via Google dat je Chrome os ook in een virtual box kan plaatsen.
http://cadekeijzer.k33s.n...rtual-box-installeren.php
Mss een leuke iets voor het nieuwe jaar

[Reactie gewijzigd door Theo Roeland op 30 december 2017 17:30]

Het wordt bijna een echt OS. Bijna.
Dat is ook alleen nuttig als je een "echt OS" zoekt.
Voor basale dingen is Chrome OS prima.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 31 december 2017 00:27]