Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Het gerucht doet de ronde dat Microsoft licenties voor zijn Xbox-software wil gaan uitgeven. Door andere hardwarefabrikanten toegang tot de software van de console te geven hoopt MS een grotere afzetmarkt te creëeren: tv's, handhelds en zelfs pc's zouden geschikt kunnen worden gemaakt om Xbox-games te draaien. Dat is een vrij radicale ommezwaai ten opzichte van het gebruikelijke standpunt dat consolemakers de controle over de hardware voor hun gameplatform in eigen hand houden, al zal Microsoft op de consolemarkt het alleenrecht op de software houden. Het is echter ook algemeen bekend dat consolehardware nauwelijks droog brood voor de makers oplevert; van Sony werd eerder deze week nog bekend dat het verwacht meer dan honderd dollar op elke PS3 te moeten toeleggen.

Microsoft-voorman Bill Gates, die momenteel op bezoek in Japan is, zei dat er nog geen vastomlijnde plannen zijn. Het is dan ook nog niet bekend of het hier om de software van de Xbox of van de Xbox 360 gaat, hoewel het waarschijnlijk is dat MS de levensduur van Xbox-spellen wil verlengen. Na de release van de nieuwe console zal het immers weinig zinvol zijn om nog 'oude' Xboxen te fabriceren, terwijl licentiecontracten zowel een nieuwe afzetmarkt voor de lucratieve games als continuïteit voor de Xbox-fans bieden. Verder lijkt de mogelijke actie van de duizendpoot uit Redmond erop gericht om grip op de Japanse markt te krijgen, omdat er met Japanse hardwarebouwers minder problemen van het Japanse protectionisme te duchten zijn. Microsoft speelt wereldwijd nog steeds de tweede viool op de consolemarkt; met 29 procent heeft het nog niet de helft van het marktaandeel dat Sony voor zijn Playstation weggelegd ziet.

Microsoft XBox (officieel)
Xbox: klaar voor tweede jeugd, of binnenkort vervangen door een mobieltje?

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Hoe lang is de PS2 eigenlijk voor de XBOX uitgekomen??? Ik denk dat dan die 29% helemaal zo slecht nog niet is.
Wikipedia zegt:
The Xbox is Microsoft's game console, released on November 15, 2001.
Over PS2:
it was first released in Japan on March 4, 2000. The U.S. version was released on October 26, 2000.
Als ik me niet vergis, zat er een jaar tussen. PS2 eind 2000, Xbox eind 2001.
Van 0 naar 29 procent met je eerste console vind ik nou ook niet echt een wanprestatie ;)

Maar ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Het is een heel nieuw concept als het gaat om consoles.
Sony begon ook met 0% met de Playstation, maar werd wel direct marktleider. Dus zo geweldig heeft Microsoft het niet gedaan.
Zeker als je weet de xbox divisie (bij mij weten) nog altijd geld kost ipv dat het geld oplevert. Terwijl bij Sony wel winst wordt gemaakt.
Das natuurlijk onzin

In een markt van 1 spelers kun je makkelijk marktaandeel winnen.
Sony had het gewoon makkelijker in het begin

In een markt met meerdere spelers is 30% best veel!

Ik denk zelfs dat (als microsoft eerder was begonnen dan Sony), de XBOX het grootste marktaandeel zou hebben!

En Microsoft kennende, gaan ze net zolang door totdat ze meer dan 50% (liefst meer) van de markt hebben.
Markt met 1 speler? Vergeten we niet iets? Een ander bedrijf... die al een langere tijd bezig is?
Met de komst van de playstation was Sega allang al geen serieuse speler meer in de markt. Door de beroerde marketing flopte hun producten keer op keer. Laten we eerlijk zijn, ten tijde van de playstation 1 was nintendo eigenlijk de enige serieuse concurent de sega saturn hoorde je toen eigenlijk niets meer van en was ook moeilijk verkrijgbaar dus ja sony had wat dat betreft maar 1 concurent. Later met de komst van de playstation 2 en de gamecube hadden we nog heel even een dreamcast maar die verdween weer net zo ongemerkt als dat ie verschenen was. Erg jammer want de producten van sega waren kwalitatief toch wel erg goed en vooruitstrevend want zij waren toch echt bijde keren de eerste met een next generation console en misschien waren ze te vroeg of lag het aan de beroerde marketing of waren ze gewoon schandalig duur het is gewoon iedere keer keihard geflopt.
Dit is natuurlijk wat ze hebben geleerd met windows, al mag het niet, kopieren kan en zodoende hebben ze marktaandeel gewonnen. Door hun XBOX software te "lekken" zullen ze hun markt uitbreiden.
Wat is er dan gekopieerd aan de XBox? Hooguit heeft men gekopieerd vanuit WIndows aangezien de Xbox op een NT kernel draait.
Hoe verantwoorden die consolebouwers hun prijzen in België? Je mag hier immers niets verkopen met verlies.
Om die reden bvb kunnen telecomoperators geen gsm weggegeven (of een heel pak goedkoper) bij een duurder type abonnement. Ze verdienen wel hun geld terug met de verkoop van software, maar de gsm operators ook met het abbonnement en dat laatste mag hier duidelijk niet.
Ze bedoelen 30% in Amerika. Met name in Japan hebben ze het niet zo op de Xbox.

Edit: was een reply op posting over 15% market share
dat klopt die mensen hebben daar allemaal een nintendo geval.

we lachen dat je dan Xbox spellen op je handheld kan spelen. zullen ze vast veel geld mee gaan verdienen.
"dat klopt die mensen hebben daar allemaal een nintendo geval."

Whatever maat... zeker nooit van een playstation gehoord ofzo?

"we lachen dat je dan Xbox spellen op je handheld kan spelen. zullen ze vast veel geld mee gaan verdienen."

Wie zegt dat Microsoft de handheldmarkt op gaat?
Simpele constructie... kostprijs verlagen!! dus MS maakt een Consol met een chip van 50¤ das alleen inkoop en berekend de productie van de chip voor inbouwen niet. en testen enzx..

dan kan de kostprijs lager worden gehouden... of MS-Xbox vraagt aan MS-games inversterings geld dat voor de verkoop kan worden gebruikt.. dan betaald firma B voor de klant...
ze kunnen toch ook die consoles vanuit nederland of duitsland laten importeren naar belgie voor hetzelfde bedrag als waarvoor ze het willen gaan verkopen? :Y)

op die manier zouden ze "geen verlies" maken, maar wordt de console toch voor dezelfde prijs verkocht als bij ons :7
Het kan goed uitpakken echter als MS zich aan de standaarden houd van plug-and-play hardware en zich gewoon houd aan de specificaties van het product welke de makers van 3rd party hardware zoals tvs hebben gekregen is er toch niets aan de hand?

Immers, videokabel blijft een videokabel [scart bvb] daar kan MS toch niet veel aan veranderen en zeker de 3rd party niet.

En naar mijn idee was de verlengde houdbaarheid van de Xbox gegarandeerd omdat de Xbox360 Xbox playback heeft?
plug and play is een uitvinding die voor 90% bij ms vandaan komt dus dat zit echt wel goed. Overigens is de normale Xbox gewoon een normale pc, het gaat zelfs zo ver dat de aansluitingen van de controllers gewoon USB connectoren zijn met een iets andere aansluiting. Je kunt gewoon het snoer van je controller af knippen en er een USB verleng kabel op solderen waardoor je met toetsenbord en muis kunt werken op je xbox. Stop je er ook nog een mod chip in dan is er op het net heel wat mooie software te vinden die daarmee samen werkt je kunt er zelfs linux op draaien en tegenwoordig behoort windows 2000 ook al tot de mogelijkheden. De geluidskaart van de Xbox is zelfs een gewone AC '97 codec en de Nvidia video kaart van de xbox is met een gemodde nvidia driver uitstekend aan de praat te krijgen. Niets bijzonders dus. De Xbox 360 zou wel wat moeilijker na te bouwen zijn omdat deze nogal complex en niet standaard is met zijn 3 powerpc processoren, dit maakt het overigens wel weer interessant om er een powerpc versie van linux op te draaien of zelfs een versie van mac OS want dat werkte vroeger ook op gewone IBM power pc's en nog mooier zou zijn als er OS X Tiger op ging draaien hoewel ik dit toch wel betwijvel.
Microsoft kwam hier al mee toen XNA werd geïntroduceerd, maar hierdoor wordt het wel een beetje onduidelijk over welke Xbox het gaat. De oude Xbox kan straks door hun eigen emulator worden geëmuleerd. Dit kost ze alleen wat licentiekosten aan NVIDIA, maar dat kunnen ze door de afnemer laten betalen. Hierdoor kunnen ze geld halen uit een product dat ze toch al moesten maken voor de X360 en ondertussen hun marktaandeel vergroten. Een fabrikant kan dan een redelijke hardwareconfig gebruiken en hier de Xbox emulator opzetten. Dit vergroot de hardwareopties voor fabrikanten behoorlijk.

Als het gaat om de software voor X360 ligt het iets lastiger, omdat de hardware behoorlijk zwaar is. Bovendien neemt dit nogal wat ruimte in. Je hebt natuurlijk flink wat ruimte in een beetje DVD-kast, maar de hardware is absoluut niet goedkoop. Wellicht kunnen ze met XNA wat meer flexibiliteit in de hardware mogelijk maken, maar je zit dan altijd nog met hardware specifieke instructies die dan niet uitgevoerd kunnen worden. Wellicht dat je op deze manier wat kwaliteitsverschil krijgt in de weergave van de games.

Voordat dit concept echt uitgewerkt is zijn we denk ik al een paar jaar verder en is de hardware een stuk goedkoper. Wellicht besteedt Microsoft intussen aandacht aan het compatible maken van de X360 software met andere hardware die goedkoper is voor de fabrikanten. Daarnaast blijf je met het punt zitten dat de hardware door Microsoft met verlies wordt verkocht en fabrikanten dit niet kunnen doen. Zij verdienen immers geen geld aan de software.

Edit: het ligt volgens Microsoft zelf een stuk genuanceerder:
Gates' comments were reportedly in response to queries about third-party premium-end game machines with functionalities beyond the standard Xbox 360 specifications. However, rumors began to quickly spread that Microsoft was considering letting outside parties make their own game consoles that would run the Xbox 360 OS, perhaps as soon as the platform's launch later this year.

However, speaking to GameSpot, Microsoft officials flatly denied that the Xbox 360 would carry any other label than Microsoft's--or at least any time soon. "To be clear, Xbox will continue to be manufactured exclusively by Microsoft," said a rep for the company. "There's certainly a potential for other hardware companies to manufacture Xbox some day in the future, but that is not something we're focused on right now."
wat ik hier niet aan begrijp is: volgens de handelswetgeving (in België toch) mag je niets met verlies verkopen (met uitzondering van een paar welomschreven uitzonderingen, bv uitverkoop wegens verbouwing etc). maar hoe doen ze dit dan? het is al langer bekend dat consolemakers zeggen te verliezen op hun hardware, anderzijds mag/kan dat wetelijk gezien niet...
Buiten dat België volgens mij één van de weinige landen is waar het verkopen met verlies verboden is verkoopt Microsoft in de Benelux het natuurlijk niet met verlies. Die betalen netjes het inkoop-bedrag aan Microsoft Corp. en dat ligt lager dan het bedrag waarvoor ze het verkopen.

Dat Microsoft Corp. die dingen met verlies verkoopt is derhalve geen zaak voor de Belgische handelswet. :7
Het zou wel fijn zijn als Xbox-spellen op de PC zouden draaien. Het PC platform mist een aantal genres wat games betreft (waaronder beat-em-up's waar ik een passie voor heb)
Wat voor nut heeft het dan nog om de Xbox (360) of PS2 - 3 te kopen?
Dan zou het erg dom zijn van microsoft, want dan gaan ze juist geld verliezen aan hun consoles.

En trouwens.. beat em ups zijn consolegames, vind ik :P
ze verliezen altijd geld aan de hardware omdat ze met verlies verkopen- ze maken winst op games en als games op meerdere systemen te verkopen zijn kopen meer mensen ze.
niet sinds er meerdere usb-poorten op een pc zitten

Battle Arena Toshinden :)
Volgens gamesindustry.biz zit de PS2 rond de 70% en de Xbox en Gamecube beiden momenteel rond de 15%.

www.gamesindustry.biz/content_page.php?section_name=ret&aid=9622


Daarnaast vraag ik me af of dit gaat werken. Op de verkoop van Xboxen wordt tenslotte verlies gemaakt, die gecompenseerd wordt door de games. De andere fabrikanten hebben dat niet en zullen dus winst moeten maken op de hardware, wat tot een stuk hogere prijs kan leiden.

Tenzij ze natuurlijk op componenten kunnen besparen en een soort mini-variant kunnen uitbrengen zoals met de PSTwo.
Ik weet niet hoe het zit maar Sony moet er ook geld op toeleggen. De hele consolemarkt haalt z'n winst uit de games die anderhalf keer zo duur zijn als PC games omdat ze de hardware er weer uit moeten halen.
Ik ben het wel met Microsoft eens, de xbox heeft momenteel niet zoveel gek meer om uit te halen.

Als ze de engine van de software wat verstevigen en het zo programeren dat je als spel besturing je key bord en mouse kan gebruiken ben ik zeker iemand die binnekort een software doosje met daar op XBOX PC gaat kopen.

Ik denk dan ook dat de verkopen in Japan wat zullen stijgen, omdat mensen niet meer een complete xbox hoeven te kopen om die spellen te spelen.

En over dat in Belgie, ik denk niet dat Microsoft speciaal voor Belgie de kost prijs gaat verlagen, het word denk ik dus gewoon importeren jonges.
Dit hebben ze vroeger ook gedaan met de MSX samen met ASCII.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True