Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties
Bron: Emerce

Het Amerikaanse RealNetworks heeft het Nederlandse online-gamebedrijf Zylom overgenomen voor 17,2 miljoen euro, bericht Emerce. Zylom ontwikkelt, distribueert en publiceert zowel online te spelen games als downloadbare spelletjes en is marktleider in Europa op het gebied van downloadbare 'casual games'. Dit zijn simpele spelletjes die binnen enkele minuten te leren zijn. Met de overname wil RealNetworks groeien op de Europese online-spelletjesmarkt. Als onderdeel van de RealPlayer-software biedt RealNetworks zelf ook diverse kleine online spelletjes aan. Verder is het bedrijf bezig met het ontwikkelen van spellen voor de Xbox360. Deze games zijn volgens een topman van RealNetworks rond juni te verwachten. De komende jaren zal Real zich vooral richten op spelletjes voor mobiele telefoons.

RealNetworks logoReal zal bij Zylom een abonnementsmodel introduceren. Op dit moment biedt Zylom alleen de mogelijkheid om eenmalig te betalen voor Deluxe-games. Zylom zal gevestigd blijven in Eindhoven en wordt het hoofdkantoor voor online spelletjes van Real in Europa. De spelletjes van Eindhovenaren worden door gemiddeld zestigduizend mensen tegelijk gespeeld, met een piek van ongeveer honderdduizend op zondagavond. De websites van Zylom trekken maandelijks vijf miljoen unieke bezoekers. Van de bezoekers komt dertig procent uit Nederland, een kwart uit Duitsland, twintig procent uit Frankrijk en vijftien procent uit Engeland. Vooral vrouwen spelen de spelletjes van Zylom, omdat zij minder geven om het competitie-element waarbij je tegen elkaar strijdt, zoals bij schiet- en racespelletjes, dan mannen. Bij de ontwikkeling van spelletjes voor mobile gaming is er een trend naar spelletjes waarbij samenwerken centraal staat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Vooral vrouwen spelen de spelletjes van Zylom, omdat zij minder geven om het competitie-element zoals bij schiet- en racespelletjes dan mannen.

Ja, en de grootste gamemarkt ligt vooral bij de vrouwen :? Ik dacht dat ik laatst ergens een enquête had gelezen en dat 79% van de gamers mannen zijn !
De games van Zylom kun je niet vergelijken met de games die "mannen" over het algemeen spelen. Veelal zijn dat shooters, race games etc. die sowieso duurder zijn in aanschaf, geinstalleerd moeten worden en "onderhouden" dienen te worden, praat ik niet eens over het instellen er van.

Zylom heeft games die je gewoon in je browser kunt spelen, makkelijk dus. En als je het spel wilt kopen om het volledig te spelen dan is de installatie vele malen simpeler.

Verder vind ik het jammer dat er weer een Nederlands bedrijf voor een habbe krats word verkocht aan een buitenlandse onderneming. Die 17 miljoen is volgens mij een schijntje op de lange termijn. Ik mag dan ook hopen dat toekomstige Nederlandse bedrijven onder onze vlag blijven en desnoods, ipv verkoop, met licentie's gaan werken. Zo levert het meer geld op en kan er door ontwikkeld worden.
Dat is misschien wel waar, maar ze worden wel de hoofdzetel voor realNetworks in Europa, dat schept dan weer banen en mogelijkheden...
ik baal ook van Nederlandse parels die voor een snikker en drie knikkers worden verkocht aan buitenlandse bedrijven.
Net als Marktplaats. (al was dat een behoorlijk bedrag)
Of net als Hyves, dat zal binnenkort ook wel worden opgekocht door een Microsoft ofzo.

Wij Nederlanders zijn al snel blij met een paar miljoen, terwijl het potentieel vaak enkele miljarden is!
Microsoft lijkt mij niet echt geinteresseerd in hyves.Ze hebben namelijk al die functies net zelf ontwikkeld.

Het zou wel een boost geven aan passport.net en de bekendheid daarvan, maar ik denk dat ze MSN nog als basis willen gebruiken voor die community.
Ik geloof dat ze nog niet bezig zijn met de verkoop van hyves (gelukkig), maar dat ze eerst nog verder door willen groeien/winstgevend worden.

(d'r was wel al een groot bedrag geboden ruim een half jaar terug ;))
Denk je dat 21% van het totaal aantal gamers ook niet een gigasntische doelgroep is????
Precies.. dus als je je richt op vrouwen heb je een veel grotere potentieele markt. En mijn zusjes zijn verslaafd ongeveer aan die zylom games..

Geef mij maar CoD of iets anders leuks :D
ik heb een andere enquete gelezen die verklaarde dat 50%+ van alle gamers vrouwen zijn. Zij spelen voornamelijk puzzels en woordspelletjes.
Ik dacht (maar ben niet zeker) dat dit gemeten was op online webgames en dus niet de "zware" games bevat.
Ja, en de grootste gamemarkt ligt vooral bij de vrouwen Ik dacht dat ik laatst ergens een enquête had gelezen en dat 79% van de gamers mannen zijn !
Precies. Maar dat is dan ook precies de reden dat RealNetworks het overgekocht heeft. De doorsnee huisvrouw heeft meer tijd om spelletjes te spelen dan de doorsnee arbeidersman. Dus is het eigenlijk best raar dat er meer mannen spelen dan vrouwen.
hehe, dat zijn de enige spelletjes die mijn moeder (63) veel speelt... en nu zie ik dus ook dat ze nog eens in eindhoven zitten ook... dacht altijd dat het spelletjes waren van een amerikaans bedrijf...
Het zijn voornamelijk ook spellen van oa GameHouse, PopCap etc maar Zylom produceert ook eigen spellen. Overigens zie je op alle spel-portals spellen van zo'n beetje alle grote spelers.
Vriend van me werkt bij Zylom, en is niet zo heel erg blij met de overname. Ben benieuwd wat het voor gevolgen heeft voor de bedrijfscultuur @ zylom.
Vertel dan WAAROM hij niet blij is met de overname. Ik hoor het maandag zelf wel wie er wel of niet blij is met de overname en waarom maar aan de opmerking dat er iemand niet blij mee is zonder details hebben de andere lezers hier niet veel.
Ik vind dit soort spellen best wel leuk en ik heb ook BF2 en HL2 met CS:S enzo. Zo nu en dan is het gewoon even lekker ontspannen! Zoals met bijvoorbeeld Tontie... Heerlijk!

Ik kan me best voorstellen dat hier een vrij grote markt voor is hoor... en dus niet _alleen_ onder vrouwen.

Ik hoor hier en daar geluiden dat 17 miljoen niet duur is, ik vond dat eerlijk gezegd wel veel geld hoor. Zo lang bestaat dat bedrijf toch ook weer niet en dan al 17 miljoen waard zijn!
Toch vind ik de spelletjes van Zylom aan de dure kant. 25 euro voor een simpel spelletje als Chuzzle Deluxe of Mirror Magic. Als je nou voor die 25 euro een collectie van minstens 5 van de spelletjes krijgt is het wel interessant maar dit is in mijn ogen echt veel te duur.
Balen, ik ben niet zo'n fan van Realnetworks. Zylom is juist wel kick, een overzichtelijke site (niet als miniclip) met leuke games (voor op school).

Wie kent nou niet Ball's & Wall's, arkanoid in een nieuw flash-jasje dus.
No offence, maar de meeste games van Zylom zijn Java applets, waarbij Balls en Walls een van de beste voorbeelden is.
ik maar hopen dat het eens op hield met die stomme spelletjes me zus speelt ze ook wat een lamme spellen

kun je net zo goed gaan fotoplayen in de kroeg
Feit is dat dit soort spelletjes, spellen in hun meest pure vorm zijn. Mits goed uitgedacht, met een simpel concept, erg verslavend zijn, zonder dat er al te veel van nodig is kwa systeemeisen, instellingen en het leren van het noodzakelijke om het goed te spelen. Dit soort spellen gaat dan ook jaren mee, zo niet voor altijd. Een van de meest bekende spellen van deze orde, is Zuma. Deze staat al jaren op de huiscomputer (ook op het vorige systeem). Ik vind het eigenlijk jammer dat er kwa comcepten erg weinig meer wordt uitgedacht, en dat het tegenwoordig vooral gaat om het uiterlijk, waardoor de houdbaarheid vaak niet langer is dan na het uitspelen. Soms zelfs eerder. En dit geldt zelfs voor racegames (MFS: MW heb ik amper aangeraakt nadat ik de blacklist voltooit had en helemaal niet meer na de challenges).

Zylom heeft een mooi, succesvol bedrijf neergezet is slechts een aantal jaren, en het is jammer dat deze nu opgeslokt is door een grote mogendheid als Real Networks. Real Networks was immers al in dit segment actief (met voor een groot deel zelfs dezelfde spellen), en heeft op deze manier voor een kleine prijs een flinke concurrent op de europese markt, geassimileerd (Borg-style).

Maar ja, of er iets aan te doen was...

Ik vraag me overigens af of dat abonnements-model zal aanslaan. Ik zou immers niet graag ergens aan vast zitten voor iets dat ik slechts incidenteel en maar voor een deel (je vind immers niet alle spellen leuk) gebruik. Een eenmalige betaling voor een spelletje vind ik dan ook beter.
De eigenaar van dit bedrijf hield een jaar geleden een carousel bij mij op school en vermeldde dat zijn bedrijf een markt aanboorde die niemand voor mogelijk hield.

Eerlijk gezegd dacht ik hetzelfde maar blijkbaar is het hem toch gelukt. Een hele interessante lezing moet ik zeggen.

Vertelde de grootste verschillen met mijn generatie en de doelgroep van hem en wist dat simpelheid een grote factor is in het wel of niet slagen van zijn product.

Jammer dat hij het verkocht heeft (al denk ik wel dat hij zelf leiding houdt maar nu voor een "baas" werkt so-to-speak) maar hij is wel lekker binnen op 28 jarige leeftijd.

Die heeft het goed gedaan... echt leuk voor hem :)
Weet je zeker dat je een lezing hebt gehad van iemand van Zylom? Zylom is namelijk geen eigendom van slechts 1 persoon.
Games waar geen competitie verband in zit zijn veelal maar saai eigenlijk. Ik bedoel wat is de zin/ het nut uberhaupt om het dan te spelen als er geen doel is?
Niet alles kan zo leuk zijn als Battlefield 2 Lighteye ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True