Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Sony Online Entertainment heeft aangekondigd dat het op 15 december de servers van de mmog Star Wars Galaxies definitief offline zal halen. Volgens Sony heeft het besluit niets te maken met de recente aanvallen op zijn serverpark.

Het aantal beschikbare servers voor Star Wars Galaxies-spelers werd in september 2009 al teruggebracht van 25 naar 12, maar per 15 december zal de mmog niet meer online speelbaar zijn, zo laat John Smedley van Sony Online Entertainment weten aan Joystiq. Volgens Sony hebben de aanvallen van hackers op onder andere PSN en een aantal online titels van Sony niets te maken met het besluit om te stoppen met Star Wars Galaxies; Smedley stelt dat er na overleg met LucasArts besloten is om de servers eind dit jaar offline te halen wegens 'zakelijke redenen'. Bovendien zouden de contracten met LucasArts in 2012 aflopen.

Sony ontkent verder dat Star Wars Galaxies wordt geannuleerd wegens een sterk afnemend aantal spelers. Smedley meent dat sinds het aantal beschikbare servers in 2009 werd gereduceerd, de spelersaantallen relatief stabiel zijn gebleven. Desondanks zag Sony het aantal abonnees in 2005 sterk dalen, nadat er via een aantal updates veel wijzigingen in de gameplay van het in 2003 geïntroduceerde Star Wars Galaxies waren doorgevoerd.

Star Wars Galaxies

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Ik ben vertrokken met de NGE. Ik kon mijn eigen gear niet meer aan, niet meer de skills uitoefenen die ik had en de focus was vrijwel compleet verhuisd naar combat. Dit was voor mij de ultieme opvolger van Ultima. Gewoon vrijheid in wat je wilt doen en dat in een SW universe. Misschien dat het inmiddels weer beter ging, maar vindt het nog steeds de domste actie ooit.

Iedereen die de WoW formule wou spelen was allang weg en er werd veel te weinig aandacht gegeven aan de nieuwe formule. Had het spel gewoon gelaten en wat nieuwe servers gelaunched met NGE, geeft het een nieuw naampje (Bijv. Star Wars Universe i.p.v. Star Wars Galaxies) en bovenal knallen in de media. Ik begrijp best dat dit spel was gemaakt voor een groter publiek dan SWG haalde, maar dit was niet de manier om er alsnog te komen.

Dit heeft voor mij i.i.g. een dikke -10 op de rep van Sony gestopt. Ze moeten van ver komen als zij mij willen overtuigen dat zij niet bereid zijn al hun trouwe klanten door het slijk te halen wanneer dit ze een dollar meer zou opleveren. Vrijwel de hele community was radicaal tegen, ik vind het nog steeds ongelofelijk.
Statement: SWG was het beste spel aller tijden. Ik begon het te spelen ongeveer een half jaar voor de CU in 2005. Via een 14-trial binnengekomen, en echt ALLE spelers waar ik mee 'bevriend' was geraakt in die eerste dagen hebben het spel daarna gekocht en zijn het blijven spelen. Veel mensen (waaronder ikzelf) waren compleet flabbergasted van het spel. Het zal voor velen ook de eerste MMORPG zijn geweest.

Dit spel had echt alles... de door spelers gebouwde en gerunde steden, de massale gevechten tussen de verschillende guilds, een bizarre economie waarin elk onderdeeltje geharvest/gevonden moest worden en alleen de echte mastercrafters de beste armor's/wapens konden maken, oneindige mogelijkheden tot het inrichten van huizen/Guild-halls, de zeldzame Jedi's (was je echt in shock toen je er voor het eerst ťťn tegen het lijf liep) die in gevechten dan echt oppermachtig waren.

Ik ben niet eens Star Wars fan, ik ben geen MMORPG fan, maar de drie maanden dat ik dit gespeeld hebben waren mijn leukste game-maanden ooit, klaar. Na die trial ging SWG ruim over de miljoen spelers, eeuwig zonde dat ze zo iets goeds zo om zeep hebben geholpen. En nooit durven toegeven hoe het spel verpest werd door die update terwijl de HELE community roept dat het niks meer was. Laffe directie daar bij Sony, bah bah bah!!
Uit nostalgie pink ik een traantje weg. Voor mij was SWG de eerste MMO die ik speelde en ik heb me een jaartje kunnen bezig houden met dit spel. Toen kwam NGE uit en was het ook voor mij gedaan. Het spel heeft wel enkele zaken die nooit geevenaard zijn in andere games, oa housing, crafting, resources die verschillend waren in kwaliteit, een lange waslijst aan items, drukke cafetarias, skill systeem zonder levels, een werkende mix&match binnen verschillende takken en ga zo maar door...

De ene maand was ik een droid engineer, de andere was ik een smuggler die wapens modde in een donker hoekje in de cantina... Met de guild konden we Krayt draken jagen om de crystals te harvesten, die gebruikten we dan weer in equipment. Je kon in je woning verschillende vendors zetten en wat reclame maken in de hoofdsteden zoals Tatooine of Corellia.

Zoals eerder al gezegd had 't spel een ongelooflijke diepgang. De quests waren gewoon maar kill zoveel van X en zoveel van Y. Er was een drijvende community die zeer veel aan RP deden. Ook ik heb in m'n stormtrooper armor rondgelopen in Tatooine om willekeurige burgers tegen te houden op hun speeder om een controle uit te oefenen. Er waren mensen die hun woning opvulde met spulletjes om zo de knapste zaken te maken.

In de loop der tijd nog eens geprobeerd via trial accounts maar de server (farstar eu) was gewoon verlaten, vendors leeg en vroegere steden en dorpen waren gewoon verlaten vlaktes geworden.

Ik kan alleen maar hopen dat SW:TOR eerder lijkt op SWG dan op bv WOW...
Ben ik de enige die hier geen chocola van kan maken?
Ja denk het.. Firefly vertelt gewoon wat je er allemaal kon doen..

Maar als jij niet weet wat een stormtrooper armor is, of wat ie bedoelt met Cantina of Speeder ben je misschien meer een Star Trek fan?

"Put your Phasers to stun, shoot to kill, shoot to kill !!! ;-)
Sony ontkent verder dat Star Wars Galaxies wordt geannuleerd wegens een sterk afnemend aantal spelers.
Dit is de echte reden waarom dit spel op zwart gaat, als binnenkort de nieuwe Star Wars MMORPG uitkomt is SW Galaxies meteen afgeschreven.

Het spel heeft altijd al relatief slecht gelopen, en is simpelweg doodgebloed de laatste jaren.
Ik kan me helaas niet vinden in je laatste zin. Voor mij was SWG in het begin uniek, CU werd al een beetje shaky voor mij en NGE deed de das om. Maar voor mij heeft het spel alleen echt slecht gedaan vanaf de NGE. De quote die je hierboven hebt staan is alleen 1 van de redenen, maar zeker niet de reden. De reden is dat het gewoon niet rendabel meer in zijn algemeenheid, draait best wel lang, is gewoon niet meer up to date. NGE was gewoon 1 grote puinhoop en daar heeft WoW zeker een groot deel van zijn succes aan te danken. In Sony's ogen kunnen ze beter de hardware gebruiken voor een nieuwe mmo of uitbreiding van serverpark van een iets populairder MMO.
Het aflopen of misschien wel onderhands ontbinden van de licentie tussen LA en Sony op het punt van SWG is alleen voor beide een betere oplossing. Sony hoeft geen kosten meer in een noodlijdende mmo te steken en LA kan zich volledige richten op TOR.

SWTOR of je er tegen bent of niet, het komt er. Nu al een oordeel vellen zonder het daadwerkelijk hands-on geprobeerd te hebben is zeker voorbarig. Minstens dat je beta of trial uitprobeert. Het voelt zeker niet als je oude vertrouwde SWG verraden, maar het is gewoon iets van komen en gaan.

Persoonlijk vind ik dat bioware altijd geweldige storylines heeft neergezet en dan ook nog eens fully voiced. Voor mij redenen genoeg om iedergeval een kijk je te nemen als het komt.

Wat betreft SWG, zal ik zeker de nog steeds de emulerende versie spelen mocht hij klaar zijn. Nothing beats having your own decorated house to come home to after a day of battle or going to your local as and ws. Just don't camp the acklay hehe :)
Is het niet stupide dat je een spel koopt en dan vervolgens de verkoper bepaalt hoe lang je het online kan spelen? Dit wordt hier blijkbaar compleet geslikt.

[Reactie gewijzigd door ronkvogel op 26 juni 2011 18:12]

Dat geldt voor ieder spel van dit type. Of denk je dat een serverpark tot in de eeuwigheid blijft draaien? Ook voor WoW, LOTRO etc. gaat dit eens gebeuren. :)
Eens ja... maar Blizzard is over het algemeen wel iemand die aan ze gebruikers denkt... kijk naar WC3 daar zijn de servers ook nog steeds online en is er ook nog altijd support van Blizzard aanwezig...

Dit zie je niet vaak bij spellen en zelfs niet bij software dat de ondersteuning zo lang door gaat..

Offtopic: Uiteraad is Blizzard ook een bedrijf die genoeg geld overal uit wil halen maar dat terzijde.
ja zou je wel zeggen.
ze hebben natuurlijk geld zat gevangen van spelers.
als men een server offline gooit laat ze dan tenminste de server client releasen zodat mensen op een eigen server verder kunnen spelen ..
Gelukkig voor de fans komt The Old Republic eraan. Denk niet dat er dan nog veel mensen zijn die zouden blijven steken bij Galaxies. Zelfs als de servers online zouden blijven. Denk zelf dat Sony dit ook wel in ziet en het zal wel niet meer rendabel zijn om de servers online te houden.

[Reactie gewijzigd door Baderyayo op 26 juni 2011 13:41]

Maar wie zegt dat de gameplay gelijk is? voor zover ik zie zijn het wel 2 compleet verschillende games..
Dat zal dan ook wel een van de redenen zijn voor dit besluit.
Niet heel vreemd natuurlijk; het spel is inmiddels vrij gedateerd en zeker na de patch enkele jaren geleden heeft het een groot deel aan populariteit verloren. Het zal niet toevallig zijn dat eind dit jaar waarschijnlijk ook de nieuwe Star Wars MMORPG (The Old Republic) van BioWare en Lucasarts in de winkels ligt. Een enkele Star Wars MMORPG lijkt mij persoonlijk ook genoeg. Misschien was Sony wel bang dat het overgrote deel van de spelers toch de overstap zou gaan maken naar de nieuwe game en dat er nog maar een handjevol spelers bij SWG zouden blijven. :)
Ik hoop dat dit het geval is! Ik wacht al twee jaar op TOR en bij elke trailer of gameplay vid word ik steeds meer gefrustreerd dat ze nog geen release date hebben :P

Laten we het hopen :)
Een MMO heeft ook niet veel langere levensduur dan 10 jaar denk ik. Misschien als het voortdurend word bijgewerkt en aangepast op betere graphics.
Anarchy Online heeft onlangs zijn 10e verjaardag gevierd, heeft nog een grote playerbase en heeft al die tijd op dezelfde graphics engine gedraaid (en geloof me, een spel met tien jaar oude graphics is LELIJK).
SWG servers (voornamelijk pre-Combat Update) worden al een tijdje door derden geŽmuleerd, zo'n vaart zal het dus voor de die-hard fans niet lopen...
Het zou mooi zijn als ze nu de mannen achter SWG-Emu de zaak in handen zouden geven, maar dat zie ik helaas niet gebeuren.

Voor de CU was SW:G geweldig, er is nog steeds geen enkele MMO met zo veel diepgang; alleen al player housing was prachtig. Ook het feit dat er maar een heel beperkt aantal Jedis waren was uniek, en dan druk ik me nog zacht uit.

SW:TOR is de zoveelste WoW kloon, met alle beperkte diepgang die daarmee gepaard gaat. Ik vrees dat dit helaas vrij typisch zal blijven voor MMOs, want WoW heeft gewoon een standaard gezet waar elke Jan-met-de-korte-achternaam mee uit de voeten kan. WAR had veel potentie en ook daar kwam er ineens een patch waarin veel te veel elementen uit WoW werden over genomen. Aion was al vanaf het begin een kloon, net als Rift. Aion had dan wel nog een beetje een aparte grafische stijl, Rift helemaal niet. En met kloon bedoel ik ook echt kloon: van indeling van de optie menu's, tot key bindings, tot namen en effecten van skills, tot opbouw van je character (talent trees). Crafting is bij allemaal grotendeels hetzelfde en PvP is net als in WoW meer gebaseerd op welke class en spec je hebt, dan op daadwerkelijke vaardigheden als speler.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf WoW gespeeld en met veel plezier. Probleem is echter dat voor een half-georganiseerde guild er al veel te weinig content is op PvE gebied, waardoor je je daar al snel verveelt; even afgezien van het feit dat Blizzard al recycled vanaf de eerste uitbreiding. Als je dan PvP wilt doen loop je tegen het bovenstaande aan: hoe goed je ook bent, sommige classes zul je niet tegen op kunnen. In group combat (of Arena's later) zie je dan ook steeds dezelfde setups terug komen, waarbij iedereen dezelfde aanpak hanteert en het er vooral op neerkomt wie het eerste z'n CC/nuke combinatie uit kan voeren op een bepaald teamlid aan de andere kant.
De laatste maanden ging het juist zo goed. Mijn guild ging van 5 players naar 50 en daarvan waren meestal ongeveer 20 online op dezelfde tijd.

De meesten hier hebben de NGE nog vers in het geheugen. Dit was de update waardoor veel spelers het spel verlieten. De laatste tijd zijn juist meer veteranen weer gaan spelen. We hebben vele veteranen opgenomen in ons guild en de meesten zijn gewoon gebleven. Het enige wat iedereen nog steeds mist is de vele mogelijkheden met de professions. En natuurlijk het aantal Jedi is een beetje groot.

De NGE bestaat al een tijd niet meer en met de laatste updates en met de update die nog gaat komen waren ze echt op de goede weg. Ik heb bijna 6 jaar gespeeld en samen met mijn guildies een behoorlijke stad gebouwd en als piloot een redelijke naam opgebouwd.

Ik ga SWG zeker missen. En TOR ziet er mooi uit, maar het heeft weinig met de films te maken en mist een paar essentiŽle onderdelen voor mij: Player housing, space sim (space in TOR is een soort Starfox) crafting en zonder de entertainers zal het ook een stuk minder sociaal zijn. SWG is uniek in veel opzichten, het is een totale vrije wereld (galaxy) Je kan questen, Player vs Player, space, gewoon rondhangen en kletsen met anderen, je huis inrichten, een stad stichten, vissen (jawel!), recourses zoeken en proberen de beste crafter te worden, je kan zelfs zelf missies maken!

Afijn, ike moest het even kwijt :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True