Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Volgens tweets van John Smedley, directeur van Sony Online Entertainment, trekt EverQuest II 300 procent meer nieuwe spelers sinds de mmog in december gratis speelbaar is geworden. Er worden ook meer voorwerpen verkocht.

Smedley lijkt blij met de beslissing om EverQuest II gratis speelbaar te maken. De directeur meldt via Twitter een 'verrassende groei' van de mmog sinds het spel in december vorig jaar gratis is geworden. Zo zouden er dagelijks 40 procent meer spelers inloggen en is er een groei van 300 procent aan nieuwe spelers. Verder zijn er 200 procent meer virtuele voorwerpen verkocht die spelers in het spel kunnen gebruiken. Smedley merkt daarbij op dat de groei tot stand is gekomen ondanks stevige competitie in dezelfde periode, waarbij hij doelt op de introductie van Star Wars: The Old Republic, op 20 december.

Sony introduceerde in december drie verschillende abonnementsvormen voor EverQuest II, een mmog die al sinds 2004 op de markt is. Het Free abonnement is gratis, met als restrictie dat spelers twee characters kunnen aanmaken en skills kunnen aanleren tot Adept-niveau. Bij het Silver-abonnement, dat 5 dollar per maand kost, is het Expert-niveau de limiet en mogen spelers vier spelpersonages aanmaken. Het Gold-abonnement kost 15 dollar per maand en kent geen restricties.

Trailer die duidelijk maakt dat EverQuest II gratis speelbaar is
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Ik heb EQ2 een aantal jaren gespeeld sinds de eerste week dat het uitkwam en speel het zo nu en dan nog steeds om norrath weer even te zien :D.
Maar door de restricties zie ik steeds meer spelers weggaan. Zeker de oudere garde die ziet dat het helemaal NIET zo gratis is als ze terugkomen en gaan vaak meteen weer weg. Bijv. voor al hun legendary en fableds items moet je nu apart betalen...

Ik snap dat een bedrijf geld moet verdienen maar ze denken nu alleen maar om de cashshop $$$ en de game tot lvl 90 is zodanig simpel gemaakt...geen challenge meer.
Erg jammer voor zo'n goed spel toen het net begon.

@DingieM sinds de nieuwe uitbreiding die geen uitbreiding is is het weer erg traag geworden...veel hebben last van crashes, lag en memoryleaks.
Je kan het gratis spelen als je het uithoudt met de resticties. Zeker de gold restictie ugh...
Maargoed is allemaal te lezen op hun forum hehe.
Hoe gaat dit voor bestaande spelers met restricties? Ik lees dat je bij silver maar 18pp kan hebben. Wat als ik met een bestaand character inlog die bijv. 400pp heeft? Of die allemaal Master 1/3 spells heeft ipv expert?
Ik heb de game lang gespeeld en heb een account met diverse lvl80 chars met master spells. Ik zou wel weer een kijkje willen nemen, maar ik vraag me ook af wat er dan met alle cash/spells gebeurt. En welke 2 chars beschikbaar zullen zijn.
Ik heb echt hekel aan "gratis" spellen die in gameplay beperken.
Het is gewoon een trial.
idd, zoals de trail die ze in Lineage 2 hadden, het een trail noemen is eerlijker maar trekt ook minder mensen.
offtopic: Sinds L2 compleet gratis is geworden heeft dat zeker meer dan 5x de huidige spelers aangetrokken :)
Dit is gewoon puur toeval natuurlijk, maar ga het zelf ook weer spelen. Heb zelf nu een maand SWTOR gespeeld, maar dit is het voor mij toch niet.

Tijdens het spelen van SWTOR denk ik toch terug aan de geweldige community van EQ2.

Ben zelf 1.5jr geleden gestopt met spelen van EQ2. Echter als je de mensen waar je mee speelt vergelijkt met WoW of zelfs SWTOR is dit gewoon een heel verschil. Heb zelf het gevoel dat de gemiddelde leeftijd van de EQ2 speler hoger ligt. Toen ik stopte was ik 23jr, zelf was ik toen ťťn van de jongere van de guild. Ook de PUG instances waren gewoon een genot om te spelen. Niemand die pissed off weg gaat als je 2x whiped op de eerste baas, maar gewoon blijven proberen. Iedereen komt gewoon veel volwassener en relaxter over.

Daarnaast is deze RPG ook continue door ontwikkeld. Mogelijkheid tot het bezitten van een huis, welke je echt helemaal in kan richten. Gigantisch veel quests en vooral de Heritage Quests zijn erg leuk om te doen (zeer uitgebreide questlijn met een legendary item als reward, die je tevens in je huis kunt plaatsen). Mounts zijn echt onderdeel van je character, je kan dan ook gewoon vechten vanaf je paard en deze geven je ook buffs. Ook de mogelijkheid om je eigen level omlaag te halen is een erg leuke feature (bijv. lagere level instances doen voor achievement XP). Daarnaast zijn er 3 onderdelen die je kan levelen, je character, achievement en tradeskill. En in elk van deze onderdelen gaat ook gewoon flink wat tijd zitten.

Deze ervaringen zijn natuurlijk al van 1.5jr geleden, maar ga er vanuit dat weinig veranderd zal zijn door de F2P.

Mochten mensen twijfelen, laat je niet tegen houden dat het spel al enige tijd uit is. Het is gewoon gigantisch uitgebreid en zeker de moeite waard!
Die restricties zien er zo beperkt uit dat als je een beetje wilt kunnen spelen dat je toch gewoon lekker moet gaan betalen. Ik weet niet hoe de economie in EQ2 in elkaar zit, maar 5 gold op een free en 20 gold op een silver account, dat lijkt mij erg weinig? Ik weet uit WoW dat 20 gold niets is tegenwoordig, een EQ2 speler die mij kan vertellen hoe het daar zit?

[Reactie gewijzigd door Capa op 13 januari 2012 14:53]

Het gaat om 5g per level en bij silver 20g.
Dus voor silver kan je maar 18 plat ( 100gold is 1p ) hebben bij max level en kan al vaak niet eens dingen van sommige merchants kopen zoals mounts.

Je kan bijv een guild maken( waar je 6 characters voor nodig hebt ingame ) en daar al je gold in gooien maar je kan in geval van silver dus maar 18plat bij je hebben en bij *free* 4.5 plat en dat is niet veel.( wat je teveel krijgt gaat verloren ).
En omdat het lvlen best snel gaat en bij veel quests al snel een aantal gold krijgt gaat het behoorlijk hard naar de max gold.

[Reactie gewijzigd door Nightmare76 op 13 januari 2012 15:31]

Kun je die goldcap niet wegkopen? Of moet je dan echt maandelijks gaan betalen?
Nope, nog niks in de stores.
Je moet wel maandelijks gaan betalen en dat is nou juist wat ze willen.

Zelfde met de items op lvl80 + bij de DOV uitbreiding heb je bij quests alleen maar legendary loot die je dus niet kan gebruiken als free en silver...dus betalen per item unlock of subscriben met een mndlijkse bedrag...

Ik heb sinds het spel uitkwam een necromancer nu lvl90...had alleen legendary en fabled items via raids...loop nu naakt rond omdat ik alles nu moet unlocken dus kopen in hun store, terwijl ik de char al jaren heb gespeeld.

[Reactie gewijzigd door Nightmare76 op 13 januari 2012 16:07]

Nog even afgezien van het feit dat ik geen tijd meer heb om in zoiets te steken, dit soort dingen zijn natuurlijk bezopen. Geld gaan vragen voor items die een speler eerder heeft gekregen met raids is zo ongeveer het lompste wat je kunt doen. Dit is geen goede reclame voor een spel of een bedrijf.
Omdat de items nu een geldelijke waarde vertegenwoordigen is dit in feite gelijk aan diefstal. In AziŽ zijn zelfs al mensen veroordeeld voor het stelen van virtuele voorwerpen, dus spelers die zo benadeeld zijn zouden zelfs kunnen overwegen om Sony online entertainment voor de rechter te slepen.
Ik vind het ook een stupide aanpak. Betalingen zouden slechts kosmetisch voordelen moeten bieden of voordelen die niet direct ander spelers beÔnvloeden. Neem bijvoorbeeld het spel League of Legends, daarin kan de speler kiezen om te betalen voor een ander "look" voor de karakters. Ook kan je betalen om meer "influence points" te krijgen, waardoor je sneller stijgt in niveaus of waardoor je sneller je "runes" tot je beschikking kan krijgen - maar het is dus niet zo dat je voordelen hebt die voor andere spelers onbereikbaar zijn (m.u.v. het uiterlijk).

Mijn inziens zou een speler in EverQuest 2 gewoon de mogelijkheid moeten hebben om alle verzamelde gear te gebruiken, maar voor betaalde accounts zouden bijvoorbeeld mooiere grafische effecten getoond kunnen worden (glinsterende zwaarden, gloeiende schouders, etc...), waar deze effecten niet zichtbaar zijn op onbetaalde accounts.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 14 januari 2012 04:37]

Vind ik niet, al die jaren heb jij gewoon maandelijks betaald. Als jij nu weer van deze character gebruik wilt maken moet je gewoon weer betalen. Je kan er niet vanuit gaan dat je nu gratis kan gaan spelen op je reeds bestaande character met 'gold-gear'. Als jij weer gaat betalen, wat je jaren hebt gedaan kan je gewoon normaal spelen. Als jij gratis wilt spelen zul je je moeten neerleggen bij de restricties die andere gebruikers ook hebben. Voor jou is er dus feitelijk niks gewijzigd.
Ja en nee...ik begrijp de redenatie maar...
Ik heb het originele spel, heb voor bijna elke uitbreiding APART betaald en gewerkt voor de items. Nu krijgt iedereen alle uitbreidingen gratis behalve de laatste 2.
Ik wil me geld dan terug!!!

Ik vind dat ik genoeg heb betaald en als ze ons veteranen niet eens gunnen dat we onze items mogen gebruiken, die al verouderd zijn...
Zeg dan niet Free2play...het is meer een free2trial.
In EQ1, had je niet zo snel gold. Met veel geluk wat brons, zeker in het begin. En 100 brons was 1 zilver, en 100 zilver weer 1 goud geloof ik. Tegen de tijd dat je zo ver bent wil je misschien toch gaan betalen voor de skills.
Als ik binnenkort een keer tijd heb ga ik het misschien wel spelen, om de tijd te doden tot Diablo 3 er eindelijk is :).
Hebben ze het goed aangepakt, doordat de mensen het gaan spelen en opgegeven moment tegen een restrictie aanlopen gaan ze er waarschijnlijk over nadenken om het aan te schaffen. Misschien dat 200 % het niet gaat doen, maar dan heb je alsnog 100 % betalende klanten extra. Slim slim!
De mensen die er nu bij komen zijn juist mensen die niet maandelijks willen betalen. Ik betwijfel dus of ze erg veel extra Ambonees erbij gaan krijgen. Ik denk wel dat ze meer kunnen verdienen met de voorwerpen die ze verkopen.
Hmm, een deel van die mensen zal het wel zo leuk vinden (of zo hooked geraken) dat ze, eens ze de limiet bereiken, met plezier gaan betalen.
Dit zijn mensen die anders nooit het spel gespeeld zouden hebben omdat ze initieel niet de intentie hadden om te betalen voor een spel dat ze niet kennen.
Uiteraard zal ook een groot deel stoppen met spelen zodra ze de limiet bereiken.
Ik zou persoonlijk ook eerder geneigd zijn geld uit te geven aan een voorwerp dan te kiezen voor een vaste maandelijkse bijdrage.
item zou zelfs weer door verkocht kunnen worden
not possible...alle items zijn account gebonden ( heirloom vaak )/ attuned aan char als je het wilt gebruiken.
Kan wel dingen "kopen" voor anderen maar dat werkt op het moment niet goed.
Het is ook een redelijk veilige beslissing. Het spel zal waarschijnlijk toch (langzaam) aan het doodbloeden geweest zijn. Dungeons & Dragons Online heeft deze stap ook gezet, en hun spelersaantal is (permanent!) vergroot. Nu moeten ze het dan wel hebben van mensen die extra content kopen in plaats van maandelijkse transacties. Als mensen dat niet doen kunnen ze alsnog besluiten om de servers te sluiten.
Is de Free2 play ook niet om toch een deel van de mmo spelers weg te houden uit bv wow of swtor? Zodat de concurrentie toch nog een publiek heeft waar ze eventueel bij kunnen scoren met een nieuwe mmo? Want geef nu toe als je wow en swtor als basis pakt zal het terug lang duren voor er een betere mmo verschijnt en dan nog es populaire wordt.
Het schijnt beter te verdienen in combinatie met een cashshop.
Ik heb al vaak genoeg gelezen dat sommigen zodanig veel uitgeven( zelfs in de duizenden dollars ) om de best of the best te hebben of om effe snel en gemakkelijk dingen gewoon te kopen inplaats er tijd in te steken om het ingame te krijgen zoals producten voor je tradeskill etc in Free2Play.
In eq2 heb je gelukkig geen dingen die het spel erg beinvloedt ( voor zover ik weet ) maar een aantal unlocks, mounts, armor ( zonder stats ,voor de looks) etc en het gaat al snel boven de 15$ wat je zou betalen als je een mndlijks bedrag had.
Je hebt het niet nodig maar ja er zijn genoeg die het even snel moeten hebben en kopen.
Weer een spel zoals er al zo velen zijn. Tijd voor vernieuwing, en dan gaat het om betere graphics, meer werelden of een andere tijdsperiode of karakters. Verzin eens iets nieuws dan een mmog graag.
Bedenk eens wat? Bedenk eens een uniek concept dat nog niemand heeft gemaakt, wat niet in straatje MMO valt of in RPG/online RPG.
Niet gelezen wat YopY zei? Everquest II is al ouder dan WoW. Ik heb zelfs het idee gehad dat Everquest II aan de vooravond stond toen het publiek MMORPGs ontdekte. Maar het publiek is massaal naar WoW gegaan en heeft andere pareltjes moeten missen (DaoC, EVE).
Everquest 2 zal niet meer dan een paar maanden ouder zijn dan WoW beide hadden hun release eind 2004 in de US (WoW release was mid februari 2005 in europa).
Klopt, de marketing rond WOW heeft veel andere (goede) games een beetje de kansen ontnomen. IDe enige MMO waar ik nog een betaalde account heb en die ik ook regelmatig speel is inderdaad DAOC. Ondanks veel andere games te proberen heb ik toch nergens de diepte en vooral de RvR zoals hier kunnen vinden.

Maar ik ga toch weer eens een EQ account aanmaken, kijken hoe het er nu uitziet.
Wil niet veel zeggen hoor, maar EverQuest (2) is een stuk ouder dan bijv. WoW, en was 1 van de eerste populaire MMO's, :+. MMO's waren nog vers en nieuw toen deze uitkwam.

[Reactie gewijzigd door YopY op 13 januari 2012 14:41]

Release data

EverQuest 1: 16 maart 1999
Eve Online : 6 mei 2003
EverQuest 2 : 8 November 2004
World of Warcraft : 12 november 2004

Info van Wikipedia

Edit : Overigens is de response op het gehele topic nogal vreemd.
De aankondiging dat Aion naar een Free to Play model gaat werd ontvangen met commentaren als 'op z'n laatste benen', 'is dood', etc

En dan is er een aankondiging dat EQ2 F2P gaat en dan gaan we juichen ?

[Reactie gewijzigd door Spinner op 14 januari 2012 15:39]

De oudere generatie "pay 2 play" MMO's zijn qua inhoud, originaliteit en speelbaarheid vele malen beter dan al die nieuwere "free 2 play" MMO's die met het dozijn iedere maand uitkomen.
Kijk alleen al naar WoW, EQ2 en de wat oudere Lineage 2 (inmiddels f2p geworden, populatie enorm gegroeid) deze doen het allemaal nog prima :)
Moet altijd lachen om dit soort opmerkingen...denken dat ze alles weten en zomaar iets zeggen...zou maar eerst wat meer in verdiepen...fdeveth...

[Reactie gewijzigd door Nightmare76 op 13 januari 2012 15:32]

De eerste maand ja, veel mensen die er in eerste instantie niet direct geld voor over hadden maar nu wel uit proberen. Ik zou graag dezelfde cijfers willen zien na 6 maanden, dan kan je pas conclusies trekken lijkt mij! StarWars vs. Medieval Fantasy setting? zijn denk lang niet dezelfde mensen die die keuze heel zwaar laten wegen..

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 13 januari 2012 14:28]

Moet er toch een keertje in gaan duiken. Is het verschil in gameplay groot met abbo tov zonder abbo? Kan iemand daar een lichtje uit ervaring op werpen?
Wel verbazingwekkend, er zijn sinds vorig jaar en ook dit jaar een aantal free2p MMO's bijgekomen en daar is Everquest 2 nou niet de nieuwste van of degene met het beste systeem... Ik wist er eigenlijk ook helemaal niet van.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True