Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Bron: BBC News

Online gaming draait steeds meer om geld. De populairste titels kennen zo'n drie miljoen online gamers. Vaak moeten er abonnementskosten betaald worden om toegang te krijgen tot zo'n virtuele gemeenschap. De gemiddelde prijzen variëren van ongeveer 7,5 euro tot 11 euro per maand. Er vindt inmiddels ook een levendige handel plaats in virtuele artikelen en betaalmiddelen. Honderden dollars worden betaald voor vliegende tapijten en virtuele klompen goud om op die manier verder te komen in een spel. Er zijn zelfs al hele groepen moderne gouddelvers die niets anders doen dan het verzamelen van waardevolle voorwerpen, een activiteit die 'farming' genoemd wordt.

everquest De bedrijven bezitten het intellectueel eigendom van de spellen waardoor in principe alle aangeboden goederen van hen zijn, Sony Online Entertainment heeft zich dan ook lang tegen farming verzet. Toch heeft het bedrijf 20 juli jongstleden een eigen veiling voor Everquest II geopend, Station Exchange. Volgens Chris Kramer van Sony Online Entertainment kon het bedrijf niet meer om de secundaire markt heen: 'In vijf jaar tijd hebben we die markt zien groeien van een paar jongens die via internet wel eens iets aanboden tot een markt met een jaarlijkse omzet van zo'n 200 miljoen dollar.' De meningen over het kopen van virtuele goederen zijn verdeeld. Zo zijn er spelers die het als valsspelen zien. Anderen vinden het een makkelijke manier om in korte tijd toch lekker een potje mee te kunnen spelen. Daarnaast is er nog een hele nieuwe categorie spelers die bij het vinden van bijzondere wapens meteen aan het verkopen ervan denken. Blizzard Entertainment, uitgever van World of Warcraft, heeft inmiddels al actie ondernomen tegen zo'n duizend spelers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Deze reacties waren wel te verwachten. Veel mensen kijken je spottend aan als je beweerd dat je voor virtuele eigendommen zoals software moet betalen. Laat staan het verhandelen van items uit een spel. Die mensen hebben een hoop tijd en moeite in het spel gestoken om die items te vergaren. Aan de items zit een echte materiele waarde. Alles heeft een waarde.

Wat betreft de vraag of het wel eerlijk is. Ja waarom niet? Natuurlijk zijn er altijd strebertjes die er naar streven het beste van het beste te worden, en het niet kunnen bekroppen dat je met een hoop geld hetzelfde kunt bereiken. Maar dat doet toch niks af aan je "virtuele" prestaties? Het gaat toch om het speel plezier? En niet om het "kijk mij ik heb het afgelopen jaar iedere seconde van me vrije tijd in een spel gestoken opdat ik het beste character heb." Mocht dat wel het geval zijn dan heb ik echt met je te doen.
ja dat heet farming... artikel niet gelezen ofzo.


nja goed je kan dat gewoon niet tegen houden. het wordt alleen te gek als die mensen elkaar gaan uitmoorden voor die items, zoals in korea en japan (voor dat zwaard ofzo). ik kan me er iets bij voorstellen.

je hebt van die cracks die 24/7 een spel spelen (WoW ofzo) en die zijn zo goed dat ze alle items hebben. Wil je als gewone speler nog meedoen dan heb je toch een redelijk zware klus. Het is heel moeilijk met een (game)incrowd op een hoger niveau mee te spelen.


Ik maak het zelf dagelijks mee met CS:S (al is dat een game op skill en niet alleen op je items), sommige mensen zijn zo verdomt goed (mid/high skilled (geen profi gamers)) dat je er al heel moeilijk tegen kunt spelen laat staan winnen.
CS:S das nou ook een voorbeeld van zo'n online spel waar massaal gecheat wordt.

Ik vind het gewoon spelbederf als mensen cheaten, ook al is het door het kopen van karakters.

bannen die hap... Op mijn eigen gameserver (CS) had ik een dagtaak aan het bannen van cheaters.
Volgens mij zit er tegenwoordig een controle in tegen cheaters. Ik moet zeggen dat ik tot op heden nog geen cheaters ben tegen gekomen op de servers waar ik speel.
Ik speel bijna dagelijks dus het zou moeten opvallen als er gecheat werd.

Er zit wel een verschil tussen cheaten en een crack zijn.

Ik hoor niet tot één van beide ;(
Tsja een controle tegen cheats. Dat hadden ze bij CS ook, en die wordt weer gehacked...

Ik ben bang dat het van alle tijden zal blijken te zijn, veel spelers zijn rond de 15 jaar, en vinden het belangrijk te winnen dan om te spelen en beter te worden.

Google maar eens op hacks een CS of CS:S, je zult het wel zien.
CS:S gaat ook niet om het individueel winnen. Je team moet winnen. Ik heb me vaak genoeg opgeofferd om toch een team victory te krijgen.
Wanneer je echter geen deuk in een pakje boter schiet is het inderdaad niet leuk, maar dat geld voor alle first person shooters.
Blizzard heeft het wat dat betreft slim bekeken. Veel goede items zijn namelijk "Bind on Pickup" wat betekend dat alleen de persoon die het voorwerp vind er gebruik van kan maken, en het niet doorverkocht kan worden. En meestal gaat er dan een hele serie quests of andere bezigheden aan vooraf voordat men aan dat specifieke voorwerp kan komen.
Dan heb je het idd over de beloningen van quests, die zijn meteen soulbound (dus alleen door jou te gebruiken, en niet door te geven/verkopen).

Daarnaast kun je 99% van de quests maar 1x doen, dus of dit nou zo'n levendige handel zou zijn geweest (als de reward niet soulbound was), denk ik niet: je moet eerst een pittige quest doen voor je 1 luxe artikel hebt. Lijkt me niet rendabel.

Maar items die je in the field vind, zijn vaak "binds when equipped", en zolang je het zelf niet gebruikt, dus prima door te verkopen.
Vergeet niet de dingen als enchantments en de producten van armorsmith/weaponsmith. De grondstoffen bij elkaar zoeken is erg lastig, maar ik denk dat je voor die producten ook wel erg veel geld van andere spelers zou kunnen krijgen :)
Daar moet je dan wel een serie pittige quests doen voor de echt goede recipies, maar die kun je zo vaak gebruiken als je de grondstoffen ervoor hebt... een goudmijntje ;)
Ik ken zelf mensen die op die manier hun "eigen" character onderhouden. Ze hebben hun main character en starten daarnaast nog 1 of 2 andere op en die helpen ze dan tot een bepaald level. Als dat bereikt is worden deze weer verkocht om zo de online kosten binnen de perken te houden en hun hobby te bekostigen.

In de echte wereld gebeurd het meer van ik bouw een pc's voor mezelf en een paar voor andere zodat ik daar wat winst op kan maken en dus me eigen kan betalen.

Lijkt me niks nieuws dus (echt of virtueel). Maar of het in de mede gamers ogen helemaal eerlijk is blijf eenieder zijn eigen mening.

@spazmaster: Ja dit zijn nieuwe accounts. Op marktplaats leveren ze misschien maar 100 euro op, maar in Amerika zijn er gekken die echt tot 1000 euro of meer gaan !!!! Soms ook voor gewoon een item en niet een full character. En dan is het zeker lucratief...
wat je zegt is niet mogelijk met hetzelfde account (je verkoopt je account namelijk)
zo lucratief zijn de characters niet, dat drie accounts aanschaffen er tegen opweegt.
(op marktplaats worden lvl60's voor 100 euro verkocht)
Je zou zeggen dat de 'nouveau riche' in dergelijke spellen (de mensen dus, die hun skills/wapens bij elkaar gekocht hebben) geen schijn van kans maken tegenover de echte diehard spelers, daar de laatsten veel meer ervaring/echte vaardigheden hebben.

Ze beheersen het spel beter en weten beter de weg in de virtuele wereld.
Maar dat was met de echte adel vroeger ook al zo. Die hebben allerlei 'adviseurs' en zijn verder zo stom als maar kan. Maar goed, als je een speler met heel hoog lvl opeens hele n00b vragen ziet stellen, dan weet je genoeg :)
Het is een verschijnsel waar alle MMORPG's last van hebben en wat niet te stoppen is.

Als bedrijf zou ik het dan toch over een andere boeg gooien en mogelijkheden creëren zodat spelers makkelijker kunnen handelen in items. Lekker stimuleren, lekker makkelijk maken. Tegen een vergoeding van bijvoorbeeld 5% van de verkoopprijs uiteraard.

Lijkt mij een mooie extra inkomstenbron, naast de maandelijkse abonnementsgelden.
Een kennis van mij heeft een everquest character verkocht voor 10.000 dollar. ik zelf heb lang Mobstar geld verkocht... vraag me niet hoe maar mensen betalen ervoor... ik verkocht virtueel geld... meestal aan gokverslaafden..
dan verkopen ze het virtueele item voor echt geld?
Jup. Lineage II, WoW, alle MMORPG's hebben er last van. Zelf speel ik Lineage II, en ook ik zie het als valsspelen. Er zijn gewoon mensen die 500+ Dollar neertellen voor een bepaald level character, zodat ze meteen mee kunnen doen. Er zijn ook spelers die de characters naar die levels spelen en ze dan verkopen.

Voor mij is het hetzelfde als bij een spel een cheat invoeren, zodat je al op 50% van het spel zit als je begint met spelen. Dat is dan toch niet leuk meer?
gelukkig net niet alle MMORPG's ...
in City Of Heroes heeft geld amper belang

tussen lvl 1 en 25 kan het voorkomen dat je net niet genoeg geld hebt voor Enhancements te kopen
doch, dit belet niet van rustig nog een paar levels verder te gaan
tegen je max-lvl bent (50), heb je miljoenen teveel... ik heb bv. 21 miljoen over, NA alles gekocht te hebben B-)
(en ter info: een lvl 50 Enhancement kost rond de 55000, en de duurste "powerup" kost 250...)


ik heb Lineage 2 ook gespeeld (m'n gratis maandje), en ben gestopt op lvl 20 omdat de focus net iets te hard op geld & items zit, en minder op de gameplay & teaming
Darkthrone.com is ook zo'n gratis MMORPG

Ik heb 5 stevige accounts waar een paar honderd uur 'werk' in zit.

Als je geen zin hebt om maandenlang/jarenlang je stadje op te bouwen van 25 man naar ruim 180.000 kun je éen van m'n accounts kopen voor een paar honderd euro!

Als ik ze niet verkoop vindt ik het ook best.
veel te leuk spelletje :9
The buying or selling of Dark Throne accounts is prohibited.
http://www.darkthrone.com/rules.dt


zin om die 5 stevige accounts in rook te zien opgaan, CHEATER :r
Voor mij is het hetzelfde als bij een spel een cheat invoeren, zodat je al op 50% van het spel zit als je begint met spelen. Dat is dan toch niet leuk meer?
Als iemand nou een vette Ferrari wil kopen en hij heeft er het geld voor, waarom niet?

Maar een heel spel-figuur kopen vind ik dan weer niet kunnen (eigenlijk een soort van "mensen"-handel? :P)

Ik kan het dus best begrijpen dat mensen voorwerpen verhandelen. Maar er zit toch ook nog een nadeel aan in mijn ogen.

Bedoel. Als je in het echt een Ferrari koopt, kan je daar in blijven rijden zolang je zelf wilt (financiele toestanden erbuiten gelaten dan ;)). Maar als het spel voor de uitgever niet meer rendabel is ofzo, dan kan ie er de stekker uit trekken... zit je dan met je virtuele voorwerpen die bijelkaar wel eens een hoop geld gekost kunnen hebben...

Zou een beetje het zelfde zijn dat waneer je Ferrari-dealer met pensioen gaat jij niet meer in je karretje kan rijden.

Ik zou nog niet zo 1, 2, 3 voorwerpen gaan zitten kopen... maar wie weet is dit over een jaar wel meer dan normaal :)
nou ik vind er nix aan om met een andermans poppetje te gaan spelen, begin ik nog liever overnieuw
Ik heb er al de pest in dat mensen cheats downloaden en gebruiken voor CS en CS:source, maar dit..:? Dat (oudere) mensen gewoon betalen voor skills.. te triest voor woorden.. dan heb je eindelijk je character van ¤1000,- kan je er nog geen ruk mee.:+

Overigens het idee voor betalen van items heb ik persoonlijk niets optegen.. zou ook wel leuk zijn voor fps's bijv CS of Battlefield franchise.. kan je gewoon andere guns kopen.. maar dan wel eenmalig voor 0,25 cent ofzo :D niet dat je opeens schaarse guns krijgt die voor honderde euros verkocht worden.. of account die verkocht worden|:( Ooh nee ik zie het al voor me.. bij nader inzien toch maar geen guns 4 sale ;)
Jah, er is zelfs al een moord om gepleegd.

Bedankt voor de link Sterrenkijker, ik kon gisteren zo snel even niet een bron vinden.

edit: zin toegevoegd.
Ja, dat ging om een virtueel zwaard, het stond laatst op tweakers.net:
http://www.tweakers.net/nieuws/36807
Tis hier dus wel duidelijk dat dit een geflipte nerd was, die waarschijnlijk later in zijn leven ook wel iets had gedaan. Als je zo flipt om een virtueel zwaard, kun je dan nagaan hoe hij reageert als iemand er met zijn eerste vriendinnetje vandoor gaat?
Zielig voor dat eerste vriendinnetje. Wie zou trouwens het vriendinnetje willen worden van zo'n psycho....
Kunnen jullie allemaal wel zeggen dat je het nix vindt (ik vindt er zelf ook geen drol aan) maar het is wel een markt met een omzet van 200 miljoen dollar. Vindt dat wel heel erg veel. Er zijn dus een hoop mensen die daar anders over denken.

Er was een tijd geleden een bericht op tweakers van een jochie die een virtueel eiland ofzo had gekocht van ruim 10000 echte dollars. |:( |:(
:p ik denk niet dat dat een jochie was anders had ie geen 10k dollars lijkt me, en je krijgt ook niet echt een computerspeleiland van je papa ofzo hoop ik :7
Voor zo'n bedrag een virtueel eiland kopen is mogelijk inderdaad een beetje overdreven ;)

Maar verder begrijp ik die mensen op zich wel: Als je genoeg geld hebt, niet 24/7 aan het spel wil besteden maar wanneer je speelt toch wel genoeg wil hebben om het naar je zin te hebben en niet een newbie te zijn (bijvoorbeeld als je alleen PvP op redelijk niveau wilt doen), waarom zou je dan niet in plaats van een paar avondjes stappen je geld in zoiets steken? Paar avondjes je bezuipen heb je alleen die avonden even lol van. Goeie items kopen zodat je wat sterker bent heb je lol van zolang je dat spel nog speelt.

Zelf vind ik het zonde van het geld en van het speelplezier, maar soms zou ik ook wel die allerbeste items willen hebben bij een spel.

Kennelijk is daar toch behoefte aan, en wie zijn zij dan om daar niet in te voldoen :P
Ik vind dat de gamesmakers niet slim zijn. Het grootste deel van de MMORPG markt is in handen van SOE, waarom bieden ze dan niet zelf die items voor een aardig prijsje aan? Als het een markt van 200 miljoen dollar is valt daar wel een aardig centje aan te verdienen én ze kunnen het zelf reguleren.
Dan streef je wel voorbij aan het karakter van het spel: samenwerken, slim of behendig zijn en daarmee iets verdienen.

Ik ben overigens benieuwd wat het 'uurloon' is voor een beetje profi farmer. Iemand enig idee?
Als je hoort dat zeldzame items voor 800 dollar verkocht worden, dan zal dat toch zeker wel 100 dollar per uur zijn, als je echt 1337 bent ;)
Edit: die items van 800 dollar krijg je niet iedere 8 uur nee, maar je zult toch ook wel de nodige andere verkoopbare dingen tegenkomen ondertussen. Desnoods verkoop je een hoop soulbound items om het online geld daarna voor offline geld te verkopen...
Farming gebeurt meestal in lage lonen landen ( 2 euro per uur is denk wel max wat een farmer betaalt krijgt)

De eigenaar van zo'n farmbedrijf zal waarschijnlijk wel wat meer verdienen...

Verder is het meestal niet zo dat je in een MMORPG elke 8 uur een item van +- 800$ te pakken krijgt, tenzij je 1 of andere bug weet te exploiten (toegegeven, professioneel farming en exploiting gaat dan ook meestal samen)
Die eigenaar rijdt dan rond met een virtuele Combine en wordt wel een harvester genoemd :*)
zeldzaam item is dan eerder iets van 40 uur of stukken hoger.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True