Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Nadat in augustus faillissement moest worden aangevraagd, hebben de curatoren van de Nederlandse uitgever Playlogic een akkoord bereikt over een doorstart. Een deel van het voormalige personeel treedt per 1 januari 2011 weer in dienst.

Playlogic logoOnder leiding van de curatoren is het nieuwe Playlogic Entertainment N.V. opgericht, dat de activiteiten overneemt van de vrijwel gelijknamige uitgever, die in augustus faillissement moest aanvragen. De nieuwe onderneming gaat op 1 januari van start. De uitgever gaat zich voornamelijk richten op het digitaal aanbieden van games voor de consoles van Microsoft, Nintendo en Sony. Daarnaast hoopt Playlogic binnenkort een buitenlandse onderneming in te lijven die kansspellen voor mobiele platforms maakt.

De leiding van het nieuwe bedrijf bestaat uit vader en zoon Smit, die samen ook de eerste versie van het bedrijf oprichtten. Zoon Rogier Smit treedt toe tot de directie, vader Willem Smit wordt voorzitter van de raad van advies. De Amerikaanse tak van de uitgever, die als Playlogic Entertainment Incorporated aan de beurs van New York was genoteerd, maakt geen deel meer uit van de nieuwe onderneming.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Ik had begrepen van mensen inside, dat er nog een paar hele leuke plannen op de stapel lagen alleen dat het probleem was dat het bedrijf financieel slecht stond. Misschien dat een doorstart met een groot bedrijf aan hun zij zal helpen.
Playlogic is nooit veel meer geweest dan plannen die op stapel lagen, ik heb er nooit iets écht fatsoenlijks uit zien komen rollen. 't Is ook niet meer dan de persoonlijke zandbak van zoontje Rogier met het geld van vadertje Willem.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 december 2010 15:29]

Ze moeten gewoon doen wat een gamemaker hoort te doen:
Goede games maken:)
Alleen gaat het hier om de uitgever, niet om de developer ;)
@ Burning Ogre: idd, jij snapt het :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 december 2010 15:23]

Het was uitgever en developer, fairytale fights bijvoorbeeld was door hun zelf gemaakt.
klopt maar het uitgever deel maakt een doorstart. Het develop deel is afgelopen.
Toch jammer dat fairytale fights 't niet geworden is, ik vond het best een vermakelijke game. Het kon zich alleen niet meten met de grote jongens, er moet een hogere kwaliteit game uitkomen.
Het spijt me zeer, maar ik heb me nooit kunnen bekoren om hun spelletjes. En laat dit ook al niet de eerste keer zijn dat hun zaakjes slecht gaan. En ook niet het eerste bedrijf :)
Jammer dat Fairytale Fights nooit op de PC is uitgekomen, terwijl dat oorspronkelijk wel de bedoeling was :\

Edit: Is Killzone ook niet gemaakt door een Nederlands bedrijf? Of deels Nederlands personeel?

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 21 december 2010 13:00]

Killzone is oorspronkelijk van Guerrilla, die inderdaad in nederland zitten. Zij zijn een tijd geleden overgenomen door Sony (vlak na KZ1), en of zij nu de enige studio zijn die er aan werken weet ik niet, maar de roots liggen inderdaad in nederland.
Dus het KAN wel. Volgens mij is het grootste probleem hier de kosten. Een beetje A titel kost een godsvermogen om te maken, en dat is dan vaak alleen weggelegd voor de grote jongens (Activision, Ubisoft, EA, etc). Beetje jammer, want de kleinere studio's willen nog wel eens met originelere titels komen dan de grote studio's. Wat dat betreft moedig ik de doorstart aan!
Triple A titels (niet A titels) zoals Killzone zijn het die je de nek om draaien qua kosten. Een degelijk spel maken kan iemand in z'n vrije tijd nog. Het is een kwestie van creativiteit en inzicht, niet van pure financiele kracht. Kijk naar het aanbod aan indie games.
Killzone is inderdaad ontwikkeld door Guerilla Games en dat is zeker wel een Nederlands bedrijf. Het personeel is echter internationaal. Ze zijn gevestigd in Amsterdam. Inmiddels is Killzone 2 al uit en zijn ze bezig met een andere titel waar nog niet veel over bekend is.

In Nederland is er verder nog Triumph Studio's uit Delft die bekend is van Overlord en Overlord 2 en de Age of Wonders series.

Ook heb je nog wat kleinere indie ontwikkelaars. Een mooi voorbeeld is Ronimo Games bekend van Swords en Soldiers. ZIj hebben eerst Swords en Soldiers gemaakt voor de WI en inmiddels is er ook een PC versie van uitgebracht.

Een ander mooi voorbeeld van een nederlandse ontwikkelaar is Spellborn N.V. van de Chronicles of Spellborn. Helaas heeft dat spel niet de aansluiting gevonden met het grote publiek wat het einde van de studio betekende.

[Reactie gewijzigd door benverkroost op 21 december 2010 13:25]

En dan heb je nog outsourcees als Nixes, die technologie, tools en ports doen van verschillende Eidos / Square Enix games (zoals Tomb Raider, Deus Ex 3 en Kane & Lynch 2)
Leuk, alleen denken ze nou echt dat ze zich tussen microsoft, Nitendo en sony?
Daar heb je wel een bak geld voor nodig!
Ze gaan games maken VOOR de platformen van genoemde bedrijven, ze gaan zich niet proberen te plaatsen als nieuwe, grote gameontwikkelaar ofzo hoor.
Lol... ik denk dat ze zich juist wel willen ontwikkelen tot een nieuwe, grote ontwikkelaar. Denk dat je bedoelt dat ze niet proberen een console te ontwikkelen o.i.d. Games ontwikkelen is het devies, denk ik zo.
Grappig alleen een beetje jammer dat al hun spullen in oktober geveild zijn.
Misschien was dat wel onderdeel van het proces, om bepaalde schuldeisers af te betalen zodat je met de rest een deal kan sluiten mbt de doorstart?

Goed nieuws in ieder geval... De hoeveelheid goede Nederlandse Game Devs zijn sowieso maar op één hand te tellen, gelukkig zijn we deze nog niet kwijt geraakt!
Ach, zo heb je geen last van gedwongen ontslagen. Geld voor familie Smit blijkt er toch wel te zijn.
Dat ze het lef nog hebben zeg :p
Tja, 3 maal is scheepsrecht... toch?

.edit @ hieronder: nogmaals, het is de uitgever die een herstart maakt. De developer start niet mee,.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 december 2010 14:35]

Bom erop.. toch ? xD

ontopic: Ik vond het altijd wel een interessant bedrijf, hopelijk maken ze een leuke game waardoor ze wat meer bekendheid krijgen.

[Reactie gewijzigd door kevinvandorst op 21 december 2010 12:52]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True