Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Bron: BBC News

Een Chinese student, die via een uitwisselingsprogramma in Japan verbleef, is door de Japanse politie gearresteerd wegens diefstal van waardevolle voorwerpen in een MMORPG. De student speelde niet zelf, maar gebruikte speciale programma's, zogenaamde bots, die zich in het spel voordeden als menselijke speler. Het gebruik van bots is een doorn in het oog van vele gamers. Niet alleen zit achter deze bots geen menselijke opponent, maar ook zijn ze lastig te verslaan doordat ze vlot en accuraat reageren op een actie van de tegenstander. In het spel Lineage II liet de student zijn bots andere spelers aanvallen en wanneer ze verslagen waren raapten de bots hun spullen op. De waardevolle zaken verkocht de student vervolgens voor echt geld op internetveilingen.

De beheerders van online RPG's bestrijden bots te vuur en te zwaard. Het is echter moeilijk om ze te ontdekken, aangezien ze zich net zo gedragen als mensen. Als een speler het heel goed doet, zou het een bot kunnen zijn, maar evengoed een heel ervaren menselijke speler. Vaak gebruikte technieken om bots te betrappen zijn het plaatsen van de speler in een onverwachte situatie of proberen er een praatje mee aan te knopen. De programmeurs van bots zitten echter ook niet stil en passen voortdurend hun programma's aan om ze zo menselijk mogelijk te laten overkomen.

Het verhandelen van spelitems uit online RPG's voor echt geld gebeurt al jaren en heeft al vaker tot moeilijkheden geleid. Het gebruik van bots voor dieverij op grote schaal is echter nieuw. De Japanse justitie zal er nog een hele kluif aan hebben om de student veroordeeld te krijgen, want Japan heeft geen specifieke wetten tegen virtuele diefstal.

Lineage II screenshot
Screenshot uit Lineage II
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

De programmeurs van bots zitten echter ook niet stil en passen voortdurend hun programma's aan om ze zo menselijk mogelijk te laten overkomen.
Zou de eerste echte AI dan een bijproduct worden van een spelletje? :Y)
Hehehe, is dan wel grappig gemod, maar er zit echt wel een kern van waarheid in.

Wetenschappelijk onderzoek is vechten om geld. Je hebt altijd te weinig. Niet veel mensen geven hun geld zomaar weg.

Maar in games is veel geld te verdienen (en te verliezen, natuurlijk :)). Dus in games wordt veel geinvesteerd. En dus krijgen de programmeurs bij games wat meer kansen dan wetenschappelijke onderzoekers.

Maar eerlijk gezegd hebben we het hier zowat over twee tegenovergestelde krachten. Het wordt pas echt leuk als er meer onderlinge raakvlakken komen. Wanneer games programmeurs de onderzoeksresultaten van de wetenschappers gaan gebruiken.

Dat is bijvoorbeeld iets wat Peter Molyneux aan het doen is. Als er ergens een artificieele intelligentie vandaan kan komen is het wel bij Molyneux' studio's :).
Het wordt pas echt leuk als er meer onderlinge raakvlakken komen. Wanneer games programmeurs de onderzoeksresultaten van de wetenschappers gaan gebruiken.
Dat gebeurt toch al? Kijk maar naar de physics engine van HL2, daar zit een hoop code in die oorspronkelijk was bedoeld voor wetenschappelijke simulaties.

En ik vraag me af: werd de code voor het beschrijven van raytracing, reflectie en lichtbreking het eerst gebruikt in design-software of games? Wat was er eerder: de kip of het ei? ;)
He is gearresteerd op grond van schenden van rechten die op de items rusten, tenslotte zijn ze bedacht door de makers van het spel. Deze hebben wel in hun user agreement staan dat het verkopen van items in het spel de rechten van hun schendt.
Dit is trouwens ook bij andere spellen zo dat items niet op ebay ofzo mogen verschijnen.
Wel absurd dat de politie hier nu aan te pas komt.
Dat de uitgever bepaalde zaken als het verkopen van items verbied wil nog niet zeggen dat het illegaal is bij de wet. Hooguit loop je als speler het risico dat je account gebanned word...

En eula's zijn ook niet rechtsgeldig ik druk altijd meteen (en velen met mij) op die 'Whatever' knop onderaan, ga echt niet van die lappen tekst lezen als ik een spelletje wil spelen.
dat jij meteeen op 'i agree' klikt betekent niet meteen dat ie niet rechtsgeldig is
Als ze bij het verkopen van het spel een document erbij stoppen dat ik moet ondertekenen, dan zou ik hun regeltjes accepteren (of niet, en het dus niet kopen). maar ik heb het produkt al gekocht en om de 1 of andere reden kan ik nooit de knop 'i dissagree' vinden, of hij is bugged waardoor ik het hele spel niet kan spelen tot ik op die andere klik.
en vermits je de verpakking hebt geopend wordt het product niet meer terug genomen.

Inderdaad niet rechtsgeldig dus.
En als je diagreed krijg je volgens mij ook geen geld terug
dit is toch niet echt diefstal..
de speler is dood, hij verliest z'n items, andere raapt ze op.
Echte spelers doen dat toch ook met elkaar?

ok, het verhandelen is illegaal, (soort zwarte markt), maar diefstal? nee.. dat zie ik er wel niet in..

eerder 'n klein kind die er niet tegen kan dat hij is gedood in't spel heeft 'n aanklacht gedaan :Y)
'meneer meneer, hij speelt vals, hij heeft gewonnen van me'
wat is dat nou weer voor onzin?
er staat toch duidelijk in het bericht dat de speler gebruik maakte van illegale bots? heeft dus niks met beter zijn te maken. je kan het volgens mij het beste zien als competitievervalsing. de uitspraak dat het aanstellerij is is eveneens compleet nergens op gebaseerd. virtuele mmorpg items zijn big business, en je kan er een behoorlijk centje aan verdienen. ik denk dat je de praktijken van de gearresteerde het beste kan omschrijven als mmorpg-maffia praktijken... ten eerste verpesten ze het spel voor eerlijke spelers, maar waar het helemaal pijnlijk wordt is op het punt dat er echt geld mee wordt verdiend (echt geld dat de beroofde dus ook had kunnen innen, en dus eigenlijk van hem was. dit wordt hem op een illegale manier afhandig gemaakt -> fraude -> diefstal)
tuurlijk, het mag niet.
Het is tegen de regels, cheaten maakt het spel kapot (alhoewel ik al veel strategiespellekes heb gezien waar de AI zelf cheat.. (merkwaardig veel voedsel zonder veel farms enzo)). Maar het is vooral erg voor de mensen die zo'n items kopen..
het is en blijft een spel! tijdverdrijf. (en moest er geen vraag zijn, komt er geen aanbod).
dit is toch niet echt diefstal..
de speler is dood, hij verliest z'n items, andere raapt ze op.
Echte spelers doen dat toch ook met elkaar?
Het verschil hier is dat de echte spelers (meestal) niet cheaten. De bots kun je zien als een cheatmethode omdat ze een veel sneller reactievermogen hebben, en waarschijnlijk ook bepaalde trucs gebruiken om altijd te winnen.

En cheaten wordt gezien als het breken van de EULA van het spel.

Het is niet direct diefstal, maar wel goed te vergelijken.
Even FYI: In dit spel is het niet mogelijk items te verliezen als je dood gaat in PVP mode. Er zit een enorm systeem achter dit. Ik speel deze mmorpg erg vaak en dit verhaal is toch niet bepaald kloppend. De bots waar ze het hier over hebben geven vooral de tegenstader's HP aan (Vaak), sneller reageren heb je niet zo vaak nodig aangezien je ook macro's in het spel hebt.

In dit spel is het vrij normaal om elkaar af te slachten en items van een ander te pakken (anderman's loot stelen). Het gaat hier waarschijnlijk om iemand die heeft gebot op een plaats (Bij het botten gaat het niet om pvp maar het afslachten van monsters voor items/geld) en vervolgens de items op ebay heeft gezet.Triest, maar waar, dit gebeurt al sinds het begin van dit spel.
Dit is toch werkelijk fantastisch! Heb je ooit van zo'n bizar strafproces gehoord? Geweldig hoe de virtuele wereld en de echte wereld bij elkaar komen. Overigens ben ik het ermee eens dat als het gebruik van bots verboden is in het spel, er inderdaad simpelweg sprake is van diefstal. Daar kan geen twijfel over zijn. Maar ik blijf het geweldig vinden. Eerst lucht stelen en het dan verkopen!
Kan iemand mij eens in Jip en Janneke taal uitleggen wat nou de lol van die handel in virtuele items is? Ik ben totaal noob wat gaming betreft. Ik speel 1x per 1/2 jaar wat Unreal , Quake of Doom en snap niet hoe het soort "items" dat je in een spel kunt vergaren handel kan zijn.
In spellen zoals World of Warcraft en andere MMORPG's zijn meestal items te vinden, zoals "uniques" en andere super items. Omdat deze zo moeilijk te vinden zijn willen mensen deze graag kopen omdat het dan veel tijd scheelt.

Als je per maand moet betalen om te spelen, dan zit je met een keuze:

1) Of je speelt de hele maand lang om alleen datgene te vinden wat je wilt.

of

2) Je koopt datgene wat je wilt en je hebt er de hele maand plezier van.

En natuurlijk is er ook nog de groep mensen die al maanden lang zoeken naar iets en het niet kunnen vinden.
Kun je die items dan in je eigen spel importeren o.i.d. dan?
In een MMORPG speel je een character met (meestal) een inventory.

De inventory is een plek (rugzak, kistje, etc) waar je items in kan doen. Items in je inventory (wapens, armor, etc) kan je gebruiken op je character, zodat hij sterker wordt.

In de meeste MMORPG's kan je met andere spelers items ruilen tegen geld of andere items. Als iemand een wapen verkoopt op internet dan moet je hem meestal geld geven (in het echt), dan geeft hij jou die item in het spel.
Moet het dan wezelijk anders zijn om iemand wegens een dergelijke virtuele diefstal te veroordelen?
Diefstal met als doel er zelf beter van te worden lijkt me zowel virtueel als IRL gewoon strafbaar.
Zeker nu ook aantoonbaar is dat hiermee geld verdient wordt.
Het punt is dat diefstal van 'echte' voorwerpen nu eenmaal anders gedefineerd is in de meeste wetten.

Het spel heeft bovendien de mogelijkheid spelers aan te vallen en als je ze verslaat hun spullen te pakken/krijgen. Dit is dus geen diefstal.

Verkopen van virtuele items is ook niet illegaal in het algemeen.

Waarschijnlijk een van de weinige dingen om deze persoon dan nog op te pakken is dat wat hij doet (bots gebruiken) tegen de regels van het spel is (licentieovereenkomst) en dan hangt het af van de wettelijke status van zo'n licentie. Deze zijn in het algemeen bijvoorbeeld in Nederland niet geldig.

Als de licentie verkopen van virtuele spullen ook niet toestaat zit je met hetzelfde probleem: de wettelijke status van de licentie moet bevestigd worden, en dan blijft het nog civiel recht (dwz. het bedrijf dat het spel gemaakt heeft klaagt de verdachte aan; hij zal dan i.h.a. niet door de politie opgepakt worden).
Het spel heeft bovendien de mogelijkheid spelers aan te vallen en als je ze verslaat hun spullen te pakken/krijgen. Dit is dus geen diefstal.
Ik heb in IRL toch ook de mogelijkheid iemand neer te slaan en z'n portemonnee te pakken?
Dus dat is ook geen diefstal?
Dit boeoelt _ep niet. IRL is iemand neer slaan verboden. In de game is dit juist een feature! Ja het is dan ook diefstal, maar dat mag in de game. Het foute is dat deze chinees het op manieren doet die verboden zijn (met bots dus). Het is iig verboden door NCsoft en mss dus ook door de politie
Diefstal staat in Nederland in de wet als volgt omschreven:
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen
Een paar problemen spelen bij de diefstal van virtuele zaken. Het grootste is dat virtuele zaken niet als enig goed zijn aan te merken. Diefstal kan alleen van voor menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten. Tastbaar dus. Daar vallen virtuele objecten in een spel niet onder.
Overigens zou je ook een probleem hebben met aan wie het virtuele object toehoort.

Kortom, naar Nederlands recht zou je de man niet veroordeeld kunnen krijgen voor diefstal. Dat hij iets afneemt van een ander, en dat oneerlijk doet - in strijd met de regels van het spel - zal wel duidelijk zijn, maar dat is wat anders dan diefstal. Ik zou eerder denken aan oplichting:
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft ...
Hoe het met de nederlandse wetgeving is gesteld, heb ik geen idee van, maar wat de Belgische wetgeving betreft, denk ik dat het wel mogelijk zou zijn om ook diefstal van virtuele zaken onder het misdrijf van diefstal te laten vallen, gewoon door een evolutieve interpretatie. Nu moet ik wel toegeven dat ik nog geen toepassing ervan gezien heb in de Belgische rechtspraak, maar het zou dus nog altijd mogelijk zijn.
Best goed dat Bot-users aangepakt worden: niks is zo lastig... gelukkig dat Blizzard ook optreedt tegen bots: de accounts worden verwijderd zonder waarschuwing.
iemand beweegt tot de afgifte van enig goed
ik denk dat het daar fout gaat, aangezien je het je virtueel toeeigenen van die virtuele goederen op een wettelijk gezien legale manier gaat (of iig een manier die niet bij wet verboden is), maar je overtreed alleen de licensie voorwaarden van het spel dat je gekocht hebt.
Probleem is dat het moeilijk is om viruele acties en virtuele misdragingen te vertalen naar real world strafmaten en dat de gemiddelde rechter hier iig niet in staat is zelf recht te maken of te vormen en dus ook zeker niet iemand zal gaan veroordelen in dit geval, al zijn rechters in andere landen wat vrijer daar in.
Het feit dat hij gearresteerd is, is denk ik alleen maar omdat het om echt geld ging. Als het enkel om het hebben van unieke voorwerpen ging, zouden ze er weinig tegen kunnen doen.
hoax?
is beetje weinig info over dit gebeuren
Een chinees in Japan... waar stond zijn pc, als die een bot heeft, in china. Hoe weet de Japanse-cops dat?
Je vergeet even dat China een land is waar zo'n beetje elke handeling op het www gecontroleerd word door de overheid.

En het gaat om betaalde accounts, waar je dus een credit card voor moet hebben/gebruiken in bijna alle gevallen.

In China en Japan gaan ze iets anders om met de virtuele wereld als dat we hier doen, hier vloek je een paar keer als er wat gejat is van je maar dan ga je weer vrolijk verder, die mensen daar nemen het allemaal iets serieuzer. Dus zo onwaarschijnlijk is het echt niet hoor...
Gaan de bankovervallen in GTA San Andreas dan ook worden aangepakt? :+
Ik geef al vast toe: ik ben geen gamer of hacker. Maar ik ben zeer benieuwd hoe mensen het voor elkaar krijgen om zo'n goede bot te programmeren. Een paar details aanpassen in de gecompileerde code van het spel kan ik me nog voorstellen, maar zulke complexe dingen zonder de source-code te kennen?
Kan iemand in een paar zinnen een tipje van de sluier oplichten?
Het gaat er simpel gezegd gewoon om te lopen, aanvallen te doen en items te looten, zoiets schrijven is niet al te moeilijk. Vaak spawnen mobs op vaste locaties dus kun je zorgen dat je in dat gebied blijft.

Een script schrijven om te reageren op chat van Admins/spelers is daarintegen veel moeilijker.

[edit] oja, World of Warcraft bijvoorbeeld loopt op XML scriptjes.
In veel MMORPG's zit een script taaltje die het mogelijk maken om bepaalde (saaie) handelingen uit te voeren.
Dit zijn zogenoemde macros.

De grens tussen wat wel en niet mag is soms vrij dun, temeer omdat de ontwikkelaars bewust dit script taaltje aanbieden voor de spelers.

Zo'n taaltje is vaak niet moeilijk een voorbeeld kan zijn (in pseudocode):

Macro 'DoAutoAttack':

/Select Closest Target
/Follow
/Attack
/Wait 30 (seconden)
/Loot
/DoAutoAttack

En nu kan je rustig naar bed, het scriptje doet alles.

edit:
Een andere mogelijkheid is om een 3rd party tooltje te gebruiken, dit is echter vrijwel nooit toegestaan door de makers (reken er maar op dat je account gebanned word als je betrapt word). Met zo'n tooltje kan je muisbewegingingen en clicks 'recorden' en vervolgens in een loop afspelen.
Op deze manier kun je dus ook verschillend knoppen in het spel 'aanklikken' en pauzes inlassen.
Ah, ik keur bots enzo niet goed, maar dat ze items verkopen op het internet, dat is de kopers hun zaak toch? Wat is er nu fun aan een game als je de items koopt? Das toch niet de essentie van rpg, ik denk nog altijd dat de fun in rpg is je character zien "groeien". Dus mij kan het niet schelen of andere die items hebben, een game is voor mij fun, niet om de item te kopen.
Sommige mensen willen gewoon zo min mogelijk doen om toch iets moois/unieks te hebben. En dan heb je meestal geen keuze buiten het kopen of het stelen van iemand anders, of te gaan cheaten.

Meestal is het zo dat ze gewoon het "Kijk eens wat ik heb!" effect willen gebruiken om stoer te doen tegenover andere spelers en hun vrienden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True