Door Arthur Geraerts

DC Universe Online

Lef hebben

Je moet het als uitgever aandurven om een mmog uit te brengen. Door de torenhoge ontwikkelkosten en de terugkerende exploitatiekosten, die alleen gedekt kunnen worden als gamers niet alleen het spel kopen, maar ook nog eens een maandelijks abonnementsgeld willen ophoesten, lopen uitgevers niet geringe risico’s. De geschiedenis leert dat slechts een enkeling het dan ook redt, veel mmog's sterven een al dan niet snelle dood. En dan is er natuurlijk nog World of Warcraft, de gigant waar tot nu toe nog geen enkel andere mmog tegenop gewassen bleek te zijn.

Behalve de concurrentie van World of Warcraft heeft DC Universe een ander probleem; het is immers niet de eerste mmog die zich waagt op het vlak van superhelden. Er zijn maar liefst twee andere mmogs die in het teken staan van superhelden, namelijk Champions Online (dat overigens sinds kort gratis te spelen is) en het al wat oudere City of Heroes. Daarbij moet worden gezegd dat beide games niet gekoppeld zijn aan een bestaande ‘wereld’ en dat DC Universe geheel in het teken staat van de helden en vijanden uit de geschiedenis van DC Comics. Superman, Batman, Catwoman en de Joker zijn immers niet de slechtste namen om op je cv te hebben staan.

* Veelbelovend

DC Universe begint veelbelovend. Je kunt een personage maken, één met superkrachten uiteraard, waarbij je kunt kiezen om een held of een schurk te ontwerpen. Behalve de keuze uit een man of vrouw, zijn er drie basistypen lichamen waaruit je kunt kiezen. Vervolgens kun je ervoor kiezen om je personage te baseren op een bestaand soort held/schurk (zoals Batman, de Joker, Catwoman en een hele rits onbekendere personages uit de geschiedenis van DC Comics) of helemaal van begin af aan te beginnen met een aantal zelf gecombineerde kenmerken en krachten.

* Uber-badass

Het verhaal begint op het ruimteschip van uber-badass Brainiac waar de speler zich door middel van een tutorial naar buiten moet zien te vechten. Afhankelijk van het personage dat je gekozen hebt, kom je vervolgens terecht in Metropolis of Gotham City. Omdat je een superheld/schurk bent, kun je deze steden verkennen op een wijze zoals alleen iemand met superkrachten dat kan en dat is vanuit de lucht. Zowel Metropolis als Gotham City zijn prima verzorgd, alhoewel het wel gezegd moet worden dat de straten verdacht leeg zijn. Op de gebieden na waar zich quests bevinden zijn dit niet de bruisende New York-achtige steden zoals je die kent uit de comics of films.

Inhoudsopgave