Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties
Bron: Business Week

Onderzoeksbureau iSuppli is aan het rekenen geslagen en heeft becijferd dat de 60GB-versie van de Playstation 3, die voor 599 dollar over de toonbank gaat, niet voor minder dan 840 dollar gebouwd kan worden. De 20GB-versie, met een prijskaartje van 499 dollar, kost de fabrikant 805 dollar om te bouwen. Daar moet de kostprijs van de accessoires overigens nog bij opgeteld worden.

Geld overboordHet concept van verlies maken op de hardware, om dat verlies later weer goed te maken met de opbrengst van de verkochte games, is niet nieuw bij consolefabrikanten. Toen Microsoft de Xbox 360 een jaar geleden lanceerde voor de prijs van 399 dollar, maakte het bedrijf 71 dollar verlies per verkochte spelcomputer. Op dit moment zou de markt echter dusdanig veranderd zijn dat Microsoft het break-evenpoint al overschreden heeft: het bedrijf zou zelfs 76 dollar winst maken, telkens als er een Xbox 360 verkocht wordt.

In het laatste kwartaalrapport uit Redmond stond te lezen dat de entertainmentafdeling het bedrijf met een verlies van 96 miljoen dollar opzadelde op een omzet van 1,03 miljard. Ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, was dat een stijging van de verkoopcijfers met 400 miljoen dollar en een daling van het verlies met 77 miljoen dollar. Tot nu toe zijn er zowat zes miljoen Xbox 360-consoles verkocht. Als het bedrijf erin slaagt tegen het einde van dit jaar de grens van 10 miljoen te bereiken, zou de afdeling die verantwoordelijk voor de spelconsole is, ergens in 2007 winstgevend kunnen worden.

De dure RSX-chip van nVidiaSony kijkt echter op tegen een torenhoge kostenberg. Dat de console zo duur is om te produceren, wordt volgens analist Andrew Rassweiler veroorzaakt door het feit dat niets aan de Playstation 3 'gewoon' is. Alle onderdelen, van processor over Blu-ray-drive tot geheugenchips, zijn op maat van Sony ontwikkeld, wat inhoudt dat de Playstation 3 in principe een soort van supercomputer geworden is die toch nog betaalbaar moet blijven. Een eerste blik op het moederbord doet volgens de analist eerder aan een high-end telecomapparaat dan aan een spelconsole denken. Het duurste onderdeel zou echter nog de videochip van nVidia zijn, die 129 dollar van de productiekosten voor zijn rekening neemt. Het Blu-ray-station wordt op 125 dollar geschat en voor de Cell-processor wordt 'amper' 89 dollar gerekend.

In de toekomst zal echter ook de markt voor de onderdelen die Sony gebruikt veranderen en zal dus ook de productie van de Playstation 3 goedkoper worden. Een kandidaat om de kostenbesparing te realiseren in de revisie van de PS3 is de Toshiba-chip die compatibiliteit met Playstation 2-spellen mogelijk moet maken. Als Sony erin slaagt deze compatibiliteit volledig softwarematig te realiseren, zou deze 27 dollar kostende chip alvast overboord gezet kunnen worden, aldus de analist.

Met zijn winkelprijs die honderd tot tweehonderd dollar hoger ligt dan die van de Xbox 360, heeft de Playstation 3 een fors nadeel voor de minder gefortuneerde consument. Bovendien zullen Playstation-spellen voor vergelijkbare prijzen over de toonbank gaan als de Xbox 360-varianten, wat betekent dat er veel meer spellen per console verkocht moeten worden om aan het einde van de rit winst te maken. Analisten becijferden al dat er ongeveer vijf Xbox 360-spellen verkocht worden per console, maar hoeveel ervan verkocht moeten worden om winst te draaien op een Microsoft-spelcomputer is onbekend. In elk geval lijkt het er volgens de analisten op dat Sony dat aantal zal moeten zien te overstijgen om financieel voordeel uit de consolemarkt te halen.

Playstation 3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

was te verwachten dat het zo duur was, hoop alleen voor sony dat ze hiermee niet hun eigen graf graven
Sony heeft wel genoeg vermogen om er niet op falliet te gaan. Icm die batterijen zullen ze het zeker wel goed voelen in hun financien maar falliet zullen ze niet gaan.
Dat is wel heel erg stellig.

Ik zou eerder het omgekeerde denken.

Sony Computer Entertainment oftewel de Playstation divisie van Sony is zowat de enige onderneming binnen het hele Sony Concern dat winst draait.

Bij een groot verlies op de PS3 is het dus heel wel mogelijk dat Sony failliet gaat.

Kijk anders eens naar de financiele cijfers van Sony, dan zul je zien dat het bedrijf sinds 2001 ongeveer 2/3 van zijn beurswaarde heeft verloren......
Miljoenen in omzet zegt niets. Sony's investeringen in media draaien niet zo best, ze hebben de hoofdprijs betaald destijds voor die bedrijven, en de toen verwachte winsten zijn toch tegengevallen. Vooral de muziek tak laat maar kleine winsten zien. Er wordt al jaren gespeculeerd dat Sony er eigenlijk vanaf wil, maar geen goede koper kan vinden.
Sony heeft noch een patent op DVD, noch een patent op BD. Het zijn beide ontwikkelingen waar ze deel van waren, samen met onder andere Philips.
Sony failliet?? my ass!

Vergeet je soms dat ze een grote speler zijn in Hollywood waar de vele miljoentjes pas rondvliegen (Sony Pictures Entertainment · Columbia TriStar Group · Columbia Pictures · TriStar Pictures · Sony BMG · Metro-Goldwyn-Mayer). Zo ook in de muziekwereld
Ach wie heeft het patent op de DVD en de BD?
Sony.
Wat is de berekening van Sony in dit geval 1+1 = 3
1 een spelconsole.
1 een media speler.

alles bij elkaar gaat dit over de komende jaren dé doorslaggevende speler worden van de entertainment industrie. Geplaveid met patenten en natuurlijk de bijbehorende licenties. hiervoor hoeven ze niks meer te doen dan hopen dat BD de defacto standaard wordt van de film industrie en de computer industrie en het geld vliegt binnen.

Een perfecte strategie waar sony al jaren om bekend staat.
Maar wees gerust de hype rond de machine maken hem alleen maar gewilder en daardoor ook een must have!
Wat sony ook heeft aangegeven is dat de levensduur van deze console +-10 jaar is geeft dat tijd zat om het geld terug te verdienen. Dit is namelijk ook met suc6 toegepast op de PS2 introductie.

Voor de rest interreseert het me eigenlijk ook niet ik koop hem toch..
Volgens mij vallen de kosten per unit waarschijnlijk nog hoger uit, want de analisten hebben uiteraard geen idee van de ontwikkelingskosten van alle onderdelen, enkel over de productiekosten kan een expert iets zinnigs zeggen. De ontwikkelingskosten van al deze exotische onderdelen en specifiek die van de Cell-CPU en blu-ray moeten bijzonder hoog geweest zijn!

Je krijgt er trouwens wel zin van om een PS3 te kopen, gewoon om al die lekkere hardware!

@ p0pster

wat je zegt is niet helemaal waar. het is waar dat de game divisie op dit moment winst maakt, maar dat is lange tijd wel anders geweest. Overall gezien heeft de ps2 verlies gemaakt, in tegenstelling tot zijn voorganger. Dit geldt ook voor de xbox. De gamecube is de uitzondering in het rijtje, en dat is maar goed ook, want anders was nintendo nu 'bye bye'. Microsoft en Sony zitten om een andere reden in deze business dan Nintendo. Voor Microsoft en Sony is dit veel meer ontwikkeling van technologie voor de toekomst en zij denken veel meer op de lange termijn. Voor beide is de game business een goede manier om hun spierballen te laten zien. Beide bedrijven kunnen het prima handlen om af en toe een 'beetje verlies' te leiden als zij er een goede reputatie voor terugkrijgen. Vooral Sony plukt hier (volgens mij) de vruchten van, de merknaam staat gewoon als een huis en staat voor veel mensen gelijk aan kwaliteit! Als je het mij vraagt zijn gaat het bij die consoles vooral om prestige en minder om het directe winstresultaat.
Dat is iets wat hier niet belangrijk is. De ontwikkelkosten van de diverse onderdelen zitten in de kostprijs van deze onderdelen verwerkt, en worden dus al wel meegenomen.

Iets wat hier niet meegenomen is zijn de ontwikkelkosten van Sony zelf. Deze kosten worden over het algemeen ook niet in de kostprijs meegenomen maar als "overhead" kosten gezien: de ontwikkelafdeling zit er toch wel. Deze zijn dus de afgelopen jaren door de PS2 gefinancierd.
Maar voordat de PS3 echt winst kan gaan maken zal deze dus wel meer moeten zijn dan de kosten van de ontwikkelafdeling. Het lijkt erop dat MS dit punt dus al aardig is genaderd.
de USD doet 1.28 EURO!
Wat dacht je van andersom? :Y)
Zou het toch maar andersom doen....

edit: te laat :(
idd was te verwachten maar sony heeft hier zelf voor gekozen om weer iets door te drukken waar zij de standaard van willen maken...

Maar goed ik hoop ook niet dat sony hiermee zijn eigen graf heeft gegraven.
ja hoor met open ogen zelfs.... Dit si Sony en dit kunstje hebben ze al eerder gelfinkt met de PS en PS2 welk ook ver onder de kostprijs werden verkocht.
PS3-productie kost meer dan dubbele van verkoopprijs

Onderzoeksbureau iSuppli is aan het rekenen geslagen en heeft becijferd dat de 60GB-versie van de Playstation 3, die voor 599 dollar over de toonbank gaat, niet voor minder dan 840 euro gebouwd kan worden.
Misschien dat een cursus rekenen hier ook nog van pas komt, het dubbele van 599 komt met 1198 toch ver boven de 840 uit :+

(fijn dat er ook USD met euro word verrekent, daardoor veranderd ut sommetje idd)
840 * 1.28 = 1075 $
Dan klopt het wel weer.
Blijft dat het onhandig in het artikel staat, maargoed...
let op de dollar en de euro en als je naar de japanse prijzen kijkt en ziet dat de PS3 omgerekend voor minder dan ¤400 over de toonbank gaat en het maken ervan dus meer dan ¤805 kost leiden ze dus wel degelijk verlies op die consoles

als in het bericht de valuta's nou even worden aangepast zou dat een stuk duidelijker zijn
En met de Japanse prijzen zou er 200 euro verlies per console geleden worden volgens een andere analist (wat betekent dat het in Europa bijna break-even is).
Iedereen heeft zo zijn eigen getallen en er is denk maar eentje die het daadwerkelijk weet.
Hm, dan verandert de hele prijsstructuur weer: punt is dat de consoles die japan exporteert taxfree zijn, natuurlijk, maar in europa er hogere taksen op komen.

Die kostprijs zou zonder verkooptaksen moeten zijn, en zonder promotie+ontwikkelkosten, maar met werkuren.

Distributiekosten?
599 DOLLAR vs 940 EURO :>

/edit te laat, laat maar...
Dat verklaart waarom ze zo panisch worden van omgebouwde consoles..
Moah.. Ik vind 76 dollar op de 399 toch geen verkeerde winst. Ik hoop dat microsoft binnenkort mogelijkheden biedt tot homebrew software, kunnen we de 360 eindelijk eens voor -alles- qua multimedia gebruiken...

En iedereen die ik ken die een gemodde xbox(360) heeft, koopt ook wel 1 of meerdere games.
Tsja, dat is precies wat XNA moet bieden met de Creators Club. Voor ¤ 99 per jaar kun je dan je homebrew dingen gebruiken (én uitwisselen) op je 360.
dus als MS heel lullig wilt doen kopen ze gwoon al de ps3 op?

Zolang MS geen spellen/extra's kopen, maakt sony grote verliezen op de PS3 en mensen die hem willen hebben kunnen hem niet kopen omdat hij steeds uitverkocht is en dan kopen ze misschien een xbox 360....
als de productie volledig verkocht kan worden zal Sony meer kunnen produceren wat een lagere kostprijs gaat opleveren. Het is juist de bedoeling dat ze er veel van verkopen. MS is waarschijnlijk al bezig met de opvolger van de 360 dus daar kunnen ze beter hun geld in stoppen.
Is het niet zo dat met de stapelwinsten die in dit productieproces zich bevinden in deze berekening geen rekening wordt gehouden (veel kleine onderdelen worden gemaakt door toeleveranciers die ook van Sony zijn). M.a.w. dat er veel eerder winst gemaakt wordt met dit product omdat ´inkoop´ veel goedkoper is dan berekend? M.a.w, bepaalde produkten verkopen niet meer (einde life cycle) maar de productielijnen zijn er wel? Dus investeren in een ' te goedkoop product' is goedkoper dan inkrimpen?
Het product heeft net als PS2 een best lange lifecycle (zoals reeds is aangetoond).
de screen van dat ding met de tekst "reality synthesyser" is wel grappig. Doet me weeral denken aan de "emotion engine" op de ps2 waardoor sony wou doen denken dat het hier om iets waanzinnig geavanceerd ging :)
129 dollar voor de video chip? Ik betwijfel het. Vergelijk dat eens met middenklasse complete video kaarten die medion (aldi) van tijd tot tijd inkoopt, of met de prijs van een 6800 als hij niet meer splinternieuw is en je snapt wel dat de prijs die er werkelijk voor betaald wordt lager is (maar niet onaanzienlijk)

op de xbox (1) zat ook een relatief dure nvidea chip, dus sony zal daar ook wel lering van getrokken hebben in het maken van de contracten.

Aan de andere kant. het is best mogelijk dat de PS3 nu te duur is, maar het niet uitbrengen van de PS3 na al die ontwikkeltijd/kosten is nog veel duurder.
De $129 zal wel kloppen. De omzet van deze chip is (nog) niet heel erg groot, en verder is deze specifiek voor Sony ontwikkeld, dus duurder.
Ook kun je de productiekosten van een chip bepalen aan de hand van de chip oppervlak en het aantal processoren. Tel hier de ontwikkelkosten per chip bij, en je komt op de verkoop prijs.

Op termijn zal de prijs dalen en hier zullen ook al wel afspraken over gemaakt zijn (de eerste X chips kosten $129, de volgende Y chips kosten bijvoorbeeld $115, etc.)
Dat denk ik ook, waarom zou Sony NVidia niet ook een deel van het risiko (lees investering) laten dragen? Lever die gra-chips voor (bv) $99 en verdien dat op lange termijn terug (in de hoop dat er nog vele PS3 met dezelfde grafische chip verkocht zullen worden.
[Half off-topic]
Da's wel goed nieuws voor xbox360 bezitters.
Als ze tegen het einde van het jaar winst maken op een x360, moeten ze niet meer klagen dat ze niet meer mogen worden omgebouwd omdat ze er anders verlies op zouden maken. :Y)
Nu nog xbmc360 en we halen ook een x360 :P
[/]
Wat een rare reden.....

Je moet gewoon niet zeuren als MS je console van Live afsluit als jij hem loopt te verklooien....
Heb ik ergens in mijn post Live genoemd? :?

Ik gebruik helemaal geen Live, ik gebruik mijn xbox1 enkel als Mediacenter.
Maar dat mag dus niet van MS omdat je spellen moet kopen, want andersm doet ze verlies op de hardware.
Met de 360 dus niet meer binnenkort. :)
die 5 spellen gelden niet voor mij ik wacht altijd tot die spellen in de afprijsbak liggen en dan neem ik ze voor 2 tientjes mee in plaats van de 70 euro die zo voor een psel als nfs carbon durven te vragen. (mochten er nog mensen zitten te twijfelen dit spel koste 1 dag om rond te spelen dus koop hem niet)

Sony krijgt het lastig op het console gebied ikzelf heb een xbox, xbox360, playstation 2, gameqube op dit moment staan maar ik denk dat ik de playstation 3 ga overslaan omdat ik de meerwaarde er nog niet van zie. Of ik wacht tot de consoles in de uitverkooop gaan. De WIIIIIIIIIIiiiiii wil ik zeker nog wel hebben vanwegen de nieuwe speelervaring. Ik vind het echt een goed ontwerp met een goed doordacht systeem. Zoals nintendo altijd doet.
Ja, de Gamecube was een doorslaant succes! }:O
Wel winstgevend in ieder geval :)
En voor hen die 'm hadden, was het inderdaad een doorslaand succes. Tenminste, voor de meesten dan.
Ik denk dat Sony dan toch zijn meeste winst gaat proberen te halen in Europa. Aangezien technologies hier qua prijs duurder is dan in japan of de VS. Oftewel de PS3 gaat hier voor 599 euro over de toonbank. Daar voor 599 dollar. Ik vind het een beetje afzetterij. Of zouden ze ¤93,48 nodig hebben om die console hier te krijgen? ;)
toch jammer dat de afdank-markt die ze als laatste willen bedienen dan volgens jou de belangrijkste voor ze is. ;)
Amerikaanse prijzen zijn altijd excl BTW omdat dit per staat anders is. De average joe betaalt bovenop die 599 dollar gewoon Sales Tax.
Ik heb het een keer met amerikaanse SW gehad, die hier ook in dollars betaald moest worden. Aangezien dezelfde SW door een andere afdeling in de VS ook gekocht werd, wist ik dat deze hier 20% duurder was.
Het argument van de leverancier: het leven in Europa is duurder, dus is onze SW hier ook duurder......
(De SW was aan een spcifieke site gebonden, we konden deze dus helaas niet in de VS bestellen.....)
Je vergeet het verchil in btw dat afhankelijk van de staat 0% tot 12% kan bedragen terwijl dat in Europa 19% tot 21% is
Als je het verhaal zo leest lijkt het bijna niet winstgevend om deze markt te bedienen. Maar ja, als je als Sony beslist te stoppen dan krijgt Microsoft de gehele markt in handen die in één keer heel veel winst leverd. Het lijkt me dan bijna ook een strijd wie het langst volhoud en niet zozeer om de winsten. De winnaar takes all lijkt de strategie.
het zou voor ons als consument rampzalig zijn als Sony af moet haken. De markt ligt dan open voor MS en de ontwikkeling zal verminderen.
Vandaar ook mijn zorg .
ben ik het niet helemaal met je eens.... MS is ook nog niet zo heel lang op deze markt he... Tuurlijk was er toen SEGA wel ook nog maar of dat echt zo grote bedreiging vormde voor Sony en Nintendo?
Ik denk dat 2 spelers genoeg zijn op deze markt (Nintendo en dan MS) om de concurrentie te houden en desnoods is er bijna geen concurrentie meer op het gebied van hardware. Dan is die concurrentie er nog altjid vol op het gebied van software, die tevens de hardware ontwikkelaar tot het uiterste drijven. En bovendien heeft 2 spelers natuurlijk 1 heel groot voordeel, er zijn nog meer spellen beschikbaar voor je console!
MS heeft op dit moment het xbox Live-platform waar ze ook geld mee verdienen. Niet veel, maar alles is mooi meegenomen.

Als sony met een dergelijke tegenhanger komt dan kunnen de kosten een stuk sneller worden terugverdiend.
Vergeet Nintendo niet
Nintendo heeft niet geheel dezelfde doelgroep.
Klopt. De Nintendo doelgroep is veel breder.
Tot nu toe was de Nintendomarkt altijd kleiner. Dat was juist de reden dat Nintendo het de laatste twee consolegeneraties als laatste is geeindigd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True