Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties
Bron: GamesIndustry, submitter: Brent

Afgelopen week berichtte Microsoft dat Xbox-spellen ook te spelen zouden zijn op de Xbox 360. Op de E3-spellenbeurs heeft het Redmondse bedrijf echter aangegeven dat alleen 'top selling games' backwards compatible zouden zijn. GamesIndustry weet te melden dat het nog niet duidelijk is welke Xbox-spellen gespeeld kunnen worden op de 360. De reden hiervoor is dat beide consoles hardware gebruiken van verschillende fabrikanten. Zo maakt de Xbox gebruik van een Intel-processor en een gpu van nVidia, terwijl de Xbox 360 uitgerust is met een cpu van IBM en een ATi-gpu. Om de huidige games te kunnen spelen op de nieuwe console zouden volgens GamesIndustry deze spellen opnieuw gecompileerd moeten worden. De vraag is echter welke spellen dan compatibel zijn met de Xbox 360 en op welke manier de oude spellen gespeeld kunnen worden op het nieuwe apparaat.

Xbox 360 (klein)Hoe Microsoft dit van plan is om te gaan doen is niet bekend. Volgens diverse geruchten worden topspellen zoals Halo opnieuw uitgebracht speciaal voor de Xbox 360 of wordt de nieuwe programmacode via Xbox Live gedownload en de rest van de data van de disk gehaald. Sony en Nintendo hebben aangegeven dat hun nieuwe consoles, respectievelijk de PlayStation 3 en de Revolution, wel volledig backwards compatible zijn. Op de PlayStation 3 kunnen dus PS1- en PS2-games gespeeld worden en op de Revolution zijn GameCube-spellen te spelen.

Update: Op Major Nelson, de blogsite van Xbox Live Director of Programming Larry Hryb, is een posting verschenen waarin dit bericht weer ontkend wordt. Bij de lancering zullen de toptitels van de Xbox gespeeld kunnen worden op de Xbox 360 en de doelstelling is om elk Xbox-spel op de nieuwe console te kunnen draaien. Men zal volgens Hryb dan ook geen nieuwe versie van het spel moeten kopen en de Xbox van de tweede generatie zal backwards compatible zijn. Het lijkt er dan ook op, gezien de verschillen in het hardwareplatform tussen beide consoles, dat er gebruikgemaakt zal worden van emulatiesoftware om de oudere Xbox-games te kunnen spelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Backwards compatibility vind ik zo'n onzin. je koopt toch geen nieuwe console om er oude games op te spelen? die console heb je dan toch. Mensen zeuren altijd wel dat ze hun oude games dan zogenaamd niet meer kunnen spelen maar zodra ze die nieuwe console hebben spelen ze die oude games toch niet meer.
Het is alleen maar een verkoopargument. In de praktijk gebruiken er maar weinig mensen de mogelijkheid om oude spellen op een nieuwe console te spelen, maar het is wel belangrijk wanneer mensen de console nog niet hebben en de voors en tegens van een Xbox 360 of een PS3 aan het afwegen zijn. Dan gaan ze kijken naar het lijstje met features en dan wordt er afgestreept welke console er het beste op papier uitziet. Alleen dan is backwards compatibility belangrijk, net als de mogelijkheid om CDs of MP3s af te kunnen spelen. Niet dat er veel mensen zijn die dat in de praktijk zullen doen, maar kopers _verwachten_ het wel en het ontbreken van die feature werkt dan als een nadeel.

Iedereen is bang voor een miskoop en dat voorkom je door het meest complete apparaat te kopen. Beter er mee verlegen dan erom verlegen. Nintendo deed daar nooit aan mee. Niks dvd-speler, de Gamecube is er alleen voor spellen. Wel eerlijk, maar marketingtechnisch een flinke miskleun.
Dit lijkt me toch een groot nadeel als je al een X-Box had met veel games. Om nu 2 apparaten rond te laten slingeren in de woonkamer lijkt me nu niet echt handig. Nieuwe programmacode downloaden via Internet lijkt me ook geen topper. Zal wel niet al te snel gaan ondanks dat de meeste data toch grafische meuk is (die zal wel niet opnieuw geladen hoeven te worden).

Daarbij geldt dit slechts voor een beperkt aantal games. Een beetje een misser IMHO.
Een misser voor de consument, maar niet voor de fabrikanten. Ze gaan nu gewoon oude games kunnen in een 'Xbox 360 Compatible' versie kunnen heruitbrengen. Weer inkomsten!
Dat is volgens ik het bericht lees niet helemaal waar.
Ik zie het als volgt.
Je steekt de cd of dvd van je xbox game in. De xbox360 herkent je spel en download de nieuw gecompileerde programma code. De textures en geluidsfiles en al die zooi haalt hij van de cd of dvd en voor de rest gebruikt hij de nieuwe programa code. Normaal gezien gaan dit geen grote downloads zijn. En men mag veronderstellen dat men deze nieuwe code GRATIS mag downloaden.
Om nu 2 apparaten rond te laten slingeren in de woonkamer lijkt me nu niet echt handig.
Het is ook niet handig om 2 Power Mac G5's van Apple te verstoppen op de E3 gamebeurs in Los Angeles bij een presentatie van de Xbox 360.

De Xbox 360 mag dan niet compattible zijn met de eerste Xbox maar als we ZDNet en Anandtech mogen geloven is ie wel compattible met Apple :P :

http://zdnet.nl/news.cfm?id=45717

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2420&p=5
Dat de development machines Apples waren is al veel langer bekend (Team Executer heeft al bijna een jaar de beschikking over een dev machine voor de 360) dus ik kijk hier niet echt van op. Vind de reactie van een hoop mensen dan ook een beetje overtrokken. Het is vrijwel altijd zo dat de games wanneer ze voor het eerst speelbaar zijn, op development hardware draait.

Maar gelukkig hebben de kinderen van Anandtech "het verboden snoep weer gevonden in de kast van mamma" :Z.
Volgens mij is de firmware nog niet helemaal klaar... :+
Dat de Xbox360 eventueel de langzaamste van het nextgen stel is, hoeft toch geen probleem te zijn? De PS2 is op dit moment ook de tragere broeder en die verkoopt nog steeds goed. Toch? Het gaat toch meer om de games die uitkomen, om de live content en live mogelijkheden en de media mogelijkheden?
Maar de PS2 had als voordeel dat je er al (tien?)duizenden spellen mee kon spelen van de Playstation, als dat bij de nieuwe Xbox (nog steeds) niet kan hebben ze toch een behoorlijk nadeel.
Om de huidige games te kunnen spelen op de nieuwe console zouden volgens GamesIndustry deze spellen opnieuw gecompileerd moeten worden.
Ofwel die oude Xbox-spellen moeten opnieuw worden uitgebracht eer je ze op de Xbox360 kunt spelen. Dan moet Microsoft niet gaan strooien met termen als 'backwards compatible,' want dan gaat de consument er van uit dat zijn games van de vorige Xbox gewoon op de Xbox360 gedraaid kunnen worden.
MS moet wel duidelijk zijn in z'n backwards compatible verhaal. Maar om nou een console bij voorbaat af te kraken omdat hij de games van z'n voorganger niet kan spelen... Van elk populair spel komt er toch geheid een sequel op de next gen, dus waarom zou je het oude nog willen spelen. Waarom zou je je oude console trouwens wegdoen?

Maar als het waar is dat ze selectief te werk gaan met welke games op 360 speelbaar zijn, dan zullen dat geheid games uit eigen stal zijn. MS heeft geen zicht op de broncode van Xbox-games van 3rd parties (ze kijken wel uit) en kan die dus niet porten naar de 360, dat zullen de developers zelf moeten doen. Maar hebben die er veel baat bij dat hun oude games nog op nieuwe hardware speelbaar is?

De games zijn al verkocht, ze krijgen er geen nieuwe inkomsten bij.

En developers als EA maken toch bijna alleen maar sequels van bestaande games, die gaan al helemaal niet meer terug naar oude meuk.

Dus zal het zich, denk ik, beperken tot Halo 2, PGR 2, FM, Top Spin...

Edit: ah, de update... never mind. Gelukkig zei ik "Als het waar is..." :P
Toch maar ff toevoegen... Je kunt met de "RevOlution", games van de NES, SNES, N64 & GC spelen... :Z
En hoe willen ze dat doen? Gezien de NES, SNES en de N64 alledrie met een cartridge werken en alledrie een andere aansluiting hebben. Dan wordt de Revolution dus óf een meter hoof om alle slots er in te verwerken, óf je kan de spellen downloaden en met een emulator spelen (wat nu ook al op de Xbox en volgens mij ook op de PS2 kan)
Ik heb begrepen dat je die oude spellen kunt gaan downloaden.
tegen betaling ja.. maar als jij dus zelf spelletjes hebt kun je ze niet spelen (ook al zou je ze via een copier op cd zetten), in iedergeval dat neem ik aan.. zou kicke zijn als het wel draaide, dan zou ik in iedergeval mijn snes spellekes weer kunnen spelen..
Ik ben toch benieuwd waar dan die 4 cartridge sloten komen te zitten. :Z :z ;)
Het ding zal vast snel genoeg zijn om emulatoren te draaien voor die oudere consoles dus je zal je portemonaie wel weer ver open moeten trekken voor een paar ouwe games.
Nadat je ze opnieuw gekocht hebt, want ik zie niet in hoe je een cartridge in die sleuf kan proppen.
LOL en op de GC na, kan ik dat ook op de huidige Xbox
dit stond gister ook op Xbox-scene, maar er is gisteravond een nieuwsbericht naar voren gekomen dat er geen recompiling nodig is en dat de spellen gewoon gespeeld kunnen worden dmv emulatie
www.xbox-scene.com/xbox1data/sep/EEEyVyppZlKsuZanXQ.php
Ok, let’s stop this right now. There is some serious wrong information floating around, so I need to clear this up. I grabbed my favorite PR dudes, and they are saying what I was telling a few of you in email:
“We’re not sure where this came from, and is incorrect. At launch, Xbox 360 will be backward compatible with the top Xbox games. Our goal is to have every Xbox game work on Xbox 360. You will NOT need to purchase a new ‘version’ — your original games will work on Xbox 360.”
Dat bevestigd een vermoeden dat ik al eerder had. Ze gebruiken waarschijnlijk code van Virtual PC om de oude Xbox te emuleren. Maar omdat emulatie nooit 100% perfect gaat (kijk maar naar Nintendo64 en SNES emulatie op het web), wordt er voor de best verkochte spellen optimalisaties ingebouwd. Als ze dat voorr ieder spel op de markt zouden doen, zou dat erg veel tijd kosten.
Die vergelijking die je maakt met emulatoren op het web is verkeerd. Die emulatoren zijn niet officieel. Die zijn gemaakt door mensen zoals jij en ik, als knutsel-project. Dat is erg moeilijk en zal nooit optimaal zijn. Sommige programma-code is zo ingewikkeld dat ze maar niet te ontgoochelen zijn, met als effect, hele trage performence of atrifects etc. In dit geval heeft MS deze informatie voor handen en kunnen daarom een perfecte emulator schrijven. Overigens hoor je hier dus niets over bij de PS3 bijvoorbeeld. Het zou heel logisch zijn dat die ook gewoon een emulator heeft om de PS2 spellen te spelen, maar daar hoor je niemand over, iedereen denkt schijnbaar dat die hardware wel 1op1 uitwisselbaar is, never! Er zijn ook wel de nodige redenen te bedenken waarom dit bij de xbox360 van MS zo'n ophef veroorzaakt en dat dit bij andere consoles helemaal over het hoofd wordt gezien. Vooral MS heeft de PC-gamers aangetrokken, en deze groep verdiept zich meer in de werking van een dergelijke console, wij zijn zeer benieuwd en willen alles weten. Terwijl de doelgroep van de voorgaande consoles gewone gamers waren die in hun ogen gewoon een kastje kochten die games kon draaien, zonder echt extreem in details te treden. Dat de PS2 PS1 spellen kan draaien is blijkbaar doodnormaal. Misschien moet MS gewoon hun kop dicht houden, maar dat proberen ze ongetwijveld... hun doelgroep is helaas absurd nieuwsgierig en doen er alles aan om elk argumentje uit te laten lekken met dit soort ophef tot gevolg.
Ik had begrepen dat bij de PS 2 een PS 1 zit ingebouwd op 1 chip. Een processor die alle functionaliteit heeft van de originele PS. Daar wordt dus niet geemuleerd.
Ze hebben er gelijk in dat je geen nieuwe versie hoeft te kopen, maar niewe programmacode moet je wel downloaden, via Live. En die code zal voor enkele topgames beschikbaar komen. Hij is dus gewoon niet backwards compatible (Microsoft zegt het zelf in een commentaar op GamesIndustry.biz).
Afgezien van het feit dat de hardware van de PS3 compleet anders is dan die van de PS2 zullen ze waarschijnlijk gewoon een complete emulator schrijven om alle PS2 games te spelen op de PS3. Rekenkracht genoeg zou ik zeggen... 300MHz eMotion emuleren op een 3,2GHz Cell processor zou wel moeten lukken denk ik.
Voor de Xbox zal dat inderdaad niet zo makkelijk gaan...

Toch wel grappig dat backwards compatible ineens zo belangrijk moet zijn voor het publiek. Vroeger hadden ze daar nog nooit van gehoord. Andere console = andere cardridges en dat ging nooit samen.
Of ze incorporeren de emotion engine gewoon in de ps3, wat ze ook gedaan hadden met de ps2 voor ps1 support. De SPU van de ps2 was gewoon de processor van de ps1.
Is ook gebeurd. De eerste PS1 engine is geport, en de Emotion engine ook. De PS3 heeft dus al een paar duizend releasespellen :D
feit dat backwards compatible zo belangrijk is zit er volgens mij ook beetje mee in dat het de filosofie is van de troep (apparaten) rondom de tv op te schonen en te vervangen door 1 (liefst ps3/revolution/xbox) apparaat.

dus weg dvd speler (dat spelen wij wel ff). weg stereo (geef hier die cd). en nu ook: weg ps1,ps2,xbox, geef ons die discs maar.

men zegt er dat bij omdat je bv als je een ps3 zou kopen, je evenzeer kan genieten van prachtige games als Final Fantasy 7-8-xx tot en met de nieuwe edities die nu worden uitgebracht op de ps3.
Zodoende heeft men toch een kleine mogelijkheid om aan gamers die nu de eerste sony console kopen de mogelijkheid te bieden om games van vroeger toch te spelen.
Is dat zo. Volgens mij niet hoor.

In de ps 2 zit de Emotion Engine. Bij de Emotion Engine werd een PowerPC processor-kern bijgestaan door twee vector-processoren. De enorme kracht van die combinatie maakt het mogelijk dat de Playstation 2 nog steeds kan meekomen met het latere ontwerp van de Xbox en de Gamecube. In de Cell-processor is deze opzet flink uitgebreid.

De Cell-processor bestaat in grote lijnen uit een 64-bits PowerPC-kern plus acht (8!) Synergistic Processing Units (SPUs). De maximale capaciteit voor 'floating point' berekeningen ('achter-de-komma') is hierdoor gigantisch - indien optimaal benut.

En vergeet niet dat 4 Cell-processor die samenwerken zo in de top 500 van supercomputers staat. Dat zegt genoeg over de Cell.
slecht nieuws dus voor gamers
want om halo nog een keer opnieuw te gaan kopen is niet aantrekkelijk
Volgens diverse geruchten worden topspellen zoals Halo opnieuw uitgebracht speciaal voor de Xbox 360
Ik heb gehoord dat voor een paar spellen een patch beschikbaar komt.
Misschien is het een idee dat je het hele Xbox360 spel mag downloaden als je het originele Xbox spel bezit.

Waarom zou je trouwens Halo opnieuw willen kopen als je hem al uitgespeelt hebt?

Ik wacht hoe dan ook tot de PS3 en Nintendo uitkomen, dat heb ik van de vorige Xbox wel geleerd...
* 786562 Tamarinde
Zoals al eerder gezegd, ik denk niet dat je het spel opnieuw zult moeten kopen.
Hoogstens een update downloaden om het spel te kunnen spelen met een nieuwe programmacode.

Je denkt toch niet dat ze bij mickeysoft zo dom zijn om geld te vragen voor die oude spellen he ???

Ik ben trouwens benieuwd hoe de PS3 zijn backwardscompatible gaat regelen aangezien die blue-ray gaat gebruiken en de huidige spellen dvd zijn.
Of kun je met blue ray ook dvd's lezen???
ps3 kan alle formaten lezen van cd tot blue ray. zullen waarschijnlijk 2 koppen inzitten een dvd kop en een bl kop en anders kan die bl kop misschien ook wel dvd en cd lezen.
(in de specs staat gewoon dat die alle formaten gaat lezen)
en de Revolution, wel volledig backwards compatible zijn. Op de PlayStation 3 kunnen dus PS1- en PS2-games gespeeld worden en op de Revolution zijn GameCube-spellen te spelen.
Volgens mij zijn de nog oudere spellen gratis te downloaden(Nintendo64, SNES, etc.) :)
Alle games zijn gratis te downloaden. Wil niet zeggen dat dat legaal is. Ook oude games vallen nog onder copyright-laws, ook al vind je ze niet meer in de winkels.
de games zijn te downloaden via de revolution en dus via Nintendo. Het zal vermoedelijk wel wat kosten, maar is i.i.g. niet illegaal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True