Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Bron: Xbit Labs

Ageia Technologies heeft de prijzen van zijn physics-hardware verlaagd. Ook wordt er in de aanloop naar de feestdagen gratis software met de kaarten meegeleverd. Het heeft er alle schijn van dat het bedrijf de hete adem van nVidia en AMD/ATi in zijn nek voelt.

Ageia PhysX logo (60 pix) Hoe lang de software-weggeverij van Ageia gaat duren is niet helemaal duidelijk, maar het bedrijf zou in samenwerking met een aantal retailers in elk geval dit jaar een bundel met City of Villains, Bet on Soldier: Blood of Sahara, Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighter en een demo van CellFactor: Combat Training gaan meeleveren. Volgens Ageia-marketingtopman Michael Steele wil zijn bedrijf zo laten zien hoe de volgende generatie games eruitziet: 'We willen gamers alvast een voorproefje geven van wat er de komende maanden staat te gebeuren.' Er zouden momenteel ruim zestig gamestudio's met de hardwareversnellers werken, maar er zijn nog niet al teveel spellen die baat hebben bij een physics-kaart. Het lijkt dan ook bittere noodzaak om gamers met software van het nut van het product te overtuigen.

Erger is dat de concurrentie bepaald niet stilzit. Hoewel Ageia de enige ppu-fabrikant ter wereld is, hebben zowel AMD/ATi als nVidia inmiddels gpu's die voor niet-grafisch rekenwerk ingezet kunnen worden, en dat is een rechtstreekse bedreiging voor de chips van Ageia. De veelzijdigheid van bijvoorbeeld de nieuwe G80 van nVidia zou een aparte physics-kaart op termijn overbodig kunnen maken, en de 'overtuigende' softwarebundel is dan ook niet genoeg, zo blijkt uit de prijsverlagingen die kaartenmakers Asus en BFG stilletjes hebben doorgevoerd. De pci-versie van een PhysX-kaart met 128MB 733MHz GDDR3, die voorheen 299 dollar moest opbrengen, is nu voor bedragen tussen de 179 en 249 dollar te koop.

Ageia PhysX kaart van BFG
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Nu de videokaartenoplossing in de buurt komt, lijkt mij die hele PPU weinig nut hebben. Dell heeft ze ook al niet meer in hun nieuwste XPS systeem verwerkt en dat zal vast niet zonder reden zijn.
Het is maar een vermoeden en de tijd zal het leren, maar ik denk persoonlijk dat de goedkopere videokaarten beter aan zullen slaan, met name ook omdat het veelzijdiger is.
Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat dit kan concurreren met de andere grote chipfabrikanten.
We gaan naar een all-in-1 chip toe waarbij dit product totaal overbodig is en de consument zal dit ook inzien...
Dell heeft ze ook al niet meer in hun nieuwste XPS systeem verwerkt en dat zal vast niet zonder reden zijn.
Dell stopt daar standaard ook maar 1gig aan geheugen in, en een DX10 compatible kaart ontbreekt eveneens. Dus of het een geldige reden is, ik weet het niet.
Ho effe, sinds wanneer bepaalt Dell wat er allemaal in een PC moet? Zijn wij Tweakers hier?!
Uit eindelijk bepalen de games of PPU zin heeft of niet.

Zo vind ik Celfactor combat training demo. Gameplay Physics verfrissend. En zal ik zeker Cellfactor Revolution
gaan spelen
Dat is 'n Gameplay Physics game. Die toch wel 'n PPU nodig heeft.

Voor UT2007 is het mee r'n welkome optie.

Dus ga je in de near future ook wat PPU PhysX games spelen dan kan je zo'n PPU overwegen.

Aangezien zo''n PhysX games 'n SM3.0 of G80 ding alleen puur voor het renderen gebruikt.
Ik vind dat er nog te weinig spellen zijn die het echt nodig hebben om er nu gelijk weer ruwweg 150 euro en een PCI slot voor uit te geven. Die stop ik dan liever in een snellere videokaart waar elk spel wat van opknapt. Verder is het natuurlijk wachten op een gecombineerde video-physics kaart.
Ageia bevind zich i.m.o. feitelijk op hetzelfde (doodlopende) pad als 3DFX indertijd met dedicated add-on 3D kaarten (Voodoo1, Voodoo2). Ervaring leert dat deze vaak uiteindelijk verdwijnen uit consumentenpc's, gezien specifieke ondersteuning van de hardware door de software vereist is... en geintegreerde oplossingen o.a. vanwege kosten en grootschalige inzetbaarheid wat dat betreft vaak de voorkeur genieten van zowel producent als consument. Dit zag je gebeuren bij losse grafische add-on kaarten, losse netwerk add-on en ook steeds meer bij losse geluids add-on kaarten etc. Deze verdwijnen allen met iedere nieuwe generatie steeds meer uit het beeld.

De GPU/physics initiatieven van ATi en nV zullen vermoedelijk meer zoden aan de dijk zetten, zeker gezien de nieuwe generatie high-end grafische kaarten ook physics processing kan doen.

Verder is Valve stevig aan de weg aan het timmeren met CPU multi-core physics ondersteuning. Deze oplossing is natuurlijk - net als met een GPU - veel schaalbaarder dan een dedicated physics kaart, welke veel mensen toch niet zullen aanschaffen.
An sich een goed idee van Ageia, maar ik denk dat ze met die vooruitzichten nog moeilijk voet aan de grond gaan krijgen. Als ze 1-2 jaar eerder hiermee waren gekomen dan was het misschien een ander verhaal geweest.
3dfx was aardig bezig, maar heeft om andere redenen het loodje gelegt.

het hele probleem van die physics processors is al in het artikel genoemd: de concurrenten zitten ook niet stil. En echt spectaculair zijn de voordelen in de huidige demo's ook nog niet. Met name als je nog steeds clipping fouten ziet (hoeken van een model die verdwijnen in de grond) dan snap je dat dat stukje van physics nog niet volwassen is.
3dfx [...] heeft om andere redenen het loodje gelegt.
Er staat toch niet in mijn post dat 3DFX vanwege de add-on kaarten het loodje heeft gelegd? ;)
Maar ook 3DFX heeft moeten overstappen op geintegreerde oplossingen om (tijdelijk) het hoofd boven water te houden, beginnende met de Voodoo Banshee... dat onderstreept eigenlijk mijn bovenstaande statement dat add-on kaarten vaak worden vervangen door geintegreerde oplossingen. Ze hebben toentertijd nog lang kunnen drijven op hun exclusieve support voor de Glide API welke nog in veel games ingebouwd werd (en in een sleep oudere games werd gebruikt).
Ze hebben uiteindelijk het loodje gelegd doordat de (eveneens) geintegreerde en gestandaardiseerde DirectX/OGL oplossingen van de directe concurrentie beter waren dan de hunne, en tevens sneller op de markt kwamen.

Ageia komt hier met een add-on kaart die goed geld kost, met een eigen - voor gamedev's niet goedkope - API werkt en tevens bijna tegelijk met de geintegreerde oplossingen op de markt is gekomen (waarbij er nog voor geen van beide behoorlijke ondersteuning in games is)...
Het voordeel dat 3DFX had van zijn voorloperrol (doordat ze hun eigen Glide API lang vrijwel exclusief voor 3D games konden pushen) heeft Ageia vrijwel niet... dat wordt dus waarschijnlijk een stevig probleem voor ze :)
nVidia heeft 3DFX al een tijdje geleden overgenomen :)
merkwaardig inderdaad, in de laatste trailer van ut2k7 zie je ook een paar grove clipping fouten en dit spel draait op ageia, ondertussen zie ik spellen als HL2 allang physics in redelijk grote mate toe kunnen passen zonder al te veel performance problemen en zonder clipping fouten.

de CellFactor demo was het enige waarvan ik serieus onder de indruk was, totdat ik merkte dat het zonder een PPU net zo goed draaide.

ageia is i.m.o. gebakken lucht, het verbetert performance niet, maar "unlockt" grafische effecten in omgekochte games, die net zo makkelijk te doen zijn met SM3.0 en CPU.
De grootse achter haalde bull shit.
wat @Simen zegt gold voor de oude demo versie die zonder PPU de Cloth en fluid effect uit schakeld.

R36 versie enabled ook alles in CPU mode met de Cloth en fluid optie aan. En ja dan moet de CPU wel evenveel werk verzetten en dan krijg je 'n groot performance verschil.

Ik zou maar eens wat meer er in verdiepen dan achterhaalde dingen uit de sloot te halen. Beter je huiswerk doen. -4
Te weinig spellen?
Ja nu maar het worden er steeds meer. en er liggen 60+ games in poduktie.

Mijn favo zijn
CellFactor revolution en UT2007

De GPU geeft nu tegen gas met alleen maar Tech demo's.
Het uit rollen van Havok FX games moet nog beginnen ergens in de toekomst.
en dan is het dan ook nog 'n poos er zijn dan te wienig Havok FX games.
Nu niks nada noppes.

Ik weet eigenlijk nog geen HavokFX titlel die het wachten voor mij, waard is. Moet nog bekend gemaakt worden denk ik.

Voor Quadcore lijk Crysis my wel wat.
Het is ook gewoon een high-end product.
Voor echte gamers is het een mooie uitbreiding.

Ik zou het wel willen hebben, maar ik speel er te weinig voor.
Persoonlijk zou ik zo'n kaart wel willen hebben echter vind ik de prijs veel te duur van meer dan 200 euro om wat stof te laten opwaaien in een spel. Ik denk dat het beter zou lopen als zo'n kaart rond de 98 euro zou kosten dat hij dan sneller over de toonbank zou gaan.

In verhouding is een Core2 van Intel veel goedkoper, en ik denkt dat de ontwikkelingskosten daarvan veel hoger zijn.

Om wat dichter bij huis te blijven mycom heeft een Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS voor 229 euro nou iedereen weet daar de waarde wel van. 269 euro voor
een chippie op een plankie is een boel centjes. Ik ga voor de creative in 1e instantie.
Persoonlijk zou ik zo'n kaart wel willen hebben echter vind ik de prijs veel te duur van meer dan 200 euro om wat stof te laten opwaaien in een spel.
Ouwe lullen modus, 10 jaar geleden kostte mijn geluidskaart (Gravis Ultrasound PnP Pro met 512 hele kilobytes aan ram voor de wavetable) ook zo'n 400 gulden, zeg, met inflatie erbij en omgerekend 200 euro.

En toen had je een hoop geluid (voor die tijd), maar geen EAX, DTS, Dolby 7.1 (laat staan 2.1 :P) ... en krakkemikkige support door games (want Soundblaster was makkelijker (oh?) om voor te ontwikkelen. ofzo, had iig groter marktaandeel). Maar goed, voor de demoscene moest je wat over hebben, die werkten alleen maar met de GUS :Y)

Fastforward naar nu: waarom is 200 euro nu opeens zoveel geld? Iedereen is maar verwend met dikke features. Dit is de prijs die je betaalt om een early adopter te zijn. Om dingen op je scherm te toveren waar je anders lachend 500 euro voor moet neertellen in de vorm van een nieuwe hippe grafische kaart. Nadeel van de graka's is dat je niet altijd een vaste hoeveelheid GPU kan spenderen aan die physics effecten, met zo'n physx kaart weet je altijd (als game developer) hoeveel troep en klerezooi je er extra uit kan halen.... Dat wil ook wel wat zeggen...
De R&D kosten zullen veel hoger liggen van een Core Duo 2, maar de oplage ligt ook vele malen hoger. Dus dat is een beetje appels met peren vergelijken
Heb nog geen PPU game gezien die het gebruikt voor stof opwaaien.
Wel meer debri bij explosies.
Meer Particles
Blood gore (fluids)

Er zijn nog meer effecten die ze in een game kunnen stoppen.
Het is wachten wat andere games er mee gaan doen die al 'n tijdje in poduktie zijn.
Ze zijn gewoon te vroeg met deze kaart op de markt gekomen. Er is nog compleet geen vraag naar omdat vrijwel niets het ondersteunt.

Al was zo'n kaart 70 euro, als je er niets mee kan is dat nog steeds te veel.
Tja, het is een beetje een 'kip en ei' verhaal. Moet eerst de hardware er zijn waarna men aan de software kan beginnen. of moet men eerst een stukje software schrijven en wachten op hardware die er mee om kan gaan?
Ik denk dat er veel te vroeg competitie is gekomen vanuit het GPU camp.
Die markt moest eerst groeien en Ageia met het.

Het lijkt er op dat de GPU firma's de kans grijpen om het Physics hardware acceleratie initatief compleet van ageia over te nemen.
Als je ziet wat de nieuwe videokaarten kunnen en kosten, wil je dan nog 200 euro uitgeven aan een kaart waarvan je niet weet of ie overbodig is of niet....?
En binnenkort overbodig omdat er ppu ondersteuning komt bij de dual en quad core processors van Intel en AMD. Als je 4 procs hebt zal er 1 gebruikt worden voor het spel, 1 voor de Ai, 1 voor OpenGL ondersteuning en 1 voor de physx.

Die OpenGL ondersteuning is nu al aanwezig in de MacPro's dus lang zal het niet meer duren denk ik.
Als je weet dat de eerste 10 á 60 games PPU PhyisX games zijn en GPU Game ergens ene inhaal slag moeten maken wat later dus, in de near future. 6 á 9 maanden later. Dus PhysX loopt voor op het uitrollen van games.
Dus Heb je voor Physics rich games ten eerste 'n PPU nodig voor optimum Physics settings. Dan later pas ook nog 'n GPU voor 'n wave van Havok Fx games dan is er ondertussen al de G81 en R600 uit. En dan zal uit eindelijk naar boven komen of Ageia gezond en wel in de markt zit zo niet dan schuift game developing naar Havok FX. Ook al kost dat dubbel en is PhysX met PPU Support free. Dev's prefereren PhysX vanwege budged managment.
Dat houd de Dev's wel meer gebonden om er toch voor te gaan.

Gezien hardware niet lang meegaat en dit fenomeen toch zeker 'n jaar of twee duurt. IS 'n PPU nu geen miskoop.
2007 zal zeker 'n jaar van PPU games worden. Terwijl GPU Physics in dat jaar juist beginnen te komen.
Over twee jaar is de algehele setup van Pc op alle vlakken krachtiger geld ook voor GPU.

Dus nu 'n PPU kopen is geen probleem ook gaat ageia in 2008 mogelijk op de fles of niet. Je G80 en al het ander ouder GPU zijn dan ook achterhaald. En zijn er nieuwe voor. Maar ipv van 'n PPU kaart blijft er dan alleen een optie over GPU upgrade.

Zolang CF revolution
UT2007
en redelijk wat Unreal 3.0 games gebruik gaan maken van PPU kan het naast GPU physics bestaan.

Als er 'n gezonde balance ontstaat.

aangezien de Games bepalen welke solution je ervoor moet hebben.

'n UT2007 Clanner zal wel voor 'n PPU gaan. Terwijl 'n 2008 Havok Fx whatever gamer dus niet die heeft 'n GPU nodig. Vind je beide games leuk heb je eventueel beide nodig om optimum te spelen..

Kwa performance zal Ageia wel al eerden dan over'2 jaar produktie cycle met 'n opvolger moeten komen.
130nm met maar 125m transistoren is geen competatieve basis voor rauwe performance.
"De pci-versie van een PhysX-kaart met 128MB 733MHz GDDR3, die voorheen 299 dollar moest opbrengen, is nu voor bedragen tussen de 179 en 249 dollar te koop. "
Aangezien de kaart bij sommige webshops al the bestellen is voor 199E denk ik dat de prijs bij ons tussen de 125 en 150euro gaat zitten. Een zeer acceptabele prijs vind ik zelf en aangezien er een PCI-ex 1x versie aan komt, zal de verkoop naar verwachting ook wel stijgen. Alle spellen op de U3-engine gaan deze kaart tevens ondersteunen. Aanbod genoeg de komende tijd :)
Mits die versie met PCI-E x1 ook voor zoiets 125/150 euro over de toonbank gaat. Een andere lezing van de prijsverlagingen is dan ook dat ze gewoon de PCI rommel snel de deur uit willen hebben voordat ze met PCI-E komen, wat dan natuurlijk wel weer 200 euro gaat kosten.
Ik denk dat het verhaal heel anders wordt als de Ageia ongeveer 100 euro kost EN als DOOM 4, Half-life 3, Unreal etc. er duidelijk beter / mooier / sneller / gaver van worden. (Oude modus) Beetje zoals de eerste 3DFX kaart.

Zoals eerder vermeld, nu dus nog niet maar in de toekomst misschien wel...
Nou maar hopen dat het Ageia lang genoeg leeft om die toekomst te halen ;)
Is het niet een idee voor Ageia om er voor te zorgen dat die kaartook voor andere dingen kan worden gebruikt. Bijvoorbeeld zware reken software voor bedrijven, die hebben er meestal geen zware videokaart inzitten. Dus dan hebben ze minder last van die concurentie.
Wat ik mij af vraag is of Ageia nu echt intressant is, zeker nu nvidia en ati zich ook met de 'natuurlijke berekeningen' bezig houden. Een benchmark zou natuurlijk alles een stuk duidelijker maken.
Persoonlijk denk ik dat Ageia zichzelf uit de markt heeft geprijst. Hadden ze vanaf het eerste uur deze kaartjes voor 100 euro de deur uit gedaan, dan hadden heel wat meer mensen de aanschaf overwogen en wellicht zelfs gemaakt. Maar voor 300 euro voor een paar extra particles....slechts zeer weinigen konden dat goedpraten.

Dus nu zit Ageia met een zeer kleine installbase terwijl de concurentie een alternatief gaat bieden. En dat terwijl Ageia een veel goter marktaandeel had kunnen hebben, wat developers weer had aangespoord om voor hun ppu te programeren.
Ik denk zelf meer aan een prijs van 50 euro, dat is duur zat voor een coprocessor.
De PPU is 'n high-end produkt. maak het goed koop dan wordt het in budged systemen gepropt die de load die 'n PPU genereerd niet aankunnen. En effect physics met voor 'n budged GPU settings op minimum, killen groten deels het effect.

Daarnaast denk ik niet dat Ageia rekening heeft gehouden met de plotseling zeer vroege competitie van GPU's.
3DFX had pas ook veel later competitie.

Op zich is competitie goed maar niet voor 'n bedrijf dat pas in de markt moet groeien.

Ageia loopt nu wel voor dat het al wat game suit heeft maar of die voorsprong genoeg is.

Er zijn veel Rood en groen fan's die door hun merk trouw al voor GPU gaan.

PPU is nieuw die heeft zo'n aanhang nog niet.
took em long enough...

Geen enkel spel op een paar demo's gebruikt die kaart, so whats the use...je kunt misschien je DPC erop draaien...maar da'geen 200+ euro waard...
Uhm.. huidige spellen nog niet, maar de Unreal Engine 3 maakt er ook al gebruik van, dus alle nieuwe spellen die van EU3 gebruikmaken zullen wel de kaart ondersteunen, en zijn inmiddels heel erg veel titels in de maak..
Er is er zelfs al één uit: RoboBlitz :)
Graw
BOS
COV
JTF

Demo game
CF:CT

Op de betere PhysX games moeten we nog steeds wachten. Maar er zijn er al PPU games uit. En al een tijdje.
Praat maar gewoon Nederlands hoor. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True