Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties
Submitter: TJHeuvel

Het Nederlandse Whitebear Studios is failliet. De ondergang van het bedrijf, dat games maakte voor Nintendo-platforms en de pc, werd al geruime tijd voorzien, zodat al het personeel inmiddels al ergens anders onderdak heeft gevonden.

Directeur Micha van der Meer heeft het faillissement aangevraagd van Whitebear Studios, een Nederlandse gameontwikkelaar met vestigingen in Amersfoort en Duitsland. De studio bestond sinds 2007 en werd bekend met games als Sudoku Ball Detective, Bee Smart en Het Geheim van Rotterdam (gemaakt voor het Gemeentearchief Rotterdam). De studio werkte samen met Nederlandse uitgevers als Playlogic en Iceberg Interactive.

Het gaat al langer niet goed met Whitebear. Zo stelt Van der Meer dat er 'een salarisachterstand van 28 maanden is en een conflict met het management'. De voormalige directeur is dan ook al geruime tijd bezig om het faillissement van de studio voor te bereiden. Daardoor heeft al het personeel inmiddels een andere baan gevonden. Problemen met investeerders en uitgevers zijn de reden voor het faillissement. Zo werd Whitebear getroffen door het faillissement van Playlogic. Dat leidde volgens Van der Meer tot 'een behoorlijke financiële klap', die tot gevolg had dat het ontwikkelteam naar zes man moest worden teruggebracht. Ook 'de oneerlijke concurrentie met gesubsidieerde ontwikkelaars' was debet aan de ondergang, denkt de voormalige topman.

Het Geheim van Rotterdam

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Sommige dingen worden wel uit zijn verband getrokken. Ik denk dat er maar een aantal mensen het lef om hun kop boven het maaiveld uit te steken . Soms gaat dat fout. Maar de studio heeft 5 jaar gedraaid op eigen kracht maar gewoon ook veel pech gehad! Elke euro en minuut die ik er heb ingestoken was het waard. Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken.

Het is eigenlijk een opeen stapeling van problemen.

- Een investeerder die 1 dag voor het tekenen telefonisch laat weten dat het niet door gaat.
Maar wel eisen dat de organisatie zoveel aanpassingen doet zodat het mogelijk werd om te investeren.

- Faillissement Playlogic zorgde ervoor dat ons team terug werd gebracht naar 6 man (Sudokuball Detective & Zooloretto). De laatste titel was nog niet uitgebracht maar had hierdoor wel schade opgelopen. Houd rekening dat de Fam. Smit zijn kop uit stak om Nederland als publisher op de kaart te zetten. Hoe makkelijk is het om achteraf de zwarte piet toe te spelen. Ik heb veel respect voor Rogier wat hij heeft gedaan! Helaas niet veel met mij.

- Een groot project wat niet door ging omdat wij er met de publisher prijs technisch niet uit kwamen. Dit komt doordat een aantal gesubsidieerde ontwikkelaars in Nederland de marktprijs aan het vergallen zijn. De Nederlandse regering creŽert hierdoor alleen maar een groter probleem omdat hierdoor outsouring wordt opgezet om toch markt comform te blijven opereren. Nederland doet dit bijvoorbeeld ook met landbouw. Rietsuiker is een factor X goedkoper om te produceren maar omdat wij een bieten cultuur hebben wordt de prijs hoog gehouden. Dus elke keer dat je een pak suiker koopt moet je bedenken dat je zelf het grootste deel jouw belasting geld is :P

- Het laatste nekschot kwam interne onenigheid met de aandeelhouders.

@BrutalDave : Je bent niet de doelgroep daarom heb je niet van het bedrijf gehoord :P. WhiteBear maakten games voor jeugd, sporters en vrouwen die van puzzelen houden. Ik ben ook een groot fan van Guerrilla & Thriuph! Respect voor Arjan en Lennard en cornuiten, maar daarvoor moet je team jarenlang kunnen focussen en dat is gewoon mijn ding niet.

@Ravenger : Klopt. Het begint op de Nederlandse film industrie te lijken. Paar maanden geleden starten een film productie bedrijf een rechtzaak omdat zij geen subsidie kregen.

Iedereen van mijn team werkt nog steeds in de game industrie. Ikzelf heb intussen al weer 2 titels uitgebracht, een nominatie voor game of the year ontvangen en terug bij Witan.

Bedankt voor de morele steun!!
Ook 'de oneerlijke concurrentie met gesubsidieerde ontwikkelaars' was debet aan de ondergang, denkt de voormalige topman.

uhh.. wat voor subsidie? en waarom zouden die andere nederlandse ontwikkelaars dan wel subsidie krijgen en hun niet..

Enuh, salarisachterstand van 28 maanden, dan moet je toch wel heel erg dom zijn om daar te blijven werken. Na 1 maand salarisachterstand zou ik al niet meer komen opdagen tot het betaald is..
Ze doelen op studenten of net afgestudeerden die allerlei subsidies krijgen van de overheid, en daarom voor een rats en een flats kunnen concurreren omdat hun kosten veel lager zijn. Vooral tot op heden kon men als net afgestudeerde aanspraak maken op een kunstenaarsuitkering, en hun bedrijf erg goedkoop huisvesten in de Dutch Game Garden.

Als je dan als niet gesubsidieerd bedrijf een game pitched voor een redelijke 25k, en er komt een groepje studenten die het voor 15k of minder gaat doen omdat ze niets te verliezen hebben, dan loop je de opdracht gewoon mis.

Helaas is daarom de markt / bedrijfstak vrij ongezond, want door de constante influx van nieuwe afgestudeerden worden bedrijven die net een paar jaar staan en die subsidies niet meer kunnen krijgen gewoon kapot geconcurreerd.

[Reactie gewijzigd door ravenger op 23 december 2011 10:32]

Ja en nee, want investeerders snappen natuurlijk ook dat een gevestigd bedrijf meer te verliezen heeft dan een aantal studenten die nu zelfstandig werken met een uitkering. Voor een investeerder is het niet alleen belangrijk hoeveel het kost, ook wat de kans is dat er daadwerkelijk afgeleverd wordt wat er bedacht is.
Je moet er wel aan denken dat ze niet alleen moeten concurreren met andere Nederlanders, maar met heel veel gamestudios uit andere landen. Zelfs als Nederland niet subsideerd zijn er mogelijk andere landen die dit wel doen.
Overigens is er in Nederland wel degelijk WBSO-subsidie te krijgen op gedeelten van software-development. Alleen was dat in de tijd dat het slecht begon te gaan wellicht nog niet mogelijk bij dit bedrijf.

Kan ook zijn dat hij het heeft over bedrijven die gesubsidieerde projecten doen, maar een project voor een Gemeentearchief lijkt mij dat ook. Ben dus ook wel benieuwd waar het precies over gaat ja.
Een project voor een gemeentearchief maakt van de ontwikkelaar nog geen gesubsidieerd bedrijf. Anders zou Coca Cola ook een gesubsidieerd bedrijf zijn als een ambtenaar eens een colaatje drinkt. Een bedrijf blijft gewoon een zelfstandig commercieel bedrijf als het een overheidsproject doet dat wordt betaald uit belastinggeld.

Maar ik ben ook wel benieuwd welke bedrijven Van der Meer hier mee bedoelt.
In Duitsland is er een subsudie beschikbaar voor publishers/developers om daar de werkgelegenheid te stimuleren en meer van eigen boden te maken. GameMasters en <naam even kwijt> krijgen in duitsland subsidie voor hun werk.
Nooit een van hun games gespeeld, maar wel jammer dat ze opdoeken, er zijn te weinig nederlandse game studios IMO :\
er zijn te weinig nederlandse game studios IMO
Valt op zich wel mee ongeveer 150 NL bedrijven zijn game gerelateerd. Maar de meeste maken natuurlijk geen Xbox of PS3 titels.
http://www.gamesindustrie.nl/
Met de voetnoot erbij dat dit voornamelijk eenmanszaakjes zijn of zeer kleine bedrijfjes. Echt grote bedrijven zijn op 1 hand te tellen. We lopen tich sterk achter in verhouding met engeland, frankrijk of duitsland.
Dat is niet eens een complete lijst. Wij staan er niet in en een hele hoop game makers die we kennen staan er ook niet in.

"Ook 'de oneerlijke concurrentie met gesubsidieerde ontwikkelaars' was debet aan de ondergang"

Heeft hij wel een punt in. In NL is de games industrie een ondergeschoven kindje. Ze hebben niet echt het idee wat het is en wat ze er mee moeten. De overheid leeft wat dat betreft in de prehistory. De belasting en kvk medewerkers wisten niet eens hoe ze ons moesten noteren, te zot voor woorden.
Beetje oneerlijk als je dan ziet dat canada bv bedrijven lokt met veel subsidies. Die hebben al lang ingezien dat dat veel banen oplevert.
Dus ja, waarom zou een publisher hier een een game laten maken die hij met subsidie daar veel goedkoper kan laten maken?

NL loopt door kortzichtig gedrag veel duur betaalde banen mis en daarmee een hoop belasting.
Mocht je bedrijf interesse hebben in subsidie, neem dan vooral contact met me op, op software gebied is best het een en ander mogelijk, zeker als het innovatie gaat.
En waar hebben we het dan over?

Vergeef mijn scepsis maar na diverse paden belopen te hebben kwamen we elke keer tot de conclusie dat iedereen er beter van werd, behalve wij.
Sorry die ken ik niet, maar ik begrijp dat je er niet blij van werd?
Heb je een site linkje? Ik zal het in de groep gooien (daar ga ik niet over) maar ik betwijfel of er interesse is (niet persoonlijk hoor, gewoon slechte ervaringen, we focussen ons liever op positieve dingen).

1 van de leukste 'subsidies' die we iig konden krijgen was eenmalige een paar duizend euro waarna de rechten van ons product plus een flink deel van de inkomsten bij de subsidie gever kwamen te liggen en ze ook nog eens een optie hadden om ons bedrijf te kopen. Activision take notes! ;)

PS: waarom wordt dit weg gemod? Het ligt in het verlengde van wat in het artikel zit.

[Reactie gewijzigd door actionInvoke op 23 december 2011 23:13]

Moet zeggen dat ik er nog nooit van gehoord heb. Zeer vervelend voor die mensen die nu hun baan kwijt zijn in deze tijd!
Daardoor heeft al het personeel inmiddels een andere baan gevonden.
Maar waarschijnlijk kunnen ze fluiten naar het achterstallig loon.

IMHO: liever dat dan wel dat geld hebben maar geen werk.
Een salarisachterstand van 28 maanden is niet misselijk en absoluut niet fijn, maar in het huidige economische climaat zou ik toch echt voor het werk kiezen. Dat geld zou je nog via de rechter af kunnen dwingen oid, een nieuwe baan niet.
28 maanden ŗ 1500§ is 42.000§ geen idee wat voor hoeveelheden geld jij kan missen zonder problemen, maar voor 99% van de gewone werkende mensen is dat een financiŽle ramp die ze in jaren niet meer te boven kunnen komen.

Dan heb ik toch liever het geld en de tijd om naar een deftige baan te zoeken
Dat geld kun je niet via de rechter afdwingen. De curator dient het achterstallig loon te betalen. Als er niet voldoende middelen in de boedel zitten neemt het UWV de verplichting over, maar dit geldt slechts voor 13 weken.

Dit kon veel te lang dooretteren.
Mag ik ervanuit gaan dat dat gaat over meerdere mensen die allemaal 1 of 2 maanden niet betaald hebben gekregen? Want wie kan zn huur/hyptheek nog betalen en blijven komen werken na 28 maanden geen geld?
Daardoor heeft al het personeel inmiddels een andere baan gevonden.
Niet zo vervelend voor het personeel dus.
Wie zegt dat het in dezelfde branche is? Als ze nu vakken aan het vullen zijn bij de Jumbo zijn ze niet echt tevreden he... (niets tegen vakkenvullers overigens)
Ik dacht dat je impliceerde dat het personeel werkeloos was 'in deze tijd' zoals jij dat noemt. Maar akkoord, we weten niet of ze hun loonsniveau hebben weten te behouden. Wel dat ze niet thuis zitten.
Ze hebben nog meer dan 2 jaar salaris tegoed, hoe bedoel je niet zo vervelend?

Helaas schering en inslag in deze industrie.
Jammer, Nederland kent al weinig gamestudios. Ondanks dat deze vrij onbekend was, is het natuurlijk toch zonde. Hoeveel gamestudios in Nederland hebben het nu echt gemaakt?

Guerilla Studios (Killzone) en Spellborn International (The Chronicles of Spellborn). Verder heb ik ooit wel wat gelezen over kleine studios die zich vooral richten op handheld- en mobile games.
Spellborn is al een aantal jaar failliet.

Playlogic had erg veel degelijke games gemaakt maar is ook failliet.

Naast Guerilla dan vind ik persoonlijk Triumph echt een topstudio, al is het alleen maar vanwege de Age of Wonders serie.
Triumph is ook alweer een tijdje failliet. Guerilla is zo'n beetje de enige echt grote studio die nog over is. Maar als je het hebt over het mťťwerken aan grote AAA titels dan moet je het Utrechtse Nixxes niet vergeten (Tomb Raider, Deus Ex, Legacy of Kain serie). Maar ook het in Doetinchem gevestigde Engine Software is noemenswaardig, de oudste studio nog actief in Nederland en levert nog altijd goed werk (vooral in de handheld sector)

@WilliamP hieronder: de studio van Overlord is dus Triumph, wat in Delft zat.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 december 2011 11:46]

Wat dacht je van Little Chicken, Vanguard, Ranj, IJsfontijn?
Triumph is nog 'alive and kicking'.
Nou, dat ook weer niet. Maar ik zat er wel naast idd. Heb het net even bij een collega nagevraagd die nu bij ons werkt, ze zaten op de afgrond van faillissement. Ze hebben nog behoorlijk wat personeel kunnen ontslaan (voor personeel is dat gunstiger dan je baan kwijt raken door faillissement), en hebben op het laatste moment nog een investeerder kunnen vinden. Er zitten nu nog iets van 10 man personeel (waarvan ongeveer de helft stagiair). Niet echt bepaald wat je noemt "alive and kicking" :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 december 2011 14:39]

Is ook nog een studio genaamd Vlambeer, heeft super crate box en Serious sam the random encounter gemaakt, zijn goed op weg :)
Ook de game studio die Overlord* hebben gemaakt, die game heeft het goed gedaan in verkoop cijfers.

*Overlord kwam een half jaar geleden nog in opspraak omdat je voor een acievement 40 zeehonden moest dood knuppelen.

Maar inderdaad toch jammer dat het failliet is gegaan, overigens groeit Nederland wel degelijk in de game industrie.
Je hebt ook nog Ronimo Games van Swords and Soldiers.
Ook van the blob, maar die rechten hebben ze verkocht en binnenkort komt awesomnauts! Ik ben een keer bij ze langs geweest via mijn studievereniging en heb toen een demo gezien en het ziet er zeker nice uit!
Salaris achterstand van 28 maanden? Hebben mensen daar dan ruim twee jaar geen salaris gekregen?
of maar een deel van hun salaris. als je al 2 jaar niet je hypotheek of huur kan betalen, dan vertrek je wel naar een andere baan :P
En ja, die liggen ook zo lekker voor het oprapen in deze economische tijden |:(
Eigenlijk wel ja...
Ik heb zeker 10 minuten nodig gehad om een baan te vinden...
Ik pakte de telefoon, maakte een afspraak, even zitten kletsen en hoppa dezelfde dag nog beginnen.
Okay, ik doe nu iets totaal anders dan ik eerst deed en het is geen bijzondere baan, maar ja, ik heb geld om gewoon de huur te kunnen blijven betalen...
En dan een andere hbo erbij doen thuis tussendoor. Komt echt wel weer goed met een leuke baan straks. :D
Gezien het feit dat veel mensen al elders werken (ik zou zelf nooit zo lang onbetaald blijven werken) denk ik dat wat dat betreft de schade voor de medewerkers wel meevalt. Maar blijkbaar lopen er daar enkelen rond die al 28 maand geen loon hebben gehad van dat bedrijf. Wil niet zeggen dat ze niet van elders loon ontvangen. Ik kan me zo voorstellen dat er toch wel medewerkers zijn die part-time of freelance voor dit bedrijf werken.
Daar ben ik met je mee eens maar kan ook wel begrijpen dat als je iets maakt waar in je echt in gelooft dat het super gaat worden en dat het veel geld gaat op leveren dan neem je andere risico's
Maar dan nog: er zullen maar weinig mensen zie die zo erg veel in geloven dat ze 28 maanden zonder salaris kunnen overleven.

Wordt niet bedoeld dat het bedrijf achterstallige betalingen heeft aan de werknemers over een periode van 28 maanden? Bijvoorbeeld 28 maanden een keer geen salaris betaald, tussentijds declaraties niet betaald. Dat soort dingen.
Wat dat betreft heb ik niets anders dan lof voor deze werknemers. Ik heb het in het verleden in meerdere sectoren gezien dat werknemers genoegen nemen met minder of achterstanden in de uitbetaling met de hoop dat het bedrijf er weer bovenop komt.

Je moet dan sterk in je schoenen staan dan. De rekeningen gaan door en als je ook nog een gezin hebt dan moet je echt wel zeker zijn van jezelf want er valt veel meer te verliezen dan een baan alleen.
Of een salaris achterstand van 28 maand salarissen (verdeeld over al het personeel).
Meer dan 2 jaar lijkt mij ook heel sterk.

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 23 december 2011 11:31]

Krijg je als je het niet voor elkaar krijgt goed verkopende spellen te produceren, dat kun je niet eeuwig volhouden.

Jammer om te horen dat onze toch al zo kleine games industrie kopje onder is gegaan. De enige zinnige games die er tot nu toe uit Nederland zijn gekomen zijn Overlord en arguably Killzone (omdat deze niet op elk platform beschikbaar is).
Nogal jammer ja. Overigens is er een nederlandse game ontwikkelaar die Swords and Soldiers heeft gemaakt, ben even de naam van de ontwikkelaar kwijt. Een vrij succesvol spel.

Edit: Romino Games

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 23 december 2011 10:31]

Hehe ziet er erg vermakelijk uit :)
offtopic:
Zeker nog nooit GameDev Story gespeeld voor ze begonnen

Nooit een spel van de ontwikkelaar gespeeld en eigenlijk ook nooit eerder van gehoord. De laatste tijd gaan veel ontwikkelaars (niet alleen in Nederland) ten onder. Er is veel, en vooral, goede concurrentie op de markt en je moet echt wel iets in je mars hebben om door te breken in de game markt van dit moment.
Ik hoor hier een hele klaagzang van de directeur van Whitebear, maar onderdeel van ondernemen is vooruit zien en daarop handelen. Als je ziet dat je concurrenten gesubsidieerd worden dan moet je uitzoeken hoe je daarop kan mee liften en sowieso al je eieren in het mandje van 1 opdrachtgever (playlogic) stoppen.

Sowieso 28 maanden loonbetaling achterstand, ik zou me kapot schamen als werkgever...

[Reactie gewijzigd door DreamCatchers op 23 december 2011 10:31]

Een salarisachterstand van 28 maanden?! hoe krijg je het uberhaupt voor elkaar.

En dat faillissement voorbereiden.., kunnen we alleen maar naar gissen wat dat precies voor ze betekende. Maar als je het lef hebt om een salarisachterstand van zoveel maanden op te bouwen dan zal dat ook geen zuivere koffie zijn.

Ik moet wel zeggen dat het lastig is voor een bedrijf in de 3d, post vfx, en games goed te blijven draaien in deze kleine markt waar alleen de grootste der groten lijken te durven investeren. En waar groots dingen aanpakken , om zo ook internationaal succes te kunnen boeken word gezien als iets wat allemaal niet zo hoeft. Maar hierdoor loopt deze industrie van 3d content in al zijn vormen nogal achter op onze eu bondgenoten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True