Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

Lenovo heeft de nieuwe ThinkPad T400s-laptop aangekondigd. De twee centimeter dikke notebook is voorzien van een op 2,52GHz geklokte cpu, een 14,1"-scherm en een multitouch-trackpad, en wordt optioneel met een blu-ray-drive geleverd.

De T400s is een variant van de vorig jaar uitgebrachte T400. Het model weegt een kleine 1,8 kilogram en is volgens Lenovo geïnspireerd op de X300, dat met 1,9cm het dunste ThinkPad-model is. Lenovo voorziet de T400 van de op 2,53Ghz draaiende Core 2 Duo-cpu en een hdd van 250GB of een ssd van 128GB.

De grootste veranderingen ten opzichte van de T400 zien we op het gebied van connectiviteit: naast ethernet, bluetooth en wifi ondersteunt de s-variant in de VS wimax en in Europa ultrawideband. Naast de vga-interface is een displayport aanwezig en er kan in plaats van een dvd-drive ook een blu-ray-drive worden ingebouwd. Verder zorgt de Chinese fabrikant voor een expresscard-sleuf of een 5-in-1-kaartlezer en er is een usb-poort die ook als esata-interface gebruikt kan worden.

Volgens de fabrikant zou de T400s het op een volle accu bijna zes uur volhouden. Opmerkelijk is nog dat de delete- en escape-toetsen groter zijn dan bij eerdere Thinkpad-modellen: Lenovo stelt dat uit eigen onderzoek blijkt dat de gemiddelde computergebruiker deze twee knoppen zevenhonderd keer per week aanslaat. In Nederland krijgt de nieuwe laptop een vanaf-prijs van 2190 euro.

Lenovo T400s Lenovo T400s Lenovo T400s Lenovo T400s
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Ik lees heel vaak de comments onder nieuwsberichten.

Maar hier vallen me echt de schoenen van uit.

Er komt een nieuwe Lenovo laptop uit, en op iedere comment die erop gegeven wordt komt een applefanboy met commentaar over hoe goed zijn macbook wel niet is.... nergens in het hele nieuwsbericht wordt 1 woord gesproken over apple. en pratisch 3/4 van de comments gaat erover hoe goed een macbook wel niet is.

Dit begint een uiterst irritante ontwikkeling te worden op tweakers.net, en dat is niet alleen me eigen mening.
Ja, wat denk je dan, Lenovo claimt een zeer platte notebook te hebben ontwikkeld en dan ga je heel snel vergelijkingen krijgen met de tot nu toe platste notebook ter wereld, namelijk een Apple Macbook Air.
Was de Dell Adamo niet platter?
Tsja in het nieuwsbericht staat ook al dat het niet de platste is, dat is namelijk de x300 en x301.
productreview: Lenovo Thinkpad X301 (NRFLEMH) review door Boudewijn

Dan is het leuk deze eens naast de macbook air te zetten zoals ik heb gedaan ;)

Verder is de golf apple-fans die hier komt zeuren inderdaad vrij storend, erg jammer.
Kijk is in de reactievelden bij de Apple gerelateerde nieuwsitems.
Ja, daar staan altijd zeer trieste opmerkingen van tweakers (pc-fanboys)
Dus lood om oud ijzer.
Je zit dan ook op Tweakers.net en niet apple.com :P
Maar we zitten ook niet op anti-apple.net.
Het gaat om goede reacties, niet of iemand Apple erbij haalt of niet. Waarom dat altijd zo erg is, beats me, als iemand dat doet en een goede argumentatie heeft dan hoort het net zo goed in de discussie.
Naar mijn weten is de Dell Adamo notebook toch dunner dan de MacBook Air.

1.65cm voor de Adamo vs 1.93cm voor de MBA

En qua stijl doet hij ook niet echt onder voor een MacBook.
http://www.adamobydell.com/
argel en nog eentje! :P


Als ik het geld gehad had had ik ook een thinkpad gekocht, maar helaas. Deze laptops zijn uberdegelijk!
Ben zeker geen FANBOY of hoe jullie TWEAKERS dat ook noemen. Let op dat de in kapitalen geschreven woorden gelijk aan elkaar net zo sneu/erg/triest zijn.

Ik gebruik gewoon voor mij de juiste machine/OS en dat is toevallig een Apple. En over smaak valt niet te twisten maar ik vind eenmaal het uiterlijk van Apple producten van een hogere kwaliteit dan de ander merken. De Sony Vaio komt aardig in de buurt maar daar draait dan weer dat zwaar overgewaardeerde Windows op...
Apple is gewoon een fabrikant van o.a. laptops, we kunnen er ook een andere bijnemen als vergelijking (want dan klagen mensen plots niet), maar die hebben gewoon niet zo'n dun model als Apple. Technisch kijken, niet zo schreeuwen.
technisch kijken niet zo schreeuwen??

ok wacht ff: apple gasten halen een laptop erbij die niet winxp draait maar alleen osx en dan gaan ze deze vergelijken met een laptop die als echt werkpaard in de markt wordt gezet met 1 of ander microsoft programma xp vista enz.

vervolgens komt er ALWEER een apple vs de rest discussie. en dan zeg ik daar iets op en krijg ik het verwijt dat ik niet zo moet schreeuwen!?

omg groenewold, als je echt in de markt bent voor een ibm thinkpad, dan ga je niet eens een Ibook overwegen, en als je misschien 2 seconden de tijd neemt om van je applewolkje af te stappen zou je dat ook zien...

en om nu te bewijzen dat ik de helegedachtengang al kan, weet ik dat van de 10 applefanboys nu 9 bij zichzelf denken TSSSS OP EEN IBOOK GAAT WEL XP je hoeft alleen maar dit dit en dat te doen........ ja idd dat zullen ze bij dergelijke bedrijven gaan doen, hoi apple mogen we 100 laptops zodat we ze kunnen ombouwen naar xp machines.
Man, relax. als je goed kijkt was dit geen reactie op jouw commentaar. Je mag best vinden dat er teveel met Apple wordt vergeleken, wat mij betreft heb ik het dan over de bouw, aangezien dat een on-topic gebeuren is wat deze Lenovo betreft. Dit vergelijk ik dan met m'n Macbook ja, want daar is bouw ook een belangrijk aandachtspunt. Wat is daar gek aan? Je zou lang niet zo verontwaardigd zijn als ik het had vergeleken met mijn Dell E6500 oid.

Wat mij vooral irriteerd op Tweakers, is dat constante conclusies trekken dat ik en anderen Apple fanboys zijn. Puur omdat ik Apple noem? Schei toch uit, we zouden hier met zijn allen gewoon eens wat normaler en technischer moeten nadenken voor we reageren, misschien heb ik soms nog wel een punt bijv.
Weet je, nu kan ik een hele flauwe opmerking maken, maar Windows installeren op een Apple gaat makkelijker dan op een willekeurige andere laptop.

Via het programma wat standaard meegeleverd wordt:

Partitiegrootte kiezen, windows serial invullen, wachten. De rest wordt voor je geregelt. Als hij klaar is staat windows er op. Nu de MacOSX DVD in de driver, 2x volgende, en alle drivers van het hele apperaat worden geinstalleerd.

Maar inderdaad, zoals hierboven al opgemerkt, je klinkt wat op je teentjes getrapt. (No flame intended ofcourse ;) )

Je hebt dan trouwens ook meteen een laptop zonder allemaal trialware welke je op de meeste 'fabriek-af' laptops wel meegeschoteld krijgt.

En ook uit diverse tests is gebleken, dat de macbook de beste windows laptop is.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 24 juni 2009 17:06]

Bullshit, de huidige Apple machines draaien allemaal native Windows Xp, Vista of 7
3/4 van de comments -zoals jij beweert- komen van Apple fans? Volgens mij klopt die stelling al niet, en daarnaast valt het me hier vooral op dat het Apple-bash gehalte heel hoog is. We hebben het hier over een thinkpad. Period.

Maar goed... tegenwoordig verzandt de discussie bij elk t.net artikel in oeverloos geflame. Laat iedereen gewoon gebruiken wat hij/zij fijn vindt, en laat andere mensen in hun waarde?

Ik heb een Mac, ik vind OSX fijn, ik ben bereid om ervoor te betalen. Lekker belangrijk. Als ik geen OSX had gebruikt, had ik nu misschien een thinkpad gehad, want dat vind ik ook prima systemen.

Echt, waarom moet persoonlijke voorkeur qua tech-spul tegenwoordig ongeveer gelijk staan aan religie? 8)7
plastic ding? Als je er niets over weet, hou dan gewoon je mond!

Bijna alle thinkpads (en zeker deze T400s) komen met een behuizing uit magnesium en een magnesium rollcage. En dat doen ze al veel langer dan dat Apple laptops uit aluminium maakt!
Wie drukt er nou in deze tijd nog op escape? Ik kan niet eens een applicatie bedenken waar het uberhaupt nog zin heeft (buiten games)... volgens mij kun je er af en toe een schermpje mee afsluiten, maar 700 keer per week? :|
Gebruik van escape:
  • vim
  • elke dialoog die je wil sluiten zonder iets te veranderen en zonder je handen van het toetsenbord te halen
  • als ik mij niet vergis geldt het bovenstaande ook voor de schermen op terminal-based applicatie op AS/400 en mainframes
Voor mensen die met Unix-like systemen werken is de escape-toets ongeveer onmisbaar. Terminals bedienen gaat voor een groot deel met escape-sequences. GNU screen is volstrekt onbruikbaar zonder escape sequence (al kan je daar je escape sequence nog remappen naar ctrl+a oid).
dan werk je blijkbaar niet veel met excel :) (F2 om formules te bekijken, als je niks hoeft te veranderen zit escape dichterbij dan de enter toets imho)
ctrl-shift-escape :+

je hebt van die tellertjes, maar je gebruikt em echt meer dan gemiddeld..
wat lopen die IBM/Lenovo laptops toch achter qua uiterlijk.. lijkt wel of ze al 6 jaar niks hebben veranderd aan het design.. maar ja als het werkt dan werkt het.

en echt plat is die niet toch?. er zijn veel plattere laptop/netbooks die plat worden genoemd.
"achterlopen" qua uiterlijk is geloof ik toch niet aan de orde. De buitenkant is mat zwart afgewerkt met de lenovo en Thinkpad logo's op de hoeken en verder simpel strak en elegant.
Dat ze er niet zo gruwelijk lelijk pimpy-wit of wilookstoerzijn-grijs uitzien als Apples of Dells is voor veel mensen absoluut geen nadeel. ;)
Dunste van de Lenovo ThinkPad lijn, niet die van andere fabrikanten. Wat betreft design: onze R500's zien er ronduit lomp uit terwijl ze op het oog even dik zijn als de HP 6730b. Alleen heeft die laatste een strakker uiterlijk, waardoor het optisch veel slanker oogt.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 25 juni 2009 05:01]

Dit is zeker niet de dunste Thinkpad (dat is de X300 serie) en zo wordt die ook niet gepositioneerd door Lenovo. De naam zegt het al, het is een dunne variant van de T400, de thin-and-light Thinkpads.

Hij is dus bedoeld voor degenene die het scherm van de X300 (13,3 inch en 1,4 Kg) te klein vinden en de processor te langzaam maar de T400 weer te groot en te zwaar vinden (2,3 Kg). Met een gewicht van 1,8 Kg en een 'groot' scherm van 14 inch zit de T400s precies er tussen in.
Mij lijkt het ideaal. Het gewicht van de X300 gecombineerd met het gebruiksgemak (scherm en keyboard) van de T400.
En Jona begrijpt iig hoe het zit!!
Waarom moet het uiterlijk veranderen?

Een zwarte, hoekige notebook met blauwe Enter-toetsen is hét kenmerkende uiterljik van een Thinkpad geworden, en staat ondertussen bij velen synoniem voor een betrouwbaar, zakelijk notebook.

Daarnaast vind ik het spartaanse uiterlijk mooi.Daarom ben ik qua uiterlijk ook heel tevreden met mijn zeer Spartaanse en fratsloze Dell E6500. (Ik heb destijds ook de Lenovo W en T series bekeken, maar bij DELL kon ik zelf mijn config bepalen en direct bij hen bestellen in plaats van via een voor mij onbekende webshop, wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven.)

Als Lenovo's Thinkpads nog steeds zo betrouwbaar en stevig zijn als de IBM-versies van weleer, dan mag het uiterlijk wat mij betreft zo blijven.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 24 juni 2009 10:16]

Echt? Ik heb de E6500 ook en ik vind het echt een vreselijk ding qua bouwkwaliteit (slecht scherm, niet al te beste behuizing, rommelig). Maar goed, ik heb dan ook een Macbook van aluminium ernaast. Men zegt hier wel dat uiterlijk totaal niets uitmaakt, maar laten we wel wezen... een vanaf prijs van 2000 Euro. Zou je voor dat zuurverdiende geld niet iets mooiers in handen willen hebben en voelen? En inderdaad is het gewoon niet zo dun. Ik ben tegenwoordig dus metaal en glas gewend waar ik dus wel dat gevoel van waar voor mijn geld heb. De Lenovo is oerdegelijk, wat uiteraard mooi is, maar toch kan ik er niet echt warm voor lopen... multitouch ook op zo'n klein trackpad?

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 juni 2009 10:29]

Echt? Ik heb de E6500 ook en ik vind het echt een vreselijk ding qua bouwkwaliteit (slecht scherm, niet al te beste behuizing, rommelig). Maar goed, ik heb dan ook een Macbook van aluminium ernaast.
Ja ja, ik weet het ondertussen. Apple good. Everything else, bad.

-Mijn- E6500 zit in elk geval wel goed in elkaar, en heeft wel een goed (mat) scherm. Als ik er niet tevreden over was geweest, dan had hij binnen 3 dagen weer op DELL's mat gelegen.

Maar, ik begrijp achteraf ook niet hoe ik voor iets anders heb kunnen kiezen dan een MacBook. Wat moet er in mijn gedachten zijn omgegaan?

Oh ja. Ik weet het weer. Ik heb een 64-bit Windows-versie nodig, en die krijg ik er bij DELL bij. In geval van een MacBook moet ik bovenop de hogere prijs van het Macbook nog 140 euro optellen voor Windows. Tevens krijg ik bij DELL een 3-jaars onsite garantie erbij, die me bij Apple een slordige 400 euro extra kost. Daarnaast voldoet de DELL voor mindr geld voor hetgeen waarvoor ik hem wil gebruiken.

Daarnaast wilde ik een volledig zwarte notebook en niet een deels zilveren, en een mat scherm wat ik bij Apple zo te zien niet (meer) kan krijgen.

Hopelijk zijn dat genoeg redenen voor je, om te verantwoorden dat ik bij Dell c.q. Lenovo heb gekeken en gekocht.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 24 juni 2009 11:05]

Nee nee nee, ik zeg niet dat Apple altijd goed is. zucht Ik heb ervaring met allebei, het scherm van de Dell is mat ja, maar als ik er naar wijs zie je al vlekken, ik zie oneffen belichting en bleeding en het scherm is niet bepaald stevig te noemen. Ik heb het verder puur over de bouw, niet de software.

Waarom zou een Macbook niet goed zijn als vergelijking, het is ook gewoon een laptop waar weldegelijk een goede bouwkwaliteit achter zit. Raar dat ik dat dan als vergelijking neem? Kijk toch eens gewoon met een technisch oog ipv onderbuik-gevoel.
Nee nee nee, ik zeg niet dat Apple altijd goed is. zucht Ik heb ervaring met allebei, het scherm van de Dell is mat ja, maar als ik er naar wijs zie je al vlekken, ik zie oneffen belichting en bleeding en het scherm is niet bepaald stevig te noemen.
Mijn advies is om je E6500 eens te laten nakijken. Mijn scherm vertoont geen bleeding (al is het niet zo diepzwart als mijn SPVA Eizo op het bureau). Als ik het scherm half dicht doe, kan ik het notebook aan het scherm omhoog tillen zonder dat het dan open gaat. De scharnieren lijken me dan wel stevig genoeg, en de behuizing van het notebook rammelt niet.

Vlekken op het scherm zijn niet erger dan andere TFT's en notebooks die ik door de jaren heen heb gebruikt. Daarnaast is een mat scherm voor mij zo belangrijk, dat ik het vanaf nu vertik om met die high-gloss spullen te werken, waarin je hele omgeving is te zien.

Hetzelfde geldt voor mijn matte Eizo SPVA 19" monitor. 1280 breed is voor mij genoeg (en 1280x800, als het per se breedbeeld moet zijn). Die monitor heeft 5 jaar garantie waarvan er nog 3 over zijn, en die blijf ik gebruiken tot ik erbij neerval (of de monitor de brui eraan geeft).

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 24 juni 2009 16:21]

Ik ben het ermee eens dat op dit moment DELL een betere keus is dan Apple. je betaalt gewoon veel minder. en je krijgt veel meer (betere software, betere hardware, beter design, betere support en garantie)

Ik zou geen reden zien om een Apple boven een DELL te kiezen. tenzei je het design gewoon erg mooi vind. dat blijft persoonlijk. (ik vind het lelijk)
*kuch*

betere software? Je weet dat Dell geen software maakt he. En een OS blijft een kwestie van smaak. Zo ben jij misschien heel tevreden met Windows, maar kies ik voor OSX, omdat ik dat simpelweg een beter OS vind.
*kuch*

Zo schijnen er genoeg mensen te zijn die niet begrijpen dat OSX vaak genoeg geen keuze kan zijn, hoe geweldig mooi of goed je het ook vindt. In mijn geval gebruik ik bepaalde softwarepakketten, die simpelweg niet beschibaar zijn voor OSX (of Linux/BSD). Dat gaat er volgens de fabrikant vanwege het gebrek aan markt ook niet komen in de nabije toekomst, en er is geen alternatief beschikbaar, behalve wat halve onafgemaakte open-source software.

Er zijn dus mensen die Windows moeten gebruiken, en dan is DELL/Lenovo voor een zakelijke notebook met 3 jaar onsite gewoon een goede keuze. En daarnaast heb ik zelf nooit problemen met Windows, en ik vind het al sinds NT een meer dan voldoende OS.

Of... je moet het extra geld voor het uiterlijk, Apple Care en Windows-licentie ervoor over hebben om een WinMac te creëeren.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 24 juni 2009 22:14]

Hij is te duur in de EU, hij kost net onder 1600 dollar vanaf in de VS. Waarom hier 2200? Beetje extreem verschil niet?
Zou je voor dat zuurverdiende geld niet iets mooiers in handen willen hebben en voelen?
voortbouwend op deze persoonlijke mening, ik vind thinkpads nu juist wel mooi. geen vingerafdruk gevoelige glazende behuizingen/schermen.
Het onovertroffen muizen/selecteren/scrollen (verticaal en horizontaal) met duim en wijsvinger, bij een trackpoint (het rode gummetje tussen de toetsen) heb ik nog nooit een losse muis nodig gehad bij een trackpad wil menig gebruiker toch liever een muis er bij.

Nu sinds kort over op een x31 (van een T23), doet het perfect als netbook , doe er momenteel al mijn photoshop bewerkingen op 8-)
Lenovo's zijn oerdegelijke laptops. Ze proberen niet de consument te winnen met flashy looks en hippe buttons. Ze zijn gewoon sterk.. Dat is dan ook de reden dat er aan het uiterlijk niet veel gedaan wordt. Voor mensen die dagelijks met een laptop werken en niet om de 2/3 jaar een nieuwe willen aanschaffen is een Lenovo een prima keus. Goeie prestaties, oerdegelijk, en imo niet lelijk!
Als ze nog steeds de stevigheid van 6 jaar geleden hebben, is de schoonheid van het uiterlijk meteen irrelevant.

En smaken verschillen gelukkig natuurlijk van persoon tot persoon.
Ik verkies dit strakke enigzins saaie uiterlijk (met bijbehorende degelijkheid als het goed is) boven zo niet bijna alle nieuwe laptops van tegenwoordig. Nieuwe laptops zijn over het algemeen vaak iets mooier en ronder, maar daardoor ook dikker en lomper.
Lijkt me dat ik niet de enige ben.
Dit is een doelbewuste keuze, HP doet dit voor zijn business-toestellen ook. Reden? Stel, je koopt voor iedereen in de firma een laptop. Allemaal Lenovo. een jaar later komt er iemand nieuws werken, die geef je ook aan laptop, waarbij de uitstraling is dat hij een gloednieuwe, hippe, totaal andere laptop heeft. Gevolg, persoon A, die er al jaren werkt is jaloers op de nieuwkomer, persoon B, die een nieuwe laptop krijgt.

Als ze er allemaal gelijk uitzien (ongeveer) valt dit minder op, en is er minder afgunst.

En als je denkt dat ik uit mijn nek aan t kletsen ben, HP en Lenovo en anderen hebben hier echt studies over gedaan.
Ik zit op dit moment achter een T60p.

De uiterlijk van de laptops zijn juist strak en zakelijk.
Dat maakt lenovo toch wel uniek, en de hotswapable dvd brander.
Het is een zeer goede laptop die ik zeker wel aanraad, ook de prijs vind ik toch wel meevallen voor wat er in zit.
en toch is zo'n blauwe enter toets erg lelijk...hoe komen ze er toch bij...?
Ze gebruiken die enter toets als "Thinkvantage button"
Deze wordt bijvoorbeeld gebruikt als bios knop of alternate boot device.
Het is een vrij goede methode om "leken" een andere boot device te laten kiezen zonder dat je een extra knop moet maken.
En dit is een laptop voor de leek?
Toetsenborden van Lenovo hebben ook de Thinkvantage knop.. het is gewoon een uniforme manier om makkelijk bij de bios en opties te komen, óók voor leken.
Hoe goed vind jij overigens dat de meerderheid die Lenovo producten gebruikt zoals advocaten of secretaresses om kunnen gaan met deze apparatuur? zijn dat geen leken dan?
Ik denk "blauwe enter toets?", kijk naar m'n keyboard (Z61m) en verdomd, de enter toets is blauw... het is me in twee-en-een-half jaar niet opgevallen, dus echt lelijk vind ik het blijkbaar niet :).

Dat is denk ik illustratief voor die hele Thinkpad serie: ze vallen niet op. Ze zijn inderdaad niet mooi, maar, IMHO, ook niet lelijk. Ze zijn er gewoon.
Dat is een traditie die is overgenomen van IBM, en een van de uiterlijke kenmerken van een Thinkpad. (En vroeger, IBM keyboards in het algemeen.)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 24 juni 2009 10:18]

Een hotswap dvdbrander is echt niets nieuws.

En zilver scharnieren, blauwe enter toets rode muisknoppen.... het is maar wat je strak noemt ;)
Klopt, voorgaande ThinkPad hadden dat ook al gewoon.
Is het niet zo dat een IBM/Lenovo niet voor zijn uiterlijk maar voor zijn degelijkheid gekocht wordt? Dit lijkt me een serieus stuk laptop voor mensen die een serieus stuk laptop nodig hebben.
Ik werk zelf hier met 'n Thinkpad T60 & T60p, echte werkpaardjes! Mijn T60 sleep ik iedere dag mee & ga er niet al te zuinig mee om, maar hij is niet kapot te krijgen.

Ik moet wel toegeven dat m'n T60 hard aan vervanging toe is wat snelheid betreft, er zit nl. niet echt 'n snelle HDD in...

Wat ik nog altijd 1 vd. grootste voordelen van 'n Thinkpad vind is de trackpoint (tepeltje), dit werkt vele malen beter dan zo'n onhandig touchpad.
Niet helemaal mee eens...

Ik heb 'n Lenovo R500, en ik gebruik inderdaad vaker de trackpoint (clitoris ;) ), maar dat is omdat de touchpad rot, maar dan ook rotslecht is. Ik ben op alle andere vlakken erg tevreden van m'n Thinkpad, maar de touchpad van mijn goedkope Jewel laptop van een paar jaar geleden was zoveel beter... Waarom kunnen ze niet gewoon een echte Synaptics touchpad als standaard gebruiken? Daar kon ik zelfs redelijk op gamen, terwijl deze touchpad zelfs in gewoon Windows gebruik niet voldoet.
Wat ik nog altijd 1 vd. grootste voordelen van 'n Thinkpad vind is de trackpoint (tepeltje), dit werkt vele malen beter dan zo'n onhandig touchpad.
Ik vind het inderdaad ook beter werken dan een touchpad. Waar is de tijd gebleven dat meer fabrikanten het tepeltje gebruikten? Ik weet nog dat dat Compaq het gebruikte. Zijn er nog fabrikanten naast Lenovo die een trackpoint gebruiken?
HP wil nog wel eens een trackpoint in hun laptop gooien. Voornamelijk de zakelijke serie (die overigens rap dezelfde reputatie begint te genieten als Lenovo op het gebied van degelijkheid, service en 'design')
Dell heeft het als optie op zakelijke notebooks.
Sony gebruikt het ook.
Dell heeft het in een aantal Latitudes.

Moet ik er wel bijzeggen dat de trackpoints in de Dell's wel anders zijn volgens mij. (inferieur)
Zeker! Op mijn (gesloten) T500 ben ik recentelijk met volle gewicht op gesprongen vanuit bed (80KG) (slaperig uiterard; ik stond er dus al even op te balanceren voordat ik het doorkreeg en dat komt een stuk zwaarder aan dan dat je er even overheen loopt), en hij kraakte niet eens.. Op dat moment was ik toch wel blij dat ik geen goedkoop plastic ding heb :)

Ook de koffie-spil afvoer kan goed van pas komen (nog niet aan den lijve ondervonden gelukkig).

[Reactie gewijzigd door Robert op 24 juni 2009 13:38]

Ik zit hier op een X40, oud maar überbetrouwbaar. Sinds deze laptop gruwelijk ik van al die andere plastiekerige, krakende, blinkende laptops. Het design van de Thinkpads vind ik tijdloos (retro, oldschool). Ze zijn duur, maar wel duurzaam en daarom voor gewoon werk hun prijs meer waard dan andere laptops die na een paar jaar slappe scharnieren hebben, beginnen te barsten en het uiteindelijk plots niet meer doen. Liever om de 6 jaar 2000 euro op tafel leggen dan om de 2 jaar 666 euro.
Grappig om te lezen, ik ben het helemaal met je eens, maar het is zo ongeveer dezelfde discussie (uiteraard met minder geflame, want het is een pc) als bij de Macbooks.
Een behoorlijke prijs voor een niet-MacBook laptop :) De specs liegen er natuurlijk niet om, maar ik vraag me af wie er nu echt baat bij heeft om zo'n dure laptop aan te schaffen.
Wij maken hier gebruik van X301 laptops (nog een slag duurder en platter) en ik kan je vertellen dat deze apparaten vele malen langer meegaan dan de gemiddelde HP of dell en zelfs Apple notebook.

Waar Apples constant problemen hebben met batterijen en harddisk (dit jaar zijn er 8 van de +/- 20 gesneuveld) hebben we nog maar 1 (van de 40+) thinkpad weggestuurd met problemen.

Je betaalt dus voor degelijkheid en service, dit is nog steeds ongeevenaard bij Lenovo :)
Tsja, en als ik de waarde krijg overgemaakt van wat er in een week in Nederland kapot wordt verklaard terwijl dat niet zo is hoef ik waarschijnlijk nooit meer te werken.

Of je hebt klanten die beestachtig met hun machientjes omgaan, of je hebt een uitzonderlijk slechte serie of en dat is helaas erg waarschijnlijk je gooit veel materiaal weg dat helemaal niet kapot is.

Zowel Apple als Lenovo zijn erg degelijk. Waarbij Lenovo wellicht wel de winnaar is omdat ze het voordeel hebben dat ze een erg uitontwikkeld, minder extreem en in de praktijk beproefd ontwerp hebben.
Feit blijft dat de gebruikers rustig verder gaan met het uitwonen van hun hardware, dan maakt het niet uit of het een Thinkpad of een Macbook is.

De batterijen van de Macbook serie die wij hebben is vanaf het begin al vrij dramatisch slecht.. zelfs zo erg dat Apple maximaal een jaar garantie (of 300 keer opladen, whichever comes first) geeft op batterijen en je alles daarbuiten zelf mag betalen.

Een professionele ICT afdeling gooit niet zomaar iets weg, maar die batterijen kun je echt wel afschrijven hoor ;)
De batterijen van de Macbook serie die wij hebben is vanaf het begin al vrij dramatisch slecht.. zelfs zo erg dat Apple maximaal een jaar garantie (of 300 keer opladen, whichever comes first) geeft op batterijen en je alles daarbuiten zelf mag betalen.
Dat doet elke fabrikant.

De levensduur van een accu hangt sterk af van de gebruikte cellen. Ik heb zelf een Thinkpad T61p met een extra accu. Het valt me op dat de accu met de Sanyo cellen de eerste 50 cycles beter presteerde dan die met de Sony cellen, maar na ongeveer 100 cycles kwam er een groot omslagpunt. De Sony zit nog altijd op 97% health/capacity terwijl de Sanyo al onder de 80% is gekropen en ook een heel vreemde curve met ontladen begint te krijgen.

Een belangrijk inherent probleem van deze Li-ion accu's is de versnelde slijtage wanneer je ze lange tijd in een van de uiterste charges laat (volledig leeg of volledig vol). Ik laat daarom mijn accu's doorgaans niet verder dan 90% opladen (instellen in je power manager!) en hij gaat in slaapstand voor de 10% bereikt wordt. Zo voorkom je veel slijtage, maar bij echt slechte cellen (mijn Sanyo accu) kan je weinig doen...

Back on topic: Die T400s lijkt niet meer compatibel te zijn met het Thinkpad Advanced Mini Dock, te zien aan de positie van de power connector.
Verder zie ik nog een paar opvallende verschillen met de vorige series: de positie van de meeste connectoren en de schuifknop om het display te lichten; die zit nu op de body i.p.v. op het display. En hij ziet er niet bijzonder dun uit, de X300/X301 oogt in elk geval een stuk kleiner/dunner.
Die T400s lijkt niet meer compatibel te zijn met het Thinkpad Advanced Mini Dock, te zien aan de positie van de power connector.
Verder zie ik nog een paar opvallende verschillen met de vorige series: de positie van de meeste connectoren en de schuifknop om het display te lichten; die zit nu op de body i.p.v. op het display. En hij ziet er niet bijzonder dun uit, de X300/X301 oogt in elk geval een stuk kleiner/dunner.
Wij gebruiken voor de X301 een port replicator, volgens mij gaat het met deze ook die kant op.
Acer, Hp, Packard Hell, Compaq, fujitsu Siemens, ... Geven slechts 6 maand garantie op hun batterijen en stroomadapters... Enkel Samsung geeft een jaar... (en Apple, ... Ik heb enkel ervaring met deze 6 fabrikanten) Batterijen en adapters zijn "verbruiksartikelen" zogegezegd... :X

Samsung heeft als voordeel dat ze universele batterijen gebruiken... Dus no matter welke laptop je koopt (netbooks uitgezonderd) het zijn dezelfde batterijen, zo kunnen ze ook kosten drukken, wat voor de eindgebruiker wel voordeliger kan uitkomen, en voor verkopers super is, 1 soort batterij, kunnen ze zelfs een voorraadje aanleggen...
HP geeft bij alle modellen laptops
1 jaar garantie op primaire batterij
.
1 jaar garantie en je klaagt?

De meeste laptop fabrikanten geven 6 maanden garantie op een batterij
Voor kwaliteit betaal je, en Lenovo is ook kwaliteit.
ok...waar haal je dat vandaan? de laatste jaren zijn de een beetje bagger geworden. (spreek uit ervaring). Al mijn zakelijke laltops zjin thinkpads... en ze zjin allemaal binnen 2 jaar minimaal 1 en max 3 keer terug gegaan.

Snel stuk, dingen breken af, plastic breekt, GPU gaat stuk, mobo brand door.

En dan heb ik het over de dure range van Thinkpad serie

@Josttie: Een jaar lang op een tafel laten staan en elke dag een keertje open en dicht doen

[Reactie gewijzigd door dvogel op 24 juni 2009 12:40]

Dan weet ik niet wat je met je laptop doet. Mijn pa heeft voor zijn werk ook een thinkpad, waarbij zn vorige gewoon te oud werd na een tijdje en de huidige werkt na zeker 5 jaar nog steeds als een zonnetje.
Zijn nieuwste is dus zeker 5 jaar oud, dat valt mijn inziens niet onder "de laatste jaren".

Op de TU eindhoven zijn de meeste nieuwe studenten het afgelopen jaar van Lenovo's voorzien en ik heb al aardig wat mensen met doorgebrande moederborden of niet meer werkende beeldschermen gezien. Natuurlijk gebruiken die mensen hun notebook dagelijks maar daar moet hij gewoon tegen kunnen, zeker voor deze prijs.
Vroeger toen ze nog van IBM waren, waren die laptops idd ietsjes beter ... en duurder. Ik heb in mijn leven een aantal IBM/Lenovo laptops gehad (R21, R31p, T61) en ze zijn allemaal tenminste 1x teruggeweest naar de fabriek. Het probleem was altijd het scherm en een keer de accu die niet meer op wilde laden omdat een chippie oid in dat ding kapot was.

Ik heb nu een MBP en mis toch wel de resolutie van 1650x1080 die mijn oude T61 had en de ingebouwde UMTS/HSDPA modem.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 24 juni 2009 17:57]

Ik gebruik zelf een Thinkpad t42 en moet zeggen dat dit een heel kwalitatief apparaat is. Hier voor had ik een zakelijke compaq labtop maar daar moest ik toch 1 keer per jaar de schanieren van vervangen. Tov acer, dell, hp vind ik de Thinkpad toch echt een klasse appart. Er zijn series die gpu problemen hebben maar daar heb ik gelukkig geen last van.
Yep, maar de T42 was dan ook nog door IBM gemaakt. Ik had er ook een, en nu een Lenovo T61, en er zit toch wel een groot verschil in bouw & material kwaliteit - delen van het chassis flexen veel meer, als ik op een bepaalde plek *naast* de touchpad mijn hand leg, begint het scherm te scrollen, als ie dicht is is ie niet helemaal dicht op een van de hoeken, enz enz. Voelt gewoon minder prettig aan om mee te werken.
Ik vindt het ngo steeds oplichterij, in de VS kost hij 1599 als instap model en hier bijna 2200 Euro vanaf? De dollar is goedkoper en hij is ook nog eens duurder, dat zijn dan wel hele duurde transport kosten aangezien de belasting niet ZO hoog is.

http://gizmodo.com/530018...rtability-and-performance
Dan laat je je ThinkPad uit de VS opsturen...

Massa's ThinkPad-fans die dat doen.
Het gaat wel ver, ja.
$1599 = €1136
19% BTW = €216
Dus je zou een prijs van €1352 verwachten.
Invoerrechten? douanekosten? verzendkosten?

even niet vergeten.

http://www.douane.nl/part...aankopen-03.html#P84_5729

[Reactie gewijzigd door dvogel op 24 juni 2009 12:56]

M.u.v. verzendkosten valt het allemaal wel mee. En aan verzendkosten kan vaak iets gedaan worden. Hoe verklaar je anders dat de meeste andere producten die in de states x dollars kosten hier x euro's kosten?
Ja idd, Ik vind hem ook niet verkeerd. ziet er ook stevig uit :D
Zo zie je maar weer, het moet toch ergens in zitten ook bij de Macbooks.
wat ik me afvraag, waarom die bauwe enter-toets?

zo lijkt het net alsof je bij je nieuwe laptop al een toets hebt moeten vervangen en niet dezelfde kon vinden.
erg onprofessioneel vind ik het eruit zien.

verder vind ik ze nog steeds vreselijk dik, deze zou dan dus wat dunner moet zijn, maar ik heb er toch mn twijfels bij...
shit ga eens je mond spoelen man...

"erg onprofessioneel vind ik het eruit zien."


en dat zeg je over de thinkpad lijn van Lenovo..

Door Katsunami
Dat is een traditie die is overgenomen van IBM, en een van de uiterlijke kenmerken van een Thinkpad. (En vroeger, IBM keyboards in het algemeen.)

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 24 juni 2009 11:01]

Dichtgeklapt is mijn oude 13" macbook bijna 3cm, opengeklapt meet ik 2cm.
Dus deze zijndan zoch echt wel plat.

Echter, wil je OS X, dan kan je slechts terecht bij 1 fabrikant, geen concurentie dus.
Deze laptop laat me weer realiseren dat het erg jammer is dat OSX niet voor niet-apple hardware is.
De Thinkpads hebben inmiddels iets retro's in mijn ogen, ook al zijn ze uitgerust met de beste schermen, de nieuwste technieken, en zijn ze zoals deze erg dun.
Maar de gedachte nooit officieel OSX te kunnen draaien is voor veel mensen (die bereid zijn zelfs meer $$ in een laptop te stoppen!) toch wel een dealbreaker.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True