Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Lenovo heeft besloten de voorschriften van Intel te negeren en een 12"-notebook te voorzien van een Intel Atom N280-cpu. De Chinese fabrikant moet hierdoor meer voor de cpu betalen dan fabrikanten die zich wel aan de regels houden.

Een van de beperkingen die Intel oplegt aan netbook-fabrikanten is dat hun producten niet over een scherm groter dan 10,2 inch mogen beschikken, willen ze de Atom-cpu geleverd krijgen. Inmiddels is het echter overvol op de netbook-markt en aangezien de specificaties van de modellen dankzij de restricties grotendeels overeen komen, zoeken fabrikanten naarstig naar manieren om zich te onderscheiden. Lenovo heeft daarom besloten de eisen van Intel naast zich neer te leggen en met de IdeaPad S20 te komen: een notebook met een 12"-scherm, een Atom N280-processor en een GN40-chipset.

Als gevolg van deze ontwerpkeuze komt de computerfabrikant niet in aanmerking voor de korting voor de N280 waar grote computerbouwers als Lenovo normaliter aanspraak op kunnen maken, meldt Digitimes. Gevolg is dat de fabrikant de volle mep moet betalen, waarmee de processor 10 dollar per stuk duurder wordt. Lenovo levert zijn notebook met Windows XP en zal 580 dollar gaan vragen voor zijn 'grote netbook'. De S20 moet vooral de concurrentie aangaan met de Inspiron Mini 12 van Dell, die de Z520- of de Z530-Atom bevat, en de Samsung NC20, die van een VIA Nano-processor is voorzien.

Lenovo Ideapad S10
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Zo zie je maar dat de belangen van bedrijven niet altijd dezelfde zijn als de belangen van consumenten, en dat de werking vd vrije markt dergelijke conflicterende belangen niet altijd in het voordeel vd consument beslecht.

De techniek is er om een vlotte, zuinige, compacte en relatief goedkope laptop/netbook te maken, en er is een markt voor. Maar deze vooruitgang wordt dmv kunstmatige beperkingen tegengehouden door bedrijven zoals Intel en Microsoft omdat het tegen hun commerciele belang is.

Natuurlijk zijn er manieren om die beperkingen te omzijlen; betaal een tientje meer en gebruik Linux ipv Windows. Ik denk dat Intel en MS met hun houding alleen bereiken dat ze zich minder populair maken - maar als de facto monopolisten zal ze dat weinig uitmaken.
Ergens is het ook echt wel in het belang van de consument dat Intel liever heeft dat er een andere CPU in zo'n bijna-niet-meer-netbook komt!

Wanneer consumenten - misschien temeer door het gelikte uiterlijk - vermoeden dat ze met deze notebook-met-netbook-processor een volwaardige laptop in huis halen, maar bij de eerste de beste krachtige applicatie van een koude kermis thuiskomen, zullen ze wellicht de conclusie trekken dat de Intel slechte CPU's maakt voor notebooks.

Maar ja, er zijn ook veel notebooks met Celeron CPU te koop, sommige zelfs single core. Of die veel sneller dan de N280 zijn... Maar daar betaal je dan momenteel maar 350 euro voor... Mét dvd-writer.

Hoe moeten we dit Lenovo-geval gaan zien?
a. Als netbook met groter scherm
b. Als notebook met budget CPU

[Reactie gewijzigd door bverstee op 16 februari 2009 15:47]

Consumenten zijn vaak te kortzichtig. Vandaag gehinderd worden omdat het niet in het belang van het bedrijf is, maar morgen wel klagen over uitstel van nieuwe productie technieken en producten.

Intel telt 7 Miljard!! dollar neer voor de komende upgrade van hun fabrieken. Zonder enige vorm van zekerheid kunnen ze dat niet doen, ze zullen dus voor zichzelf ervoor moeten zorgen dat die 7 Miljard weer een keer terug komt. Zouden ze op kortere termijn gaan plannen, dan zouden de prijzen en levertijden van processoren veel harder gaan fluctueren. Uiteindelijk gaat iedereen dan een grotere buffer inbouwen om problemen te voorkomen, wat een prijsstijging tot gevolg heeft.

Intel en MS hebben wel een erg "rustige" markt gecreëerd, een beetje strijd is altijd goed. Maar bedrijven zullen altijd "high-end" en "low-end" producten creëren, met daaraan een stel restricties/rechten, zelfs als het uit dezelfde wafer of code-base bestaat
508 dollar voor een 12 inch met een Atom processor? Het wordt onderhand een beetje een vreemde situatie waar je een veel rappere 12/13 inch laptop (met bijv. een core 2 duo) kan kopen voor vrijwel hetzelfde geld 8)7

(of dan in ieder geval in de zelfde budget prijscategorie, zeg 500-750)

[Reactie gewijzigd door pagani op 16 februari 2009 13:34]

Dan mag jij mij eens aanwijzen waar ik een laptopje kan halen met een C2D voor rond de 500 euro met een gewicht van +/- 1.5 kg!
Die zijn er niet.Tevens een prijs tot 750 euro is wel 50% duurder als deze.
Ik vind het dus zeker intresant. Want rekenkracht heb ik toch niet nodig in een laptop.
Vreemd genoeg bouwt Lenovo zelf zijn eigen concurrent. De SL300 2738, deze is wel ietsje peitsje zwaarder (2,1 kg) een ietsje pietsje groter scherm (13", maar daardoor ook een fatsoenlijke resolutie van 1280x800) maar nog zeker zeer portable.

Voorzien van een C2D T5670, een bak aan aansluitingen, Windows Vista Business, biedt dat ding toch eigenlijk veel meer waar voor zijn geld (¤ 549,95 voor deze machine vs $ 580,= voor de IdeaPad S20).

Pricewatch: pricewatch: Lenovo Thinkpad SL300 2738;

M.a.w. kijk uit met uitspraken van die zijn er niet.... van hAI krijg je er al een aantal en daar komt deze nog bij. Ik weet zeker als ik even doorzoek er nog wel meer boven tafel komen....

Blijft voor mij de vraag waarom Lenovo voor dit concept heeft gekozen, grote concurrentie op dat gebied (hoewel 8 en 10"-versies nog grotere concurrentie hebben) en dat terwijl ze zelf een machine in de stal hebben staan die veel meer biedt!

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 16 februari 2009 16:30]

Multimedia notebook MD 96705 (SIM2110)
1,85 kilo 13,3 inch scherm en een T2370 processor en vista home premium

599 euro

Packard Bell Easynote BG48-U-011
1,6 kilo, 12 inch scherm en een T3200 processor en Vista home premium

549 euro
De meeste hardware wordt helaas door onwetende slachtoffers gekocht. :(

Veel mensen hebben er niet veel verstand van en zullen op advies van een verkoper met het apparaat wat het bedrijf het liefst verkoopt naar huis gaan.
marktprotectie van Intel? EVen laten zien dat ze toch wel machtiger zijn dan wie dan ook?
Vooral om de 'goedkope' atom niet in de weg te laten lopen van zijn duurdere core2 broertjes. Stel je voor dat mensen er achter komen dat ze niet een ¤800 15.4" laptop nodig hebben met een 2.4GHz dual core CPU om een brief te typen, outlook bij te houden, en een powerpoint presentatie te laten zien op een DVI-beamer (ja, Atoms mogen ook onder geen beding HDMI of DVI hebben!)
Zo probeert Intel haar marktsegmenten van elkaar af te schermen. In vele sectoren doet men aan prijsdiscriminatie om toch meer prijsgevoelige consumenten te kunnen bedienen. Probleem is dat je klanten, die een hogere betalingsbereidheid hebben, toch ook liever minder betalen als het kan en het product aan hun eisen voldoet.

Intel probeert dan de Atom alleen in producten te laten steken die bepaalde features missen. Een digitale videouitgang is hier één van de voorbeelden van. Ook mag het scherm niet te groot zijn zodat hij eigenlijk net iets te klein is om fijn op te werken onderweg.

Traditionele vliegtuigmaatschappijen doen iets heel gelijkaardig. Liefst vervoeren zij alleen maar zakenreizigers en toeristen die de volle pot willen betalen. Maar op die manier krijg je de meeste vliegtuigen niet vol. Daarom gaan zij de overblijvende zetels verkopen aan een goedkoper tarief. Om dan te vermijden dat zakenreizigers ook deels naar dit segment overstappen legt men bepaalde voorwaarden op aan dat goedkoper ticket. Voorbeelden hiervan zijn dat er een weekend tussen moet zitten, dat het een retourvlucht moet zijn, dat er beperktere mogelijkheden zijn op aansluitingen, enz.

Natuurlijk is dat een vereenvoudigde weergave maar zo werkt het wel in een aantal sectoren.
Idd, die les hebben ze geleerd toen de Celeron best wel aardige performance had voor z'n lage prijs, en beter ging verkopen dan de Pentum III van die tijd. Die bood opeens erg weinig meerwaarde voor z'n meerprijs.
Mag dit zomaar? Mag een fabrikant dit soort beperkingen opleggen en daar een boeteclausule aan verbinden?
Want in principe is het gewoon een boeteclausule, je moet meer betalen als je niet volgens de regeltjes van Intel werkt.

Hoe zou iedereen reageren als intel zou zeggen:
Als je onze processoren op een moederbord prikt waar geen Intel chipset op zit moet je meer voor je processor betalen...
Dat laatste doen ze in feite door voor chipsets die niet van intel zijn, licentie kosten te vragen voor de interface tussen de cpu en de chipset.

AMD heeft niet voor niks een anti trust klacht ingediend.
Die anti trust zaak heeft hier totaal niets mee te maken. Die gaat om het feit dat intel extra korting gaf aan PC boeren als ze alleen maar intel systemen zouden verkopen...
Ik denk van wel: als ik een batch onderdelen aan een afnemer zou leveren die produkten maakt die de verkoop van andere onderdelen van mezelf in gevaar zou brengen (in Intel's geval de duurdere Core-cpu's voor notebooks en I7's in de nabije toekomst), zou ik daar eisen/beperkingen in gebruik aan stellen.

Het gevaar is nu dat andere notebook / supersized-netbook fabrikanten Lenovo gaan nabootsen, en dat Intel een inkomsten derving gaat zien als gevolg.

Ik vind het terecht van Intel.
Overigens staan ze het gewoon toe, maar dan voor een tientje meer, en de kostprijs wordt dan een stuk hoger.

De kostprijs is nog exlusief marketing-, distributie- en support-kosten, dus ligt veel lager dan de verkoopprijs. Dan is 10 euro waarschijnlijk veel.

[Reactie gewijzigd door bverstee op 16 februari 2009 13:04]

Een Atom is NIETS maar dan ook echt niets bij een Core2-cpu, een heel anders segment. Een atom is leuk voor internet + msn + notepad. Maar bij het openen van Office 2k7 moet ik toch nog wel wachten op mijn MSI Wind.

De andere CPU's van Intel komen pas in gevaar als de Atom een heel stuk sneller wordt, zie ik met de huidige atom architectuur niet snel gebeuren.
Volgens mij wordt in het artikel ten onrechte de term notebook gebruikt.
Hier hoort toch consequent netbook te staan?
Dus:
Lenovo heeft daarom besloten de eisen van Intel naast zich neer te leggen en met de IdeaPad S20 te komen: een netbook met een 12"-scherm, een Atom N280-processor en een GN40-chipset.
Maar goed, ik vroeg me af waar de eis ook weer vandaan kwam, dus:
hier stond dat Intel maximaal 10,2" toestaat.

En daar stond ook dat Microsoft nog een beperking oplegt:
Netbookfabrikanten hebben niet alleen met Intels restricties te maken: als ze de systemen van Windows XP willen voorzien, legt Microsoft ze ook nog een pakket voorwaarden op.

[Reactie gewijzigd door bverstee op 16 februari 2009 12:59]

Klopt, microsoft legt beperkingen op aan onder andere de hoeveelheid geheugen waar een XP systeem (netbook) mee geleverd mag worden. Volgens mij mag 2GB officieel niet met XP geleverd worden en moet hier Vista op gezet worden.
Volgens Intel, die de term heeft geïntroduceerd, moet een netbook dus over een 10,2 inch-scherm beschikken. Ergo: officieel gaat het hier niet om een netbook :)
Netbook is een merk van Psion. ;)
Vraag me af of de extra kosten doorberekend gaan worden aan de consument. In dat geval betwijfel ik namelijk of dit wel een hele slimme stap is...

Denk ook aan de stand van de huidige economie en het feit dat de prijs een van de speerpunten bij netbooks is.

[Reactie gewijzigd door Mauz1 op 16 februari 2009 14:27]

10 dollar op 580 dollar? Da's 1,7 %. Lijkt me niet dat er veel mensen daardoor een andere laptop kiezen.
Ik vraag me af hoeveel ontvreden klanten Lenovo hiermee op de kop haalt die hun geld terugwillen...

als niet-techneut kiezen mensen eerder op design dan op specificatie en als je een 580 dollar netbook naast een 599 euro core2duo-laptop legt, dan denk ik dat dit aanzienlijk kan zijn.
Ik vraag me af hoeveel ontvreden klanten Lenovo hiermee op de kop haalt die hun geld terugwillen...

als niet-techneut kiezen mensen eerder op design dan op specificatie en als je een 580 dollar netbook naast een 599 euro core2duo-laptop legt, dan denk ik dat dit aanzienlijk kan zijn.
Je spreekt je zelf wel tegen: als de mensen nl. voor design kiezen (wat voor een grote groep best wel eens zou kunnen gelden) dan speelt het argument voor de C2D niet meer......

Ik denk wel dat ze beide groepen (mensen die op design en mensen die op specs letten) tegen zich zouden kunnen krijgen, ware het niet dat er met het design in mijn ogen niets mis is. Je moet er van houden (hetgeen ik niet doe), maar er zullen er genoeg zijn die dat wel doen.

Dat ¤ 10,= erboven op speelt m.i. geen rol (hoewel het in de eindprijs wel iets meer zal zijn), omdat het grotere scherm dat ruimschoots compenseert.
Lenovo levert zijn notebook met Windows XP en zal 580 dollar gaan vragen voor zijn 'grote netbook'. De S20 moet vooral de concurrentie aangaan met de Inspiron Mini 12 van Dell, die de Z520- of de Z530-Atom bevat, en de Samsung NC20, die van een VIA Nano-processor is voorzien.
Of ze deze concurrentie kunnen doorstaan heb ik grote vraagtekens bij. Niet alleen leggen ze het in het processorkracht af, maar ook zijn er een aantal van deze concurrenten goedkoper (zie bijv.: pricewatch: Samsung NC20-KA01NL Wit).
In dat licht bezien is het jammer dat de resolutie in het artikel niet vermeld wordt, in mijn ogen het grootste manco van de netbooks.

Nadat HP en Dell al met grotere schermen wil komen komt nu Lenovo erbij. Ik denk dat die ¤ 10,= extra die Intel vraagt wel eens snel veel meer zou kunnen worden omdat de concurrentie met hun eigen kleine C2D dan wel erg groot gaat worden. Aan de andere kant wordt de overstap naar de VIA Nano of een AMD dan ook wel weer bevorderd...

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 16 februari 2009 14:05]

ik hoor meer mensen een nieuwe notebook/computer vragen omdat hij niet meer vooruit te branden is, dan omdat hij er lelijk uitzien. Van mijn ex-collega's die nu netbookjes verkopen tussen gewone notebooks hoor ik dezelfde negatieve signalen over netbooks, meestal van klanten die maar naar 2 dingen keken: prijs/uiterlijk en zich dan bekocht voelen (meestal omdat ze geen info vroegen)
10 dollar op de inkoopprijs dus reken maar een +100 dollar boven op de uiteindelijke verkoopprijs bij Lenovo. :+
@-=bas=-
onzin, gaat hier om wat ze meer moeten betalen bij de inkoop, wat ze voor een winst maken staat hier dus buiten van, deze netbook is inkoop 10 dollar duurder door deze beslissing en die 100 dollar is onzin die je aanhaalt, dat gaat ook op als ze wel korting hadden gekregen.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 16 februari 2009 14:51]

deze netbook is inkoop 10 dollar duurder
Nee, de processor is inkoop 10 dollar duurder. Dit maakt de fabriekskostprijs van de hele netbook 10 dollar hoger, dit is niet de verkoopprijs af fabriek. Er komt welzeker nog een percentage bij die 10 dollar.
Echter, 100 dollar op de retailprijs lijkt me ook onzin.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 16 februari 2009 15:30]

en jij denkt echt dat dat in de computerindustie normale marges zijn. Kijk naar de cijfers van de fabrikanten en zie hoeveel winst / verlies ze maken. Eerder verlies in deze dagen dus dat soort winstmarges kunnen ze alleen maar van dromen.
So What?

Ding zal ongetwijfeld duurder zijn dan de rest, dat tientje er bovenop merk je nix van
Wat denk je zelf? ;)
Sowieso zit dit ding in het topsegment, daarnaast lijken al die netbooks onderhand sowieso overprijsd te raken.
wat denk jij? Dat Lenovo een verliesgevend product op de markt zet?
Tuurlijk betaald de consument dat en terecht.

Het is alleen de vraag wat je wilt met deze netbook.
Het prijs verschil met een "volwaardige" laptop is namelijk helemaal niets.

Voor dit geld of een klein beetje meer heb je een laptop met meer rekenkundig vermogen dan dit nettopje...
Het is maar net waar je het voor gebruikt.
Je hebt naar meer rekenkundig vermogen, wat je toch niet gebruikt voor het internetten en chatten, je krijgt er door de grotere omvang ook gelijk meer gewicht bij wat niet prettig is als je op de bank zit/ligt om wat te internetten.
Voor een laptop <2kg is het nog steeds een koopje ten opzichte van de pre netbook tijdperk. Toen moest je voor een coresolo ULV 1200+ betalen.
Dus ik ben er nog erg blij mee.
Volgens mij is het meer een afweging tussen hoeveel extra ze voor een N280 moeten betalen en hoeveel meer een Z5** kost die ze anders in zouden zetten...

[Reactie gewijzigd door surfdude op 16 februari 2009 15:15]

Het ziet er allesinds een mooi laptopje uit. Kan ook makkelijk gebruikt worden dan als primaire laptop itt zo'n 9 inch beest. Lijkt me ook dat ze hiermee meer plaats hebben om een nog grotere batterij erin te stoppen en zo een levensduur van 8+ uur kunnen creeeren voor een lage prijs. Enige wat je hebt van 12 inch met lange batterijduur zijn de sony vaio's, maar daar betaal je ook naar.
10 euro meer betalen voor de processor.
Nou sorry hoor.. maar al zouden ze dat doorberekenen aan de consument...
10 euro bij de eindprijs erbij, wat met marges misschien een keer 20 euro wordt,
Lig ik niet bepaald wakker van :S
Maar goed, dat ben ik dan weer..
volgens mij is de vraag naar rekenkracht aan het verminderen. De verkopen van "netbooks" zijn gestegen van 0 naar 1 op de 5 laptop en stijgt.

bron: http://tech.be.msn.com/zd...px?cp-documentid=13614498

Ze mogen er van mijn part toch wel een iets sterkere cpu zoals een oude turion x2 of iets dergelijke erin stoppen. Blijkbaar gaat het tegenwoordig meer op accuduur. Ik ken echter niemand die een laptop (of een notebook) alleen mobiel gebruiken. Er zijn veel meer mensen die het ruilen voor een oude computerkast.

Toch is het zo dat er veel mensen zijn die het meestal op stroom aangesloten hebben. Wat is atom wat een hype?

slechter dan een athlon64 +2000

en amd blijft zuiniger

http://www.tomshardware.c...thlon-Efficient,1997.html
Een beetje apart van intel, regels voor een beeldscherm aan een processorchip koppelen. Daar wordt de consument niet beter van.
Een 12" scherm is een stuk fijner dan een 10" scherm, en nog steeds klein genoeg om handig mee te kunnen (itt tot een 15" scherm) Voor een 12" laptopje is wellicht meer markt dan voor een 10" laptopje, zelfs voor $10 meer.
Windows xp ipv vista of iets lijkt me ook wel zo handig.
Laptop lijkt op een 12" ibook(G4) trouwens, maar dan met een rood randje.

[Reactie gewijzigd door cabbit op 16 februari 2009 12:34]

Echter worden 12" laptops ook vaak als ultra portables gebruikt in het bedrijfsleven, en hier wil intel natuurlijk z'n zeer dure ULV Core 2 duo verkopen.
Hoeveel kosten die ULV processoren dan ?
Ze hadden ook de inches groter kunnen maken, in plaats van meer inches. (Nu met 10 super sized Inches) 8-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True