Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Bron: Golem

Nintendo Gamecube Silver (klein)Nintendo heeft in Duitsland in het eerste halfjaar van 2004 vier maal zoveel Gamecubes verkocht als in dezelfde periode van het jaar ervoor. Hierdoor heeft Nintendo Microsofts Xbox ingehaald qua aantal verkochte consoles. Het Japanse bedrijf staat nu op nummer twee, achter marktleider Sony met zijn PlayStation 2. In totaal zijn er ongeveer 600.000 Gamecubes verkocht bij onze oosterburen sinds de introductie van de console. In de eerste twee kwartalen van dit jaar zijn in Duitsland 100.000 van deze Nintendo-consoles verkocht. Het marktaandeel van Nintendo in het eerste halfjaar is hierdoor gegroeid naar 22 procent, in juni zelfs 26 procent. Als ook de verkopen van Nintendo's andere producten, zoals de Game Boy Advance, meegenomen worden, dan komt het Japanse bedrijf op een marktaandeel van 52 procent in het eerste halfjaar van 2004. Meer groei wordt verwacht wanneer het bedrijf de Nintendo DS in 2005 zal gaan introduceren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

En weer laat Nintendo zien hoe de gamesmarkt in elkaar steekt. Waar Microsoft miljoenen steekt in sponsoring en reclame, daar focust Nintendo zich op de games en een betaalbare prijs. Tot nu toe gaat dat ze goed af, aangezien ze de enige waren die het laatste kwartaal winst maakte.

Nintendo heeft het laatste jaar ook een dikke inhaalslag geslagen en dus veel geleerd. Als ze die lijn ook doorzetten bij hun nieuwe console, dan denk ik dat Nintendo en Sony de twee groten zullen worden en Microsoft het nog moeilijker gaat krijgen. En tot nu toe hebben ze al geen winst gemaakt op hun Xbox.

@ ironx: Nintendo is zelf altijd voorstander geweest van kwaliteit boven kwantiteit. Dat was al duidelijk in het NES tijdperk, toen elke game verplicht een Original Nintendo Seal of Quality moest hebben.

Ik zelf zou toch alleen de topgames kopen, dus voor mij zou een enorm uitgebreid spellenaanbod niet veel uitmaken, aangezien ik niet zit te wachten om 60 euro aan een crapspel uit te geven.
En weer laat Nintendo zien hoe de gamesmarkt in elkaar steekt. Waar Microsoft miljoenen steekt in sponsoring en reclame, daar focust Nintendo zich op de games en een betaalbare prijs. Tot nu toe gaat dat ze goed af...
Helaas voor Nintendo is wel een redelijk groot deel van developers gestopt met het ontwikkelen/uitbrengen van spellen voor de GameCube, wat weer als resultaat heeft wat defspace_ hieronder zegt: er komen toch heel wat minder titels uit vergeleken met de concurentie. ;(

Niet dat Nintendo geen goede games maakt (integendeel zelfs), maar een uitgebreid aanbod is toch wel essentieel om een systeem in "leven" te houden?
Dat veel games niet meer uitkomen heeft denk ik ook te maken met de kwaliteit van de game. Als ze de bui al zien hangen dan kun je natuurlijk beter stoppen en voor de PS2 gaan die een veel grotere markt vormt. Ik durf er een bankje tussen te zetten dat van elke 10 PS2 of XBOX games er nog geen 1 goeie tussen zit, bij Nintendo zijn dat er zeker weten meer. Puur gekeken naar de verschillende games van Nintendo, daarbij nog de SEGA games. Een wereld goeie spellen. Misschien niet veel spellen maar waarom crap spellen als ze al genoeg echt goeie games hebben.
Ik heb liever dat er 10 steengoede games uitkomen voor een console dan 100 matige. But that's just me
Kwestie van smaak. Wat jij steengoed vind, vind de ander crap, en wat de ander steengoed vind, kan jij crap vinden. Elke console heeft steengoede games, en elke console heeft matige games. En ongeveer allemaal hebben ze ze in relatief dezelfde hoeveelheid.
De techniek is nog steeds hetzelfde, en door het grote aantallen cubes die er verkocht zijn, zal het voor veel ontwikkelaars interressant zijn om een port te maken naar de cube met de kerst in zicht. En aangezien de volgende generatie consoles pas volgend jaar uitkomt, en pas over twee jaar fatsoenlijk zal kunnen worden geleverd, zullen er zeker meer games uitkomen.
De consument geeft zijn geld maar een keer uit, als ze besluiten voor een cubespel, dan lopen de producenten zelf geld als ze die niet in het assortiment hebben.
Ligt het nu aan mij, of waren Sony en Nintendo sowieso al de 'leiders' in de console markt? Volgens mij was het toch al vele malen bekend gemaakt dat de X-Box het slechts 'loopt' van alle drie?

Of is het dit keer 'met officiele cijfers'?
In 2003 waren er meer x boxen verkocht dan gamecube's. Sinds de gamecube $99 kost, wist de gamecube weer de tweede plaats in handen te nemen. Eind 2003 waren er ook veel top spellen van Nintendo op komst, wat waarschijnlijk ook wel met de groei te maken had :)
Het is al een paar jaar zo dat de Xbox zowel in Amerika als in Europa populairder is dan de Gamecube. Nintendo heeft door de laatste prijsverlaging wel marktaandeel weten terug te winnen (zie nu Duitsland) maar of dat nu ook in de rest van Europa het geval is?? Nu de PS2 en Xbox ook in prijs gedaald zijn, is dat prijsvoordeel kleiner en zal de stijging in de Gamecube-verkopen wel weer afvlakken of dalen.
Volgens mij deed hij het hier in Nederland ook niet verkeerd ?
Ik heb zelf ook een gamecube en ben er goed over te spreken. Hij heeft eigenlijk maar 2 nadelen.
Er komen te weinig nieuwe titels voor uit (Er is niet 1 tennis spel voor de gamecube :( )
Een aantal top titels komen er niet uit. (daartegenover staan wel weer een aantal nintendo toppers)
Ik vind dat de Gamecube 1 groot nadeel heeft t.o.v de PS2 en de X-Box en dat is dattie geen dvd's kan afspelen... Maar ja, voor het prijsverschil kan je er toch wel een cheap ass dvd-speler bij kopen :P
Tja ik kocht een console, geen dvd speler :P
DVD speler had ik overigens al
Ik denk hetzelfde over camera telefoontjes dus misschien ben ik wel raar :)
Als ik goeie foto;s wil maken koop ik wel een goeie digicam geen crappy phone cam :)
Maar als die telefoon met camera nu beter is in bellen die die zonder, neem je dan nog steeds de telefoon zonder camera... nee idd. Hetzelfde geld voor de xbox/ps2 vs gamecube.
Wat Max|Burn zegt. Bovendien, een Gamecube en een losse DVD speler is goedkoper dan een Xbox kopen, zelfs met de huidige prijsverlagingen. Tja, wat wil je als de winstmarge op DVD spelers gedaald is tot 1 euro :o
Die nadelen, dat is toch jammer. Over het algemeen koop je zo'n console juist net voor de games.
... En laat topgames nou net het enige zijn waar op de Gamecube geen gebrek aan is :)

Sorteer bij gamerankings maar eens op score voor elk consoleplatform. Je zal zien dat er voor alledrie de consoles ong. evenveel toppers beschikbaar zijn.
Je moet dan allicht diep in de buidel tasten, maar geeft mij maar een PC. 1) Een pc heeft vrijwel ieder modern mens (uitzonderingen daargelaten). Ram er een beetje goede Geforce of Radeon in (zelfs een GF5600 zal al ok zijn). Et voilà, gamen, internet en alles. En daarbij komt ook nog de betere kwaliteit die een PC geeft: 1) Een goede monitor heeft meer pixels en is van betere kwaliteit t.o.v. een gewone televisie 2) Geforce 6800Ultra.......

De moraal, een goede PC (en zelfs een al wat oudere) is veel idealer en heeft vele voordelen t.o.v. een console, een nadeel mocht dan wel de prijs wezen maar: voor wat, hoort wat.
Dat is nou *PRECIES* waarom je een gameconsole koopt. Het werkt gewoon :+

Die config die jij geeft kost 10x zoveel, en je bent met elk nieuw spel dat uitkomt eerst uren bezig met nieuwe drivers downloaden en configureren. En dan nog maar hopen dat het niet schokkerig gaat.

Da's nou juist zo leuk van een console, je weet dat het spel soepel en vloeiend zal gaan spelen zonder resolutie/shadows/advanced settings aan te passen :>
Je benadert het alleen vanuit een technisch oogpunt, maar de redenen om een console te kopen liggen vaak op heel andere vlakken:
- veel console games komen niet op de pc uit
- de manier van spellen spelen (op de bank achter een groot tv scherm) is heel anders dan op een pc (op een relatief klein scherm vaak achter een bureau)
- een console gaat vaak veel langer mee en kost bij aanschaf veel minder
- bij een console werken spellen altijd optimaal, pc spellen geven nog altijd vaak configuratie afhankelijk problemen of lopen minder lekker als je geen zware bak hebt
De PC is in theorie inderdaad een (technisch) veel beter game-apparaat dan welke console dan ook. Echter, het percentage 'goede' games wat voor de PC wordt uitgebracht is veel lager dan datzelfde percentage voor bijv. de PS/2. Populaire titels als 'Tekken', 'Gran Turismo', 'Grand Theft Auto', ''Final Fantasy', 'Onimusha', etc. komen allemaal EERST uit voor de consoles, en (sommigen) pas een flinke tijd later voor de PC (de meeste titels komen niet eens uit voor het pc platform).

Kortom: als je een echte gaming-freak ben, dan heb je een console. In de eerste plaats om lekker onderuit op de bak te kunnen hangen en te kunnen gamen, zonder het gezeik van drivers en configs die niet lekker draaien. Maar nog belangrijker dus: omdat op de consoles nu eenmaal als eerst de 'koele' games te vinden zijn (met Doom 3 en HalfLife 2 dan als uitzondering).
Uit mijn eigen ervaring met consoles zijn fps en rts niet speelbaar op consoles. En dat met die drivers en configs valt reuze mee, drivers update je in princiepe pas als je problemen hebt, kheb ooit een keer is een driver moeten downloaden zodat deze opengl zou ondersteunen, maar dat is dan ook de enigste keer dat ik een driver gedownload om een game te kunnen spelen. En instellingen worden tegenwoordig automatisch gedetecteerd door de meeste games.
Bovendien kun je een pc makkelijk upgraden, en heb je geen last van die lelijke graphics(tenzij je een crappy 3d kaart/systeem hebt ofcourse) die consoles wel hebben.
@ AthlonXpPower - 19:17

het probleem is dus dat de meeste mensen een zo'n kant en klaar systeem hebben met een Gf 4MX erin of een 9200SE, wat dus alsnog niet werkt
Ja dit is allemaal wel waar, maar veel mensen hebben geen idee wat er allemaal voor hardware in hun pc zit. Gamen doen ze liever op een console (of ze weten niet beter), is lekker makkelijk, weinig dingen hoeven instellen en het spel doet het altijd.

Ik heb zelf 16 consoles daar niet van :7. Maar sinds een jaar of 1,5 ben ik meer bezig met m'n pc, om de door jou genoemde redenen. Maar je moet je je er wel voor interesseren (hardware e.d.), en weten waar je mee bezig bent om het maximale uit een game te halen.
Nadeel is vaak dat het een ongezellig ding is wat in een hoekje staat en waar je niet echt fijn met meerdere mensen achter kan zitten. Iets wat met een console en een lekker grote TV wel fijn kan.
en nintendo is de enigste die zijn console met winst nog verkoopt
Volgens mij is dat bij de gamecube ook niet het geval hoor. Een console voor 99 euro verkopen en dan ook nog winst maken is volgens mij niet mogelijk....

Winst moet vooral komen van de spellen. En de losse hardware zoals modems, harde schijven en gadgets (eye-toy anyone)
Ze maken er dus wel winst op :)...
kwestie van een console bouwen ipv een multimedia center.
Maar Nintendo kan er wel zeer zeker winst mee maken door veel consoles te verkopen. Gewoon omdat de spellen niet te kopiëren zijn.
Er is wel een andere manier om spellen illegaal te spelen, en dat is door middel van streamen, maar ik heb eigenlijk alweer teveel gezegd geloof ik :P

Ik heb zelf ook een Gamecube en nooit een moment spijt gehad van dat ik hem gekocht heb. :Y)
Ik heb zelf ook een Gamecube met vele spelen, ik heb ook wel eens games gestreamed naar m'n cube, maar dit is redelijk onpractisch, buiten dat het niet zo lekker speelbaar is als dat je het echte spel speelt.

Over het algemeen gebruik ik het alleen om te testen of een spel het kopen waard is, de Cube is gewoon een top consule waar ook goed over de anti kopieer methodes is nagedacht.
Even voor de duidelijkheid. Nintendo maakt wel degelijk verlies op de Gamecube hardware. Recente cijfers van Nintendo ondersteunen dit. Alleen is dit verlies lang niet zo groot als bij Sony of Microsoft.
Doordat games (bijna) niet te kopieren zijn maakt Nintendo wel winst op de console als geheel. Ik meen ook dat Nintendo meer "royalties" vroeg dan Sony of MS, waardoor developers zijn afgehaakt. Dit is inmiddels allemaal recht getrokken. Ik denk persoonlijk dat een andere reden hiervoor is dat Nintendo zelf haar grootste concurrent is. Er zijn een aantal genres die niet eens bestaan op de andere consoles en in die genres is Nintendo heer en meester. Helaas is het omgekeerd ook het geval.

Ook denk ik dat veel PS2 en XBox eigenaren de Cube als 2e console hebben en dat daardoor de verkopen zo zijn gestegen.
Nintendo vraagt nu(sinds de gamecube uit is) volgens mij juist minder royalty's. De games zijn meestal ook een stuk goedkoper dan op de Xbox of PS2 (59.99 tegen 67.99/69.99).

Nintendo is inderdaad zelf haar eigen grootste concurrent. Dit komt echter vooral omdat Nintendo zelf veel topgames uitbrengt en de Nintendo games vele malen beter verkopen dan de andere games. Veel mensen kopen een Cube zelfs alleen voor de Nintendo games. Dit schrikt third party ontwikkelaars wel af, maar heeft als voordeel voor Nintendo natuurlijk dat alle centjes naar eigen zak gaan.
Idd Nintendo heeft eind 2002 meen ik de royalty's aanzienlijk verlaagt. De huidige 3rd party support heeft weinig met dit feit te maken maar meer met het makkelijk willen cashen van de meeste developers.

Zo krijgt de GC vaak ook een slecht geoptimaliseerde poort omdat het geheugen moeilijk te programmeren is en ze daar geen zin cq tijd voor hebben.
Leuk en aardig, maar de meeste games van de Xbox zijn tegenwoordig echt geen 67,99 meer, maar gewoon 54,99 tot 59,99. En als je verder zoekt dan je neus lang is kan je ze ook wel voor minder dan 50 bestellen.
Gamecube ports slechter dan andere consoles ? Misschien omdat developers er echt geen tijd aan besteden.

Voorbeeldje van Madden 200x volgens een van de developers toen ik hem vroeg om nextgen console vergelijkingen (ze gebruiken alledrie dezelfde game engine):

1) Xbox: makkelijke port maar niet te optimaliseren omdat ze telkens tegen de memory bandwidth aanliepen.

2) PS2: verschrikkelijk lastig te optimaliseren maar met veel werk wel 'flat 60fps' te krijgen.

3) Gamecube: nadat de engine geport was naar de gamecube libraries liep hij al 'flat 60fps', dus geen reden om te optimaliseren.

Gamecube is zo ongeveer de makkelijkste console voor developers die OpenGL gewent zijn en heeft verschrikkelijk snel geheugen. Xbox is makkelijker voor porting maar 64 MB shared DDR is nou niet echt optimaal voor zware grafische effecten.
Ik denk gewoon dat Nintendo veel vertrouwender in de oren wat game consoles betreft dan Microsoft, en daarbij is het Nintendo zijn specialiteit, dus is het wellicht ook beter. Om maar niet te spreken over de anti-Microsoft'ers die er rondlopen in Duitsland. ;)
En weer laat Nintendo zien hoe de gamesmarkt in elkaar steekt. Waar Microsoft miljoenen steekt in sponsoring en reclame, daar focust Nintendo zich op de games en een betaalbare prijs. Tot nu toe gaat dat ze goed af, aangezien ze de enige waren die het laatste kwartaal winst maakte.
Sorry hoor, maar de Xbox verkoopt wereldwijd nog steeds beter dan de GameCube. Dat de GameCube in Duitsland beter verkoopt dan de Xbox zegt nog helemaal niks. Nintendo moet het hebben van hun eigen games, want de third-party games ondersteuning van Nintendo is momenteel zeer minimaal.

De Xbox heeft trouwens nog een aantal zeer grote troeven achter de hand. Met games zoals: Sudeki, Fable en natuurlijk Halo 2 is de kans groot dat de Xbox ook in duitsland beter verkoopt dan de Game Cube.
Ja en VHS is ook stukken beter als DVD :z

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True