Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Een week nadat bekend werd dat het voortbestaan van Playlogic aan een zijden draadje hing, heeft de Nederlandse gameontwikkelaar faillissement aangevraagd. Naar verwachting zal het ontslag voor de medewerkers snel volgen.

Eind vorige maand werd bekend dat het noodlijdende Playlogic uit Amsterdam en de studio in Breda geen nieuwe investeringen hadden weten aan te trekken. Sinds april had het bedrijf al moeite de salarissen uit te betalen. Voor de financiële problemen lijkt geen oplossing te zijn gevonden, waardoor het bedrijf dinsdag besloten heeft faillissement aan te vragen voor zowel Playlogic als de studio, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt.

De recentste titel van Playlogic is Fairytale Fights. De hoge kosten en tegenvallende resultaten van dit gewelddadige spel met sprookjesfiguren hebben het bedrijf vermoedelijk de das om gedaan. Playlogic bracht vorig jaar verder slechts één ander spel uit, Infernal: Hell's Vengeance, maar deze actiegame werd slecht ontvangen. In 2009 leed de studio een verlies van 16 miljoen euro.

In 2010 bleven nieuwe titels die geld in het laatje moesten brengen uit en verslechterde de financiële situatie. In totaal werken er bij Playlogic 110 medewerkers, waarvan ongeveer 45 bij de Game Factory in Breda.

Door het faillissement verdwijnt opnieuw een groot Nederlands gamebedrijf. Eerder sloot Streamline Studios zijn deuren. Het zou een gevoelige klap betekenen voor de Nederlandse ontwikkelmarkt voor games, die al een aantal jaren juist in de lift zit en inmiddels een groot aantal ontwikkelstudio's en andere bedrijven telt. Het is overigens niet de eerste keer dat Playlogic in financieel zwaar weer is gekomen; in 2006 moest de financieel directeur al het veld ruimen na geldproblemen.

Het is niet bekend wat er met de boedel en het personeel van het failliete bedrijf gaat gebeuren. Misschien worden deze verkocht. Een potentiële koper zou dan Sony zijn, dat nu een overeenkomst heeft met de studio in Breda. Deze Game Factory ontwikkelt games die overweg kunnen met de Move-controller van de PlayStation.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Jammer dat ze geen gameplay filmpje hadden in de PS3 shop, dan had ik hem allang gekocht.
Het spel ziet er namelijk best leuk uit, beetje combi van mario en hacknslash.

Sowieso vind ik het irritant dat ik nergens op de cover van een game echte gameplay screenshots zie, vooral bij RPG's wil ik het zien voordat ik het koop.
Het enorme gebrek aan mogelijkheden om op het PSN te zien wat je koopt, voordat je het koopt is vast strategie van Sony om hun plus-abonnement te promoten.
Supermarkt strategie, dure produkte in het midden, goedkoop onderop. Men neemt de moeite niet om op review sites te kijken.
Er stond toch echt een gratis demo op PSN...

[Reactie gewijzigd door kvdveer op 3 augustus 2010 20:50]

Hoe kun je 16 miljoen verlies maken met 110 medewerkers?
Geef iedereen (van directeur tot vakantiekracht en secretaresse) 50.000 euro per jaar en je hebt nog steeds 10 miljoen over.

Okee, werkplekken, licenties, etc. maar dan nog, dat kost geen 100.000 pp/jaar.
Wat kosten die compleet vergeet:

- Reclame.
- Panden en onderhoud.
- Stroom e.d.
- Software licenties.
- Teveel DVDs gedrukt, veel te weinig verkocht.

16 miljoen is, toegeven, enorm veel, maar zeker mogelijk.
Jij hebt het over cash. Verlies is boekhoudkundig. Zo had PlayLogic een vordering van 1.6 miljoen op een distributeur die niet betaalde, en dus is afgeschreven. Op het moment dat je dat besluit, gaat er geen cent cash het bedrijf uit. Toch is dat instantaan een verliespost.
"Het is niet bekend wat er met de boedel en het personeel van het failliete bedrijf gaat gebeuren. Misschien worden deze verkocht. " (uit het bericht zoals het er nu staat)

Tjonge... ik snap dat we allemaal aan de moderne slavernij moeten geloven, maar je personeel verkopen is toch gewoon ouderwets fout?

Maar goed, zonde inderdaad...
Op zich is dit iets dat wel vaker gebeurt. Denk aan bedrijven die overgenomen worden, bedrijfstakken die afgestoten worden of bedrijven die opgesplitst worden. In alle gevallen werken de werknemers ineens bij een ander bedrijf. Als ze het er niet mee eens zijn kunnen ze gewoon ontslag nemen natuurlijk :)
Inderdaad mensenhandel is gewoon strafbaar. Maar als iemand de boedel opkoopt en de medewerkers een contract onder dezelfde voorwaarden aanbied, zullen de meesten dat wel accepteren.
Ik heb wel wat contacten in dat circuit en heb over de jaren heen weinig goeds over Playlogic gehoord. Ze zijn volgens mij ontstaan uit de as van Davilex en dat was ook al niet zo'n hoogvlieger.
Oh man, echt waar? Heb ooit een blauwe maandag nog gewerkt als software tester van de (afschrikwekkend slechte) boekhoudsoftware van Davilex. De sfeer daar was vreemd: het was een erg groot bedrijf, maar als je naar de producten keek, was het moeilijk te begrijpen waarom het nou eigenlijk zo groot was....
Nah... ontstaan uit de as van Davilex? das een beetje overdreven. Playlogic GameFactory bestond in 2003 ofzo uit een groep Belgische en Nederlandse game developers, toen min of meer net begonnen denk ik. Ik zat toen met een heel zooi mensen bij Davilex en dat werd toen gestopt vanwege slechte resultaten.. (overigens is dat volgens mij nooit echt falliet gegaan, de eigenaren hebben gewoon de stekker eruit getrokken). Zelf ben ik naar Japan gegaan om een aantal maanden daar te werken, en misschien 7-8 man van Davilex zijn toen naar Playlogic overgestapt. Toen ik terug kwam uit Tokyo ben ik toen ook naar Playlogic gegaan om na 2,5 jaar dat op te geven voor een gig in Canada.

Was een leuke groep, en aan de ervaring en techniek enzo lag het echt niet. Ook grafisch zaten er sterke mensen... Maarja als je elke keer een project start een jaar bezig bent, en het dan de nek omdraait omdat je er toch niet zo'n zin meer in hebt of er geen publisher voor kan vinden dan verstook je een hoop tijd en geld aan het maken van nix.

[Reactie gewijzigd door the-russian op 4 augustus 2010 09:40]

Ik heb ooit eens begrepen dat Playlogic ondersteuning bied aan de game opleiding gegeven aan de NHTV in Breda.
Hoe zit er daarmee?
Volgens mij heeft dat wel iets te maken met het gebrek aan succes van Playlogic; hoeveel vd programmeurs van wel succesvolle gamestudios hebben een opleiding specifiek in het programmeren van games? Dat zijn er niet veel. Kan ook niet want het fenomeen van opleidingen voor games programmeren is veel jonger dan games.

Programmeren is meer dan code kloppen, games programmeren is meer dan programmeren, en om een game project goed leiden is nog meer nodig. De meeste vd noodzakelijke vaardigheden kan je niet leren in een paar jaar op school, maar zijn een kwestie van talent en ervaring. Als je wel goed kan programmeren dan heb je die opleiding niet nodig.
Het is net als met muziek conservatoria: de meeste vd goede/populaire muzikanten hebben geen formele muziek opleiding, maar zijn self-made.
Dat is overal wel zo, ik zie ook een hoop sollicitanten langs komen en je kan een duidelijk onderscheid maken: Mensen die hun papiertje hebben en iets 'moesten kiezen' en mensen die alles zelf op hun zolderkamertje zitten uit te pluizen tot diep in de nacht (eventueel zonder diploma).
Daarom zeg ik ook altijd dat het papiertje met het huidige opleidingsniveau niks waard is (is overdreven), motivatie is 10x belangrijker.
In de praktijk kom je als sollicitant die instelling vrijwel nergens tegen (wel jammer, maar dat zal wel veranderen zodra de baby-boom generatie met pensioen gaat en men niet meer de luxe heeft om te slapen op de HR afdelingen :P)
Dat was gewoon een wassen neus om makkelijk aan nieuwe en goedkoop personeel te komen.
Is dat zo? Spreek je uit ervaring, of is het een vermoeden? Volgens: http://made.nhtv.nl/?page=news&item=262 en: http://control-online.nl/...udenten-nhtv-studeren-af/ is er iig een mogelijkheid om mee te werken / stage te lopen. Lijkt me toch wel goede praktijkervaring om op te doen tijdens een opleiding?

[Reactie gewijzigd door Botticelli op 3 augustus 2010 17:16]

Wat bas denk ik bedoelt is de ondersteuning die Playlogic levert een wassen neus is, bijv. door een paar nietszeggende college's te geven en in ruil daarvoor wel allemaal goedkope studenten en afgestudeerden binnen te halen. Of dat ook zo is weet ik niet, ik wil alleen maar aangeven dat wat jij zegt niet zonder meer tegen de opmerking van bas ingaat.
Het spel Fairytale zag er op zich wel geinig uit, het doet me een beetje denken aan de animatiefilm Hoodwinked.
Het spel zelf kun je nu voor 16 euro kopen zag ik.

Jammer dat er weer een Nederlands bedrijf ten onder gaat. Ik hoop dat de werknemers een deal kunnen sluiten met Sony of elders aan het werk kunnen. Wellicht is Zylom games uit Eindhoven wel een optie voor de Bredanaren.
Zylom games is een heel ander soort bedrijf en valt imho niet onder de noemer games studio. Daar wil je als echt game developer denk ik niet werken.

Dat is meer een lopende band fabriek voor eenvoudige games met een beetje extra betaalde content.
Voorheen Real.com, is het niet?
Nee Zylom is een onderdeel van Realgames, wat dan weer onder Real valt. Overigens begrijp ik niet helemaal waar de opmerking van -=bas=- vandaan komt aangezien er ook gewoon games worden gemaakt. Het zijn inderdaad casual games gericht op een ander publiek dan hardcore gamers (met name huisvrouwen), maar van lopende bandwerk is echt geen sprake.
Beyeweld 4, taartenbakker2, build a lot 5 :+ ? Lijkt me toch behoorlijk vermoeiend om dag in en uit aan zulke titels te werken...
Je noemt hier ook 3rd party titels op, dus daar werkt Zylom dan verder ook helemaal niet aan, op de lokalisatie na.

De recente 1st party titels krijgen allemaal prima scores van Gamezebo.
Delicious - Emily's Taste of Fame 4.5/5
Campfire Legends: The Hookman 4.5/5
Delicious - Emily's Holiday Season 4/5
Weet niet wie je bent maar dat je in Eindhoven bij RealGames werkt (net zoals Zwik) is onderhand wel duidelijk met je herhaaldelijke pro-Zylom commentaar :)
Desalniettemin wil je met een beetje ervaring in de gamesindustrie gewoon niet bij Zylom werken, want dat is voor je persoonlijke ontwikkeling gewoon achteruitgang. Werken met spartaanse tools, een ramp van een codebase en slechte project management dat totaal niet inziet dat je af en toe eens een investering moet doen in het ontwikkelen van een bepaalde tool om in de toekomst efficienter te kunnen werken. Leuk als opstapper, maar ik vermoed dat een ex-Playlogic daar niet direct op zit te wachten.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 augustus 2010 15:32]

De games uit Eindhoven hebben toch iets meer diepgang dan de titels die je daar noemt. Ze hebben zelfs awards gekregen voor o.a. beste verhaallijn.
Die titels heb ik toch zo van de zylom pagina afgetrokken... (op taartenbakker na natuurlijk, dat was een grapje) http://www.zylom.com/nl/ . Ik heb toch niet het idee dat ik nu zylom onterecht heb aangedaan door deze titels ertussen uit te pikken...

Ieder zijn ding natuurlijk maar wat mij betreft komt het iedere keer op hetzelfde neer (bestaand concept in een nieuwe setting verpakt in een flash game achtig concept).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 augustus 2010 16:51]

Ik denk dat Sony zijn handen niet zal willen branden aan een bedrijf dat al meerdere keren bewezen heeft financieel niet goed in elkaar te steken. Zeker als je daar ook nog eens slechte of in ieder geval niet goed verkopende games aan koppelt dan lijkt het me dat Sony dan maar een ontwikkelaar minder heeft voor de move controller maar dat ze het risico niet zullen nemen om een verbrandingsoven goed voor 16 miljoen euro per jaar over te nemen.

Jammer voor de mensen die er werken maar aan de andere kant als je games maakt die mensen niet willen kopen dan klopt er iets niet. Het betekend dat of het eind product niet goed is (ondanks of misschien de kwaliteiten van de mensen die er aan werken) of dat het product niet aansluit bij de doel groep. Hoe dan ook het product is duidelijk niet goed genoeg en wat dat betreft is het niet zo'n groot verlies voor de Nederlandse games industrie, bedrijven die slechte producten maken horen gewoon niet thuis in welke industrie dan ook.
Je hebt naast de kwaliteit van het product ook nog de kwaliteit en intensiviteit van de marketing die bepalen of een computerspel wel of niet een succes wordt. (zie bijvoorbeeld de opmerking van XthinkZ over een gameplay filmpje.)

Of het voor Sony interessant is hangt af van wat in de pijplijn zit, hoever projecten al gevorderd zijn en hoe die kwalitatief in elkaar zitten. Best mogelijk dat Sony hier nog wel wat mee wil, maar ook goed mogelijk van niet.

In ieder geval beroerd voor iedereen die voor het bedrijf werkte.
Dient zich op termijn ook de vraag aan wat er met al die game-ontwikkelaars opleidingen gaat gebeuren als de trend zich doorzet.
Er is de laatste jaren sowieso een belachelijke hoop geld en energie in al die games opleidingen gestoken, waarvan iedereen met een beetje economisch inzicht wist dat (in het beste geval) alleen de hogescholen die de opleidingen aanbieden er beter van gaan worden.

De game industrie van Nederland hangt van de student games en subsidie aan elkaar. True, er zijn een paar grote jongens maar volgens mij zijn er onderhand meer game opleidingen dan (serieuze) game studio's in Nederland en dat slaat echt helemaal nergens op.

[Reactie gewijzigd door Charly op 3 augustus 2010 17:27]

wacht even, 110 medewerkers, en in anderhalf jaar maar 2 spellen gemaakt? Is dat weinig of weet ik te weinig van die games-industrie...
Het is niet ongebruikelijk in deze Wereld, maar je hebt eigenlijk wel een punt. Twee titels is gewoon te weinig om het enorme risico dat een ontwikkelaar loopt over te kunnen verdelen. Dat gaat gewoon geheid fout en mensen die hun geld hebben gestoken in dit bedrijf heb ik dan ook absoluut geen medelijden mee.

Ik denk dat het veel van deze game-bedrijfjes ook aan de basiskennis ontbreekt om aan een bedrijf waar miljoenen in omgaan leiding te kunnen geven.

Laat ze eerst maar eens leren wat KISS inhoudt bijvoorbeeld.
Ik ben benieuwd of Engine software (ook onderdeel van PlayLogic) nu ook het loodje legt.
Die deden op kleine schaal wel leuke projecten in plaats van hardcore geld te verbrassen.

Er is via google heel veel interessant leesvoer te vinden over de eigenaar van PlayLogic, Willem Smit en zijn handel en wandel. Die "crimineel" ligt niet wakker van de ondergang van PlayLogic.
Engine software heeft geen banden met Playlogic, dus die zullen weinig van die faillisement merken...
Als bekende van Familie Smit slachtoffers kan ik er niet wakker van liggen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True