Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

De Oostenrijkse uitgever JoWooD lijkt op weg naar een faillissement. De uitgever is er niet tijdig in geslaagd om genoeg geld bij elkaar te krijgen van investeerders en crediteuren, en wil zich nu insolvabel laten verklaren.

Hoewel een verklaring van insolvabiliteit doorgaans wijst op een aankomend faillissement, heeft de directie van JoWooD goede hoop dat er in de komende negentig dagen nog een oplossing zal worden gevonden, schrijft Gamesindustry.biz. Het bedrijf is nog steeds in gesprek met investeerders en heeft nog een claim uitstaan bij uitgever Koch Media, dat nog 2,36 miljoen euro aan de noodlijdende uitgever zou moeten betalen. Dat is het bedrag dat Koch volgens JoWooD te weinig heeft betaald in 2006, toen de uitgever 6,4 miljoen aandelen van JoWooD overnam.

Of de oplossing van JoWooDs probleem inderdaad bij Koch Media ligt, is onzeker. In 2010 werd de Duitse uitgever in verband gebracht met Playlogic, omdat Koch een schuld zou hebben openstaan bij het Nederlandse bedrijf. Koch Media ontkende dat en weigerde te betalen, waarna Playlogic ter ziele ging. Inmiddels heeft Playlogic een doorstart gemaakt.

JoWooD, dat verantwoordelijk is voor spelseries als SpellForce, Painkiller en The Guild, zat in 2005 al eens in financieel zwaar weer. Dat was nadat het bedrijf brak met Perception, dat de distributie van Stargate-SG1 zou verzorgen. Het lukte de uitgever daarna nog vijf jaar het hoofd boven water te houden, totdat afgelopen week een verklaring van insolvabiliteit werd aangevraagd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Hier de hele lijst met wat JoWooD allemaal heeft uitgegeven http://nl.wikipedia.org/wiki/Jowood
Oh ja, nu weet ik het weer, bugs, bugs, bugs. Vast niet in elk spel van ze, maar dat is wel de beleving die ik heb, ik denk aan gothic (al was deel twee meesterlijk), die guild spellen.
Daarentegen heb ik me wel enorm vermaakt met silent storm, dus die beleving is bij lange na niet geheel juist, maar was wel het eerste wat bij me te binnen schoot.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 10 januari 2011 14:39]

De "The Guild" serie is een spel dat ik ook heb liggen, vindt het een briljant idee, wel iets dat niet echt goed in de markt ligt maar toch. Jammerlijk genoeg heb je wel gelijk: bugs bugs bugs bugs bugs (repeat until 1 = 0).

Het is wel een soort spel waar ik wel eens een niet-al-te-grafische ripoff van wil maken (of beter: spelen) want al bij al zijn de graphics bij dat soort spellen niet zo belangerijk, vooral bij The Guild 2 heeft JoWood zich volgens mij daaraan vergallopeert: de graphics waren ok, de gameplay was bagger.
OVer bugs gesproken; zag Pirates of the Carribean in the rommelbak, zag dat dezelfde engine gebruiken als Morrowind/OBlivion (the elder scrolls) dus ik dacht; hee, dat kan best leuk zijn. Man, man wat een drama. Het liep niet vast, dat niet. Tenmisten het eerste half uur (en het laatste half uur) dat ik speelde dan; hoe krijgen ze het voor elkaar om zo'n debiele game-interface in elkaar te sleutelen. De figuren lopen houterig, het pakken en nemen van items is een kunst op zich zelf, net als kopen/verkopen en dan die 1st person mode..grrr. Eerst denk je nog; gelukkig; 1st person. Zodra je de deur uitloopt ergens, vergaat je de lol; ze menen dat het dan beter is om weer naar 3rd person over te schakelen; gevolg: je mag telkens de 1st person weer gaan activeren...grrr
De persoon die dat bedacht heeft, mag op het schavot. Voor die persoon bouw ik persoonlijk een guillotine ...haha

Ze hadden beter een spuermod over Morrowind kunnen bouwen, zonder de interface te "verneuken"; dat zou 10x beter zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 11 januari 2011 10:03]

Van Gothic zijn ze ook de uitgever.
Toch niet onbelangrijk bedrijf binnen de games industrie dus.

[Reactie gewijzigd door Neverwinterx op 10 januari 2011 13:24]

Wel een saillant detail dat veel mensen uit de Gothic-community claimen dat JoWood dé rotte appel in het Gothic-bugs verhaal was. De eerste drie games zijn door Piranha Bytes ontwikkeld, waarvan de derde echt een slecht excuus voor een game was (enorm buggy). Natuurlijk kon PB niet met modder gooien naar JoWood, maar als je ziet dat het vervolg: Gothic 3 Forsaken Gods (Trine Games, uitgever JoWood) het nog eens dunnetjes over deed met een buggy game kun je natuurlijk wel je eigen conclusies trekken. Gothic 4 heeft haar prestaties veelal te danken aan Spellbound wat van zichzelf al een doorgewinterde ontwikkelaar was.

Piranha Bytes, echter, heeft in rustig vaarwater wel even Risen gemaakt. Waarin ze hebben bewezen dat ze echt geen slechte ontwikkelaar zijn.

Kortom: JoWood heeft goeie titels op haar naam, maar of het zo'n geweldige uitgever was is sterk te betwijfelen.
Gothic 2 staat hoog op mijn lijstje met miskopen.
Zelfs met een goede videokaart liep het voor geen meter.
Ik zal er dus ook geen traan om laten...
Jah, jammer dat ze die niet noemen :o
Jammer.. hier kwamen toch ook de titels indrustry giant, transport tycoon etc. vandaan?
Vooral die industry giant vond ik erg leuk om te spelen.
Zij waren inderdaad van de Giant-series. De Tycoon-series kwamen van anderen, niet één bedrijf specifiek volgens mij. Blijft toch een verslavend concept. :)
Nou ik sta er niet van te kijken dat JoWood het loodje legt, die hebben toch echt een naam van titels uitbrengen die TOTAAL NIET werken en vervolgens nauwelijks support om het te fixen.

En toen hebben ze ook nog een poos van die vreselijke instabiele anti-copy protecties gebruikt die ring-0 troep installeerde....

ben blij dat ze gaan, wie weet mogen de medewerkers voortaan bij een ander bedrijf gaan werken die wel weten wat customer support is :/
Volledig akkoord. Ik sta verbaasd hoeveel mensen het hier spijtig vinden terwijl ze gewoon slechte publisher zijn geworden al vele jaren.

Vroeger was het nog normaal om geen support te hebben en je leerde leven met bugs. Maar bij Jowood kan het hun nog steeds niet schelen wanneer er onopgeloste crashbugs of gameplay brekende bugs zijn.

Als je op Steam €30 vraagt voor games van 5jaar terug, moet je niet verwondert zijn dat mensen je negeren. Zeker als het dan bijna onspeelbare games zijn.
Als ze al 4 jaar emmeren over die 2,36 miljoen, verwacht ik niet dat Koch opeens nu wel dat bedrag gaat betalen. Koch Media lijkt een beetje melkboertje te zijn in de mediawereld, denk niet dat ze JoWood nog een kans geven.. Rechtzaak, nog meer kosten, ze halen de 90 dagen niet en ook JoWood gaat ten onder.

Maar ik dacht dat Torchlight van hun het toch nog aardig goed deed? Maar zover ik weet zijn er meer bedrijven geweest die deze game hebben uitgebracht, mogelijk toch wat te laat.
Torchlight 2 komt zelfs nog op XBLA uit(ik weet het niet over PSN) :)
Jammer, hadden toch altijd wel leuke games, oa Chaser en Painkiller ook erg veel gespeeld.
helaas moeten de kleine altijd ten odner gaan aan de grote terwijl ze soms betere producten afleveren 8)7
De een zijn dood is de ander zijn brood 8)7
Chaser was idd, vet :)
Laten we Neighbors/Neighbours From Hell niet vergeten. Dat was toch wel een erg leuk spel waarbij je toch redelijk vaak nog in een scheur lag. Jammer dat ze die serie geen nieuw leven in hebben geblazen...

Verder was ik geen echte fan van hun spellen.
Ze hebben na het uitgeven van Gothic 3 met PiranhaBytes ( ontwikkelaar van Gothic series en recente game Risen ) gebroken. Hadden ze dit niet gedaan, dan was het faillissement misschien te vermijden.
Ik hoop dat ze SpellForce 2 - Faith in Destiny nog even uitbrengen :D
Want is al een paar keer uitgesteld...

Voor de rest was er veel mismanagement bij Jowood.. bijvoorbeeld the Guild 2 was onspeelbaar toen hij uitkwam.

[Reactie gewijzigd door deregtx op 11 januari 2011 01:31]

Was Torchlight van JoWood ...wist ik zelf niet meer...
Superleuk spel...zal ik zeker nog eens herspelen.
Ze zijn 1 van de uitgevers geweest, Perfect World was de hoofdpublisher.
Following the October 2009 digital distribution release, a Windows retail box version was released in the U.S. in January 2010 by Encore, Inc,[10] and JoWood Entertainment published a retail box in Europe in April 2010.[1] A port for Mac OS X was developed by World Domination Industries and released through Steam[11] on May 12, 2010.
Ok, dus nog 4 andere, waarvan JoWood het denk ik niet kon winnen van de latere Steam.
Nee, de maker was indie maar overgenomen door Jowood nadat Torchlight uit was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True