Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Lenovo ziet een toekomst in netbooks met ingebouwde 3g-mogelijkheden en grotere beeldschermen. Windows 7 zou hierbij het dominante besturingssysteem worden, stelde de hardwarefabrikant in een vraaggesprek.

Matt Kohut, concurrentie-analist bij Lenovo, geeft te kennen dat de eerste generatie netbooks hun langste tijd hebben gehad. Kohut denkt dat die eerste generatie, hoewel immens populair, te lijden had onder de onduidelijke positionering van de minilaptops. Hij denkt dat consumenten te hoge verwachtingen hadden, wat tot teleurgestelde kopers zou hebben geleid. Dat zou ook de reden zijn waarom Linux niet populair is geworden als besturingssysteem op de netbooks: het is volgens de analist nu eenmaal lastiger om met Linux dan met Windows te werken.

Het is nu de beurt aan de nieuwe generatie netbooks, die volgens Kohut grotere schermen en 3g-mogelijkheden zullen krijgen. Ook zal Windows 7 een grote rol spelen, vooral wegens de ondersteuning die Microsofts nieuwste besturingssysteem biedt voor touchscreens. De Lenovo-medewerker ziet geen reden waarom de beeldschermen van netbooks niet groter mogen: 12" of 14" zou de komende jaren een gangbare afmeting voor netbooks kunnen worden, terwijl de prijzen volgens Kohut nog verder zullen dalen.

Overigens denkt Kohut niet dat notebooks of laptops door de grotere netbooks verdrongen zullen worden: consumenten zullen altijd behoefte houden aan de rekenkracht die een stevige laptop kan bieden.

Lenovo IdeaPad S10

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

De Lenovo-medewerker ziet geen reden waarom de beeldschermen van netbooks niet groter mogen: 12" of 14"
Maar dan zijn het toch geen netbooks meer? Dan zijn het gewoon laptops met windws 7 starter edition...

Deze evolutie stoort mij wat: netbooks werden als kleiner alternatief voor laptops gemaakt. Daarbij kwam dan ook dat de specs lager waren. Dat ze de hardware steeds krachtiger willen maken kan ik enkel toejuichen, maar als de dingen groter worden ben je gewoon weer bij je startpunt: laptops.

en de opmerking
Overigens denkt Kohut niet dat notebooks of laptops door de grotere netbooks verdrongen zullen worden: consumenten zullen altijd behoefte houden aan de rekenkracht die een stevige laptop kan bieden
houdt volgens mij geen steek: als de gewone consument moet kiezen tussen een 'grote netbook' voor ¤400 en een laptop van ¤800, kiest hij voor de netbook: die hebben tegenwoordig al goede specs, en dart verbetert enkel. Wanneer je een 1GHz+ netbook hebt voldoet die aan de eisen van 80% van de consumenten, die enkel wat surfen, mailen, fotos opslaan, videos bekijken etc.

Enkel gamen kun je er dan niet mee, en gamers zitten sowieso al niet vaak op laptops.

[Reactie gewijzigd door kiang op 11 mei 2009 09:01]

Nee netbooks zijn gemaakt omdaty MS en de grote hardwarefabrikanten een beetje bang waren voor het OLPC project en linux die erop stond.
Asus maakte een keurig zakelijk ogende kopie met Xandros om de prijs te drukken.
De aaibaarheidsfactor en lage prijs zorgden voor vogelvlucht.
OLPC project is helaas niet echt vitaal te noemen, de XO2 met touchscreens is reeds door Asus in een eee jasje gestoken, OLPC heeft de ontwerpen nu open source uitgegeven.
Dus nu er geen of minder risico is op een open source linux netbookje kunnen de grote jongen weer terug naar de orde van de dag.
En voor de OLPC was klein en licht erg duur, dus nu snijden ze zichzelf ergens in de vingers, dus snel groter maken die netbooks.

[Reactie gewijzigd door Silent7 op 11 mei 2009 09:25]

netbook is een concept dat bij het concept cloud, software as a service hoort. het idee is een lightweight computer die altijd verbinding heeft met de cloud en vanaf daar de applicaties draait in een thin client.

denk bijvoorbeeld aan android os op een kleine laptop die google apps draait onder google chrome. maar ook de apple iphone en de palm pre zijn cloud clients .

dat is het echte concept van een netbook en dit is natuurlijk scary voor ms omdat het windows als traditioneel fat client os buitenspel zet. waarom nog betalen voor windows als het gratis android webapplicaties-off-the-cloud beter draait dan ms windows + ie8?

lenovo heeft het dus niet over netbooks maar over thin and light laptops feitelijk.
Ik denk dat het probleem omtrent het besturingssysteem de oorzaak vindt bij de gewoonte van mensen om met dingen te werken die ze al kennen, zoals de almachtige Windows.

Het is helemaal niet moeilijk om met Linux te werken als je de tijd er voor neemt om het te leren, zoals je hebt moeten doen met Windows toen je voor de eerste keer achter een computer kroop.

Wat ook een reden zou kunnen zijn is de beperkte/gebrekkige kennis van alternatieven voor gekende Windows programma's. Uiteraard zijn ook de meeste programma's alleen voor Windows geschreven zonder ook maar enig alternatief voor Linux.

Maar eigenlijk koop je een netbook om onderweg even je mails te checken, te surfen of eender welk kleine taak op het internet dat je niet kan missen onderweg, en dan volstaat Linux toch? Mensen geven liever meer geld uit voor iets waar ze mee kunnen werken dan veel geld te besparen en met het alternatief leren werken.

Met enorm populaire distributies, zelfs met speciale netbookinterface, kan het toch helemaal niet moeilijk zijn? Alles ligt toch een beetje voor de hand? Binnen de minuut vind je hoe je een wireless connectie kunt maken en hoe je de browser start.

Als afsluiter, ik kan me niet voorstellen dat het al te comfortabel is om te surfen op een netbook met touchscreen.
Het is helemaal niet moeilijk om met Linux te werken als je de tijd er voor neemt om het te leren
Daar zit het hem dan denk ik ook het probleem,.. waarom zouden ze er de tijd voor willen nemen? Verreweg de meeste mensen zijn niet nieuwsgierig/leergierig, (veel) mensen zijn van nature lui. Ze hebben ooit iets onder de knie gekregen, veelal Windows, en dat voldoet in 99% van de behoeften. En een computer fabrikant die weet dat en voorziet zijn markt van Windows, ze zouden er ook Linux op kunnen zetten maar dat is zakelijk gezien niet verstandig. Een fabrikant zet er geen Windows op omdat het beter zou zijn dan Linux, ze zetten het er op omdat hun klanten dat verwachten.

Dit is iets wat moeilijk te veranderen is. Waarschijnlijk de enige manier om dit te veranderen is door regelgeving vanuit Europa, maar tot die tijd moeten Linux aanhangers dat denk ik maar accepteren.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 11 mei 2009 09:27]

Door regelgeving verander je de acceptatie echt niet, hoor. Het hele verkoopargument blijft hetzelfde: gebruikers willen Windows, makers leveren Windows.

Denk alleen dat je de (sub)netbookgebruiker niet direct kunt vergelijken met "de meeste mensen". Opa en oma kopen volgens mij niet veel netbooks, diegenen die dit wel doen zijn al veel meer met techniek bezig, en staan denk ik al veel meer open voor iets anders dan Windows.

Overigens zit ik persoonlijk eerder te wachten op een (forse) prijsverlaging van 10''-schermen dan op grotere schermen voor hetzelfde geld.
Ik zou aan iets van regelgeving kunnen denken als; standaard mag er geen indirect betaald besturingssysteem op een computer staan. Dit mag best geinstalleerd worden, maar alleen als een koper hier expliciet om vraagt. Misschien als kopers zien hoeveel ze eigenlijk voor een besturingssysteem betalen (en alle andere meuk die ze geinstalleerd krijgen) dat ze dan misschien eerder gaan nadenken over het gebruik van Linux ... tenslotte blijven we Nederlanders.

Microsoft zou dan aan de adoptie van Linux ook nog een steentje bij kunnen dragen door hun kopieer beveiliging nog ff sterk te verbeteren ;)

Maar aan de andere kant is het misschien ook wel goed zo, een betere dekking qua applicaties zou leuk zijn, maar stel dat iedereen Linux zou gebruiken... dan hoor je bij de massa en ben je een meeloper. Volgens mij zouden een aantal Linux gebruikers dat niet als positief ervaren, zeker een aantal niet die ik ken... die zouden spontaan hun pc verkopen en dan alleen nog maar op de ramp staan.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 11 mei 2009 11:41]

Ik denk dat je helemaal verkeerd zit met je beeld van de netbook gebruiker. Door de lage prijs, zijn die juist wel de opa en oma, en niet de tweakers, die 'm kopen...

De leek ziet ook niet dat de specs laag zijn, of dat het scherm wellicht te klein is om lang mee te werken. Die ziet gewoon een computer, die klein, handig en vooral goedkoop is.
Zou kunnen, maar de mensen die ik ken met een netbook hebben die vooral als een tweede (derde, vierde) computer, bedoeld voor beetje browsen en mail checken en vooral erg portable, en daarvoor zijn de specs helemaal niet laag. Daarnaast geldt het nog steeds wel redelijk als een gadget.

Lijkt me overigens niet dat 'de leek' afgaat op overwegingen als klein en handig, dat is juist een aparte doelgroep en voor wat betreft het goedkoop: een tweedehands, of eventueel een extreme budget desktop kost net zoveel als een gemiddeld netbook. Daarnaast krijgen opa en oma waarschijnlijk pijn aan hun ogen van het kleine beeldscherm, maar dat terzijde.
Maar zijn de mensen die jij kent de doorsnee mensen? Ik bedoel ik ken ook een heleboel mensen, maar als ik de mensen die ik ken als doorsnee neem. Dan heeft 95% van de bevolking de hts of universiteit gedaan, 50% heeft zijn PhD of is daar mee bezig en 90% van de mensen heeft een Apple... Niet echt de realiteit.

De belevingswereld van een tweaker is vaak niet echt de doorsnee wereld. Ik heb het wel eens geprobeerd om me daar in te verdiepen... de echte doorsnee mens... maar ik moet toegeven :| dat ik toen vaak; "echt waar, zo veel/weinig/laag/hoog?" tegen mezelf heb moeten zeggen.

Maar goed, ik ken ook mensen voor wie een netbook net te betalen is als hoofdcomputer (waar ze misschien niet direct voor bedoeld zijn, dat geef ik toe, maar toch) die toch compact is, en waar geen groot ouderwets crt scherm bij zit (als je dat tenminste als extreme, marktplaats budget pc rekent).

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 11 mei 2009 12:19]

Maar de basisfunctionaliteit zoals surfen op het web zijn toch zo gevonden? Veelal met onze goede vriend Firefox.
Ja, maar men wil toch gaan chatten met MSN en Pidgin is dan toch anders... Even surfen kan wel, dat is voor de meesten geen probleem. Maar vaak wil men even net iets meer kunnen en zodra men niet weet hoe men dezelfde functionaliteit kan krijgen, als het al beschikbaar is voor Linux, loopt het spaak.

En daar is zeker het punt belangrijk dat er geen normale setup procedure is. Apt-get en consorten werken heel gebruiksvriendelijk. Er is 1 grote maar: Het is een ramp wanneer de packetmanager een bepaalde applicatie niet kent :X
En daar is zeker het punt belangrijk dat er geen normale setup procedure is. Apt-get en consorten werken heel gebruiksvriendelijk. Er is 1 grote maar: Het is een ramp wanneer de packetmanager een bepaalde applicatie niet kent :X
En dan ga je terug naar Windows, want die package manager heeft gewoonweg álles in huis...

Het probleem is gewoon gewenning en een beetje snappen hoe het in elkaar steekt. Mensen willen dat precies niet leren, wat volgens mij onderandere komt doordat Windows +-90% van de markt heeft. Bij een gsm bijvoorbeeld vindt iedereen het normaal dat je een beetje moet klungelen als je van merk (of gewoon zelfs model) veranderd, maar bij computers, een computer, dat ís toch gewoon Windows?

Drivers, spelletjes etc kunnen ook een wreed irritant probleem zijn, maar dat zou bij een voorgeïnstalleerde netbook geen probleem mogen zijn.
Het probleem is niet gelijk het feit dat Linux anders is, maar het kan doorgaans niet dezelfde functionaliteit bieden. Je kunt wel heel mooi aangeven dat alles op een netbook voorgeinstalleerd zou moeten zijn, maar dat gaat het toch nooit worden.

Iedereen mist wel eens wat en als hetgeen dat wordt gemist niet in apt-get, yast, whatever zit, dan moet men de console gebruiken. De meeste mensen hebben die iets van 15 jaar terug gezien in het Windows 3.x / MS DOS tijdperk. Daar hebben mensen geen zin meer in, zeker niet daar de minder ervaren mensen na die tijd pas hun eerste PC hadden, of een familielid alles lieten doen.

Als tweaker wil ik me er best in verdiepen en heb dat ook gedaan. Ik heb een aantal pogingen gedaan. Maar, Linux is het bij lange na niet. Ik zal altijd nog Windows nodig hebben omdat bepaalde applicaties die ik nodig heb enkel onder Windows beschikbaar zijn en daarbij vertrouw ik niet op WINE omdat ik fouten met ongeteste software absoluut niet kan permiteren.

OpenSUSE staat nog wel op mijn PC. Maar booten doe ik er al lang niet meer naartoe sinds ik wederom ontdekte dat wederom mijn NTFS partitie was vern**kt. KDE 4.2 werkt leuk, echter crashte AmaroK bij mij om de haverklap, net als Kopete. Het werkt voor mij gewoon niet. Linux is na 10 pogingen in mijn ogen, voor desktop gebruik, gedoemd om als eeuwige beta door het leven te gaan. En ik denk dat dat voor veel mensen zo aanvoelt. Er zitten leuke dingen tussen. Maar het werkt nog niet helemaal zoals het zou moeten, zoals je zou verwachten, net als een Beta.

En ja, ik voel de Linux club reacties wel weer aankomen hieronder. Het zal een wellus-nietus strijd blijven. Als je er mee bent opgegroeid en echt de tijd hebt genomen zal het best werken. Maar voor die mensen is het een hobby om met de PC te prutsen. Voor het grootste deel van de bevolking is dat neit zo en moet de PC werken.
op een netbook heb je alleen een os en een web client/runtime nodig. bijvoorbeeld android en chrome. alle app functionaliteit haal je van het web, the cloud. dit representeert het woordje net in netbook.

als je minesweeper en office wilt spelen op een kleine laptop dan kan dat wel maar dan betaal je teveel voor functionaliteit die feitelijk niet onder het concept netbook valt. waarom betalen voor een web app executabel (windows + ie8) als je een beter perfomende combinatie gratis kunt krijgen (android + google chrome) ?
Die analist heeft dan onder een steen geleefd,
Microsoft wil namelijk niet dat mensen meer dan 3 applicaties tegelijk draaien op hun windows 7 netbook:
http://blogs.computerworl...ple_windows_7_on_netbooks

Als windows 7 met die beperking een populair netbook os wordt dan eet ik mijn schoen op :)
Begin alvast met opeten :) Want Lenovo heeft nergens beweerd dat die netbooks een starter edition krijgen ;) En mocht dit wel zo zijn, 3 programma's is in de meeste gevallen ruim genoeg :) Internet explorer, office en mediaspeler? Voor een netbook is dit ruim genoeg :)

[Reactie gewijzigd door appie2003 op 11 mei 2009 09:39]

Denk je? En toen had ik iemand nodig om me verder te helpen, even MSN opstarten. Argh, nou vooruit, WMP dan maar uit. Dat is nog wel te doen. maar toen moest ondertussen ook nog even applicatie x worden binnengevist via een torrent. Ach ondertussen ook maar even wat muziek voor zo er bij downloaden. Vervolgens de setup draaien en dan moet je weer iets sluiten.

3 applicaties is echt te weinig. Doorgaans kun je er aardig mee uit de voeten. Maar zodra je even iets meer moet doen om verder te kunnen loop je spaak. Imho was 5 applicaties een betere keuze geweest. Maar MS moet natuurlijk ook geld verdienen en gaat bij het opstarten van applicatie 4 natuurlijk mooi de melding geven "Upgrade NU naar Windows 7 Home Premium! bla bla bla, voor slechts 89 euro bla bla bla"
Starter edition is nuttig voor lowest-cost netbooks en voor tweede PC-scenario's. In het eerste geval beperkt de hardware je al tot het punt waar je niet meer dan 3 applicaties wil draaien. In het tweede geval draait je torrent op je thuis PC, waar je tenminste een 100MBit netwerk hebt, in plaats van op je netbook met 0.5 MBit draadloos. En muziek komt uit je Zune ;)
We hebben jaren op het forum een 'eet ik m'n sok op' persoon gehad, jij wordt de volgende? ;)
Hij denkt dat consumenten te hoge verwachtingen hadden, wat tot teleurgestelde kopers zou hebben geleid. Dat zou ook de reden zijn waarom Linux niet populair is geworden als besturingssysteem op de netbooks: het is volgens de analist nu eenmaal lastiger met om Linux dan met om Windows te werken.
Hier ben ik het dus niet mee eens. De netbooks die ik heb gezien (mijn zus heeft er ook één) hebben allemaal zo'n rare interface. Ik vind het niet gek dat mensen daarom Linux niet prettiger vinden werken dan Windows.

Met Windows heb je dan ineens een desktop, waar je vrij bent om apps te installeren, zelf je menu's aan te passen en desktop icons toe te voegen. En dan wordt je met die rare interface die op Linux draait ineens wel heel erg beperkt.

Waarom komt zo'n ding niet gewoon met (b.v) Ubuntu op de markt? Met een normale interface... XFCE of voor mijn part een slanke versie van Gnome of zo?

Ik vind namelijk (persoonlijk?) dat de Ubuntu desktop best door kan voor een desktop van deze tijd. Het is totaal niet lastig om mee te werken, het is alleen anders dan Windows. Maar anders wil niet altijd zeggen lastiger .

[Reactie gewijzigd door dsmink op 11 mei 2009 09:04]

Grotere schermen? Wat een onzin. Dan kan ik beter een laptop halen. Zelfde prijs, maar dan betere specificaties. De reden voor mij om een netbook te kopen ligt bij het kleine formaat ervan. Handig voor even snel browsen of een tekstdocumentje uittikken. Met het oog daarop, zit ik meer om een hogere resolutie te springen. Op 10,1" kan ik prima kijken naar een resolutie die hoger is dan 1024 * 600. Misschien zou iets van 1280 * 750 of hoger, dát zou mijn prio krijgen. Op die manier wordt browsen toch net weer wat aangenamer, want 1024 * 600 is het toch net niet.
"het is volgens de analist nu eenmaal lastiger om met Linux dan met Windows te werken."

Wat is dat nou weer voor een conclusie?!

Antwoord van een echte analist:
Het is voor mensen die hun hele leven met Windows werken en zich moeilijk aanpassen inderdaad lastig om met Linux te gaan werken.
Leest dit item op Linux Today eens door en vraag je dan af wat de waarde is van deze man zijn uitspraken. Hij heeft duidelijk niet veel meer kennis van de markt dan mijn moeder. Met een uitspraak als "You have to know how to decompile codes and upload data" over de gebruiksvriendelijkheid van Linux (distro's) laat hij niet merken dat 'ie weet waar hij het over heeft.

Edit: Ook al Bezet hieronder had deze quote ook gevonden. Met een linkje naar diens blog met de briljante uitspraak. Tsja, zo'n man bepaalt de strategie van Lenovo.

[Reactie gewijzigd door Zaffo op 11 mei 2009 11:12]

Waarom zou de consument zich gaan aanpassen? De gemiddelde gebruiker kan prima uit de voeten op Windows. Hij zal niet de meerwaarde van Linux inzien.
Wat wil de gemiddelde consument: internetten, beetje word, mailen, Msn, hyven enz.
Dat kan prima op Windows. De makers van Linux dienen de consument te overtuigen.
En dat lijkt mij niet makkelijk. Omdat Linux dezelfde zaken kan als Windows, waarom dan Linux?
Omdat Linux dezelfde zaken kan als Windows, waarom dan Linux?
Omdat het goedkoper is? Windows vraagt nu $15 voor een XP licentie, ik denk niet dat ze Windows 7 even goedkoop zullen leveren. Wanneer je een PC van ¤800 koopt maakt een licentie van ¤50 niet zoveel uit. Wanneer je een netbook van ¤200 á ¤300 koopt scheelt het toch wel veel.
Interessante discussie, maar ik zou me niet al te druk maken over wat die zogenaamde analist van Lenovo te zeggen heeft. Ik vermoed dat ze een leuke overeenkomst met MS hebben.

Wat betreft de netbook definitie: ik zou zeggen hou dat ding lekker klein en noem het anders een notebook. Netbook zou naar mijn mening gewoon een handzaam en echt portable apparaatje moeten zijn waarop je de meest basic zaken kunt uitvoeren, zoals web toegang, tekstverwerking, mail, etc.

De commercie probeert altijd de dingen naar haar hand te zetten. Uiteindelijk hebben ze maar van één ding verstand en da's geld verdienen. Ook al komt haar informatie van mensen die wel wat weten, de commercie zal er toch altijd zo aan sleutelen dat het in haar straatje past.
een netbook is behalve de vormfactor ook een concept dat niet los gezien kan worden van sofware as a service en cloud computing.

feitelijk is het dus een light client voor html/javascript applicaties (open standard) die app functionaliteit van het netwerk haalt. bijvoorbeeld google android met google chrome.

het onderliggende os is dus eigenlijk niet zo relevant omdat de runtime van de apps gevormd wordt door wat we traditioneel de webbrowser noemen.

nu is het wel zo dat de ms versie van deze runtime environment (ie8) vrij slecht performed en qua html 5 standards al weer lagging is. om die reden is google chrome (goede java script performance, webkit rendering engine) te verkiezen voor een netbook boven ie 8.

feitelijk kun je een kleine laptop met ie8 ook geen netbook noemen omdat het gekoppelde windows os alle eigenschappen heeft van een fat client (veel .exe programmatuur zoals ms office e.d.). dan is het dus eerder een light and thin laptop waar lenovo het over heeft.
Ik vraag me af of we de netbook in het cloud-client vakje moeten duwen. Het hele cloud concept leeft zeker en heeft naar mijn mening ook absoluut toekomst, maar het is nooit of-of. Naast de services van dit cloud concept zullen mensen nog lang toepassingen gebruiken die gewoon op de eigen machine staan. Op dit moment is het voor toepassing als tekstverwerking nog gewoon 1-0 voor de lokale tekstverwerker, om maar een voorbeeld te noemen.

Wellicht is het concept netbook wel met die cloud-gedachte gepositioneerd (klinkt aannemelijk gezien de naam), maar uiteindelijk zie ik, en heel veel mensen met mij, de netbook als een laptop waar je wel mee rond kunt lopen. Een laptop die je wel snel in je rugzak gooit. De telefoon is voor heel veel dingen te klein en de laptop weer te groot. De netbook vult gewoon dat gat, cloud of geen cloud.
Grotere schermen, en men roept hier altijd maar op tweakers, van een netbook moet klein zijn, anders is het geen netbook.

Wat is dan straks een netbook, een laptop met de goedkoopste hardware? Dan zou je het net zo goed een 'goedkope laptop' kunnen noemen niet waar?
Begrijpbaar. Netbooks kennen ook een zakeninvulling. Dergelijke dingen zijn bijzonder gemakkelijk om mee te nemen naar een meeting en aan te sluiten om presentaties te geven. Microsoft Office is echter de facto standaard binnen de zakenwereld en Open Office kan nog altijd 100% om met die documenten.

Dit is een groot gemis, want ook als student betekent dit dat OO documenten voor school in orde kan brengen. Of als gemiddelde consument, die niet begrijpt waarom de lay-out helemaal veranderd is of die standaard op .odf opslaat en niet begrijpt waarom zijn of haar vriend of vriendin het toegestuurde document niet lezen kan.

De nieuwe Ubuntu is zeker intuïtief genoeg, maar het blijft vreemd en dus teveel voor andere mensen. Anderzijds kan het als hip gezien worden als ze kunnen zorgen dat de basics: video, office en Internet out of the box werken. Dus restricted packages default geïnstalleerd: Mint anyone?

Ik zie niet in waarom die netbooks niet iets groter mogen worden, zolang ze licht blijven. Sterker zelfs, een verbetering in ergonomie zal de consument aantrekkelijk vinden. Ik denk echter wel dat de traditionele laptop zal overgaan naar het professional segment.

Zelfs als enthusiast gebruik ik weinig van de rekenkracht in mijn computer. Maar ik neem aan dat professionals wel nood hebben aan meer power en mobiliteit het nodig hebben. Die zullen niet snel de overgang maken naar een netbook, maar Jan mondiaal: ik dacht het wel!
Bedrijven kiezen sowieso eerder voor een ultra-portable (>1500 euro) dan een netbookje hoor...
Misschien, maar als een netbook de helft (of minder kost) en hetzelfde kan..... Ook bedrijven letten op de kleintjes.
Neem die rand weg rond het scherm en je kan er al bijna 2" zonder de netbook groter te maken bijdoen.

En "kleine laptop" zou correcter zijn, er zijn netbooks die evenb duur of duurder zijn dan een traditionele laptop.
10,1" is meestal de diagonaal inclusief rand. Scherm heeft gewoon een uitstulping nodig om goed bevestigd te worden. Je hebt wel een punt though, hele dikke rand is nergens voor nodig.
Sterker nog, mensen als ik vinden het storend.
Bij grote (19+") schermen heb je zulke randen meestal ook natuurlijk, maar verhoudingsgewijs voelt t minder aan alsof die rand nuttig schermoppervlak van je afsnoept. Dat heb ik bij netbooks (zelfs de 10.1") dus wel, en dat is iets wat me ervan weerhoudt om een netbook te kopen.
dat is toch wel een rare stelling. sinds lcd is de afmneting van een lcd of anderszins plat scherm ( niet crt) de echte zichtbare afmeting geweeest.

een crt beeldbuis was immers altijd groter dan het oppervlak waar het beeld op kwam. dat is nou eenmaal zo door de manier waarop een crt werkt.
in principe kan een lcd exact even groot zijn als het oppervlak met pixels. alleen word het dan wat lastig om hem te bevestigen. het kan natuurlijk wel...

daarom lijkt jou stelling mij onjuist..

tenzij ze een marketingtruuk gebruiken en een 10.1 inch netbook verkopen waarbij de afmeting staat voor de diagonaal van de hel netbook, terwijl dat eigenlijk zeer ongebruikelijk is.
de benaming netbook is puur marketingtechnisch. elke fabrikant vult de eigenschappen van de toestellen zelf in.

in theorie zou het een kleine, goedkope en zuinige doch niet zo performante laptop moeten zijn met uitgebreide wireless connectivity en een beperkte opslagcapaciteit
[q}de benaming netbook is puur marketingtechnisch[/q]
Intel stelt voorwaarden aan de eigenschappen van de netbook ivm de prijs van Atom, Microsoft staat alleen onder voorwaarden XP toe. Er zijn wel grenzen aan wat een netbook is.
precies!
ik ben juist hartstikke blij dat mijn AAO110 een 9" scherm heeft, en met de originele accu weegt ie maar 1kg. super handzaam dus.
ik hoef echt geen groter scherm want mijn ogen zijn prima, ook het tobo is best mee te werken, en als er een touch screen in zou zitten had ik dat ook nauwelijks nodig.

en idd, om nu een laptop met 12" scherm een netbook te noemen vind ik dom.
MSI heeft 12" laptops, en Apple had de 12" ibook. leuke dingetjes en lekker klein, maar geen netbook.
en nu niet gaan komen met crossovers ;)

ik zie een netbook als een kleine (scherm max 10" ), goedkope, zuinige en vooral erg lichte laptop. mijn Acer Aspire One dus :P
en ja, ze mogen best sneller (vooral mijn SSD heeft slechte write snelheid) en krachtiger zijn, maar laat dat niet ten koste komen van bovenstaand lijstje
een netbook is een kleine laptop die off the cloud werkt, dus een frontend voor web applicaties.

een kleine laptop met windows 7 zal om die reden ook niet een netbook genoemd kunnen worden. dit is een traditionele 'fat client' desktop pc in een kleine laptop vormfactor.

een kleine laptop met android os daarentegen is juist typisch wel een netbook. immers android os werkt naadloos samen met googles internet services aka de google cloud.

als een analist dus zegt dat windows 7 het belangrijkste netbook os is dan moet hij zijn schoolgeld terug vragen.
je hebt gelijk, maar maak dat de mensen van de marketing afdeling maar eens wijs ;)
Windows 7 (en XP en Vista) werken met élke cloud, miet alleen Google's.
Lijkt me een voordeel om dan je niet vast te leggen aan één type cloud.
12-14 inch een netbook. Volgens mij hebben we daar al een geheel andere klasse voor: Thin-and-light. Krachtige, compacte notebooks met doorgaans een zuinige ULV CPU er in. Voorheen waren deze notebooks ook duur, maar er is, sinds AMD's Yukon platform, een concurrentiestrijd losgebarsten in deze 12-14" klasse. Normale thin-and light notebooks gaan tussen de 500 tot 700 euro kosten. Dan heb je veel meer power dan zo'n Atom en geen restricties.

Ik denk niet dat een "netbook", waar dan wel een Atom in hoort, samen met een Windows 7 Starter en alle andere restricties daar nut heeft. Veel goedkoper kunnen ze niet zijn, kijkende naar het huidige aanbod met veel kleiner scherm.

Een interessant topic om de 12/13" thin-and-light notebookontwikkelingen te volgen is: [Ervaringen] 12" & 13" Laptops - Deel 3

Nog een post van mij in dat topic, mijn visie:
Wacht nog maar even met die thin and light notebooks. Dat zal iets worden voor H2 2009. 2009 zal in het teken staan van ULV processoren. AMD heeft Yukon gelaunched waarbij op dit moment alleen de dv2 de Neo processor heeft. Intel heeft geantwoord door de ULV processoren in prijs te verlagen en er komt ook een ULV onder de budget Pentium naam. In H2 komt AMD met de dualcore Neo (Congo platform) met een TDP van max 15W voor zover ik weet.

De Core i5/i7 voor notebooks zal enkel een quad worden op 1,6-2GHz, veel te weinig daar de 2GHz wel onbetaalbaar zal worden. AMD komt niet met een tricore en zal met de Caspian processor de Core 2 Duo wel aardig weten bij te benen. Hoe dan ook, weinig vernieuwends op het high-end gebeid.

Nee, de notebookprocessormarkt zal in 2009 in het teken staan van de ULV's. Wacht maar even, want er zullen allemaal <1000 euro kostende 12-14"-ers komen. Asus heeft niet voor niets al een hele lineup gepresenteerd. Deze eerste notebooks zullen het topje van de ijsberg zijn. AMD richt zich met Congo ook notebooks van zo'n 600 euro.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 11 mei 2009 09:46]

een netbook is niet alleen de vormfactor van de implementatie. het is een concept dat niet los kan worden gezien van netwerk en vooral software as as service en de cloud.

het idee is een kleine portable computer met een lightweight os en client voor web applicaties.

feitelijk heb je dus alleen een os nodig (linux, android) en een web app runtime omgeving met goede html 5 en javascript performance (open standaarden, bijvoorbeeld google chrome).

dit is het concept netbook en dat heeft dus net zoveel te maken met het software concept (software as a service) als de vormfactor van de client computer.

als je windows 7 en allerhande .exe applicaties als office e.d. installeert wijk je af van het netbook concept en heb je in feit een thin and light laptop in handen.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 11 mei 2009 11:19]

Je hebt in die zin gelijk dat netbooks er in eerste instantie voor zijn ontworpen. Echter worden netbooks tegenwoordig gewoon gebruikt als kleine notebooks die je ook offline kan gebruiken. Er is vraag naar van de consument. De term netbook is volgens mij snel geevolueerd. De verbinding met cloud services is al weggevaagd omdat dat nog niet zo hard loopt.

Verder is cloud iets dat straks voor iedere computer en laptop gaat gelden en niet enkel voor netbooks. In die zin zet ik met mijn notebook en desktop al documenten op een online opslagplaats en werk ik daar min of meer ook in.

In de toekomst zullen netbooks het daar voornamelijk van moeten hebben, maar tot die tijd zijn het ook gewoon offline notebooks voor basic toepassingen.
Een netbook is bedoeld voor alleen internet en eventueel tekstverwerken.
en dus bijna altijd 10 of maximaal 12 inch.

dat toevallig de hardware beperkt is in de machine met dat scherm grootte is nou eenmaal zo.

Ga je hoger zitten qua schermgroote dat is de hardware qua prestaties beter, Kortom zoek je een machine met goede tot hoge prestaties kan je beter een machine nemen met een groter scherm en dan kom je bij laptops uit.