×

Fairytale Fights

Door , 36 reacties

Onwerkelijk

Sprookjes blijven tot de verbeelding spreken en wie er aan terugdenkt, verbaast zich vaak over het gewelddadige karakter van de kinderverhaaltjes. Playlogic ook en zag juist in dat gewelddadige karakter een game, die het vervolgens in de eigen studio in Breda gemaakt heeft. De uitgever is daarbij niet over één nacht ijs gegaan en heeft de Unreal Engine gekozen om het spel mee te maken.

Getest op: Xbox 360
Ook verschenen voor: pc, PlayStation 3

Playlogic heeft met die engine een verrassende wereld gebouwd, vol vrolijke kleuren, ronde, eenvoudige vormen. Realisme is allesbehalve nagestreefd: de bloemetjes bijvoorbeeld bestaan uit vierkante blaadjes met een stipje in het midden. Alles is lieflijk, vrolijk en idyllisch, maar dat is slechts de verpakking. Playlogic heeft met de Unreal Engine een wereld gebouwd die wel driedimensionaal is, maar waarin de speler een pad volgt dat geheel vastligt. Fairytale Fights heeft dan ook veel van een platformgame en eigenlijk ook wel van een ouderwetse sidescroller. Je loopt met je sprookjesfiguur steeds van links naar rechts. Het spel heeft drie ingrediënten. Er is een flinke portie hack 'n slash, er is ook een flink aandeel met hindernissen als in een platformspel - draaiende schijven, vallende messen en andere levensbedreigende obstakels - en er zijn bossfights om het geheel af te maken.

*Roodkapje

Wie aan Fairytale Fights begint, kan kiezen uit vier sprookjesfiguren om het verhaal mee te doorlopen. Je kunt kiezen uit Roodkapje, Sneeuwwitje, Sjaak - die van de bonenstaak - en de Keizer zonder kleren. Die laatste is niet geheel naakt, maar heeft keurig netjes een boomblaadje voor zijn kruis, omdat het spel anders niet aan Amerikaanse tieners verkocht mag worden. En dat terwijl het sprookjesachtige Fairytale Fights toch behoorlijk gewelddadig is. Van al die felle kleuren is rood behoorlijk dominant en dat is enkel omdat er zoveel bloed vloeit in het spel. Het is sprookjesbloed, veroorzaakt door tekenfilmgeweld, maar toch, het vloeit met liters tegelijk.

*Aanvallen

Niet dat het uitmaakt met welk sprookjesfiguur je door de wereld trekt, er is alleen een visueel verschil. Het spel wordt er niet anders van. De kern blijft dat je een wapen kunt bemachtigen en daarmee in het rond kan slaan. Wapens zijn er in overvloed: ruim honderd, verdeeld over stompe wapens, scherpe wapens en schiettuig als bogen en geweren. Daarnaast zijn er drankjes die je kunt gebruiken. Wapens hebben sterren, oplopend van een tot vijf, waarbij een vijfsterrenwapen uiteraard de meeste schade doet. Playlogic heeft hier wat opvallende keuzes gemaakt. Ten eerste heeft de ontwikkelaar aanvallen toegewezen aan de rechter joystick. Je hoeft dus niet op een knop te rammen of aan een trigger te trekken. Aanvallen doe je simpelweg door je joystick in een bepaalde richting duwen, desnoods verschillende malen achter elkaar. Daarnaast valt op dat de verschillende wapens redelijk willekeurig beschikbaar lijken te komen. Zo kreeg ik al heel vroeg in het spel een hooivork in handen, een wapen van vier sterren dat heerlijk veel schade veroorzaakte. Het zou de rest van het spel mijn favoriet blijven.

*