Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Bron: McGill University

Computerspellen kunnen een rol spelen bij het krijgen van meer gevoel van eigenwaarde, zo stellen onderzoekers van de McGill University in het Canadese Montreal. Op de faculteit Psychologie van de universiteit werden drie spellen ontwikkeld die erop gericht zijn personen positiever te laten denken over zichzelf en hun positie. Een groep van 139 personen is onderzocht op de werking van een van de spellen. Eerst werden er psychologische tests afgenomen, waarna een gedeelte van de deelnemers een placebospel moest spelen. De overigen moesten een spel spelen dat zou bijdragen aan het gevoel van eigenwaarde. Na tien minuten spelen bleek dat de laatste groep duidelijk positiever over zichzelf was gaan denken dan de eerste.

Voor de ontwikkeling van de games hebben de onderzoekers conclusies uit eerder uitgevoerde studies overgenomen. Weinig gevoel van eigenwaarde zou bij mensen vooral gebaseerd zijn op de onzekerheid die ze hebben over acceptatie van hen door anderen. Er blijkt verder een manier van denken te bestaan die negatief is en automatisch bij hen optreedt. Deze personen zouden daarom het positieve denken moeten trainen, zodat ze zichzelf beter zullen accepteren. Wham, EyeSpy en Grow Your Chi zijn de namen van de spellen die ontwikkeld zijn. Bij bijvoorbeeld EyeSpy moet de speler uit een verzameling gezichten het gezicht uitkiezen dat als enige lacht. Door herhaling van deze oefening worden spelers getraind in het zich richten op positieve reacties. Mogelijk kan regelmatige oefening bijdragen aan de ontwikkeling van het zelfvertrouwen, maar om dit aan te tonen zijn nog onderzoeken nodig. De onderzoekers waarschuwen verder dat spellen slechts een hulpmiddel zijn bij de bestrijding van een complex probleem.

Computerspel dat gevoel van eigenwaarde stimuleert
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

hehehe
iemand overhoop knallen in UT geeft naast eigenwaarde ook een gevoel van voldoening.

Bovendien is een headshot ook een rechtvaardiging voor de talloze uren die je achter de pc hebt doorgebracht met het bijschaven van je skills.
Als ik dit onderzoek moet geloven gaat je gevoel van eigenwaarde juist omlaag door het spelen van UT en dergelijke. Het zijn immers geen lachende mannetjes waar je je op moet concentreren, maar eerder het soort dat kogels naar je vuurt, en daar train je dus helemaal niet je positief denken mee ;)
Mijn teamgenoten zien er net zo lelijk (of nog lelijker uit) dan de tegenstanders, maar toch hou ik van ze en help ze.

(zoals ze er in UT uitzien he? Over hun IRL verschijning doe ik wijselijk geen uitspraken ;) )
Ik moet wel toegeven dat je van Quake2 in die tijd wel eigendunk kreeg als je in nog geen 1 minuut 40 frags wist te halen met je railgun (instagib) op een moment dat nummer 2 nog maar 5 frags had :P
Of ehh, toch vrij sociaal via internet met elkaar een clan vormen en clanwars organiseren. Ik vond dat zeker wel leuk toen. En als je dan constant gevraagd word omdat je zo goed bent, tjah... geeft wel een goed gevoel. Maar ondertussen was het ook veel frustratie dus misschien heft dat het ander wel weer op. Moet zeggen dat er toch een paar muizen alle hoeken van de kamer hebben gezien :D
Iedereen heeft het hier over UT en fraggen enzo, wat op zich heel leuk is, maar wat nog leuker is een RPG zoals Everquest/Morrowind/Neverwinter Nights waar je echt een gevoel van eigenwaarde creeert wanneer je een hele hoge level hebt bereikt en 'iedereen' je avatar respecteert om je speciale eigenschappen ipv het aantal kills dat je hebt :9

[Edit] Ik heb het woord 'rang' veranderd in 'level' aangezien dit anders verkeerde associaties oproept.
Dit is allemaal eigenwaarde creeren uit het superieur voelen ten opzichte van anderen waarbij je je richt op juist het negatieve aspect van iemand anders dus jij bent beter dan de andere.

Dat werkt wellicht voor sommige mensen, maar daar creer je juist weer andere negatieve dingen mee. Afgunst tov anderen die het beter doen, waar ze dan nog meer naar op gaan kijken en zichzelf nog dieper de put in "praten" cq " denken".

Ik ken genoeg mensen die alleen gelukkig kunnen zijn door de mensen om hun heen omlaag te drukken. Zichzelf omhoog drukken lukt ze niet, anderen omlaag halen is des te makkelijker. Uiteindelijk hebben ze daar maar gedurende een hele korte termijn voldoening van en zijn weer ongelukkig. En dat wordt nog versterkt door als die bubbel klapt en mensen doorkrijgen hoe die persoon in elkaar zit.

Dat soort mensen noemen ze ook wel eens omhoog gevallen managers, maar ook in andere lagen van organisaties kom je ze tegen. Helaas genoeg voor mijn gevoel wat meer bij het laaggeschoold personeel. Wat ik zelf wel jammer vind, want die werken en praten zichzelf dan een levenslang complex aan.
Heel mooi (echt waar) psychologisch verhaal cyberdeck maar wat heeft dat met RPG spellen te maken?

De RPG spellen die ik ken, althans, willen juist dat je 'goede' dingen doet om zo je respect te krijgen. Mensen neerhalen of 'slecht asociaal gedrag' zorgt ervoor dat mede-avatars (of Ai versies) je negatief vinden. Dus dat verhaal van 'omhoog gevallen managers' gaat niet op in mijn ervaring met RPG's...

Eigenwaarde moet je verdienen en niet afdwingen en zo gaat dat in de RPG wereld (tenzij je de slechterik wilt uithangen, maar dat is een ander verhaal...). Maar goed, :P
je hebt gelijk, mijn reply is een reply op al dat fraggen e.d. Hangt alleen onder de verkeerde.

Wat ik aan jouw verhaal wat lala vind is het rang verhaal. eigenwaarde en rang gaan vaak juist niet samen. Ik ken zelfs meer waar die juist niet samen gaan. Een boel mensen die eigenwaarde uit rang proberen te halen dan probeer je nog steeds eigenwaarde uit bepaalde betere capaciteiten dan anderen te halen. Niet dat ik een marxistische aanhanger ben, ik ben zeker kapitalistisch en ook hierarchisch ingesteld, maar eigenwaarde is een iets vreselijk lastig iets. Vaak komt dat voort uit een soort onbesef of negatief gedachtegoed van iemands eigen bijdrage aan de kosmos. Letterlijk zo breed trekken mensen dat. Door de omgeving maar groot genoeg te definieren dan kunnen ze zichzelf minimaliseren.

Structureel gebrek aan eigenwaarde kun je dus eigenlijk zien als een minimaliseringsdrang. Wellicht is er een vergelijkenis te trekken met anorexia? Of zelf overlappingen met anorexia. Dat is dan meer een uiting van eigenhaat en door aan een bepaald ideaalbeeld te proberen voldoen gaan ze zich letterlijk minimaliseren ipv figuurlijk in hun hoofd.

In die zin zie ik dus rang en eigenwaarde uit capaciteiten halen (pos of negatief) niet als werkzaam.
Over dat rang verhaal ben ik met je eens. Ik wilde zeggen dat die levels die je omhoog gaat kenmerken hoeveel ervaring je hebt. De zg. 'groentjes' in die virtuele wereld hebben zo minder levels dan iemand die er een maandje bezig is. Dit hangt dus niet altijd af van aantal kills, maar om je gedrag ;) "Rang" had eigenlijk 'level' moeten zijn (ook weer zo'n engels woord).
Tuurlijk is dit een belangrijk onderzoek.
er wordt zoveel negatiefs geschreven over het spelen van games dat het erg fijn is weer eens iets van positief nieuws te horen.
dat computers impact hebben op ons leven is duidelijk maar hoe en in welke mate is belangrijk om te weten voor in de toekomst. stel dat computers zorgen voor depressiviteit bij 50 % van de mensen (dit is dus een stelling en geen feit) dan zouden we hiermee rekening moeten houden in de toekomst. BTW als iedereen er blijer van wordt krijgen we ook een erg happy de peppie wereldje, lijkt me toch niet zo relaxt als in de toekomst mensen over de straat heen stuiteren van geluk...

:z
Wat een geweldig nuttig onderzoek weer.. Als je met UT2004 wint, met 25-0, dan voel je je toch ook goed? Als je FarCry in een dag uitspeeld, dan vind je dat toch ook goed van jezelf? Niet alleen bij nieuwe games maar ook bij Commander Keen was dit al zo hoor... hadden ze dit "onderzoek" ook 10 jaar geleden kunnen doen...
Daarintegen, als je constant overhoop wordt geknalt als beginneling of als je skills niet zo denderend zijn of je zit in elk spel direct vast en je vindt geen oplossing om verder te geraken, dan vraag ik mij toch af hoe je eigenwaarde gaat stijgen :p
Dat is juist het grappige, dan vind je het of een kutgame en kap je ermee, en ga je iets doen waar je wel goed in bent, of je speelt door en probeerd er beter in te worden, waardoor je eigenwaarde ook weer steigt :)
en als je door gaat word je doorzettings vermogen weer oppijl gebracht :). en dat geeft op zich ook wel voldoening als je het eenmaal kunt.
dan gebruik je toch gewoon een AIMBOT?


Of zeg ik nu iets totaal verkeerds?
Als mensen er over klagen, dan zeg je gewoon "het is voor mijn gevoel van eigenwaarde" :*)
nee dat is zeer goed voor je eigenwaarde als je van jezelf weet dat je niet kan winnen zonder te cheaten :P

wat wel weer goed was voor mijn eigenwaarde: ik heb voor Quake 2 ooit zo'n aimbot geprobeerd (ratbot heette die geloof ik) en ik merkte dat ik zelf beter raak schoot dan die stomme bot :+ alleen chainen kon ie met 100% accuracy.
dat klopt wel (vraag maar aan mijn clan genoten hoe goed dat bij mij werkt op TS . :Y) )
maar het maakt je sociaal gezien nog niet zelfverzekerder.
dit spel zou dat dus wel voor elkaar moeten krijgen
Als ik FarCry in een dag uitspeel dan denk ik bij mijzelf hoe slecht Ubisoft het gedaan heeft. Een spel maken die je zo snel uitspeelt ;)

Gelukkig is dat niet zo :)
Ik vind dit een goed onderzoek. Als je mensen door middel van een computer programma meer eigenwaarde kan geven, dan kan je nog veel meer doen. Denk aan psychologische problemen oplossen. Stel dat therapie niet meer in groepen moet of bij een psychiater, maar gewoon thuis achter je pc-tje. Dat kan veel mensen veel geld schelen (en psychiaters hun baan :P ).

Ziektes die "tussen de oren zitten" zouden zo kunnen worden verminderd, of zelfs genezen. Misschien kan stress zelfs zo worden verholpen. Erg veel mensen zouden hier baat bij hebben en er zou een erg grote afzets markt voor zijn.
dat maakt niet uit als je de psychiators kent die kent die ik ken dan zou je juist willen dat alle psychiators in ut zouden zitten geef goede vldoening als je ze kapot knalt
ok, het is alweer tijd voor je medicatie... :+
Krijg je straks Windows Patience met op de achterkant van de kaarten teksten als: "Nee, je bent absoluut niet te dik!". :)
Prachtig idee; beetje voor de lol spelletjes spelen en er nog zelfverzekerder van worden op de koop toe. Wat wil je nog meer?
Een lekker glaasje cola :Y)!

Ik vond de spelletjes (met uitzondering op de eerste) behoorlijk SAAI!
(dat eerste spelletje is net zoiets als een oud spelletje waar je op monsters moest schieten maar de konijnen moest laten gaan. alleen dan nu andersom de negatieve wolkjes laten vliegen en de positieve afschieten }>)
als ze nou eens zo'n spelletje maken wat ook nog eens leuk is om te spelen ;)
misschien een mod voor UT maken met lachende tegenspeler???
Zodat je lachend iemand kapot knalt :?

dat lijkt me ook niet echt bevorderlijk
je team mates mss alleen lachend, en de enemy boos kijkend
Dus straks gaat je psychiater nog van je eisen dat je gaat gamen omdat het therapie is. :Y)

Voor makers van games ook bijzonder interessant omdat ze hiermee hun klanten een prettig gevoel kunnen geven en ze meer games verkopen.
Wordt dat dan ook vergoed? :Y)
Heeft iemand die spelletjes eigenlijk wel proberen te spelen? Het gaat helemaal niet om het zien van lachende gezichtjes; het gaat om de associatie van je naam met lachende gezichtjes.

Je kan wel trots op jezelf zijn dat je een spelletje UT2k4 heb gespeeld maar als je in het echte leven je nauwelijks onder de mensen durft te begeven door een gebrek aan zelfvertrouwen dan heb je helemaal niks aan het feit dat je iemand kan fraggen in een spelletje.

Het eerste spelletje: met het schaapje (chi) zorgt ervoor dat je negatieve emoties weet te filteren. Het tweede spelletje (het wie-is-wie achtig geval van de foto hierboven) doet eigenlijk het zelfde maar is net iets lastiger dan het eerste spel (dus eigenlijk voor de gevorderden). Het derde spelletje zorgt ervoor dat jouw gegevens geassocieert worden met positiviteit.

Al met al een leuke invulling aan het idee thuis-psychologie.Of het ook daadwerkelijk werkt weet ik niet precies.. hoewel ik van het 3e spelletje toch bijna een meerderwaardigheidscomplex heb overgehouden. (mijn geboortedatum en naam is GOED.. al het andere SLECHT). Dus het heeft wel enige invloed.
Dat 2e spelletje is alleen volgens een voorgeprogrammeerd patroon, na 2 beurten had ik door dat het dezelfde volgorde was, 2 beurten verder wist ik 't patroon en de volgende beurten was het gewoon de automatische piloot en niet meer naar de gezichten kijken; dat kan niet écht het doel zijn lijkt me.

Dat chi spel is wel grappig daarentegen :)
hmmm, je moet wel ZIN hebben om spelletjes te spelen ;)
Intressant en zonder er echt over na te denken is het heel logisch dat dit soort spelletjes zoveel goed doen, want je gaat veel meer op de positieve punten letten en minder op de negatieve en dat ga je dan automatisch ook bij je zelf doen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True