Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Intel onderneemt actie om de term netbook, dat het bedrijf voor subnotebooks hanteert, te verdedigen. Intel verweert zich tegen zowel Nvidia over de definitie van wat een netbook is, als tegen Psion, dat het handelsmerk netBook claimt.

Het eerste front waarop Intel strijdt gaat over de definitie van wat nog onder een netbook kan worden verstaan, en richt met name tegen Nvidia. Dat bedrijf wil een alternatieve chipset bieden voor de cpu's die standaard in netbooks worden toegepast: Atom-processors. Het Ion-platform van Nvidia zou krachtiger zijn dan de de 945GSE-chipset van Intel, en zou onder meer overweg kunnen met 1080p-video. Intel koppelt echter graag zijn eigen chipset exclusief aan de Atom-processor, en reageerde tegenover Fudzilla op de plannen van Nvidia met de opmerking dat 'netbooks niet bedoeld zijn voor spelletjes of intensieve grafische toepassingen'. Een netbook zou te duur worden wanneer Nvidia 'een netbook zou herdefiniëren'. Nvidia weerspreekt de claim van Intel dat er geen vraag naar het Ion-platform zou bestaan met de opmerking dat er zowel vanuit technische kringen als vanuit consumenten juist volop interesse voor dit platform zou zijn.

Ook de naam 'netbooks' zelf dreigt uit de greep van Intel te glippen. Psion, dat in de jaren tachtig en vooral in de jaren negentig populaire pda's produceerde, hanteerde in zijn hoogtijdagen de naam netBook voor een van zijn producten, ook al is dat alweer geruime tijd niet meer leverbaar. Het bedrijf tracht desalniettemin hardwarefabrikanten en websites ervan te weerhouden de term netbook te hanteren. Dell en bloggers vochten al eerder het merkrecht van Psion op de term aan, en Intel heeft zich aangesloten bij die strijd. Het bedrijf claimt dat de netbook-term inmiddels dermate is ingeburgerd als begrip voor een subnotebook dat de claim van Psion inmiddels als verlopen beschouwd moet worden.

Atom, Psion en Ion

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Wat Intel vooral wil is dat het verschil tussen 'netbooks' en 'ultra portables' in stand blijft. Dit omdat de ultra portables een wel erg lukratieve markt voor ze is.
Als netbooks meer kunnen gaan presteren door beter ge-optimaliseerde chipsets en/of krachtiger processoren (gecombineerd met meer geheugen) zullen wellicht veel klanten kiezen voor de veel goedkopere netbook dan voor een ultra portable.
Ikzelf zou het wel weten. De specs van de huidige netbooks (1024*600 1GB geheugen) vind ik net even te mager. De huidige ontwikkeling met bijvoorbeeld de samsung NC20 vind ik alleen maar toe te juichen. Zo komen er volwaardige 'netbooks' ter beschikking die een veel aantrekkelijker prijsstelling hebben.

[Reactie gewijzigd door robb_nl op 25 februari 2009 15:32]

Dat is inderdaad de strategie. Om de atom te mogen gebruiken mag je maximaal 1GB en maximaal 10" scherm in je geval proppen. De ultra-portables rond de 12" zijn net even wat krachtiger en lekkerder werken voor veel mensen, maar doorgaans vele malen duurder.

AMD komt nu met yukon voor goedkope ultra-portables, hopelijk dat dit platform door vele fabrikanten gebruikt zal worden. Tot die tijd verdient intel natuurlijk goud geld met de overpriced atoms en ultra-portables.
"Omdat iedereen rechts inhaalt als er onnodig links word gereden vinden wij van de vereniging automobilisten dat rechts inhalen niet meer bestraft mag worden."

Dat is het idee dat ik heb bij Intel dat de term netbook probeert te houden.

Ze hebben gewoon niet genoeg onderzoek gedaan naa rde naam van hun product, een ander bedrijf had die naam al en nu proberen ze door "groot" te zijn maar even Psion weg te drukken?

Intel heeft een steek laten vallen bij research, waarom moet Psion daar de dupe van zijn?
Ja, de term netbook is ingeburgerd - maar hier heeft Intel voornamelijk schuld aan, dat moet in mijn ogen niet te verhalen zijn op Psion.

(ik weet dat ik af en toe rare vergelijkingen heb, maar brand los ^^)
Je vergelijking loopt eigenlijk een beetje mank.

Intel claimt dat de naam netbook algemeen aanvaard wordt als een soort van mini-laptop.
Of dat dat het geval is laat ik even in het midden.

Je kan het beter vergelijken met:
'Een aspirientje' refereert volgens de niet meer zo zeer aan Aspirin, maar meer aan een pijnstiller.
Merknaam Aspirin is nu gemeengoed geworden.

Net zoals het werkwoord googlen.
Het staat ook in het merkenrecht ingeschreven dat wanneer een merkeneigenaar niet voldoende moeite doet om te vermijden dat zijn merknaam tot een algemene term voor het product vervalt, dat hij het recht op dat merk ook verliest.

Dit wil niet zeggen dat wanneer een merknaam een algemene term is geworden dat de eigenaar het recht hierop automatisch verliest. Zo heeft Bic ooit een campagne gehad met de slogan: "Zeg niet zo maar een bik tegen een Bic" om dit "tegen te gaan".
Psion zegt al geruime tijd tegen subnotebookfabrikanten om de term netbook niet te hanteren (wat ze ook redelijk opvolgen volgens mij). Er is dus geen verschil met Bic in dit opzicht.
Maar als de media en dientengevolge de consumenten ermee aan de haal gaan, dan helpt geen enkele campagne. Dat is een zwakte in het merkenrecht.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 25 februari 2009 15:55]

Maar dan blijft de merknaam wel gelden. Dat is het essentiële verschil.
'Een aspirientje' refereert volgens de niet meer zo zeer aan Aspirin, maar meer aan een pijnstiller.
Merknaam Aspirin is nu gemeengoed geworden.
Net zoals het werkwoord googlen.
En toch zul je geen andere fabrikant dan Bayer erop betrappen om 'aspirientje' te gebruiken om hun pijnstiller aan te duiden.
Hetzelfde als geen enkel andere zoekmachine dan Google de term "google" gebruikt ipv "search" / "zoek".

Dat de massa (consumenten, media) een bepaalde merknaam gebruikt om een type product aan te duiden wil niet zeggen dat fabrikanten (niet-eigenaars van de merknamen) dat ook mogen met hun eigen producten.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 25 februari 2009 16:02]

Als je als bedrijf al jaren zo weinig gedaan hebt met een modelnaam (is zelfs geen echt merk) dat het totaal vergeten is en de naam is dan toepasselijk voor een nieuwe reeks produkten dan moet het gewoon kunnen dat de naam gerecycled wordt, ook al is dat voor een ander bedrijf.

In dit geval is het voor mij niet zo dat Intel zijn huiswerk niet gedaan heeft, het is gewoon zo dat de naam waardeloos én in onbruik was tot Intel er wat mee ging doen.

Om op jouw vergelijking in te gaan: Als links inhalen de regel is maar er al 10 jaar niemand links inhaalt (en men tevens niet meer weet wat inhalen is) en plots heeft iemand het idee dat men kan inhalen door rechts voorbij te gaan, dan lijkt het me logisch dat de regel verandert en rechts inhalen bijgevolg niet bestraft moet worden.
Zo achterhaald is die Psion Netbook niet: er zat een 190MHz ARM processor in, 32Mb geheugen en hij had een 7.7" VGA scherm. De latere versie (Netbook Pro uit 2003) had 128Mb geheugen, een 400Mhz XScale processor en een 8.5" SVGA scherm.
Die netbook Pro doet nauwelijks onder voor de moderne netbooks. Groot gelijk dat Psion intel hier op aanvalt. Ik geef intel weinig kans in de rechtzaal.
Asus is gewoon met een product gekomen met techniek van bijna 6 jaar terug.

[Reactie gewijzigd door Sir Isaac op 25 februari 2009 15:55]

Want mijn huidige Asus N10J heeft 2Gb RAM, een 1.6Ghz Atom en een 10.2" WSVGA met een GeForce 9300M 256Mb dedicated video-RAM en 250Gb HDD, draait perfect Windows Vista. Zelfs Call of Duty 4 behoort tot de opties. Maar je hebt gelijk, die netBook Pro doet nauwelijks onder voor de hedendaagse netbooks :P

Dat de Intel Atom technologie is van 6 jaar terug, daar moet ik je toch ongelijk in geven. Intel heeft letterlijk gezegd tijdens de introductie van hun Atom-platform dat het streefdoel een high-end performance van 3 à 4 jaar terug was, omdat die meer dan voldoende was voor wat officewerk en het betere surfen (waar ze ook volledig gelijk in hadden/hebben). Daarbij komt dat de Atom max. 2 Watt verbruikt (3 jaar geleden was dit ondenkbaar met een dergelijke performance) en gebouwd is volgens 45nm (iets wat ook nog niet zolang mogelijk is).

Verder heeft Intel helemaal geen product uitgebracht wat ze 'netbook' noemen. Ze gebruiken die term als aanduiding voor een hele rits kleine laptopjes gebaseerd op het Atom-platform, maar Intel maakt die laptopjes niet zelf. Verder gebruikt bv. Asus (die dan wel dergelijke laptopjes maakt) de term 'netbook' bijna niet, ze spreken altijd van hun EeePC. Geloof het of niet, maar veel mensen die ik ken vragen bv. of ze even mijn "EeePC" mogen gebruiken, terwijl het een MSI Wind of Asus N10J is.

In mijn ogen heeft Psion niet echt een poot om op te staan, de term netbook wordt niet gebruikt als merknaam voor één bepaald product. Hoe dit juridisch zit, weet ik in alle eerlijkheid niet :P

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 25 februari 2009 17:51]

Ze hebben gewoon niet genoeg onderzoek gedaan naa rde naam van hun product, een ander bedrijf had die naam al en nu proberen ze door "groot" te zijn maar even Psion weg te drukken?
Ik vraag me echt af of het daadwerkelijk Intel wel was die de term 'netbook' introduceerde icm dit soort flaptops, ipv dat ze het overnamen van iemand anders omdat het wel lekker klinkt.
Joehoe Nvidia.........even aankloppen bij AMD misschien ?

Denk dat de combi Ion + low voltage AMD dualcore veel, veel interessanter is dan die atoms op dit moment ....intel snijd zichzelf alleen maar in de vingers door Nvidia uit te sluiten.
En AMD gaat natuurlijk graag cpu's maken voor de chipset van een concurent, terwijl ze zelf een eigen chipset en GPU afdeling hebben?

Als ze dit gaan doen is het alleen maar om hun concurent "in leven" te houden en monopolyrechtzaken ed te voorkomen.
AMD had en heeft er helemaal geen moeite mee dat andere partijen chipsets maken, ze zijn en waren erg open.
En HyperTransport is helemaal open, op deze basis kan en mag iedereen chipsets voor de huidige AMD CPU's maken.
Tot ze ATI overnamen maakte ze zelf bijna geen chipsets alleen waar de andere partijen geen chipsets maakten maakte ze er een zoals server chipsets. Later is NVidia heel veel chipsets voor de Opteron gaan maken.

De hoofdproducten van AMD zijn CPU's en GPU's als je dan betere computers krijgt met chipsets van andere producenten lijkt me dat alleen maar wenselijk.
En waarom niet? Als nVidia een chipset heeft die de verkoop van AMD CPU's bevordert, terwijl AMD zelf geen chipset heeft met een gelijkwaardige prestatie/verbruiksverhouding, is het zeker het overwegen waard lijkt me.
...en Intel heeft zich aangesloten bij die strijd. Het bedrijf claimt dat de netbook-term inmiddels dermate is ingeburgerd als begrip voor een subnotebook dat de claim van Psion inmiddels als verlopen beschouwd moet worden.
Dus Intel wil de term 'netbook' inlijven terwijl ze zelf beweren dat het als begrip ingeburgerd is.
8)7
Ik vind gewoon dat Intel weer groot probeert te doen en idd:

Dus Intel wil de term 'netbook' inlijven terwijl ze zelf beweren dat het als begrip ingeburgerd is.

Wat een onzin toch weer.
Vechten om niks eigenlijk.
Ga toch computer onderdelen maken!
What's in a name?.

Sub of net of mini. Waarom dat gebakkelei over een naam voor een gebruiks voorwerp. Noemen ze het een poederdoosjelaptop of zo..

Laten ze zich maar eens inspannen om het milieuvriendelijk te ontwerpen, produceren en verwerken. Zoiets als een "schone" accu/batterij met een langere werktijd. ipv 2½ uur een 6 a 8 uur.

Maar ja, het gaat om markertinguitingen en het bereiken van de consument met een zo pakkend mogelijke naam en dan met de bedoeling de concurrentie voor te blijven.

Geld Geld Geld...... That's in the name
zolang psion er geen financieele schade aan heeft over gehouden moeten ze niet zeiken. Zoals ik het begrijp hebben ze toevallig wat producten uitgebracht die ze netbook noemde er is dan idd een merkenrecht dat je dan ook gelijk bepaalde rechten heb over deze naam maar ze doen er inmiddels als jaren niets mee dus ze moeten niet zeiken.

Wel krom van Intel om aan de ene kant een bedrijf aan te klagen die de term Netbook opeist met het argument dat de term van iedereen is en vervolgens wel willen beslissen wat een netbook dan precies inhoud.....

[Reactie gewijzigd door Crazyanz op 25 februari 2009 15:04]

Net zoals met Aspirine en Luxaflex is de term Netbook inmiddels een soortnaam. Psion heeft zich (naar mijn mening) te laat verdedigd om het merkrecht te behouden.
Ik ben benieuwd wat de rechter vindt.
Ik hoop zo dat Nvidia de ION snel klaar heeft voor de VIA NANO en dat daar snel producten in de vorm van netbooks op de markt komen. Dan heb je het ideale netbook platvorm! De VIA NANO is al sneller dan een Atom N270.
het eerste wat in me opkomt als ik de term "netbook" hoor, is "goedkoop" een veel te kleine laptop voor normaal werk, waar je 800 euro voor afdokt is in mijn ogen ook al geen netbook meer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True