Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties
Bron: Reuters

Psycholoog Alan Castel heeft het effect van computergames onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat fanatieke gamers beter in staat zijn visuele stimuli te verwerken dan normale mensen. Het verschil in verwerkingsnelheid kan oplopen tot 100ms. Castel liet studenten uit een drukbezet beeldscherm een bepaald object opzoeken, waaruit hij kon afleiden hoe de proefpersoon het gewenste voorwerp opzocht. Beide soorten proefpersonen hanteren de 'inhibition of return'-techniek voor het zoeken. Bij deze techniek kijkt de persoon op de plek waar hij het voorwerp verwacht, waarna hij op een aantal andere plaatsen gaat zoeken, voordat de originele plek aan een tweede onderzoek wordt onderworpen. Hardcore gamers doorlopen dit proces sneller dan hun medemensen, omdat ze sneller kunnen concluderen dat het voorwerp waar ze naar op zoek zijn niet op de plaats ligt waar ze kijken.

Castel vermoedt dat in het echte leven het verschil in verwerkingsnelheid het verschil kan betekenen tussen het veroorzaken van een auto-ongeluk of het voorkomen ervan. Hij geeft echter ook toe dat het veel speeluurtjes vergt om een reactiesnelheid van 100ms te halen. Videogames staan vaak in een kwaad daglicht wat betreft hun effect op de menselijke psyche. Volgens de media zou het gamers kunnen aanzetten tot agressief gedrag, van de straat houden en blessures kunnen opleveren. De psycholoog wil met dit onderzoek aantonen dat de spelletjes de hersenen kunnen trainen in bepaalde eigenschappen, zoals het verhogen van reactievermogens. Het uiteindelijke doel is te bepalen of games gebruikt kunnen worden om het brein te laten herstellen na bijvoorbeeld een hersenbloeding of het bestrijden van ouderdomskwalen als geheugenverlies.

Wanted! Wario
Waar zit Wario?
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

dit is toch al hardstikke oud nieuws?

zaken zoals reactie vermogen zijn inderdaad al bewezen bij gamers beter te zijn. Tsja dan lijkt het me wel logisch dat je hersenen die prikkels beter verwerken.
misschien ligt de relatie wel andersom en kunnen mensen met een hogere verwerkingssnelheid gewoon beter gamen?
Dat lijkt waarschijnlijker, er zijn mensen zat die op een hoog niveau sport bedrijven en die je, als je ze achter een PC of console stopt, in no-time een serieuze bedreiging voor je topscores gaan vormen. Ik heb met name de ervaring dat iemand die op redelijk hoog niveau darts en tennis speelt na een uurtje wennen aan de besturing goed mee komt in eigenlijk elke FPS... maar ik kan niet darten en ook niet goed tennissen, ondanks de honderden speeluren unreal counterstrike en quake.
Dan kan het nog steeds zo zijn dat die topsporters hun hersennen gewoon getrained hebben.
Voor zover ik weet is bij topsport ook een goede reactiesnelheid vereist dus dat wordt gewoon meegetrained.

Andersom, gamen vereist weinig beweging dus je zou niet beter gaan tennissen omdat je top-fps'er bent.

magoed, kan natuurlijk ook een wisselwerking zijn.

Mensen die iets snellere hersennen hebben kunnen geneigd zijn die snelheid te trainen.
Zonder autoriteit als argument te willen gebruiken: als 'brain scientist' kan ik je vertellen dat dat wel gecheckt is. Feit is dat er een neurologische leerregel bestaat: de Hebb-leerregel. Kort samengevat houdt dat in dat neurale netwerken die samenwerken (voor een tijdelijk verband, zoals de 'w'-knop indrukken om vooruit te lopen) na een tijdje een vaste verbinding krijgen. Je hersenen worden dus complexer door sommige dingen te oefenen. En toevallig zijn games zo'n beetje de beste oefeningen voor dit soort processen net als bijvoorbeeld pianospelen.
En en ander heeft verder niets te maken met motoriek: als je beter wil darten moet je oefenen, veel oefenen, en wordt je bovengrens bepaald door je 'talent'.
Goed punt.
Hij vergelijkt spelers met niet-spelers, hij meet niet het effect van spelen. www.artsci.wustl.edu/~acastel/Acta2005.pdf
inzicht zal best heel belangrijk zijn maar ik weet wel als je op hoog niveau speelt dan gaat dat cker sneller. Ooit hoog in de TacticalOps gezetten en speel nu niks meer ik kan het nog wel alleen turn -> head shot en dat dan 3 keer bewust zonder cheat dat lukt me echt niet meer }:O
Gamers wisten het idd al... Onze hersenen zijn sneller!
Sneller bij het verwerken van visuele prikkels..

Maar als je moeder 10x roept "ETEN!"??
Hebben ze dat ook onderzocht? Die prikkels verwerken je hersenen tijdens het gamen een stuk minder snel..

Ook doorgamen terwijl je naar de WC moet, of dorst of hebt, of zelfs slaap. Dan negeer je lichamelijke prikkels.

Je hersenen worden dus niet sneller, maar het reactievermogen wordt gekanaliseerd naar het visuele centrum.
Je zegt TIJDENS het gamen. Dit is een bewezen blijvend (iig voor een paar weken) effect, dat je niet reageert op prikkels als een roepende moeder, slaap of volle blaas is met alles waarmee je intensief bezig bent, ik heb dat bijv. niet alleen als ik aan het gamen ben maar ook als ik bijv. een boek lees (jaja, er zijn nog gamers die het doen :+ )
Dan gun je jezelf de rust niet ofzo? Ik ga gerust tijdens het gamen eten/drinken/pissen.. Hebben de tegenstanders ondertussen ook ff de tijd om mij met m'n uberscore in te halen :P
Dit heeft alles te maken met je concentratie. Op het moment dat je ontzettend gecontenteerd bezig bent met gamen, is je focus op het spelletje gericht, en 'negeer' je onbewust een heleboel externe prikkels.
wel 100 ms eerder :Y)
Bijzonder vindt ik dat er nergens vermeld wordt welke refreshmode er gebruikt is / in gespeeld wordt.
Sommige games zijn in een snellere refresh te spelen dan de 50 hz die gebruikelijk is (was?)

Ikzelf gebruik veel 70-72 hz en mijn TV doet 100 hz.
Het viel mij op dat ik daardoor nog meer (last ) van een 50 hz toestel kreeg.
Was de 'flikkering' van het beeld voorheen alleen duidelijk zichtbaar als ik naast het beeld, tegenwoordig zie ik het ook als ik rechtstreeks naar zo een beeld kijk.
En dat is soms best irri als je bij iemand op bezoek bent, dan kijk ik liever helemaal niet naar het beeldscherm...

Overigens, ik game sinds 1999 behoorlijk wat uurtjes (dagelijks) en het laatste 1,5 jaar bemerk ik ook al flikkering van het beeld bij 60 hz monitoren...
Ik heb net hetzelfde probleem...ik zie nu reeds het verschil tussen 85 Hz en 100 Hz recht voor me. Als ik met mijn ogen van een monitor wegkijk zodat die op de zijkant van mijn gezichtsveld komt, zie ik nog hoger een verschil...

Echt irritant wordt het soms op het werk, sommige goedkope schermen kunnen soms maar 85 Hz aan of soms nog minder... Hierdoor krijg ik nogal vrij snel koppijn en na een paar uur een wazige film voor mijn ogen...

Volgens mij door de gewenning thuis aan 120 Hz...


Net hetzelfde met frames per seconde , sommigen claimen 30 fps vloeiend, andere zeggen 60 vloeiend te vinden, maar ik ben veel gevoeliger... Ik speel nu al een paar jaar quake 3 , hetwelke ondertussen op de nieuwe videokaarten al fps haalt van +500. Bij sommige mods online staat de fps limiet op 125 , en ik ben er niet blij mee. Ik ben ervan overtuigd dat het heel persoonlijk is , maar ik ervaar die 125 nog steeds als niet volledig vloeiend...merkwaardig. Uiteraard een luxe probleem , maar volgens mij komt het door een soort van gewenning van je lichaam aan de snelle toevloed van 'data' ...


PS : even erbij vermelden dat ik ook wel weet dat theoretisch, op een scherm met 120 Hz , ik niet meer dan 120 fps kan zien , doch, de schommelingen naar onder toe in een spel zijn minder diep als je gemiddelde fps op 300 ligt ipv 150... de min fps zijn dus van belang om het geheel vloeiend te ervaren...
ik heb ook veel last van lage refreshrates maar het 'smooth' verhaal op pc's is iets anders denk ik.

het punt is dat die fps'en allemaal gemiddeldes zijn.
het kan dus dat het spel rond de 80 fps loopt maar soms inzakt tot onder de 10.
buiten dat worden games vaak niet op de vsync gerenderd waardoor je een soort jitter krijgt tussen de gfx engine en de framebuffer.
een fijne bijkomstigheid van multitasking..
in dat geval moet je dus een veel hoger gemiddelde hebben om een vloeiende beweging waar te nemen.

althans, ik denk dat dit het probleem is.
want ik speel ook op consoles en daar weten ze soms nog een stabiele framerate voor elkaar te krijgen (door de hardware direct te kietelen) en dat ziet er in 1 keer strak uit.
het lijkt mijn hersenen ook minder bezig te houden, alsof ik makkelijker kan voorspellen wat er gaat gebeuren.
ik zie dan nog wel eventuele knipperingen van de refreshrate maar de animaties zien er vloeiend uit.

met pc games heb ik af en toe van die hersenbrekers als door framedrops mijn hersenen niet met de juiste informatie gevoed worden. knars.knars. :)

het knipperverhaal heeft overigens ook nog eens met fosfors in het scherm te maken.
tv's hebben vrij traag fosfor dus het beeld blijft even nagloeien.
bij een computermonitor is dit forsfor een heel stuk sneller dus zul je bij 50hz erg veel knippering zien.
bij een lcd scherm zijn de schakeltijden nog trager dan bij een tv.
dan ga je zelfs blurr zien bij bewegingen.

het is dus niet zo gek dat je op een CRT monitor knippering ziet onder de 100hz. daar zijn ze feitelijk voor ontworpen :)
ik krijg de afgelopen jaren steeds meer last van TL-licht.
ik zie inderdaad die zooi gewoon knipperen.
60hz monitoren kan ik ook idd niet tegen.
en niemand die het begrijpt (behalve mensen op Tweakers :) )

grappig genoeg dacht ik letterlijk 2 dagen geleden dat dat zou kunnen komen doordat ik getraind ben in het snel reageren op beeldwisselingen.

zou eens onderzocht moeten worden .
daar komt het niet door:

het komt omdat het beeld niet trillingsvrij is. Dwz, het beeld verschuift met elke refresh een klein beetje.

een tft monitor op 60 hz ziet er even rustig uit als een monitor op 100 hz.

bij CRT niet, omdat die trillingheeft.
grappig die verschillen, ik heb nog nooit normaal naar 60 Hz kunnen kijken...dat is geen flikkeren meer, dat is knipperen.
Het verschil tussen 85 en 100 Hz vind ik marginaal maar wel zichtbaar,
Wat je zegt over die fpd limiet klopt niet helemaal. Als hij op jou pc met een lock op 125 soms onder de 125 komt dan doet hij dat ook als de lock op 300 zou zitten.
Voor jou zou waarschijnlijk een lock op 80 fps een beter resultaat opleveren.
Er is ook nog iets anders denk ik zelf :

Gamers kunnen in een bepaalde situatie beter/sneller reageren dan andere mensen !!!

Doordat je vooral in FPS games (of spellen zoals GTA(vul nummer in) en andere half FPS games ) snel moet denken en eventueel je strategie moet aanpassen ben je beter in staat een oplossing te bedenken in een bepaalde situatie :)

Dit maak ik tenminste zelf redelijk vaak mee.
Ik heb altijd het idee nadat ik Burnout heb gespeeld dat het autorijden in het echt altijd zo langzaam gaat :)
En toch ga je al met 250 over de snelweg? :+
jaja, GTA San Andreas stelt je dus in staat 'beter een oplossing te bedenken in een bepaalde situatie' ?

Je bedoelt zoiets als op een auto springen en er een paar trappen op geven i.p.v. de bus te pakken?
*GRIN*
Castel vermoedt dat in het echte leven het verschil in verwerkingsnelheid het verschil kan betekenen tussen het veroorzaken van een auto-ongeluk of het voorkomen ervan.
Misschien moeten vrouwen maar eens gaan gamen. :P

Eigenlijk konden we dit zelf ook wel bedenken, maar ja de beste man zal erwel op gepromoveerd zijn.
Het zou wel mooi zijn als ze in de toekomst hersenkwalen, door middel hiervan kunnen bestrijden.
Kan ik mooi mijn ma dit artikel onder haar snuffert duwen om haar academisch ervan te overtuigen dat Halo2 een nuttig doel dient :Y)

Alle gekheid op een stokje: het is al langer bekend dat als hersenen getraind worden ze eerder op bepaalde prikkels reageren dan ongetrainde hersenen.
Bij snelle games, w.o. shooters & racegames, wordt veel gevergd van het reactievermogen, op zowel visueel als (gedeeltelijk) gehoormatig gebied. Het is dus niet meer dan logisch dat mensen bij wie het reactievermogen op dergelijke prikkels beter geoefend is (lees: gamers) ook sneller kunnen reageren dan mensen bij wie dit niet het geval is :)
Alleen Cheetah dan kun beter niet een console shooter kiezen, een game als Q3, of painkiller zijn spellen waarbij veel hoger reactietijd nodig hebt en dus ook beter getraind wordt. Console shooter zijn over het algemeen gewoon te langzaam.
lijkt me bij een behoorlijke snelle beat-em-up op de console anders wel het geval te zijn 8-)

* 786562 Levo
Waar zit Wario?


In het midduh :P


Ik merk zelf ook dat ik veel sneller dingen zie en op dingen reageer op het beeldscherm dan andere mensen, zoals mijn ouders.
Ondanks dat ik denk dat dit onderzoek gelijk heeft, vergeet niet dat je ouders wat ouder zijn en (net als andere mensen) misschien op andere dingen letten.
Duh... nogal wiedus dat een gamer sneller is.
Ik denk dat mijn moeder eerst in de Van Dale gaat opzoeken wat een "Wario" is :+
Ja poehey, je ouders...!! :Z Ik heb m'n moeder ooit een keer een kwartier naar de Start-knop van XP zien zoeken...! :D
Had je toen een wallpaper met knoppen?
Castel vermoedt dat in het echte leven het verschil in verwerkingsnelheid het verschil kan betekenen tussen het veroorzaken van een auto-ongeluk of het voorkomen ervan.
als we nou allemaal massaal gaan gamen, heeft de maatschappij ook niets te klagen over de hoeveelheid uitlaatgassen die elk jaar de ozonlaag aantasten :)
Nee, dan wordt het klimaat wel warmer van die al die ge-ocde gpu's/cpu's :)
Uiteraard heeft iedereen dan fatsoenlijke koeling :)
Betere koeling zorgt niet voor minder warmte. De koeling is alleen in staat de warmte beter beter/effectiever af te voeren.
Een reactietijd van 100ms?? dat kan niet de tijd zijn om ook nog eens een handeling te doen, misschien alleen waarneming.
Leuke test
het gaat hier om visuele informatie verwerken (zodat je er daarna op kan handelen.) en niet de handeling zelf.
als een gamer iets ziet kan hij sneller concluderen of wat hij ziet ook is wat hij zoekt, zo niet, gaat hij sneller over op ergens anders kijken.
je leest het verkeerd.
100ms is het verschil in reactietijd tussen progamers en gewone mensen, niet de totale reactietijd.

Leuk testje btw, ik doe constant rond de 015/0.25
haalde eerste keer al 0,2 gemiddeld
nu zakt mijn score al :)

owjah Quake 3 en Call of Duty :P
Hmm.. Als ik in mn eigen omgeving kijk naar mn gamende vrienden (de club die ik sinds de eerste CS betas leerde kennen, dus een jaar of 6 geleden) dan vallen me een paar dingen op aan deze mensen; door verslaving aan gamen een beetje 'aan de grond geraakt'. Maw, studies zijn niet afgemaakt of waren uiteindelijk een vele-jaren-operatie. Leven in de nacht ipv overdag, rond een uur of 4.30 gaan pitten is geen uitzondering. Sociaal leven beperkt zich tot vrienden die het zelfde leven leiden, op een gegeven moment. Verder gaat dit vaak gepaart met (overmatig) alcoholgebruik en/of softdrugsgebruik. Dit dus over een periode van de laatste 6 jaar, toen ik zelf ook online begon te gamen.
Dit geld natuurlijk niet voor al die vrienden, maar als ik een percentage moet geven, dan zeker 45%. Dit is best veel.. Ik vraag me soms af of dit toeval is of dat andere die-hard gamers dit ook om zich heen zien (mensen van mijn leeftijd, een jaar of 32).
Dit alles doet dat reactievermogen natuurlijk weer teniet :Z
Ik ben zelf ook een tijdje zo geweest, echter momenteel besteed ik meer tijd aan mn werk, mn sociale leven en andere dingen (moet wel zeggen dat BF2 weer een erg toffe aanvulling is op mn games ;) )
En heb je wat op alcohol/softdrugsgebruik? :P
Ik speel heel veel Rainbow Six 3 Ravenshield online...
En idd... leven in de nacht i.p.v. de dag...
Vaak van 7 tot 4 werken, en daarna tot een uur of 3 's nachts gamen.
(nee, niet van 4 tot 3 gamen, zo verslaafd ben ik ook weer niet :9 )
Bijna eng zo waar als dat is....
*zie tijdstip, drukt joint uit*
ik moet zeggen dat Joint Operations ook een heel verslavende FPS is met maximaal 150 man per server... 's ochtends tot 6 uur gamen in het weekend lijkt eerder regel dan uitzondering te zijn :) for the record, ik ben 31 en ik rook/blow/drink niet ;)
Volgens de media zou het gamers ... blessures kunnen opleveren
Nou ik moet zeggen dat ik al veel meer blessures heb opgelopen door te sporten dan door achter mijn computer te zitten :+
Ik heb ooit mijn hand gekneust doordat ik tijdens CoD midden in een snipergevecht miste en toen met mijn vuist op mijn toetsenbord rammende (vervolgens moet ik wel een nieuwe gaan halen)
hihi, ik hbe ook eens een toetsenbord naar z'n knoppen geramd door frustratie bij een potje CounterStrike :+

Met blessures bedoelt de professor natuurlijk RSI, en dat RSI heel makkelijk voorkomen kan worden en standaard niet optreed bij veelvuldig correct gebuirk van toetsenbord en muis. RSI komt pas voor bij veelvuldig verkeerd gebruik.
Was het ook niet spok van star trek die die die schermen in dat schip van ze als een bezeten kon lezen/zien. Daar moet ik als ik dit verhaal lees weer aan denken.. :?
Als je maar lang genoeg traint dan kun je ook een donald duck uit hebben in 10 seconden toch, of je kunt zien dat de lampen met 50 HZ staan te knipperen.

Iedergeval wel duidelijk dat je reactie/interpretatie vermogen kunt trainen.
Denk dat je Data bedoeld, van The Next Generation.

Maar dat was een androide dus die speelt vals :P.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True