Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties
Bron: Wired News

Afgelopen dinsdag heeft Sony Online Entertainment (SOE) een online marktplaats aangekondigd voor de verkoop van virtuele objecten binnen online games als EverQuest en Star Wars Galaxies, aldus Wired News. De site, Station Exchange, zal pas tegen het eind van juni in gebruik worden genomen en aanvankelijk alleen voorwerpen van het spel EverQuest II aanbieden. Als blijkt dat dit systeem een succesformule is, zullen ook andere spellen worden ondersteund. Over het algemeen wordt de verkoop van in-game materiaal als illegaal beschouwd door spelontwikkelaars, omdat deze vaak aangesproken worden door gebruikers die door een oneerlijke transactie financiŽle of virtuele schade hebben geleden. SOE beweert dat 40 procent van de tijd de helpdesk bezig is met het verwerken van dit soort geschillen tussen gebruikers.

Everquest 2 FrontOndanks het fraudegevaar is er een bloeiende handel in de koop en verkoop van gamecontent online. Volgens Wired gaan er per jaar miljoenen dollars over en weer tussen gebruikers voor objecten als spelfiguren, magische wapens en virtueel geld. Daarom is het voor bedrijven erg aantrekkelijk om hierop in te spelen. Eerder dit jaar liet Microsoft weten dat de nieuwe Xbox-console de mogelijkheid zal bieden waarbij spelcontent van de fabrikant kan worden gekocht voor kleine bedragen. Het bedrijf IGE is zelfs gespecialiseerd in het kopen en verkopen van spullen, waarbij werknemers geld verdienen met het vergaren van in-game rijkdommen.

Niet iedereen is even blij met deze ontwikkelingen. Volgens Michael Shea, een fanatiek-EverQuest speler en schrijver voor de site Mobhunter.com, wordt er neergekeken op kopers van in-game materiaal. De spelers die spelfiguren of wapens kopen, maken niet dezelfde ontwikkeling door als normale spelers. De EverQuest-samenleving reageerde ook niet erg enthousiast op de enquÍte van Sony over het nieuwe verkoopsysteem, aldus Shea. MMO-spelontwikkelaars Blizzard en NCsoft hebben al laten weten dat ze niet van plan zijn hun beleid wat betreft de verkoop van gameobjecten te veranderen, maar zijn allebei erg benieuwd naar de ontwikkeling van het initiatief van Sony.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Het enige wat ik gek vindt is dat het alleen bepaalde spelers zijn die er geld aan verdienen. uiteindelijk is ieder item niet veel meer dan een stukje code.
Het lijkt mij dat het bedrijf dat een game host netzoveel brute-zwaardjes dit of dat kan maken als het wil en die ook gewoon per opbod kan verkopen (je moet natuurlijk wel een klein beetje oppassen dat je de waarde op pijl houdt). maar als er echt zoveel geld in omgaat, dan kan je beter de handel op die manier reguleren.
ik heb zelf een tijd in het illegale server circuit rondgehangen (oa als moderator op Ragezone, een van de grootste MMORPG serverfora), en kan je vertellen dat dit allang gebeurt: servereigenaren die een slaatje slaan uit nieuwe gamers door tegen betaling bepaalde diensten aan te bieden.

Zelf nog eens een website geschreven inclusief terugkoppeling naar de gamedatabase die characters wanneer ze het maximum level bereikten terugzette naar begin, en als 'beloning' een extreem duur setje / zwaard / stel vleugels toevoegde aan je inventory. Duurde niet al te lang voor iemand me e-mailde dat'ie zo'n zwaard had gekocht maar niet gekregen (heb'm uiteraard hard uitgelachen :+).

Uiteindelijk is het ook niet meer dan logisch - als je kan kiezen tussen 100 uur ploeteren of even 10, 20 dollar neertellen zullen er veel voor kiezen te betalen. Hoop alleen maar dat er niet situaties ontstaan waarbij je niet meer zonder items te kopen het spel volwaardig kan spelen, zoals gebeurt met bijvoorbeeld de online game drugrunners (wat op GoT nu gespeeld wordt). Een ander punt van aandacht is betalingsmethode: lang niet iedereen heeft een creditcard, en paypal is in landen als de filipijnen (waar verbazingwekkend veel MMORPG spelers zitten) nog relatief lastig en onbekend.
Maar nu gaat het niet om de hoeveel van deze items er in omloop zijn, het gaat erom wat ervoor gedaan moet worden om ze te krijgen. Sommige mensen kopen liever een item dan dat ze er tientallen uren voor moeten spelen. Hier wordt de waarde van het item dus bepaald door benodigde speeltijd dan door hoeveelheid.
Als mensen geen tijd of zin hebben om te werken voor items dan moeten ze dus GEEN mmorpgs spelen. Mmorpgs draaien erom dat je ergens hard voor werkt en dan iets moois krijgt. Als je alles kan kopen is het allemaal zo zinloos.
Volgens mij word dit ook de doodsteek voor de mmorpgs zelf. Als je voor 1000 euro de beste items hebt gekocht,wat wil je dan nog meer? Dan kan je net zo goed stoppen met spelen,alles heb je al bereikt.

Ik zou het liefst zien dat ze de servers waar je spullen kan kopen voor echt geld scheiden van de servers waar je geen spullen kan kopen. Zo is iedereen blij en heb ik geen last van mensen die nergens tijd in willen steken en overal maar lomp geld tegenaan gooien.
Ja.. je koopt in de winkel een spel .. en betaald 1000 euro om 'congratulations' you have won the game op je beeld te zien.

Hoe krom kan het zijn?

Daarnaast is dit een potentieel gevaar voor de echte economie.
Je kan namelijk digitaal items maken, die echt geld worden! Dit werkt inflatie in de hand! (met 10.000 spelers zal het niet uitmaken, maar als er honderden miljoenen spelers gaan kopen wel)
Want wat is mijn euro straks waard? Een schild of een helm van een digitaal karakter.
Voor een digitaal item kun je toch geen aardappelen kopen?

Ik denk dat de overheid hier in moet grijpen, voordat er echt miljarden illegaal worden 'bijgedrukt' door software bedrijven.
Die software bedrijven drukken geen geld! Ze vullen een behoefte in (een MMORPG), vervolgens zijn er mensen die willen betalen voor ingame content. Die kunnen ze "on-the-fly" bijmaken in het spel, maar daarmee creer je geen geld. Je creert een ingame object, en als men ervoor wilt betalen is dat mooi. Zo werkt heel de economie. Als je als bedrijf achter de MMORPG teveel objecten maakt, zijn ze niets meer waard en wil niemand er meer voor betalen.
"Dank u bakker"
- "Dat is dan 2, 50 meneer"
"Is een helm of Balduran ook goed?"

krom...
Overigens ben ik hier zwaar tegen. Niets zo vervelend als een n00b die in zijn info heeft gezet dat ie "die en die"persoon niet is maar de char heeft overgekocht. God, wat ben je dan zielig zeg. "Ik kan niet zo goed spelen, dus koop ik het maar".
Ik snap dat het gereguleerd moet worden, maar een online marktplaats is de andere kant...
Duidelijk !
Ik denk dat de hele markt in het spel zelf verziekt wordt op deze manier. De echt gave items kunnen dan alleen maar met IRL geld gekocht worden.

Als je dit geheel legaal maakt denk ik ook dat je het bot-gebeuren in de hand werkt.Maar misschien dat men daar een oplossing voor gevonden heeft. De servers van elkaar scheiden lijkt me een prima idee, net zoals pvp servers nu (soms) ook al van elkaar gescheiden zijn.
lol krijg je dus n00bs die flink in de buidel tasten voor een of ander l33t-zwaard, dan daarmee gaan lopen patsen en vervolgens door de eerste de beste gespecialiseerde n00bkiller wordt afgemaakt.

deze neemt vervolgens z'n wapen en verkoopt het door aan de volgende n00b. wat een prachtige economie :')
Dit is natuurlijk nog maar het begin. Later komt er natuurlijk ook wetgeving op het gebied van virtuele eigendommen. Dan krijgt de politie een nog een extra taak. Meer blauw in de MMORPGs! :) "Meneer agent! Dit grote monster heeft zojuist mijn zwaard gepikt!"
Onlangs ben ik terug Freelancer beginnen spelen. Dit spel is toch al ruim twee jaar oud maar op jolt.co.uk hebben ze er een soort rpg van gemaakt.
Als je aangevallen wordt door pirates kan je de hulp inroepen van hunters, een soort agenten. Echt wel geinig eigenlijk en sommigen gaan er wel erg in op :D
Ja het is alleen jammer dat dit soort spullen inderdaad niet te looten zijn (door een PC killer). Maar je zult dus een aantal mensen krijgen die geen snars van het spel snappen, maar wel de beste spullen hebben.

Ik denk trouwens dat een aantal mensen nu een ander spel voor hun geld zal kiezen. Aangezien je spullen gelijk aan je staus zijn bij dit soort spellen. En dus mensen zonder veel moeite de hoogste aanzienieteit kunnen verwerven.

Toch ben ik er van overtuigd dat dit soort spellen (ik speel ze al ruim 7 jaar) de toekomst hebben. MMORPG's en andere virtuele werelden zijn vele malen beter dan de gemiddelde film.
Ik speel echt al een hele tijd FFXI en als je een lvl 60+ karakter tegenkomt die het verkeerde eten inneemt of die niet weet wat een {skillchain} is dan is het inderdaad wel duidelijk dat het een newbie is. Die blijft dan ook meestal niet lang in een party.
Goede zaak dit.

Laats was er iemand vermoord vanwege een online game!

http://www.tweakers.net/nieuws/36807/?highlight=gedood

Ontwikkelingen als deze zorgen er hoop ik voor dat zoiets mensonwaardigs nooit meer zal plaatsvinden...

Ik bedoel, hoe moet het wel niet voelen als van de ene op de andere dag je geliefde, zeldzame zwaard verkocht is? :+ laten we hopen dat dit nooit iemand hoeft te overkomen ;)

Een systeem als dit zorgt ervoor dat geschillen in de rechtzaak worden uitgevochten, ipv irl met een mes...
Een systeem als dit zorgt ervoor dat geschillen in de rechtzaak worden uitgevochten
dan zal die rechtzaal nog wel even in de virtuele wereld geprogrammeerd worden he
Ik ben blij te zien dat ook Sony nu inziet, dat dit onvermijdbaar is.
We see this as a potentially interesting model for future games. If we came up with a game specifically designed around these sorts of transactions, it might be pretty cool.
Ook Sony lijkt dus op de kar te gaan springen zoals spellen als Project Entropia en Secund Life.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat evolueren en of ook de andere grote spelers op de markt gaan volgen.

Volgens mij ziet de mmorpg wereld er binnen 5-10 jaar helemaal anders uit!

Edit: Quote hersteld
mmorpg staat over 10 jaar nergens ? Beetje een gaar gedoe om voor ingame spullen geld neer te leggen. Als je een liedje koopt online krijg je nog steeds bagger, mp3, geen wav formaat en dan denkt men dat men online pixels kan gaan verkopen ? Moet niet gekker worden ;) Maarjah, daar integen, de halve wereld is al gek :+

En maar zeuren dat games en muziek goedkoper moeten worden, dan zal men brood zien in voornoemde ? Ik ga maar vast beginnen met gebakken lucht, slapend rijk worden :z
mmorpg staat over 10 jaar nergens ? Beetje een gaar gedoe om voor ingame spullen geld neer te leggen. Als je een liedje koopt online krijg je nog steeds bagger, mp3, geen wav formaat en dan denkt men dat men online pixels kan gaan verkopen ? Moet niet gekker worden Maarjah, daar integen, de halve wereld is al gek
een paar weken gelden was er zelfs een moord om online materiaal. De handel is levendig zelfs in everquest. Gevolg... Mensen proiberen servers te hacken en maken op diverse manieren misbruik. Dit geeft tenminste Sony de kans om te verifieren of het eerlijke deals betreft. En waar het top/uber in game artikelen betreft, kan sony onderzoeken of het eerlijk verkregen is. Ik ben geen voorstander, van dit alles, maar de zwendel hierom is bij tijd en wijle verschrikkelijk. Dit strijkt tegen mijn gevoelens in, want ebayers met gekochte accounts die raids verzieken door hun onbenul is iets wat ik niet graag zie gebeuren, maar we moeten ook de werkelijkheid niet uit het oog verliezen. Op deze manier kan sony het tenminste reguleren net zoals de staat tegen de wil van een hoop mensen in softdrugs heeft gelegaliseerd.
Heb je wel eens van het Habbo(ofzoiets) Hotel gehoord? Dat is gericht op kinderen van 11 tot 15 en daar moet je ALLES kopen. Als je daar items trade dan wordt je account zelfs geblokkeerd(waren ze het bij Kassa niet zo mee eens :Y )
Er zijn al in Korea jongens die gemiddeld 1000-2000 euro verdienen door items te verkopen dus het gebeurt al. Alleen onder legitieme controle kan het beter ontwikkelen. Maar waar aanbod is, is er altijd vraag dus zo raar is het ook niet.
Het legaal/onder toezicht verkopen van gedropte loot (Items) vind ik een oke zaak.

Maar het verkopen van Items die speciaal gemaakt worden voor de verkoop vind ik niet kunnen.

Tevens ben ik tegen de verkopen van characters.

Krijgen we nog meer de zogenaamde "E-bay" figuren die niet weten hoe ze een gekocht character moeten spelen.
En zo doende het spel verpesten. (Spreek uit ervaring)


Gegroet,

Een Everquest 1 speler
Dit is jantje. jantje is 8 jaar oud. jantje wil later geld verdienen aan MMORPG spellen. Dit is zijn zwaard van zijn moeder gekregen. voor zijn verjaardag.

Naar school gaat jantje niet. dat heeft hij voor zijn beroep later toch niet nodig.
Het kaartspel magic the gathering (dus niet computerspel) berust eigenlijk ook op virtuele waarde. Een hele zeldzame kaart kan honderd euro waard zijn, terwijl technisch gezien alle kaarten maar een paar cent waard zijn.
Geld is papiertechnisch gezien ook niet zoveel waard, eigenlijk een beetje hetzelfde :+
Ik vind het maar een troepactie. Spellen hoor je te spelen. Je hoort je spullen te verdienen door te spelen, niet door ze te kopen.

Slechte ontwikkeling dit.
En wat als je nu een karakter hebt wat weinig geld kan verdienen. Of dat je daar gewoon geen tijd in wil steken.

Maar je hebt toch graag een kasteel /eiland/ uberpaard gehad. Is het dan zo erg dat je dat kan aanschaffen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True