Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Sony Online Entertainment heeft besloten om de maandelijkse bijdrage voor spelers van DC Universe Online op te heffen. Vanaf eind oktober is de mmog gratis speelbaar. Er blijft ook een betaald abonnement, met meer mogelijkheden.

Sony zegt bij monde van voorzitter John Smedley dat het gratis ter beschikking stellen van de software en het opheffen van de maandelijkse abonnementen niet het gevolg zijn van teleurstellende spelersaantallen. Het is niet bekend hoeveel actieve spelers DC Universe Online momenteel heeft op de pc en de PS3.

De inkomsten van DC Universe Online moeten voortaan grotendeels uit in-game-microtransacties komen. Er zullen drie verschillende abonnementsvormen zijn, waarvan twee gratis. De Free-variant biedt de mogelijkheid om slechts twee personages te onderhouden, maar spelers kunnen wel alle gebieden in de game betreden. Spelers die in het verleden vijf dollar of meer aan abonnementsgeld of microtransacties als dlc hebben besteed, komen in aanmerking voor de Premium-variant. Deze spelers kunnen verschillende personages aanmaken en meer voorwerpen met zich meedragen, en hebben een hogere limiet voor hun geldbuidel.

Tot slot is er het Legendary-abonnement. Dit lidmaatschap kost 14,99 dollar per maand en biedt zonder meerprijs toegang tot alle dlc. Daarnaast biedt het enige betaalde lidmaatschap de meeste slots voor personages en ongelimiteerd lidmaatschap van leagues.


Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Hahah ik wist het. Vorige maand voor 20 euro de game opgepikt met gratis maand, zeker met de grote update recent waar de store actief zou worden, was dit een logische vervolg stap. Vreemd dat de store eigelijk nooit items op de PS3 heeft gehad, hoe kan je daar ooit geld hebben uitgegeven, buiten de recent uitgebrachte DLC?

Per saldo, wat willen ze nu eigelijk gaan verkopen in de store? DLC en extra slots zijn leuk (nu kan je er dacht ik 16 aanmaken), maar de customisation options van de character zijn gewoon _ruk_. Met 0,0 aanpassingen aan gezicht, een kleine 12 haar opties en mischien 9 'body type' options, qua outfit minimale aanpassingen, dit komt niet eens in de buurt van CO laat staan van City of Heroes, welke 1 van de meest uitgebreide character customisations heeft van zo'n beetje elke MMO.

De DLC komt maar erg langzaam, de 'standaard' content heb je al genoeg aan om uren zoet mee te zijn (waar je je exp puur uit missies haalt, mob exp is echt bagger). 2 slots is mischien weinig, maar de 'classes' zijn zo 'matig' uitgewerkt dat je al vrij snel maar 1-2 sets hebt gevonden die wel leuk zijn om te spelen (sommige animaties zijn om te huilen).

Als ik dan kijk hoe City of Heroes zijn free, premium en VIP systeem (gratis, veteran, p2p) heeft opgezet en daarbij de enorme hoeveelheid extra's je krijgt bij VIP, zie ik geen enkele reden om p2p te blijven in deze game. Goed, ze hebben slim gekeken naar hoe City of Heroes hun f2p systeem opzetten in een 'heldenspel', beide hebben nagenoeg identiek systeem, waar enkel CoH dus 100x groter aanbod heeft.

En zo zijn de 3 grote Heldengames (binnenkort) allemaal f2p. Mijn keuze valt logischerwijs op City of Heroes, waar niet alleen nog steeds een complete developmentstudio achter zit (paragon studio's) maar ook de meest uitgebreide game is (bestaat al sinds 2004). Ga je liever voor graphics, zijn DCUO en CO de betere optie, al heeft CoH met Issue21 een flinke grafische boost gekregen. DCUO werkt verbazend netjes op de PS3 (wel met af en toe flinke popups), waar CO ooit een console versie had aangekondigt, gaat deze dus blijkbaar nooit komen. De controls van DCUO zijn ook op de PC erg 'console achtig', maar werken met een controller dan ook erg netjes. CO en CoH zijn veel meer PC-gericht, waarbij CoH nog sterker staat voor PC support (macro's, vensters en layout aanpassingen etc).

DCUO heeft wel een interessant, maar niet altijd fijn werkende, combatsysteem. Een stuk meer 'action based' dan CoH of CO (welke ook aardig actionbased is), maar de aandacht is imho teveel gegaan naar ontwerp en 'characters' (de DC helden), dan er aandacht is geweest voor animaties en algehele speel ervaring. Ik denk dat elke game nog wel iets kan leren van de andere game, niet alleen combat-based maar ook 'naar de spelers toe' en hoe je een goeie community kan onderhouden.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 20 september 2011 09:46]

Blijkbaar is er dus veel meer geld te verdienen met microtransacties dan met abbonementen..
Je hebt er geen idee van. Ik speel Runes of Magic. Ook een P4F MMORPG. De uitgever stelt dat het f2p is en dat de speler overal bij kan en alles kan doen en dat wie betaald op zich geen voordeel heeft.

Het is een leugen. Want als je je karaker op de hoogste levels hebt, kun je geen instances doen met je gilde zonder honderden euro's neer te leggen.

Ik ken mensen die duizenden euro's betaalden. Van een hoorde ik dat hij ¤2500.- uitgegeven had. In ROM dien je diamanten te kopen, waarmee je in-game items kunt kopen die je nodig hebt om je uitrusting te upgraden. En die zijn duur. De gemeenschap is aldus gesplitst langs de lijn van have's and have not's. Een kleine groep spelers bepaald de hele economie.

In ieder geval was het salaris van 1 Frogster (uitgever) medewerker door een persoon betaald. ROM is misschien de duurste 'f2p' game ooit.

Ik ben er helemaal klaar mee, dit hele concept is gericht op een ontiegelijke geldlust die bewust in het spel wordt opgezweept. Het is net een echte economie, inclusief inflatie en een elite van rijken, die soms in het Veilinghuis zaken opkopen om schaarste te kweken. De prijs van diamanten die speler onder elkaar kunnen verhandelen (via via) stijgt enorm. Er zijn te veel mensen die het spel 'bespelen'.

Elk facet van deze games zijn gericht op winst voor de uitgever. Ik ben niet naief, maar werkelijk de hele game is gewoon een melk machine en de spelers de koeien. Ondertussen is er steeds meer van hetzelfde, nieuwe instances die zo moelijk zijn dat alleen de meeste betalende spelers er in kunnen overleven. En waar je gilde vroeger nog wel eens hielp om je aan gear te helpen, is het nu meer van 'hé, ik heb echt geld geinvesteerd in mijn karakter, waarom zou ik dit item weggeven als ik het item, of de stat die er op zit die je er uit kunt rippen kan verkopen voor 5 miljoen gold?'

Scheidingslijn dus, in de hele economie, in de gildes en onafhankelijke spelers. En reken maar dat velen van de uitgever in Mercedessen en BMW's rijden.

Een van de leukere dingen is Siege War, PVP zonder risico's tussen gildes in een soort CTF game. Dat is al 2 jaar in "beta". En enorm crash fest vaak voor velen met enorm veel cheating, hele gildes die hacks gebruiken om te winnen. En men laat dat maar doormodderen. Ik weet wel waarom. De cheaters zijn mannetjes met kleine pikkies. En die willen hun ego boosten door 'imba' te worden, dus supersterk. En die betalen grif voor de diamanten, dus hun uitrusting. Het komt er vervolgens op neer dat je karakter van 80.000 hitpoints met een fireball van een mage bijvoorbeeld dood is. Dergelijke types die zo graag de sterkste willen zijn cheaten het meest. En omdat zij ook de uitgever spekken, doen ze er niet al te veel aan.

Het hele spel concept leidt tot ergernis, greed en alles is bedoeld om je zo veel mogelijk in het spel te houden.

Het duurt dan ook niet lang meer voor ik ga stoppen, misschien.

Als je nooit een MMO speelde, begin er niet aan. Het is een combinatie van zuivere exploitatie van jouw als persoon en de reden dat je er in blijft hangen is vanwege je gilde, het sociale aspect, dat je opnieuw doet inloggen omdat je je vrienden niet in de steek wilt laten. En hoe meer je betaald, hoe meer het zonde is om je karakter te parkeren.
Je klinkt alsof je het spelletje goed doorhebt.
Nu nog een ruggengraat krijgen en stoppen.

Stoppen met WoW was het beste dat ik de afgelopen 3jaar gedaan heb.
Dat zegt meer over jou dan over Wow..
Verslaving ligt toch echt bij jezelf, niet bij de game.
Wat een onzin! Dat het bij Runes of Magic zo is wel niet meteen zeggen dat dit bij elke F2P game ook zo is... Ik speel zelf LOTRO en dat is prima te doen als je niet betaald! Ik heb er dan zelf voor gekozen om VIP member te worden, mede omdat ik dan meer auctions op de auction house kan zetten, maar dat kost mij maar 8 euro per maand en daar krijg ik dan nog Turbine Points voor terug ook zodat ik ingame items kan kopen mocht dat nodig zijn.

Ik vindt het een prima systeem; mensen die niet willen betalen kunnen zo ook gewoon gezelig mee spelen, en als ze het echt leuk gaan vinden kunnen ze altijd nog beslissen om VIP te worden.

Vooral je laatste alinea klinkt meer als een verslaafde dan als een goed onderbouwd argument. Je moet gewoon voor jezelf uitmaken of het waard is om voor die game zoveel geld neer te leggen. Als je dat niet goed kan inschatten is dat jouw eigen probleem, en dat geld dan niet meteen voor iedereen. Als ik iets in de winkel koop en het blijkt toch niet voor mij te zijn ga ik toch ook niet roepen dat iedereen dat maar niet moet gaan kopen omdat ik een foute beslissing heb gemaakt?
LOTRO is een erg slecht voorbeeld, aangezien juist daarin heel grote gebieden, zelfs al vroeg in het spel, alleen tegen betaling te spelen zijn. Ik was blij toen LOTRO F2P ging, maar ben weer snel gestopt, toen ik tegen die 'for pay' quests aanliep.
dit haat ik dus ook aan microtransacties.. voor een abbo wil ik wel betalen, krijg je alles iets meer van voor een bepaalde tijd, totdat het niet meer leuk is... en met microtransacties moet je 1: stinkend rijk zijn om er mee te beginnen. 2: je kan niet op een andere manier hoger eindigen. en voor hetzelfde geld krijg je minder bij microtransacties... ik zou er nooit geld aan uitgeven.
Buiten dat er goed geld te verdienen is met die microtransacties, is het ook een reactie op de rest van de industrie. Het is erg moeilijk om een abo te hanteren terwijl de concurrenten F2P gaan. Alleen giganten zoals WoW kunnen daar nog tegenop.
F2P is geen signaal van 'moeilijk', het is een marktwending van een businessmodel dat zich al jaren heeft bewezen naast het p2p principe. Dat er sommige noodgedwongen moeten overstappen, betekend niet meteen het einde, maar sommige gevallen juist een nieuw tijdperk waar de game populairder wordt dan ooit ervoor, en nog flink winst maken ook.
Maar bedrijven als Sony hebben geen keuze anders dan dit nieuwe model te volgen. Als jij als speler op zoek gaat naar een nieuwe MMOG, dan ga je eerst de F2P's proberen en niet diegende waar je eerst voor moet betalen. Als nieuwkomer is F2P de enige manier om nog groei in spelers te halen. WOW zal de uitzondering blijven die de regel bevestigt.
WoW is begonnen in de juist tijd, heeft genoeg spelers en zal hier enkel nog op teren, zijn halen amper meer nieuwe spelers binnen met het p2p principe. Ook zij hebben de markt opengegooid met onbeperkte trial accounts (lvl20 cap) om zo mensen maar aan p2p te krijgen.

DCUO is gewoon kwalitatief niet genoeg om nog P2P te blijven, de markt is daar ook niet meer voor.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 20 september 2011 10:10]

Ongetwijfeld zal ik een abonnement nemen als Titan uitkomt. Blizzard heeft mij nog nooit teleurgesteld, dus dat risico wil ik wel nemen.

Maar inderdaad, andere uitgevers dan Blizzard en Valve zullen mij eerst moeten overtuigen voordat ik geld schuif.
Microtransacties zijn heel sneaky, paar cent hier dubbeltje daar, en aan het eind van de dag geef je meer uit dan je bij een abonnement form had gedaan.

Daar naast vernield P2W gewoon het spel plezier voor de gene die niet aan P2W doen of het geld er niet voor hebben.

Ik zelf zal nooit een game spellen waar je veder komt met P2W dan gewoon spellen.
Tijdje terug gekocht, uurtje gespeeld en niet meer aangeraakt.... Geen 1 speler tegen gekomen. Ook in de Lets Play series op YT zie je gewoon dat het dood is. Best jammer het action-rpg is best aardig.

[Reactie gewijzigd door AiChan op 20 september 2011 09:37]

Ik vond het een leuk en vermakend spelletje maar het is zeker geen maandelijkse kosten waard.
Dit zag ik al wel aankomen. Nu toch maar even proberen :)
Precies! Het spel had bij mij geen impact gemaakt als betaalde MMORPG, maar nu wordt het toch zeer interessant!
Nu wordt het interessanter. De hoge maandprijs hielt me tegen.
yup, bij mij ook. Nu toch maar een keer proberen :)

fakebatman coming up! :P
Totaal offtopic:
Zit Solid Snake van Metal Gear te praten? (Trailer)

--

Wordt maar eens proberen...Goed van Sony!

[Reactie gewijzigd door Efe64 op 21 september 2011 12:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True