Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties
Bron: Talismoon

Xbox 360-bezitters kunnen hun controller met behulp van een inbouwchip binnenkort voorzien van bewegingsdetectie. Hierdoor zou de spelbesturing 'gebruiksvriendelijker worden dan de Sixaxis van de PS3'.

Talismoon TiltboardHet bedrijf Talismoon fabriceert accessoires voor gameconsoles en nu komt het bedrijf met de 'Tiltboard' op de markt. Volgens het persbericht kunnen gebruikers de gevoeligheid van de chip afstemmen en de nulgraad aanpassen, waardoor de controller vast te houden is zoals de gebruiker dat wenst. Bovendien kan de y-as gespiegeld worden en kan de tiltfunctie met een druk op de knop uitgezet worden. Instellingen worden onthouden door de chip, ook als er geen stroom geleverd wordt. Het apparaat is overigens niet voor tweakers met twee linkerhanden weggelegd. De u-vormige printplaat moet namelijk eigenhandig geplaatst worden, waarbij enig soldeerwerk vereist is. De Tiltboard is voorlopig alleen in Amerika te koop, waar hij voor 39,99 dollar over de toonbank gaat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

maar zijn er dan wel spellen voor de xbox die met bewegingsdetectie werken?

(krijgt een kip en het ei gevoel)
Dit apparaatje werkt door de besturing van het stuurknuppeltje over te nemen.
Zodoende is er geen ondersteuning van de spellen nodig.
Of je nou je spel beweegt met 2 grote draai knoppen, of dat je er een chipje inbouwt, die het zelfde doet alleen dan moet je je controller bewegen. Die chip zet gewoon de gegevens om en verstuurt die naar de xbox. dus je heb geen apparte spellen voor nodig die dit ondersteunen.
Nog niet maar doordat je met Visual Game Studio zelf spelen voor de 360 kan ontwikkelen zal hier wel ondersteuning voor komen. Mits de chip een beetje verkoopt natuurlijk
Leuk voor de ombouw hobbyist, maar gebruiksvriendelijker dan de PS3 is natuurlijk onzin. De games voor de PS3 worden ervoor gemaakt, bij de 360 is dat niet het geval.
je vergeet het belangrijkste punt dat je (voordat hij zo gebruiksvriendelijk is) eerst even je controller moet open schroeven en solderen ik heb hier zelf een 360 en ben ook 360 fan(boy) maar een PS3 controller heeft het standaard en hoeft niet voor gesoldeerd te worden
Je zou bijvoorbeeld de tiltfunctie zo kunnen toepassen dat het het linker joystickje overneemt, waardoor je opeens kan sturen in (ik noem maar wat) Forza door je controller te 'tilten'.
Dit schept dus wel degelijk mogelijkheden.
Ik neem aan dat de functionaliteit van de analoge sticks en/of de knoppen en de vierpuntsdruktoets naar de tilt chip te mappen is. Lijkt me handig in menu's en XBMC.
Maar hoe goed dit werkt in spellen die er niet voor ontwikkeld zijn is natuurlijk de vraag. Voor actiespellen is bewegingsdetectie imho vooralsnog ongeschikt, ook op de PS3 en Wii.
hoe wil je dat gaan doen met die knopjes dan? moet je dr een paar gaten bij boren of zo :?
is dit geen commercialisering van het idee van 1 hobbyist die zoiets zelf had gebouwd voor zijn xbox360 en xbox controller ?
en jawel: filmpjes gevonden bij youtube:

http://youtube.com/results?search_query=tilt+xbox+controller

(garantie op je controller ben je hoe dan ook kwijt, na inbouw van deze commerciele versie of die hobby versie....)

en na wat verder gekeken te hebben op die gast zijn site: http://adamthole.com/
wordt me duidelijk dat het zijn controller ook is die commercieel beschikbaar is geworden :) - zo zie je maar dat een hobyyist met een goed idee ook de kassa kan doen rinkelen.
Nu maar hopen dat ie Microsoft niet achter zich aankrijgt.

[Reactie gewijzigd door soulrider op 19 juni 2007 12:25]

Weet niet of microsoft hier blij mee is. Los van het feit dat het misschien iets is wat microsoft dit zelf al had moeten toevoegen. Kunnen ze je hier ook voor bannen op xbl?
waarom dan?
op zich reageert de xbox gewoon op de inputsignalen, waar die vandaan komen zijn niet zo belangrijk lijkt mij.

maar het lijkt mij logisch dat een 3rd party gewoon een controller gaat uitbrengen waar deze chip al inzit (de meeste mensen solderen niet graag)
ik denk dat de kans zelf zeer groot is dat MS zelf men zo'n controller gaat komen aangezien ze toch zelf toegeven dat de besturing van de Wii goed is.
ik neem aan dat MS niet kan zien of je een extra chip hebt gesoldeert in je controller.

Het lijkt mij waarschijnlijk dat deze chip de x en y as overneemt van de analoge pook dus de xbox zal nog denken dat de pook gebruikt wordt..

Ms weet er dus niets van als je dit gaat doen... (of ze hebben hun beveiliging wel heel heel heel erg serieus genomen.)
MS neemt hun beveiliging ook heel serieus. De hackers daarin tegen ook. ;)
Ik weet niet of Microsoft dat recht Řberhaupt heeft, het is tenslotte jouw systeem en jouw controller. Dat ze zoiets doen voor de Xbox die is omgebouwd om zo illegale games te kunnen spelen (zo'n chip is ten slotte illegaal) vind ik vrij normaal, maar om zoiets te doen voor een aanpassing aan de controller waardoor de speler fijner kan spelen, lijkt mij niet gerechtvaardigd.
Ze kunnen je garantie laten vervallen in een dergelijk geval.
hooguit op de controller :-)
Jouw systeem, jouw controller, maar HUN netwerk. Ze hebben niet het recht om je Xbox onklaar te maken, maar wel om het te weigeren op hun netwerk.
ja dat wel, maar als je een third party controller koopt met sixaxis of als je een muis er op aan sluit. Word je dan ook van het netwerk afgegooid.
Kun je ook zeggen dat je gewoon goed speelt ;)
Wel grappig, wii word zeer succesvol door de innovatieve controller en nu willen sony en microsoft ook bewegingsdetectie in hun console hebben. :-)
Alleen is deze chip niet afkomstig van Microsoft, maar van een 3e partij. Ik heb ook nog geen geruchten gehoord over plannen van MS om een dergelijke functie in de controllers te bouwen.
"Software is doing vision and so, you know, imagine a game machine where you're just going to pick up the bat and swing it or the tennis racket and swing it", he said.

A bit like Wii then, Bill? "No, that's not it. You can't pick up your tennis racket. And swing it." Oh, right. :)

http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=165207
Snap deze reactie van Bill wel, als ze namelijk iets gaan maken waardoor je met alles kan slaan zoals bv. een baseball bat of een slagersmes of een hamlap dan is het wel degelijk iets anders dan de Wii.

Voor deze technologie is namelijk een camera registratie systeem nodig en geen motion sensor en dat soort ongein. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar gaan krijgen maar dat laat ik over aan de gasten van MS.
Als ik me het goed herinner was er ook een ps3 keynote oid waar ze de EyeToy gebruikten, en die EyeToy herkende 2 glazen waarmee ze 'virtueel water' konden opscheppen en interactie hebben met rubberen eendjes...
ik denk dat het eerder een soort van omleiding is, door de controller naar rechts te draaien zegt deze chip tegen de cpu hij drukt de rechter knop in.
Wanneer komen de eerste open source 360 games dan eindelijk eens als je al games kunt ontwikkelen met VGS?
Ben jij lid van de Creative Club of hoe dat heet (weet het niet meer precies). Want alleen daar kan je Xbox-'homebrew' draaien. Ik ben het niet (wil het stiekem wel) en heb dus geen flauw idee of daar ondertussen iets te vinden is of niet.

XNA studio + framework kan je gratis downloaden van Microsoft, het is een uitgeklede versie van Visual Studio Express met wat andere tools erbij en examples om games te kunnen maken.

XNA Studio genereert Windows executables, maar dus ook executables voor de Xbox360. Maar om die te draaien moet je lid worden van de Creators Club. 99,- dollar per jaar.

Maakt het natuurlijk weer niet echt interresant, maar de reden is wel logisch die ze hiervoor geven: Ze moeten hun partners beschermen. Als een klein studio'tje een LiveArcade titel maakt die voor $5,- of $8,- te koop is, en daar dus geld en tijd voor heeft ingestoken, is het beetje minder voor die studio PLUS Microsoft als een paar hobbistjes het spel praktisch namaken en gratis aanbieden.
ik zie de toegevoegde waarde niet. Het risico van garantieverlies en je controller zieken door inbouw weegt naar mijn idee niet op tegen de prijs van een nog uit te komen controller waavan de beweginsdetectie gewoon ingebouwd is en ook werkt, met garantie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True