Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties
Bron: Ars Technica

Gamestudio Sports Interactive staakt de ontwikkeling van het spel NHL Eastside Hockey Manager 2007. Omdat het spel eenvoudig via torrentnetwerken te krijgen bleek, werd er verlies op de titel gemaakt, zegt de maker.

NHL Eastside Hockey Manager 2007-logo 'Eastside' werd met lovende recensies onthaald, maar de verkopen bleven ver achter bij de verwachtingen. Terwijl Sports Interactive zich afvroeg wat er verkeerd gegaan was, ontdekte het bedrijf dat het spel vrijelijk via bittorrentnetwerken te downloaden was. Het spel, dat ironisch genoeg uitsluitend via het internet werd gedistribueerd 'om een zo groot mogelijk publiek te bereiken', bleek al kort na zijn verschijning te zijn gekraakt. 'De orders druppelden binnen, terwijl we op een stortvloed gerekend hadden', schreef SI-directeur Miles Jacobson op het forum van het bedrijf. Tegelijkertijd lieten de statistieken van torrentsites zien dat het spel wel degelijk bijzonder populair was.

Sports Interactive, dat sinds begin vorig jaar een onderdeel van Sega is, leed een fors verlies op de titel. Het break-evenpunt werd niet gehaald en andere redenen dan piraterij werden niet gevonden. Daarop werd besloten om de ontwikkeling van de hockeymanager stil te leggen en de betrokken medewerkers naar andere projecten over te plaatsen. Het staken van de Eastside-ontwikkeling is slecht nieuws voor gamestudio's: terwijl de kosten van de ontwikkeling van computerspellen steeds sneller stijgen, lijkt dit incident te bevestigen dat met name kleinere bedrijven bijzonder vatbaar voor illegale verspreiding van hun software zijn. De ontwikkeling van innovatieve spellen en nicheproducten loopt dan ook een serieus risico.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

-11280128+1100+227+310Ongemodereerd45
Misschien ook omdat mensen toch een mooie verpakking, gedrukte handleiding en een glimmend schijfje willen hebben?
Niet per sé. Ik denk dat het ook erg afhankelijk is van de doelgroep. Neem Stardock. Die distribueren een aantal spellen (uitsluitend) via Internet en hun formule lijkt goed te werken, ondanks piraterij.
Steam is ook al zo'n online verspreidingsmethode die lijkt te werken.
Steam is een verspreidingsmethode, geen ontwikkelaar. Valve is de ontwikkelaar.

edit: reactie op KoeNijn
Spellen van Steam kan je echter ook in de winkel kopen. Ik had tot voor kort nog nooit gehoord van Stream (als non-gamer), totdat een bekende bij de mediamarkt Counter Strike: Source kocht. Deze bleek dus van Steam te zijn.

Ik blijf erbij dat het beter voor spellen is dat ze ook gewoon in de winkel verkrijgbaar zijn.
De games die je bij steam kunt kopen hebben vaak een erg leuke multiplay en daarom kopen veel meer mensen deze spellen. (al dan niet via steam) Ook moeten de spellen via een steam account geactiveerd worden en als op zon account illegale software wordt gevonden wordt die waarschijnlijk gewoon geblokkeerd en ben je dus ook al je legale steam spellen kwijt.
Nee de versie die in de winkels licht geeft je een toegangscode die uiteindelijk een aantal games op steam activeerd.

De distributie (van half-life iig) vindt plaats door sierra. Hier kwam ik ook achter toen in de Special Edition box had gekocht in de winkel, vervolgens na een tijdje kwam "Day of Defeat:Source" uit volgens steam info zit deze bij de special edition die ze verkopen, echter werdt het niet bij m'n account bijgescheven.

Toen heb ik een vraag uitgestuurd naar steam waarom ik wel special edition box heb, maar geen DoD:Source. Ik kreeg vrolijk het antwoord dat het een Sierra uitgave was en daarmee dus alleen recht heb met op wat er in het Sierra distributiepakket zat. |:(

Waarschijnelijk is dat de reden dat ook niet alles in de winkel licht want bijv. het spel Red Orchestra is alleen via steam te bestellen zover ik weet. Zelf de gamestore bij ons in de stad heeft hem niet in de schappen. :'(
Gemoet ze wel activeren via het internet en een account hebben en steam is og altijd WREED buggy, ondanks de meerder updates dat er al op zijn uitgevoerd :|
Wellicht wat het gewoon een kutspel waar niemand geld voor over had, en zijn de bittorrent downloads van mensen die blindelings alle nieuwe spelen downloaden.

Overigens, als ik zélf bittorrent statistieken kijk ziet het er absoluut niet uit alsof dit spel ook maar enigszins populair is; 33 seeds, 1 leecher voor de hoogste match. De rest van het handvol matches heeft gemiddeld 0 seeds.

Ter vergelijking; het recente en middelmatige spel NBA Live 07 (IGN score 4,9 uit 10), heeft een tientallen torrents, waarvan de hoogste 63/318 seeds/leechers heeft, gevolgt door 34/201, 54/228, 49/212, 49/182. In totaal is dit middelmatige spel een paar honderd keer populairder op bittorrent dan die hockey manager.

Conclussie; het is gewoon een waardeloos spel, en zelfs gratis wil bijna niemand het hebben.
Of Conclusie: Het spel heeft niet de naamsbekendheid van NBA Live. Fifa games zijn boutgames vergeleken met Pro Evolution, maar verkopen beter omdat ze meer naamsbekendheid hebben. EA heeft een behoorlijk groot marketing budget...

Omdat Linux slechter verkoopt dan Windows, maakt dat Linux slechter?
Omdat Linux slechter verkoopt dan Windows, maakt dat Linux slechter?
Om maar eens een paar aardbeien tussen de appels en peren te gooien 8)7
Natuurlijk verkoopt linux slechter. Linux is gratis :Z

(behalve natuurlijk als je een cd'tje besteld)
je hebt van die mensen die downloaden het om te kijken, en vervolgens na 10 minuten spelen de prullenbak in te knikkeren.
Ik vind de redevoering aardig dubieus! Het is altijd makkelijk om de schuld aan P2P-piraterij te geven! Wat er beweerd wordt is eigenlijk:

• Dat zij zeker zijn van het feit dat zij op het gebied van bedrijfsvoering geen steken hebben laten vallen.
• Dat zij er zeker van zijn dat het niet aan de populariteit van het spel ligt!
• Dat zij zich maximaal hebben ingezet om de afnemers te overtuigen van de toegevoegde waarde van een legitieme versie.
• Enzovoort...

Oftewel: Ondanks de ideale situatie en maximale inzet van het bedrijf, is het hen niet gelukt om geld te verdienen! DUS, concluderen zij, dat de schuld bij de piraterij ligt!

Ik probeer piraterij niet goed te praten. Ook wil ik niet beweren dat zij hier geen schade aan hebben geleden. MAAR het lijkt wel ERG voor de handliggend om de schuld daar neer te leggen. Want volgens mij zijn er meer bedrijven die hun producten alleen online verkopen. Dit terwijl zij ook last zouden moeten hebben van de piraterij.


Kortom: Ik ben niet overtuigd van de reden! Want de directie gaat natuurlijk niet zo maar openlijk toegeven dat zij de schuldigen zijn! Of ben ik nou zo wantrouwig?
ze zullen wel te weinig reclame hebben gemaakt, een nieuw bedrijf kan niet zomaar een game online only releasen, het moet in de winkels liggen alvorens het grote gross het spel zien liggen en of van het bestaan afweten.

steam is al redelijk bekend dus die kunnen het veroorloven het online only aan te bieden (ze zijn ook heel bekend geworden door half-life 2)
Sports Interactive is nou niet bepaald een nieuw bedrijf. Ze zijn onder andere bekend van de Football Manager-reeks, vroeger nog Championship Manager genaamd. Deze reeks is nog steeds immens populair en kent zn gelijke niet, hiermee halen ze het echte grote geld binnen hoor.

Mijns inziens is het nogal makkelijk voor een bedrijf om een slecht resultaat aan te rekenen op een externe oorzaak als piraterij. Misschien dat het verlies hier deels aan te verwijten is, maar bijvoorbeeld een slechte marketingcampagne kan hier net zo goed aan ten grondslag liggen.
True maar als je kijkt naar de populairiteit van FM07 op torrent sites, en als die downloads zouden weten om te zetten in verkopen dat het waarschijnlijk een verdubbeling van de verkopen is, afgezien van de gamer die het probeert en daarna niet meer speelt.
Hetzelfde zal gelden voor dit spel in kwestie, de manager games SI zijn geweldig zeer accuraat en voor een manager game de meest realistische games op de markt.
Hoezo dubieus.

1) Het product is door de pers goed ontvangen.
2) Het product wordt nauwelijks verkocht
3) Het product wordt als een gek gedownload.

Door 1 en 3 kun je stellen dat het een goed en populair product is, maar er wordt niets aan verdient. Je kan zeggen, ze hadden meer marketing moeten doen. Maar gegeven 3 is het spel bekend in de markt en is er veel interesse in. Dat argument is dus onzinnig. Wel kun je misschien stellen dat het aanbieden via enkel het internet niet gewerkt heeft. Mensen zien het product niet in een winkel en kopen het dus niet impulsief. Maar zoals je zelf al aangeeft: er zijn zat voorbeelden van producten die enkel en alleen online verkocht worden en wel succesvol zijn. Dan blijft piraterij als belangrijkste verklaring over.

Jammer maar helaas
Beetje naief, lijkt me dat het eerder komt doordat een boel mensen denken dat downloaden niet stelen is. Ze vinden 55 euro teveel en downloaden het liever. Producent gaat faliet en alleen E.A blijft over met hun idee van wat goede "games" zijn. Jammer jammer.
Mja eerlijk gezegd hadden die game-ontwikkelaars dat ook kunnen weten. Nou zeg ik niet dat stelen goed is, maar ze hadden wel betere beveiliging (of some sort), validatie en "als je het koopt krijg je t-shirt of poster" oid.

Het is natuurlijk verwerpelijk, maar realistisch gezien hadden ze dit wel kunnen zien aankomen.
Klopt helemaal!
als ik een spel wil hebben download ik hem altijd eerst illegaal.. blijkt het dat ik voor volledige opties (zoals multiplayer) hem moet kopen ga ik het pas overwegen om te kopen.
Als de beveiliging goed genoeg is zullen mensen het pas kopen.. Waarom 50 euro neertellen als het ook voor 2 euro energiekosten kan?
Yep: voor 5 euro zou ik het zo kopen... nou niet dit spel dan ;)
Wat een mooie reden.

De sourcecode van halflife 2 was notabene te krijgen.

Beter dan zeggen "we stoppen omdat we het een kutspel is", of net als codemasters met DE: "we stoppen omdat we het niet kunnen"
nee, totaal geen behoefte aan, ik koop spellen alleen omdat ik de keycode nodig heb om online te kunnen spelen.
Ik vind het knap lastig dat ik elke keer mijn Battefield 2142 DVD in mijn dvd speler moet hebben zitten om het spel te kunnen opstarten (DRM).
Als het een gedownloade versie had betreft had dit dus overbodig geweest.
Het legale spel werd ook alleen via internet verspreid, dus voor het boekje hoeft je het niet te doen. Maar dit is wel een echt slechte zaak.

Ik speel tegenwoordig nite zoveel spelletjes meer, maar de gene die ik speel vind ik leuk en goed, en daarom koop ik ze netjes legaal.

Jammer dat ze niet kunnen traceren wie de illegale versie gebruiken en dan die speleres een hele smerige worm laten downloaden als "update".
Het legale spel werd ook alleen via internet verspreid, dus voor het boekje hoeft je het niet te doen. Maar dit is wel een echt slechte zaak.
Ik denk dat Slof dit ook als reden bedoelt waarom het spel niet goed verkoopt.
Dit is ronduit PERVERS!

Eerst wordt gezegd dat fabrikanten hun content via internet moeten aanbieden. Dat is goedkoper, het is makkelijker voor de thuisgebruiker. En nu wil je plots een cd'tje?


Vraag je nu gewoon zelf eens af: komt dit door piraterij? En alles wijst daar inderdaad op. Dit is zonde, ware zonde...
Dan moet het wel goedkoper zijn natuurlijk... Momenteel is het spel 30 euro in hun webshop, iemand noemde in een eerdere reactie een bedrag van 55 euro, als dat de prijs was toen het spel uit kwam vind ik het niet gek dat het niet verkoopt. Online verkoop van spellen is prima, maar dan moet er wel ook een deel van de bespaarde kosten terug te zien zijn in de lagere prijs! Dat vind ik in ieder geval zwaar bout aan steam, als ik daar halflife 2 opzoek, dan moet die nog 30 dollar kosten. Als ik me niet vergis heb ik voor een soortgelijk bedrag een pakketje bij de mediamarkt zien liggen waar HL, HL2 en HL2 episode 1 in zat... En dan heb je alles op een vaste datadrager en met een mooie doos en zo. Dan ben je toch gestoord als je je online laat afzetten?
Het is gewoon weer eens het zoveelste voorbeeld dat ouderwetse hebberigheid nieuwe initiatieven de keel om draait.
Ik denk dat het bedrijf te snel piraterij de schuld aan het geven is. Ik heb even gezocht op recensies, maar ik kan voor het spel maar 2 online recensies vinden en er zijn wereldwijd maar 2 tijdschriften die recensies hebben gepubliceerd van het spel, terwijl het spel al enkele maanden te koop is. Van de nieuwe Zelda kun je makkelijk meer dan 80 recensies vinden en van Gears of War meer dan 100. Ik denk dat in dit geval het gebrek aan naamsbekendheid en media aandacht een zeer belangrijke bijdrage levert aan het floppen van de titel.

Als het spel massaal in de publiciteit had gestaan en hoge cijfers had gekregen, dan zou je eventuele piraterij misschien de schuld kunnen geven.

@Zarkov
Van de grote games sites heeft alleen Gamespot een recensie van het spel. Jij noemt IGN als voorbeeld, maar IGN heeft nog geen enkele recensie van het spel gepubliceerd. Ik kan geen reviews vinden die niet bestaan, ongeacht de versie van Google die ik gebruik.
Wellicht zou je eens moeten proberen te zoeken buiten de "pagina's in het Nederlands" optie van google. Als je namelijk gewoon in het engels zoekt zie je er veel meer.
Waaronder alle gerenomeerde online game sites. (IGN, Gamespot, ETC.

Neemt natuurlijk niet weg dat het gaat om een Niche game binnen een Niche markt. En dat ze inderdaad veel vreemde termen gebruiken. Ik had ook liever wat cijfers gezien in de vorm van we verwachten 2000 stuks te verkopen in de eerste maand en we hebben er maar 50.
Zuur |:( . Hoe zou het zijn afgelopen als het bedrijf het spel gwn op een dvd had uitgebracht?
Daar lijden de verkopen van Half Life 2 en Episode 1 via Steam blijkbaar niet onder, dus het ligt niet per se aan het feit dat mensen een DVDtje willen.

Toch is het zuur dat ze zo erg ontmoedigd zijn dat ze de ontwikkelingen stil leggen.

@ aliberto: Daarentegen heb je GEEN steam nodig om Half life 2 aan te schaffen, mijn punt was ook gericht op het feit dat online verkopen van een spel niet per se negatief is.

Bovendien als je het spel verkoopt, omdat je het niet leuk meer vindt heb je je account ook niet meer nodig...
weet je ook hoe het komt dat half life 2 goed doet of deed?

Valve heeft steam.
Tijdens installatie heb je geen keuze (bij mij dan) om buiten steam half life 2 te installeren. Voor steam moet je dan jezelf registreren en dan pas kan je aan de slag als je een orginele key heb.
Het voordeel van steam is: je hebt geen cd of dvd nodig om het spel te spelen. Nadeel: heb je een hoop Valve/ Steam games en je bent uitgekeken op het spel halflife 2 en je wil het verkopen dan moet je gelijk je account mee verkopen.

Dus kort samengevat:
Ze hebben een goede beveiliging ontwikkeld en Gamestudio Sports Interactive met het spel NHL Eastside Hockey Manager 2007 niet.

Verder ben ik van mening dat sportspellen buiten racen en voetbal om toch hier in europa minder goed doen.
Ik heb wel eens de emporio versie gedownload en wat een gedoe om het aan de praat te krijgen, ook ivm met patches. Toen origineel gekocht.

Pas geleden nog Counterstrike Source geprobeerd te kraken maar lukte me niet. Was te veel moeite. Dus toen maar origineel gekocht.

Wanneer er een goede beveiliging is en je moet er te veel moeite voor doen dan zijn mensen ( zoals ik) sneller geneigd iets origineels te kopen

@ chaos.be

Ja de extra funtionaliteit voor online te gamen is wel een belangrijke extra toegevoegde waarde bij originele spellen. Houd het spel langer speelbaar.
Wel eens naar half life 2 gezocht op wat voor p2p-netwerk dan ook?
Een gekraakte HL2 heeft geen steam nodig. Dus jouw stelling gaat niet op.

Mijn voornamelijkste reden voor het slagen van HL2 is het feit dat je niet online kan spelen zonder een legale versie. En de HL-engine ontleent verschillende spellen die enkel in multiplayer te draaien zijn (CSS, Tfc, Dod, ...)
ik heb al eens de officiele versie gekocht, en wat een gedoe om het aan de praat te krijgen met steam. Zeker met die patches er nog eens bij.
Uiteindelijk heb ik het dan maar als torrent gedownload en heb ik HL2 kunnen spelen. Zo zie je maar ;)
ik vind steam net handig ivm patches enzo, alles wordt automatisch geupdate, nieuwe mappen automatisch gedownload.

Steam is een heel goed systeem, ookal ben ik student met weinig centjes, ik heb al een paar games van Valve via Steam gekocht!
Alhoewel ze een punt hebben dat mensen die hun game downloaden er niet voor moeten betalen, wil dat niet zeggen dat mensen die het gedownload hebben, er anders zouden voor betaald hebben.

Het is natuurlijk gemakkelijk te zeggen dat je product niet verkoop *omdat* het gedownload kan worden.

Ik heb dat zo een bepaalde vlaamse charmezanger ook eens horen beweren. Spijtig genoeg valt zijn doelgroep en de groep van p2p gebruikers niet echt te verenigen :)
Het spel kreeg gemmideld een 9. Er zijn 60 miljoen NHL fans in de US, en het kost 29,-.

Als het spel 100.000 keer wordt gekocht, en 5.000.000 illegaal wordt gedownload, weet je dat er iets scheef zit.
Dat wil nog niet zeggen dat al deze mensen een pc hebben, geinteresseerd zijn in de specifieke niche 'hockey management', niks over het spel gelezen hebben in hun computer bladen, het in de winkel hebben zien staan (daar staat het dus niet), internet hebben om het spel te downloaden en/of een creditcard om via internet voor het spel te betalen.

NHL eastside hockey manager 2005 is ook via torrents beschikbaar, maar dit was geen aanleiding om te stoppen met de ontwikkeling van het spel. Blijkbaar spelen andere factoren, zoals distributie en exposure m.b.t. je doelgroep ook een rol.

Tevens lijkt jouw aanname van 100.000 tot 5.000.000 me 'enigszins' onrealistisch, als je ziet dat via de grote torrentsites (mininova/piratebay) dit spel bij elkaar nog geen 3000 keer is gedownload. En dit zegt nog niks over of deze mensen het wat vinden en/of er uberhaupt voor zouden willen betalen.
Ik vraag mij af waar je die getallen allemaal vandaan haalt. Ik lees in de tekst enkel vage dingen alla "binnendruppelen ipv binnenstromen" en "bijzonder populair".

Er is idd iets 'niet pluis' is', maar dat kan evengoed gaan over de manier waarop het geleverd wordt, problemen met marketing, of misschien gewoon omdat het een kutspel is. Ik heb ook al veel dingen binnengehaald die ik direct daarna weer enkele richting SHIFT-DELETE stuurde.

De feiten in dit verhaal zijn : het spel verkoopt weinig(wat ze waarschijnlijk goed zullen kunnen staven), en volgens hun wordt het veel gedownload (wat ik denk dat héél moeilijk te staven valt), en de ontwikkelaar wijst naar P2P netwerken als de boosdoener(weer een feit). Al de rest is speculatie.

Automatisch naar de conclusie springen dat het komt doordat iedereen die het wou kopen het gratis gedownload is voorbarig en in dit geval zeker ongefundeerd.
Kijk eens hoe 'groot' de torrents nu nog zijn, 4 hits.. met totaal 33 seeders.. oftewel, totaal 'impopulair'. De release is ook 'slechts 90mb'. Dit zegt natuurlijk direct niets, maar laat toch blijken dat er niet te veel geluid in zit, graphics van waarschijnlijk 5 jaar terug.

Daarnaast, als dit maar een kleine markt is, beperkt je jezelf toch echt wel door alleen een internet release te doen. Ik denk toch nog dat de gemiddele consument in de winkel z'n software koopt en niet op 't internet.

En dan kan het ook nog liggen aan eventuele concurrentie van andere huizen (EA oid), slechte marketing (geen reclame?)

Kortom; reviews zeggen toch niets over het succes van zo'n game? En om dan de schuld neer te leggen bij het illegaal downloaden... Niet iedereen die het spel download, zou het anders gekocht hebben. Maarja blijkt toch maar weer dat de leugen regeert.
Punt is dat ik geen enkele download kan vinden met meer dan 4 aciteve mensen, dat lijkt mij niet in de buurt komend (hopelijk) van verkoopaantallen.
Tja ze hebben zich zelf er nu mee. Die game heeft nu geen support meer en er zal nooit meer een nieuwe versie komen. Triest voor de mensen die het wel gekocht hebben.
als je ziet dat je spel massaal illegaal gedownload wordt, verander dan je concept, gratis versie, en met reclame banners in spel. Kan je direct bewijzen aan de adverteerders het succes
Ze lopen met het moeilijk doen veel geld mis:
Torrentsites verdienen een heleboel geld (echt een hoop)
In game advertising is een goede manier om geld te verdienen.

Oplossing:
Biedt een game gratis aan via een flink gesponsorde site.
Pleur de game vol met ingame advertising.

Hoe meer downloads, hoe meer inkomsten.

Ik vind dit beter te verklaren als een game voor 60 euro die vervolgens ook nog eens vol zit met in game advertising.
Weet je wat het maken van een spel kost?

Er is geen enkele manier te bedenken hoe je $30,- per gebruiker aan advertentie kosten in een spel krijgt.
Toch is het beter om nog iets aan inkomsten binnen te halen dan helemaal niks. Dan kun je in ieder geval het verlies nog beperken.
Ja, maar dat gaat niet bij alle spellen zo. In een manager game, kunt ge moeilijk altijd vanboven een reclame boodschap laten zien, dat trekt op niet veel. In andere spellen, zoals sport spellen (obvious) en mmogs en andere is reclame wel mogelijk door ze in de omgeving te integreren. Maar bij manager spellen is er niet echt een omgeving waar ge advertenties kunt integreren, imo.
En zijn de inkomsten dan wel even hoog?
En zijn de inkomsten dan wel even hoog?
Beter iets dan niets toch?
Kunnen ze misschien toch het break-even punt halen :)
Ik denk dat eerder een minimaal marketing budget en de beperkte doelgroep de redenen zijn en niet de "populariteit" op bittorrent. Als ik even een zoek opdracht in tik op de gebruikelijke torrentsites dan wordt het spel wel gevonden maar het is bij lange na niet zo populair als andere games.

Waarschijnlijk hebben ze het spel aan gekaart bij de grote uitgevers, die vonden het maar niks dus hebben ze besloten om het spel maar zelf online te verkopen. Toen dat geen succes opleverde gaven ze de heren piraten maar de schuld om toch maar een beetje publiciteit te krijgen.

Ik vindt het maar raar dat op hun eigen nieuws pagina niks wordt gezegd. Ze hebben zelfs 2 dagen geleden nog een patch uitgebracht voor het spel.
Zeer jammer, als een game goed is en je speelt de game meer dan 20 uur moet je em gewoon kopen.

Ik vraag me echter wel af hoe ze de game verkocht hebben via internet. Was het mogelijk om via de bank geld over te maken of Paypal? Vooral in de EU kan het niet hebben van goede betaal mogelijkheden de verkoop zwaar hinderen.

Daarnaast hebben ze ook wel een risico genomen met alleen via internet distrubueren. Veel mensen zijn daar nog zeer huiverig voor, en je hebt een flink marketing budget nodig om een evengroot bereik te hebben dan bekende torrentsites.
Dus als je een game uitspeelt en daar minder dan 20 uur over doet moet je hem volgens jou niet kopen? Een game van 50 euro verschaft je in het algemeen langer plezier dan vijf bioscoopkaartjes of DVDs. Als je 50 euro te veel vindt wacht je maar tot het spel na een aantal maanden afgeprijsd wordt, maar ga niet onzinnige tijdslimieten verzinnen over de uren dat je een spel moete spelen voordat het geld waard is. Makkelijk argument om goed te praten dat je games met heel veel plezier van achter naar voren doorspeelt om het alsnog niet te kopen.

Is een game goed en wil je het serieus spelen (itt uitproberen), dan moet je het gewoon kopen.
Wat ik irritant vind is als je een spel koopt voor 50 euro en het blijkt vet crappy te zijn, daarom snap ik wel dat mensen games downloaden om ze als het ware te "test-driven".

Alleen vind ik wel dat als je een spel download en het speelt en het leuk vind, dat je daar ook voor moet betalen, wat de meesten jammer genoeg dan niet doen.

Vandaar dat ik het vet vind dat veel games demo's maken dan hoef je alleen die demo LEGAAL te downloaden en kun je het testen; bevalt et, kopen, zo niet, deleten en op naar een ander spel!
Tja, wat ik tegenwoordig doe is gewoon even wachten. De meeste games zakken heel erg snel in prijs na een maand of 2. Voor 20 - 30 euro koop ik wel games, maar 50 - 60 is me echt teveel. Dan kan je ook nog eens een keer een miskoop doen.

Zelfde met dvd's overgens. Ik kijk graag films in de bios en als ik hem later op dvd koop maakt me die paar maanden extra ook niet echt meer uit.
Tsja, das allemaal heel ethisch verantwoord van jou enzo, maar als ik kan kiezen of ik een game download voor 0 euro, of 40 euro, terwijl beiden op geen enkel punt van elkaar verschillen, dan lijkt me de keuze snel gemaakt. Ik zal wel een heel zondig mens zijn, maar ik ga geen 40 euro uitvorken voor dat 'warme gevoel'.
Ik vind de manier van CD Key wel goed werken. De meeste games tegenwoordig gebruiken een CD key. En de meeste games hebben nu uitgebreide online opties. Die key koppel je aan je e-mail account zodat iemand anders niet even je CD key kan overschrijven en weer kan gebruiken.

Je kunt de game dan nog wel singel player offiline spelen maar niet online. Zie ook games al BF2. DoW.

En over dat warme gevoel. Ik geef dat geld uit zodat ze weer een volgend deel zullen maken waar ik weer plezier van heb.
Hmm, ik denk dat dit gedrag van ontwikkelaars misschien wel eens een goede motivatie kan zijn om spellen niet te downloaden. Dat ontwikkelaars zichzelf boycotten.

Aan de andere kant, maak betere beveiliging, of maak het goedkoop, of steek gewoon geen geld in beveiliging omdat het schijnbaar toch nutteloos is.
...of steek gewoon geen geld in beveiliging omdat het schijnbaar toch nutteloos is.
Het probleem is juist dat er te weinig in goede beveliging is geïnvesteerd. Elke beveiliging van deze soort is kraakbaar, maar indien ze het de krakers zo lastig had gemaakt dat het hen een maand of langer bezig houdt, dan waren de verkopen al heel wat meer volgens de verwachtingen geweest.
Als ik een spel echt goed vind koop ik het. Maar games al NFS Carbon ..... Die heb ik dus gedownload en na 1 dag had ik er genoeg van. Blij dat ik daar geen 50 euro aan uit gegeven heb. Ding is nu meteen weer van me pc verwijdert. Maar een game als DOW heb ik eerst gedownload en toen was het toch zo leuk dat ik em orgineel gekocht heb.
Van NFS Carbon is gewoon een Demo die je kan proberen.

Van bijna elk spel is overigens gewoon een demo te krijgen, dus het argument gaat niet op.
Onzin, echt pure onzin.

Een demo is tegenwoordig bijna net zo groot als het hele spel. Met een demo heb je ( bijvoorbeeld carbon ) een paar banen en that's it. Ja 3 auto's en woeoeoe daar doe je het maar mee.

Tevens als je de demo gespeeld hebt heb je eigenlijk het hele spel al gespeeld. Want met die vorige ( naam is me even ontschoten :D ), underground was het, was het constant hetzelfde wat je moest doen. Paar races, paar sprints, paar checkpoints, paar keer politie afschudden, en dan het fucking hele spel lang.

De spellen zijn gewoon niet zo goed meer. En dan ben ik blij dat ik even kan proeven van het hele spel en dan weet dat ik het niet wil hebben.

Als ze nou nog eens op de proppen komen met een Need for Speed Porsche versie, maar met bijvoorbeeld Ferrari, kijk dat is het waard.

Porsche was gewoon een uberbruut spel.
Paar races, paar sprints, paar checkpoints, paar keer politie afschudden, en dan het fucking hele spel lang.
Wat verwacht je dan eigenlijk nog meer van een racegame? Dat je af en toe een helikopervluchtje mag maken?

Racegames genoeg waarin je enkel racet, en die extra's (sprint, checkpoint, drift, ...) er gewoon niet eens bijzitten.
Nou soms is de Demo niet de final versie qua gameplay enz. En je ziet lang niet alles. BV lan game is in Carbon niet mogelijk. Daarom zou ik em al niet willen hebben. Dus ik download het orgineel gewoon om als Demo te proberen. Zo lang ik em daar na toch maar orgineel koop als ik em blijf gebruiken ? Of hem verwijder ?
en hoe lang is die "test"periode?

Sorry maar denk niet dat het echt zin heeft als een bsa ofzo langskomt en jij zegt: "ja ik ben dit spel al 2 maanden aan het testen, als het me bevalt koop ik hem wel"
@Lordspacie:

Alsof de BSA bij een thuisgebruiker langs zal komen :+
Paar jaar geleden heeft mijn oom eens bezoek gehad van een soortgelijke organisatie die wel bij particulieren thuis kwamen. Als dan je moeder open doet die nergens vanaf weet en binnen laat en je bent er zelf niet, dan was je toch mooi zuur die tijd!
Van NFS Carbon is gewoon een Demo die je kan proberen.

Van bijna elk spel is overigens gewoon een demo te krijgen, dus het argument gaat niet op.
Alleen zijn de demos van tegenwoordig niet lang genoeg om het spel te kunnen beoordelen. Het zijn een soort filmtrailers geworden, ze geven totaal geen indicatie van het hele spel. Met de demo van unreal tournament kon je nog zien of het een goed spel was maar bijv. het spel MDK2 bleek net een leuk stukje te hebben, 3/4 van het spel was prut.
Als iedereen, of zeg 1 op 3, ook zo `eerlijk' zouden zijn zou er niets aan de hand zijn met piraterij.

Dan leek het op de ruilhandel/cassetjes copieren van de jaren 80 --- meer beluisteren betekent meer bekendheid, en meer mensen die er meer in meegaan, en uiteindelijk meer omzet.

Over 10jaar weten we waar het op uitgedraaid is --- een drietal megastudios die alles doen en een stalinistisch-paranoide instelling hebben en superbeveiligde waren, of enkel EA in die stijl, of meerdere studios. Time will tell.
Vindt dit toch wel raar, het spel zal blijven gedownload worden en is nu ENKEL nog via torrents verkrijgbaar :?
De ontwikkeling wordt gestaakt. Ik kan in dit artikel niets teruglezen over verkoop...

Als je toch niets aan de (toekomstige) ontwikkelingen van dat spel kunt verdienen, is 't zonde om daar geld aan uit te geven, toch?

Ik hoop alleen voor de kopers, dat ontwikkeling iets anders is dan ondersteuning.
De ontwikkeling wordt gestaakt. Ik kan in dit artikel niets teruglezen over verkoop...

Als je toch niets aan de (toekomstige) ontwikkelingen van dat spel kunt verdienen, is 't zonde om daar geld aan uit te geven, toch?

Ik hoop alleen voor de kopers, dat ontwikkeling iets anders is dan ondersteuning.
Oftewel... niks aan de hand.
EA doet dit al JAREN bij elke game die ze uitbrengen. Na 3 maanden stopt de ondersteuning want dan ligt de opvolger alweer bijna in de schappen.


Daarnaast heeft Sports Interactive zich sterk verkeken op de consumentenmarkt. Als ze gekeken hadden welke groep BETAALT voor de games zijn dit zeker bij sport games vaak de ouders die het cadeau doen aan de kids. Ik zie mijn ouders nog niet zo gauw via internet iets bestellen. Bovendien zal een groot gedeelte van de <20 jarigen niet over een creditcard beschikken om het spel legaal aan te schaffen. Bijzonder domme zet dus om het alleen ter download aan te bieden. Bij games die op een ouder publiek mikken heb je daar veel meer kans op slagen.
Ik denk dat het inhoud dat er nu ook geen patches enz meer komen.
Inderdaad, maar ze steken er geen geld meer in (zoals updates, bugfixes, future releases)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True