Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: Nu.nl

Nu.nl meldt dat een groepje psychologen tot de overtuiging is gekomen dat virtual reality simulaties kunnen helpen bij de behandeling van fobiŽn. De op dit moment gebruikerlijke behandelmethoden zijn veelal gebaseerd op de zogenaamde 'exposure theory', waarbij getracht wordt om de angsten van de patiŽnt weg te nemen door deze te confronteren met eerdere negatieve herinneringen. Omdat deze methode in bepaalde gevallen nogal duur kan zijn (neem een gevalletje vliegangst) hebben een aantal heldere zielen gedacht dat deze therapie net zo goed in een virtuele omgeving ondergaan kan worden:

Games op de pc kunnen werken tegen fobieŽn. Dat is de overtuiging van een aantal psychologen op een conventie van de American Psychological Association, die een nieuwe Virtual Reality-therapie presenteerden.

[...] Traditioneel werden bijvoorbeeld mensen met een vliegfobie stapje voor stapje dichter bij een eigenlijke vliegreis gebracht. Een langdradig ťn dure methode, beweren de onderzoekers, want in het geval van de vliegtuigvrees moet er een aantal keren in vliegtuigen worden meegereisd.

"Je kunt de piloot niet vragen om een aantal keren op te stijgen en onmiddellijk weer te landen, omdat een patiŽnt er beter van zou worden", zegt een van de psychologen. Hun oplossing - een virtuele simulatie van de angstsituatie - doet hetzelfde maar werkt sneller en met minder ongemak voor de patiŽnt.

Thanks Irrelevant voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Ja, kan allemaal wel goedkoper zijn, maar als je weet dat het niet echt is (dat je bijvoorbeeld niet in de lucht bent en dat er dus ook geen vliegtuig kan neerstorten) helpt het niet echt veel.
Dit soort methodes worden al heel lang gebruikt, het het schijnt echt te werken. Ik zelf het geen fobienen (denk ik :) ), dus ik heb het niet in levende lijven ondergaan. Maar mensen die bijv panisch worden met onweer kunnen via een VR simulatie grotendeels van hun angst af geholpen worden. In zo'n simulatie kunnen ze dan stapje voor stapje de hevigheid van het onweer opvoeren. In de natuur is dat toch een beetje lastig :) .
tuurlijk werkt het
stel je zo'n VR wereld voor
het enige wat je ziet is de VR wereld, en niet de echte wereld (yes Neo)
't perspectief klopt, alles klopt...okay, 't is virtueel, dat zie je wel ja. maar dat maakt het voor je gevoel niet minder echt.

het feit dat je automatisch je hoofd naar links draait als je links van je wil kijken met een VR helm bewijst dat.

dat doe je want dat is logisch, niet omdat je denkt "als ik mijn hoofd draai dan zegt die sensor dat de camera in deze VR wereld draait en dus zie ik wat er links van de camera zit", maar dat doe je, omdat dat voor je gevoel logisch is.

zo overtuigend werkt het dus.
Dat is waar ik heb het ooit bij Julles Unlimited gezien.
Ze waren toen bij "The Cave" een soort Holodek ala startrek het is een 360 gr cirkel, daar projecteren ze dan beeld op de rand met een paar beamers.
Je kan echt alles simuleren (op het randje van een flat, in een brandende Concorde :) , mega grote spinnen etc etc maar het luikste wat je daar kunt doen is een bruut spelletje quake spelen)
Een mooi voorbeeld van nuttige toepassing van moderne techniek, die wat verder gaat dan FPS gamepjes. Natuurlijk is 'entertainment' ook een 'nuttig' terrein, maar dit kan bijdragen tot verbetering van het dagelijks leven van vele mensen die gebukt gaan onder voor anderen soms niet te bevatten angsten. Dat is niet iets om lacherig over te doen, hoe irreel die soms ook lijken te zijn. Iedereen die daar direct of indirect ervaring mee heeft gehad zal dat kunnen beamen. Wel eens als kind nachtmerries gehad? Probeer je dan maar eens voor te stellen als je soms dagelijks door vergelijkbare emoties in 'real life' overvallen wordt, om uiteenlopende redenen.

Nu zal bijna geen enkele therapievorm voor elk persoon totaal soelaas bieden, maar dit heeft naar mijn mening zeker perspectief, vooral in de aanloop naar het dealen met bepaalde 'real life' situaties.
mpehisto_

"maar als je weet dat het niet echt is..."

Het lijkt me dat dat niet uit maakt, een fobie is nl. voor het grootste deel niet gebaseerd op rationele overwegingen; reele angst voor iets dat kan gaan gebeuren noemen we geen fobie maar simpelweg angst.
Fobieen hebben meestal wel wortels in realiteit (bijv. vliegangst- vliegen brengt wel degelijk een bepaald gevaar met zich mee), maar het gaat er bij zo'n simulatie om de gevoelens die met de (overmatig) gevreesde situatie gepaard gaan op te roepen en ermee om te leren gaan, stap voor stap.
Om mensen met hun fobieen te confronteren is juist niet eens heel veel realisme nodig, mensen die echt een fobie hebben voor spinnen (en het niet gewoon enge beestjes vinden) worden vaak al bang van een plaatje van een spin.
Ik heb op discovery ofzo geloof ik een kleer iets gezien over het gebruik van VR bij fobieen gezien. Een vrouw moest in een VR keuken een spin (uiteraard ook VR) van zo'n 30 cm in de gootsteen duwen en wegspoelen. Erg realistisch zag het er niet uit, maar ze durfde eerst echt niet in de buurt van die spin te komen. Uiteindelijk lukte het haar wel.
Hmmm... dit soort berichten zijn natuurlijk koren op de molen van mensen die tegen geweld in spelletjes (of films) zijn. Als dit soort media met succes kunnen worden aangewend om mensen positief te beinvloeden (i.d. van hun angsten afhelpen) dan zullen agressieve games/films jongeren negatief beinvloeden...
Lijkt mij echt grote onzin....
Ook al heb je een fobie, en je gaat het gene waar je een fobie voor hebt simuleren, dan weet je toch dat het niet echt is, waarom zou je er dan bang voor zijn?? Je angst komst toch pas als je het gene waar je bang voor bent ECHT ziet of meemaakt! Lijkt mij tenminste....
Mister X : Toch is het wel waar volgens mij. M'n vriendin schreeuwde het bijna uit toen ze de spinachtige beesten op die vage planeet in Half-Life zag ;)
"Het principe dat de wetenschappers van de Emory Univesity School of Medicine huldigen is gebaseerd op de zogenaamde 'exposure theory'. Volgens deze theorie hebben mensen fobieŽn als gevolg van een herinnering aan iets negatiefs, dat het best kan worden weggenomen door de patiŽnt nogmaals bloot te stellen aan de ervaring onder begeleiding van een therapeut."

Deze therapie zal in de praktijk best kunnen werken, maar voor mezelf lijkt het me niks. Ik ben namelijk 3 jaar geleden door de bliksem getroffen :( en dat wil ik niet nog een keer meemaken. Ook niet onder begeleiding van een therapeut.
heinrich

bizar dat je door de bliksem getroffen bent
maar wilde dit toch ff kwijt :

Ze hebben nog geen force feedback ervoor hoor
dus ze kunnen nog geen bliksem sim maken
wel bij de T.U. delft :)
Heinrich: Als iemand van een angst af wil komen, of in ieder geval er mee om kunnen gaan zodat-ie er in het dagelijk leven geen grote hinder van ondervindt, zal hij/zij eerst de stap moeten zetten om er iets aan te gaan doen. Bijvoorbeeld door professionele hulp op te zoeken en/of erover te praten met anderen. Een goede therapie zal afstemmen op de individuele persoon welke volgende stappen er wanneer gezet kunnen worden. Dit gebeurt in overleg en geleidelijk. Iemand met angst voor spinnen bijvoorbeeld wordt echt niet meteen in een kamer met 100 tarantula's opgesloten. Ik weet niet hoe zwaar je gebukt gaat onder een evt. angst voor onweer/bliksem, maar als je dagelijks leven er flink onder lijdt, zou ik toch eens rondkijken en informeren naar bijvoorbeeld lotgenoten. Er zijn vast mogelijkheden.
Een spin van 30 cm? Dan had die cybergootsteen wel een erg groot putje :+ Zal ook wel een lekker geluid maken als je dat beest er doorheen perst ;)
Zoals ik al zei, het was niet erg realistisch :)

De spin werd ongeveer boven de gootsteen geduwd, kraan aan, en floep weg spin. Er zaten ook helemaal geen lekker geluidjes bij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True