Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties

De Nederlandse gamesuitgever Playlogic heeft in 2009 tot en met september 6,7 miljoen dollar verlies geleden, tegenover 2 miljoen dollar verlies in dezelfde periode een jaar eerder. De uitgever kampt ook met teruglopende omzetten.

PlaylogicDe gestegen verliezen kunnen deels uit de gedaalde omzet verklaard worden. Waar Playlogic in de eerste drie maanden van 2008 nog 9,4 miljoen dollar omzette, was dat in de eerste drie maanden van dit jaar nog slechts 6,7 miljoen dollar, zo maakte de uitgever dinsdag bekend. Daarbij komt dat Playlogic in het verleden voornamelijk voor de pc ontwikkelde, maar dit jaar ook games voor de PlayStation 3 en de XBox 360 uitbrengt. Om dit te mogen doen moet het bedrijf licentiegelden betalen aan Sony en Microsoft, wat extra kosten met zich meebrengt.

De gestegen verliezen zijn volgens Playlogic ook een gevolg van gestegen marketingkosten voor het bedrijf, dat eerder dit jaar aanwezig was op beurzen als de E3 in Los Angeles en de Gamescom in Keulen. Hierbij werd de aandacht vooral gericht op Fairytale Fights voor de Xbox 360 en de PlayStation 3. Die game, waarvan wereldwijd 300.000 exemplaren zijn verkocht, kwam echter pas in het vierde kwartaal van 2009 uit, dus de resultaten daarvan zijn niet in deze cijfers verwerkt. Op basis hiervan verwacht Playlogic echter wel een jaar-op-jaar stijging van de omzet; die zou over heel 2009 tussen de 12,5 en 17,5 miljoen dollar uitkomen, tegenover 9 miljoen dollar een jaar eerder.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

Dus eigenlijk is de omzet goed, want die stijgt nog, maar is de overhead te groot.
kortom, snijden in de kosten.
Ik denk dat dit niet zo kort uit te leggen is. Ze kampen met verschillende problemen:

* Gedaalde omzet (vergeleken met kwartaal eerder)
* Marketing kosten gestegen
* Resultaten van de "net uitgekomen" game zijn niet in de cijfers opgenomen
* Omdat ze meerdere platforms programmeren zijn ze meer licentiegelden kwijt

Als ik dit zo snel lees denk ik dat het moeilijk is 1 2 3 in de kosten te snijden. Snijden in de kosten wordt tegenwoordig al snel gedaan (vooral als op andere punten die niet mogelijk is) door het personeelsbestand te verkleinen. Laten we hopen dat binnenkort niet de berichtgeving uitkomt dat er weer mensen de straat op moeten ...
Je kan hier pas over gaan praten wanneer de opbrengsten van farytales zijn mee gerekend

Anders zou je de marketing kosten niet mee moeten nemen en kom je weer op hele andere cijfers
Nederlandse uitgever en alles is in dollars uitgedrukt? Hebben ze daar in Breda geen euro's soms...

De dollar is een zwakke en wankele munt. Waarom zou je, ook als je internationaal wilt overkomen, die munt gebruiken? En reden om de euro in te voeren was om te zorgen dat je in Europa en op de wereldmarkt daarmee kon rekenen.

edit: 2e deel toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Bux666 op 25 november 2009 11:03]

playlogic is beursgenoteerd in amerika voor zover ik weet, dus vandaar in dollars.
Ik heb zelf Fairytale Fights gespeeld en het was een beetje een tegenvaller.

Er zat zeker genoeg humor in, maar soms was de camera gewoon bugged, of had je simpelweg te weinig overzicht om complexe maneuvres uit te voeren (als je het spel vaker speelt, dan leer je wel te anticiperen op dit gebrek)

Playlogic kan het wel, maar ze moeten denk ik iets beter aan de speler denken, dan aan de verhaallijnen van hun games, want die zijn wel goed genoeg zo.
Als ik het verhaal goed begrijp hebben zer dus gedurende Q1-Q3 veel geld uitgegeven om een spel te promoten welke pas in Q4 uitgegeven is. Het lijkt me dan ook niet zo gek dat tot op nu de getallen wat tegenvallen, je hebt ten slotte wel al de kosten gehad maar nog niet de baten. Pas als je die Q4 resultaten hebt gezien kun je conclusies gaan trekken.


Hoe moet ik dit trouwens lezen :
-- Waar Playlogic in de eerste drie maanden van 2008 nog 9,4 miljoen dollar omzette

en

-- Op basis hiervan verwacht Playlogic echter wel een jaar-op-jaar stijging van de omzet; die zou over heel 2009 tussen de 12,5 en 17,5 miljoen dollar uitkomen, tegenover 9 miljoen dollar een jaar eerder.

Dus de omzet was de eerste 3 maanden van 2008 9.4 miljoen, maar over het hele jaar was het 9 miljoen ??? Ik zal wel ergens weer de cijfers niet snappen maar zoals het er nu staat klinkt het iig niet logisch.
Het is de omzet stijging van jaar op jaar
Wil niet veel zeggen, maar als je een spel als project behandeld en het dus als investering behandeld dan maakt het niet uit wanneer je het spel uitbrengt? Ja, je hebt uitgaven (cashflow) tijdens het gehele jaar, maar je berekent die toe aan het project en niet aan je resultaat?! Pas zodra je het project gaat activeren komt het op de balans te staan...

Het zal wel iets met de Amerikaanse regelgeving te maken te hebben, vermoed ik.
Wat ik niet snap in deze berichten, Noemen ze nou vermindering van omzet ook verlies? of is het daadwerkelijk verloren geld aan kosten. Heel vaak als ik zoiets lees dan hebben ze zogenaamd 2 miljard verlies geleden "vergeleken met vorig jaar" terwijl ze alsnog winst hebben gemaakt. Dat noem ik geen verlies. Ook minder omzet of winst gemaakt hebben dan begroot, maar toch wel positief uitkomen is ook geen verlies. Dat is gewoon minder winst gemaakt. Zeer misleidend.
Nooit van gehoord, playlogic
Buiten Fairytale fights ken ik ook geen enkele game van hun.
Playlogic bestaat nog omdat de baas daar, rogier smit een rijke papa smit heeft. Jaar na jaar rond de 2 miljoen verlies. Ik geloof dat ze slechts 1 redelijk descent jaar hebben gehad. Voor de rest alleen maar dik verlies gedraaid en geen enkele noemenswaardige game. Het geld van wat de beursgang destijds heeft opgeleverd is reeds voor 70 tot 80% in rook opgegaan.

Elk gamebedrijf waar ook ter wereld had allang op gehouden te bestaan met deze resultaten. Het is meer een uit de hand gelopen hobby van een rijk zoontje geloof ik.

Het kan ook anders: kijk naar Triumph en Guerilla Games.
dat zijn gamestudio's die worden gefinancierd door een uitgever,

playlogic is een uitgever, dus dat is nogal een kromme vergelijking

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True