Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties
Bron: MacCentral, submitter: MacWolf

De nieuwe prijzen voor licenties voor de software development kit van GameSpy Industries nopen ontwikkelaars van games voor het Mac-platform ertoe om af te zien van het gebruik van de GameSpy-software in nieuwe spellen. Hierdoor zal het voor Mac-gamers minder eenvoudig worden om een online spelletje te spelen tegen pc-gamers. Van bronnen uit de game-industrie is vernomen dat GameSpy de prijzen voor de licenties voor Mac-software de afgelopen maanden sterk heeft verhoogd; er wordt gesproken over een verhoging van 50 tot 100 procent. GameSpy is zogenaamde 'matchmaking software' waarmee gamers elkaar online kunnen opzoeken om een spel te spelen. GameSpy voor de Mac leunt zwaar op games die van het pc-platform naar de Mac zijn geport, zoals Halo en Neverwinter Nights.

De afgelopen jaren hebben ontwikkelaars van Mac-games een lager bedrag hoeven te betalen voor de benodigde GameSpy-licenties dan hun collega's die voor de pc ontwikkelden. De reden voor deze korting was dat de markt voor Mac-games aanmerkelijk kleiner is dan de markt voor pc-spellen en licentiekosten daardoor moeilijker doorberekend konden worden in de gameprijs. GameSpy vond deze prijspolitiek echter niet meer passen binnen zijn beleid en heeft daarom al enkele maanden geleden besloten de prijzen voor Mac-licenties te verhogen. Het is niet voor het eerst dat Mac-gameontwikkelaars met dit probleem zitten en daarom bestaat al enige tijd de matchmakingservice GameRanger. Nadeel van deze service is dat het alleen mogelijk is om tegen andere Mac'ers te spelen en niet tegen pc-gamers.

GameSpy logo
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Lees ook de Reactie van Ryan Gordon, die in zijn eentje heel wat spellen naar Mac/Linux heeft geport en op dit moment bezig is met America's Army: http://icculus.org/cgi-bin/finger/finger.pl?user=icculus

"GameSpy's SDK, as long as I've been porting games, has always come in
source code form, and has _always_ compiled on the Mac. I've never had
any GameSpy tech support for the Mac, and have never needed it. It always
Just Worked. As long as it remains in source form, I'll never call them
for help...maybe that's the Linux hacker in me, but I'm a fan of solving
problems myself as long as I'm empowered to do so. Someone pointed out
that in terms of added network load, tech support and development, the
biggest resource GameSpy needs to expend on the Mac is however much
gasoline it takes to drive to the bank to cash the check."

Dus: Ryan Gordon kreeg de originele broncode en zorgde ervoor dat spellen samenwerkten met GameSpy, daarvoor werden licentiegelden betaald. Ryan zelf heeft nooit GameSpy om support gevraagd. Volgens (met enig sarcasme natuurlijk) Ryan was GameSpy nog wel het meeste geld kwijt voor het rijden naar de bank om het geld van de rekening te halen.

EDIT: Typo's verwijderd
Volgens mij vergeet je hier dat het duurder wordt voor de MAC om het _gelijk_ te trekken met de PC, zodat PC gamers niet hoeven te dokken voor MAC gamers.
Als een ontwikkelaar van PC games in z'n weblog schrijft geen support nodig te hebben gehad van Gamespy verwachten we toch ook niet dat hij korting krijgt?
Ik ben het er wel mee eens dat voor MAC evenveel moet worden betaalt aan licenties als voor PC. Mensen die een peperdure designMAC kunnen betalen zullen ook wel meer geld hebben voor een game.
Ben ik het niet echt mee eens, de licentiekosten zijn gewoon idioot hoog voor GameSpy, terwijl het niet eens een goed produkt is. Volgens de ontwikkelaar Brad Oliver van Aspyr wil GameSpy 2x tot 10x zo veel geld als dat de PC game ontwikkelaar zelf verwacht te verdienen aan een spel (bron: http://www.insidemacgames.com/news/story.php?ArticleID=10568)

Andere sites vermelden dat meerdere grote Windows game ontwikkelaars ook niet gelukkig zijn met de GameSpy oplossing, vooral omdat de SDK vroeger gratis werd weggegeven, maar toen ze eenmaal een groot marktaandeel hadden gingen ze veel licentiegelden vragen.

Hopelijk bied open-source hier een oplossing. Een goed open-source systeem wat platform onafhankelijk is en wat iedere game ontwikkelaar gratis zou kunnen gebruiken zou uitkomst bieden, men zou alleen nog voor servers moeten zorgen, maar er is vast wel een commerciŽle instelling te vinden die zoiets tegen redelijke betaling zou willen doen.
Zelfs al heb je gelijk dat het een slecht produkt is waar je te veel voor moet betalen, waarom zouden pc-gebruiker/ontwikkelaars mac-gebruikers/ontwikkelaars moeten subsidieren? Ik vind dit een goede ontwikkeling, het zou IMHO nog beter zijn als gamesspy enkel los van games werdt verkocht, dan hoeven de mensen die alleen de single-player-mode gebruiken niet te betalen voor al die multi-player-funkties. Dat willen we van MS ook, dus waarom niet van games-producenten?

/edit:typo
Je zou toch zeggen dat ze genoeg verdienen met al die reclame bull - shit die er in hebben gestopt. WAT een irritant programma...en dat ze nu de MAC als het ware gaan boycotten is natuurlijk helemaal niet rechtvaardig gezien het feit dat dit platform het op gamesgebied al zo moeilijk heeft. Denk alleen al aan al die secondary firing modes die niet gebruikt kunnen worden :P
Stop maar eens een willekeurige usb muis met 3 knoppen in je Mac. Dat is toch niet zo moeilijk?
Stop maar eens een willekeurige usb muis met 3 knoppen in je Mac. Dat is toch niet zo moeilijk?
Inderdaad! Tot mijn grote verbazing kon ik zelfs mijn PS/2 toetsenbord en muis gebruiken, m.b.v. een PS/2 -> USB converter. Zelfs het scrollwieltje werkt perfect, terwijl er geen Apple muis is die er een heeft.
Denk alleen al aan al die secondary firing modes die niet gebruikt kunnen worden
Hoezo? Je doelt op de 1 knops muis? Ik ken weinig mac gebruikers die die gebruiken. De meeste hebben een logitech of MS muis.
Ach, echte games speel je met een Gamepad :7
Gevolg hiervan is dat het bijvoorbeeld voor games als American Army's erg lastig wordt om een Linux/Mac client uit te brengen. Dit komt omdat de GameSpy code erg diep verweven zit in de game.

Het is ook niet erg eenvoudig om GameSpy uit de code te slopen omdat er geen echte concurrentie (closed source dan wel open source) bestaat voor GameSpy. Zij kunnen prijstechnisch practisch doen en laten wat zij willen......totdat de game industrie er genoeg van heeft en zelf een (open source) game browser API uitbrengt.
Wat ik van Icculus begreep, is dat het enige wat Gamespy in America's Army doet, de Serverbrowser is. Dat betekent dat je alleen maar die code hoeft te vervangen door een alternatief (hoe ingewikkeld kan die code nou zijn?) te maken, en de masterserver te patchen, en alle mensen een verplichte patch te geven.

Edit: Lezen is een kunst :z ArmyOps ipv America's Army.
Ik vind de kop van dit bericht zowieso verwarrend.
Gamespy matst al 2 jaar de Applelaars en nu ze daar mee willen ophouden is het ineens slecht? Does not compute.
Maar het is wel een teken dat ze het Apple platform als gelijkwaardig zijn gaan zien. (om uit te melken)
Maar ik zie Apple echt wel zo gek om zelf zoiets als dit op te zetten. Zeker als Gamespy the prijzen omhoog gooit dan wordt de kans op concurrentie alleen maar groter want er valt immers meer te verdienen.
ik gebruik Xfire (een schitterende tool) die misschien ook binnenkort beschikbaar zal zijn voor Mac's. (aldus de faq op hun site)
Ik weet het niet van Xfire, maar de meeste game browsers gebruiken de API en dus ook database en infrastructuur van GameSpy. Als GameSpy besluit de Mac/Linux versie de deur uit te doen zal Xfire niks kunnen doen voor deze platformen...
Xfire is in feite geen gamebrowser maar een ingame MSN.

Een erg handige programma en totaal los van gamespy. Ik beveel het aan de meeste gamers aan, het is very handy!
De reden voor deze korting was dat de markt voor Mac-games aanmerkelijk kleiner is dan de markt voor pc-spellen en licentiekosten daardoor moeilijker doorberekend konden worden in de gameprijs. GameSpy vond deze prijspolitiek echter niet meer passen binnen zijn beleid en heeft daarom al enkele maanden geleden besloten de prijzen voor Mac-licenties te verhogen.
Hoezo past het niet meer in hun prijspolitiek? Is de game-Mac markt dan de afgelopen 2 jaar zo gegroeid dat deze korting niet meer gerechtvaardigt is ? Volgens mij niet hoor, maar ik heb geen officiele cijfers. Beetje bullshit van gamespy (een service die ik gelukkig niet gebruik)
ze kregen juist die korting,om de mac-game markt te stimuleren imho.
dus als die markt gegroeid is ,lijkt mij een verhoging op zijn plaats.
mij is nu niet duidelijk of het nou gelijk getrokken word met de pc ?
Rekenmaar dat je GameSpy gebruikt, misschien niet de service maar wel de netcode die HEEL veel spellen gebruiken. Verder snap ik wel dat dit gebeurt, het kost hun waarschijnlijk zelfs iets meer om de Mac code de schrijfen, aangezien hier een kleinere markt voor is. Maar het is natuurlijk wel heel erg jammer, GameSpy was ooit een redelijk tof bedrijfje met een matchfinder client en wat game webpages, inmiddels zijn ze gemerged met IGN en een grote media jongen geworden, met een developer devisie, die nu waarschijnlijk van de board of directers te horen hebben gekregen dat er het een en ander moet veranderen.
Zo gaan die dingen, helaas.
Godzijdank, laat iedereen alsjeblieft zo snel mogelijk van dat ontzettend brakke, spyware/bloatware achtige Gamespy afstappen :r

Ik erger me er al tijden aan en hoe eerder die software, of beter, malware, van de markt is verdwenen, hoe beter.
Laten dus hopen dan Gamespy zichzelf hiermee om zeep helpt!
Volgens mij bestaan er ook niet zoveel games die je op een MAC kan draaien EN online. Dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit :+
Om te beginnen ALLE blizzard games
Maar die gebruiken toch geen gamespy technologie :) .
Ik zie niet echt een probleem aangezien het grootste deel (allemaal) ook zonder gamespy gebruikt kunnen worden.
in heel veel games wordt een ingame server list geshowed. Waar denk je dat die lijst vandaan komt: gamespy.

Wat ook wel erg leuk is om te quoten:
The GameSpy SDK is largely static code that's managed by the individual game conversion programmers Aspyr has on staff and contracts work to -- GameSpy isn't involved at all.
Wat ik me ook afvraag is hoe het zit met de linux versie van de sdk, is die ook in prijs gestegen?
GameSpy voor de Mac leunt zwaar op games die van het pc-platform naar de Mac zijn geport, zoals Halo en Neverwinter Nights.
Was Halo niet een Mac spel dat later door MS gekocht is voor de Xbox?
idd, was een spel van Bungie (ook makers van Oni en Marathon, Halo : Marathon is als Doom3 : Doom).

Microsoft had een killer game nodig voor de XBox, en kocht toen Bungie maar.
Hopelijk slaan de Mac developers de handen in een en schrijven ze samen een open source alternatief/oplossing voor GS.

Dan zijn Mac gebruikers ook niet meer afhankelijk van dat brakke GameSpy Arcade.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True