Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Bron: BBC

Niet iedereen zou het misschien verwachten, maar de markt voor online games is groter dan menigeen denkt, zo meldt de BBC. Dit jaar zal er naar verwachting 1,3 miljard dollar in omgaan, waarmee 2004 het eerste jaar moet worden dat de grens van de miljard dollar doorbroken wordt. De groei zet zich nog wel even door: in 2008 zou het gaan om ongeveer vier miljard dollar op jaarbasis. Verreweg het grootste deel van het geld komt binnen via abonnementen op de games. Ongeveer 200 miljoen wordt betaald voor reclame en voor bijvoorbeeld de verkoop van items die in een spel gebruikt kunnen worden. Al met al zijn de vooruitzichten voor online games dus positief, maar er worden wel enige kanttekeningen geplaatst:

Online gamerCurrently game operators are striving to reach more people through well-known worlds such as Middle Earth and the Star Wars and more casual multiplayer games. The report authors warn that game-makers running well-known worlds must find a way to translate the appeal of a world only seen in films to a compelling game. It notes that Final Fantasy managed this feat but Star Wars: Galaxies is widely recognised as failing to do.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Everquest 700.000 abonees a 10 dollar per maand
FFXI 500.000 abonees a 12.95 dollar per maand
DAOC 100.000++ abonees ah 10 dollar per maand

1 online spel ALLEEN is al miljoenen bussiness per jaar!!

Ik zou zeggen dat dit een nogal achterhaald nieuwtje is..
Als ze nou 100 miljard grens waren gepasseerd dan zei dat nog wat!
700.000x10 dollar = 7 miljoen x 12 maanden = 84 miljoen dollar. Veel, maar nog geen miljard dollar :P.
Miljard is 1 met negen (9) nullen erachter.
hehe ik was je al voor met mijn fout te editten :)
maar je had helemaal gelijk :)
Je vergeet de tientallen MMORPG's in Azie.

Alleen al Lineage heeft zo'n 2 MILJOEN subscribers in Zuid-Korea en is daarmee de grootste MMORPG ter wereld.

US en Europa lopen wat dat betreft behoorlijk achter en het leeuwendeel van die 1.3 miljard zal uit Azie komen ;)
700.000 * 10 * 12 = 84 miljoen !!
miljoenen business misschien maar dus geen miljarden.

p.s. Ik geloof ook niet zoveel van die 700.000 spelers. Leuk voor de marketing maar als je de cijfers van allelei internet zaken bij elkaar opteld zou de hele wereld permanent aan het internetten zijn. Beetje critisch met de cijfers geproduceerd door belanghebbende kan meestal geen kwaad.

Edit: Jullie waren me allebei voor
Je noemt wel gelijk de 3 populairste games en het is 84 miljoen omzet, geen 84 miljoen winst.
Dus het lijkt meer dan het is. Van alle mislukkingen en dingen die niet aanslaan hoor je niets.
Vergeleken bij de reguliere games-sales is het peanuts.
Sommige games hebben een marketing-budget van 50 miljoen (zijn er niet veel hoor :) , maar toch).
Ik kon mij herrinneren dat in het jaar 2000 de filmmaatschappijen en vooral de game makers dachten dat in het jaar 2004 de omzet van games groter zou zijn dan die van de films.

Nou even wachten dus, want bijv alleen LOTR 3 heeft al een omzet van 800 miloen...

Let's start gaming folks!

edit: Hmm... ik zie nu dat dit alleen maar van online gaming is... nouja..
Er zijn wel meer films hoor ;)
Dus ik denk dat nu, in het begin van 2004, de omzet voor games nog minder zal zijn dan voor films. De ommekeer verwacht ik zelf pas ongeveer tegen het einde van het jaar (voornamelijk omdat er geen LOTR deel meer in de bioscoop komt)
De meest succesvolle MMORPG tot nu toe is EverQuest, niet op een film gebaseerd.
Star Wars Galaxies is dat wel, maar moet het (zoals we dat wel eens vaker zien bij games die op een film gebaseerd zijn) vooral van de naamsbekendheid van de film hebben, en laat in kwaliteit nogal te wensen over. Niet het beste voorbeeld dus imho.

Maar dat dit (mede door de groeiende beschikbaarheid van flatfee internet) een groeimarkt is, is duidelijk.
ff ter correctie, EverQuest is bij verre niet de meest succesvolle MMORPG tot nu toe. Lineage 1 (ja Lineage 2 is bijna uit, je kan je sinds vanavond inschrijven voor de Closed Beta op http://www.lineage2.com/) heeft in Korea miljoenen spelers. Het spel is volgens mij al over de top heen maar had op zijn top ongeveer 3 miljoen spelers en altijd 300,000 spelers tegelijk online. Het spel is alleen niet in Amerika en Europa aangeslagen, EverQuest wel.

Wat info over de makers van Lineage 1, NCsoft (en van Lineage 2 en andere MMORPGs die ze publishen):

this is how much money (assets) they (NCSCF on OTC stock exchange) have:

240,703,456,000.00 KRW South Korea Won =
203,039,608.604 USD United States Dollars
1 KRW = 0.000843526 USD 1 USD = 1,185.50 KRW
In een middelmatige maand zoals september gaat er bijvoorbeeld in Amerika al voor 400 miljoen dollar aan games over de toonbank. In de maanden november/december loopt dat nog veel harder op en wereldwijd gaat het dan nog veel harder.

Ik denk dat de games-industrie toch hard op weg is tenzij we de p0rN-movie-industrie ook tot Hollywood rekenen. :P
Dan kan je games industrie het wel schudden. :P
Als we pr0n movies tellen moeten we dan ook die zieke Hentai spelletjes meetellen die op somethingawful.com telkens gereviewed worden? Dat kon nog wel eens een succesje zijn in Korea of Japan, aan de hoge ziekelijkheidsfactor te zien.
De omzet van games is al groter dan die van de hele film industrie in Amerika, dat was al in 2002.

Dus hoe kom jij erbij dat het niet zo is?
Maar het is ook de meest logische evolutie in spellenland. Hoe goed de AI in single player mode ook is, "echte" mensen voegen veel meer toe aan het spel element en het sociale karakter van spellen.

Een goed voorbeeld is Asheron's Call 2, Fallen Kings. Deze MMRPG is vanwege het samenwerkingselement (iedere avond 340 mensen on-line) en de maandelijkse toevoegingen gewoonweg fascinerend. Daar kan de pure rekenkracht van een AI nooit tegenop.
AC2 is geflopt hoor. Heb het zelf een jaar gespeeld en 340 online savonds is een dramatisch dieptepunt. De bedoeling was ooit 1500-2000 mensen online (daar zijn de servers ook op gemaakt).

Het is nu maar een stille boel met die paar honderd online...
Een logische reactie. door de groeiende bekendheid van het fenomeen wagen veel gamers een kansje in de online wereld.
Veel games in die online gamewereld hebben een bepaalde mate van verslavendheid. Neem nu die MMORPG's als je daar op abonneert dan betekent dat dat je zeker van het RPG genre houdt en als je eenmaal iets erin geinvesteerd hebt in een karakter, dan ga je het niet zomaar opgeven. Je wilt verder en je blijft dus abonnee.
Verder hebben services zoals Xbox Live een erg verslavende werking. Lekker languit op de bank, en toch met iedereen spelen, op welk tijdstip van de dag dan ook.
Ik verwacht dat de omzet hier alleen nog maar in gaat stijgen.
En dan heb je nog alle games met een online functie: Denk Quake3, UT2K, BF1942 en de hele trits mods erachteraan.

Sommige mensen kopen enkel het spel om een mod te kunnen spelen.
Maar soms is de mod beter dan het originele spel, kijk maar eens naar bv CounterStrike.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens :)

Voordat CS beta 1.0 uitkwam werd halflife massaal online gespeeld. Ik speelde HL DM echt heel veel. Daarom was er zoveel animo voor cs omdat halflife al zoveel gespeeld werd.
Maar dit valt voor zover ik weet niet onder online gaming uitgaven :)

Het gaat hier om abonnementen e.d.
Als insider kan ik je vertellen dat er aan het hosten van games niet zo heel veel verdiend wordt :+

Veeeeeeeel datatraffic en veel concurrentie en dan ook nog eens opstart- en arbeidskosten. (8>
Toch verdienen MMORPG-hosters er blijkbaar miljoenen mee ;) Het is 'booming' zogezegd.

Wat helaas ook tot gevolg heeft dat de kwaliteit behoorlijk aan het dalen is, al komt dit ook door het experimenteren in het genre (je weet pas werkelijk of iets aanslaat als je het een keer uitgeprobeerd hebt op de massa).
Ik ben geen expert op het gebied van MORPG's (waarom 2 M's trouwens ? 't is toch massive online role playing game ?), maar ik heb moeite te geloven dat mensen een spel kopen, en vervolgens 10 dollar of meer per maand betalen om het te kunnen spelen ! Ik vind het nogal wat, als het nou een dollar of 2 was ala, maar met zulke hoge prijzen kun je maar 1 abbonement nemen ?!?
Althans, Ūk zou het belachelijk vinden een spel te kopen en er dan ook nog eens maandelijks voor te betalen, ach, een dollar of 2 kan nog wel, maar 10 dollar ? Een beetje 120 dollar of meer per jaar ? Absurd.

Wat dat betreft ben je beter af met die andere online spellen waar geen abonnement aan vastzit, zoals black hawk down ofzo, schijnt ook populair te zijn (broertje toevallig gek op)
mm= massive multiplayer

die abbo kosten mogen van mij ook wel wat lager maar het is helemaal neit vreemd dat ze dit vragen. Het is natuurlijk ook absurd om een regulier spel dat ook online gespeeld kan worden te vergelijken met een mmorpg. Een persistent online wereld kost tuurlijk veel meer onderhoud plus wordt een deel van die abbo kosten besteed aan't blijven vernieuwen en updaten van werelden.

Zelf nog steeds neit echt serieus begonnen met mmorpgs, planetside ff gedemo'd, denk dat ik maar met starwarsgalaxies ga beginnen ofzo. schijnt de benelux lekekr vertegenwoordigd te zijn (new amsterdam) iemand hier ervaringen mee, speel nu bijna alleen nog maar Americas Army, zeer goed plus gratis :P
Tis in ieder geval de enige software waar ik bereidt ben om voor te betalen. Voor de rest allemaal open source of via de universiteit.
ach ik beoordeel elk spel op zijn online mogelijkheden.
SP doe ik ook wel maar das it.
MP betekent en bepaalt bij mij erg vaak of ik het spel wel ga kopen.
Ben in 1991 al begonnen met een MUD game en nu dus een MMORPG (Eve.online). En dat kost geld. Maar een lidmaatschap van een postzegelverzamelingsclub ook. Door die professionalisering is er wat dat betreft wel heel veel veranderd. Wel dat doordat er zoveel aanbod is blijft de prijs gelukkig beperkt.
Voor mij is het gewoon ontspanning en een leuke manier om met mensen van andere continenten in contact te komen.
Dat er wereldwijd vele miljoenen mensen zo met elkaar in contact komen vind ik eigenlijk helemaal niet zo verkeerd. En dat betekend automatisch dat er heel veel geld in om gaat.
Zelfs op ebay kun je al virtuele items voor RL cash kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True