Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 118 reacties
Submitter: frank2go

De politie heeft voor de eerste keer in Nederland iemand gearresteerd voor het stelen van virtuele goederen. Het gaat om een 17-jarige jongen die meubels ontvreemd zou hebben uit kamers van Habbo Hotel.

Een woordvoerder van de Dienst Regionale Recherche van de politie Amsterdam-Amstelland maakte de aanhouding gisteravond bekend tijdens de uitzending van actualiteitenprogramma Nova. De 17-jarige arrestant wordt diefstal, vernieling, computervredebreuk en heling ten laste gelegd. Hij zou ingebroken hebben bij accounts van andere Habbo-gebruikers om hun meubels naar zijn eigen kamer te verplaatsen. Habbo Hotel heeft aangifte gedaan van de diefstal. Die meubels van de site zijn virtueel, maar moeten met Habbo-credits gekocht worden, die op hun beurt weer met echt geld aangeschaft dienen te worden.

De gestolen goederen vertegenwoordigden een waarde van vierduizend euro, zodat er volgens de politie sprake is van diefstal. 'Als je data verandert of weghaalt van een systeem, dan verniel je die data, daarom is er ook vernieling ten laste gelegd', aldus de politiewoordvoerder in de uitzending van Nova. Naast de aangehouden verdachte ondervraagt de politie nog vier 15-jarigen met betrekking tot de feiten.

Habbo kamer
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (118)

@hierboven:
Het is niet veel anders dan via een bank iemands rekening plunderen en op je eigen rekening zet. Bij Habbo Hotel hebben die leden flink voor die meubels betaald, zie dat maar als geld bij een bank inleggen. Als ze die meubels later virtueel kunnen verkopen met winst, kun je dat zelfs als belegging zien.
Dus het gaat uiteindelijk wel ergens over.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 14 november 2007 10:26]

Helemaal mee eens.

Ik heb zelf geen "second life" of "habbo" of zelfs maar MMORPG accounts met "items" die voor mij waarde vertegenwoordigen, maar ik doe wel zoveel online op andere gebieden dat als er ergens een account van mij gehacked wordt, ik daar zeker "echte" schade (zowel financieel als emotioneel) van ondervind, die vergelijkbaar is met de schade die ik zou ondervinden als er in mijn huis wordt ingebroken.

Feit is dat er steeds meer economische waarde in virtuele (electronische) vorm wordt gecreeerd. Het is dus goed dat er serieus gekeken wordt naar dit soort nieuwe vormen van criminaliteit.

Dooddoeners als "triest" en "get a (real) life" helpen niemand verder. Dat jij (DonJo hierboven) er niets in ziet wil nog niet zeggen dat het niet bestaat of onbelangrijk is voor de mensen die er wel mee bezig zijn.
virtueel is en blijft virtueel.

Geld drukken is in Nederland toch nog steeds iets voor de Nederlandse Bank en nu de Europesse Centrale Bank.

Zoeits als zelf geld uitgeven is en blijft gewoon verboden. Ik mag niet zeggen tegen jou geef maar 100 euro en daar krijg je een waarde van 100 euro in mijn geld voor terug waar je dan virtueel iets voor kan kopen.

Er is al een discussie geweest als je virtueel geld verdient en dat zou omzetten in echt geld, dat de belastingdienst er ook iets van wil hebben. Hetgeen heel logisch is in de echte wereld.

Het hele systeem van virtueel geld zit op het randje van wat wel of niet wettelijk kan maar er is nog geen rechterlijke uitspraak over geweest. Vandaar dat dit een heel leuk voorbeeld kan zijn.

Het enige waar ze deze jongen op kunnen pakken is inbreuk op een account, hetgeen hacken is en strafbaar. Wat betreft virtuele diefstal en de waarde daarvan, het woord virtueel zegt al genoeg, het is en blijft virtueel, niet tastbaar en ik ken geen wet die je kan veroordelen voor iets virtueels.
Dat iets virtueel is wil niet zeggen dat het geen waarde heeft.
Het is een nieuw terrein, maar is wel degelijk verankerd in de werkelijke economie.

Hoeveel merk je van je geld, dat je van je baas op je rekening overgeschreven krijgt, en vervolgens betaalt aan je internet-provider? Of aan je domein-hoster?
Helemaal niks. Maar je hebt er wel voor gewerkt.

Nu is het in Habbo Hotel zo, dat je de winst niet om kunt zetten in echte valuta, maar je kan die winst wel gebruiken om andere virtuele goederen te kopen, die je via de "gewone" weg (credits kopen) veel meer geld zouden kosten. En dat is weer de werkelijke wereld die telt.
virtueel is virtueel niets meer niets minder. Virtueel is niet tastbaar en dus is er geen echte waarde aan iets virtueels te hangen.

Hoeveel merk je van geld. Je merk er dat je er iets voor terug krijgt wat je zelf koopt. Jou geld wordt gegarandeerd door de Ned Bank. Banken moeten aan regels voldoen zodat ze niet zo maar naar de klote gaan en jou geld oeps weg is. Mocht het gebeuren staat de Ned Bank garant voor een x bedrag.

Virtueel geld, begrijf naar de klote weg jou geld en virtuele goederen.
Hoe is virtueel geld anders dan airmiles? Daarmee kan je ook dingen kopen en aan anderen verpatsen. Dat in Habbo die dingen virtueel zijn doen daar niet aan af -- ze hebben een waarde en zijn in iemands bezit.
Airmiles krijg je door producten te kopen waar je al BTW over betaalt, en is in die zin dus totaal anders. Als je airmiles zou kopen zonder daar BTW over te betalen zou het vergelijkbaar zijn
En beltegoed, of drankmuntjes op een festival? Allemaal virtueel geld.
De BTW betaal je al op het moment dat je het virtuele geld aanschaft. Het virtuele geld is een dienst of een tegoed voor een dienst die je koopt.

En diefstal blijft diefstal. Als iemand iets gekocht heeft dan hebben anderen daar vanaf te blijven. Of dat nou een echte stoel is of een plaatje van een stoel op internet, waarvoor alleen de koper het recht heeft om dat plaatje ergens neer te zetten.
Geld drukken is in Nederland toch nog steeds iets voor de Nederlandse Bank en nu de Europese Centrale Bank
Nee, Euro's drukken is iets van de Nederlandse Bank en de ECB.

Als ik zelf een soort geld maak en ik krijg anderen zo gek om dat te gebruiken, is daar niets illegaals aan.

Hieronder:
Dat iets virtueel is wil niet zeggen dat het geen waarde heeft.
Klopt helemaal: kijk maar naar giraal geld, dit is een feite ook virtueel geld. Er is veel meer giraal geld als dat er briefjes en munten zijn.
Als ik zelf een soort geld maak en ik krijg anderen zo gek om dat te gebruiken, is daar niets illegaals aan.

Verdiep je eens in wetgeving zou ik zeggen. Jij mag helemaal geen eigen geld drukken en mensen gek krijgen om daarvoor te betalen. Alles met geld is onderhevig aan regels en nieuw eigen geld drukken is gewoon verboden..

Wil je een bank beginnen moet je een aanvraag bij de ned bank indienen, alles goed op orde hebben enz.

Giraal geld is wel degelijk geld. De waarde van het geld wordt gegarandeerd door de nederlandse / europeese bank. In het verre verleden had men hiervoor zelf goud omdat je vroegen ten alle tijde je geld voor de tegenwaarde in goud kon omwisselen. Goud was zeg maar de garantie dat het papiertje dat je had ook een echte waarde had.

Giraal geld is dus wel degelijk geld.

Virtueel geld heeft geen waarde behalve een virtuele. Als het bedrijf achter dit spel naar de klote gaat kun jij fluiten naar je virtuele goederen en geld.
Gaat er in nederland een bank failliet dan staat de nederlandse band tot een x bedrag per rekeninghouder borg.

Verdiep je eerst eens echt in geld, de waarde en de histrorie en zie daar de verschillen en waarborgen die echt geld heeft en virtueel niet.
Uhm.. jouw geld op je bankrekening is ook virtueel.. zullen we die dan ook maar even leegplunderen?
Het enige geld dat echt is is het geld dat in je portemonee/spaarpotje zit...
geld op je rekening is niet virtueel het is giraal geld, banken moeten voldoen aan eisen van de Ned bank, qua reserves enz. De Ned Bank staat voor een x bedrag borg voor jou girale geld. Zie ook mijn commentaar hierboven.
Maar de reserves dekt lang niet de lading van het girale geld, dat is het hele idee van geldschepping. Het deel wat de lading niet dekt, is dus eigenlijk ook virtueel te noemen.
klopt vroeger was er een tegenwaarde in goud voor iedere gulden, heel vroeger.

Gezien de latere stabiliteit van de overheden die garant zouden staan is die 1 op 1 situatie steeds minder geworden.

Je kan nu zelfs stellen dat die reserve bijna weg is en in geen verhouding meer staat .Echter echt virtueel is ze niet te noemen omdat er overheden achter zitten die waken over de stabiliteit van de munt. Er zekerheden zijn, controles op banken en instellingen enz.

Bij virtueel geld zoals in een spel is het echt virtueel, er is geen controle, niets. Bedrijf naar de klote weg virtueel geld en geen garantie of waarborg.
Helaas kun je je credits niet laten omzetten naar echt geld ;) In die zin heb je er in mijn ogen niks aan, maarrrr:

Het draait uiteindelijk om 1 ding: Recreatie en vermaak.

Als jij een biertje besteld in het cafe, heb je er ook niks aan, maar toch heb je het heel gezellig met zijn allen. Hetzelfde geldt denk ik voor de mensen die in Habbo hotel een meubel kopen.
Het ligt volgens mij nog wel iets ingewikkelder. Het is in games namelijk niet gebruikelijk dat iemand eigenaar wordt van een game item. Het item is namelijk nog steeds eigendom van Habbo. Dat iemand een gebruiksrecht op een game item kan overdragen aan een ander maakt dat nog geen diefstal. Habbo kan namelijk nog steeds de transactie terugdraaien. Ook is het moeilijk aan te tonen dat iemand het virtuele item zonder authorisatie heeft overgedragen aan een ander account. De kans op een veroordeling is dan ook behoorlijk klein.
Verder lijkt het me ook niet in het belang van Habbo om dit soort rechtzaken te voeren. Als virtuele items namelijk gelijk gesteld worden aan normale producten, heeft dit vergaande consequenties van de game beheerder.
Kortom, dit is waarschijnlijk een publiciteitsstunt van Habbo :)
Nu komt er nog een vraag boven water. Je moet geld betalen om credits te kunnen kopen.

M.a.w met echt geld koop je virtueel geld en er is al eens een discussie geweest over of dit wel kan. Immers geld uitgeven valt nog steeds onder de verantwoordelijkheid van de Nederlandse Bank. Daarnaasr verkoop je viruteel goederen en ontvang je dan echt geld zou er weer sprake zijn van belasting.

Het enige waar de jongen op veroordeeld kan worden lijkt me het inbreken op accounts van anderen, dat is strafbaar. Het diefstal verhaal is een verhaal op zich en virtuele diefstal is en blijft virtueel en voor zover ik weet zijn daar nog geen wetten voor.

Zal interessant worden wat de rechter hierover gaat zeggen.
Pas als je virtueel geld omzet in echt geld, ben je verplicht als de winst boven bepaald bedrag komt, die winst op te geven aan de belasting.

Das is je eigen verantwoording, doe je dat niet, dan ontduik je de belasting.

Is dus allemaal al lang geregeld.
Dat "virtueel geld" is feitelijk niet meer dan een leuk vomgegeven kadobon of kredietregistratie. Je stort wat geld in een pot, en vervolgens kun je met die pot leuke dingen gaan doen. Niet heel anders dan hoe een prepaid telefoon werkt.

Ik denk dus niet dat het hetzelfde is als "geld uitgeven".

Arnoud
Wat een onzin word hier weer gepost. Dat de admins in het spel alles kunnen terugdraaien maakt het er toch niet beter op? Het gaat er om dat die jongen iets fouts heeft gedaan en dat die daar voor wordt gestraft. Voor de slachtoffers is het natuurlijk leuk als ze hun spullen weer terug krijgen maar dat is niet het enige doel in dit geval.

En waarom zou het zo'n probleem zijn dat het gaat om virtuele goederen? Het heeft een waarde in echt geld. Een heleboel dingen zijn tegenwoordig "virtueel" maar dat maakt niet dat je er van alles mee mag uithalen.
Terugdraaien?

Gewoon die idiooten bannen, probleem opgelost. (en dat doen ze al Jaaaaren) waarom moeten ze nu ineens naar de politie stappen?

Noem dit verspilling van belasting geld. Ze kunnen hun eigen problemen niet oplossen dus moeten ze het maar op de politie afschuiven?

En virtuele goederen heb je met edit sessie in de database weer terug.
Ik denk dat het een interessante case is voor jurisprudentie.

Overigens: als je door je baas gesnapt wordt op diefstal, denk je dat je er dan ook bent met het terugbrengen of terugbetalen van de goederen? Dan is toch ook alles terug?
Ik zie veel mensen hier praten over of zoiets nou serieus genomen kan worden, "waarom iemand voor virtuele goederen zou betalen" etc etc.

De werkelijkheid is dat voor heel veel mensen, de virtuele wereld sterker is dan de echte. Voor veel mensen is het aantasten van hun virtueel karakter gevoelensmatig nog erger dan dat je ze daadwerkelijk een mes in de rug zou steken. Ik heb dit door de jaren heen steeds vaker opgemerkt.

Los daarvan heb ik zelf een bedrijf dat virtuele goederen verkoopt. Omzetten van 50,000 EUR per maand liegen er niet om. Mensen zijn bereidt zeer veel te investeren in hun virtuele karakters. Leeftijd maakt daarbij niet zoveel uit. We hebben een klant van 13 jaar oud gehad die voor 2,800 EUR aan World of Warcraft goud kocht zodat hij zijn karakter verder kon bouwen, en vrijwel iedere dag is er iemand die een bestelling van nabij de 1,000 EUR plaatst voor virtuele goederen in welk spel dan ook.

Handel in virtuele goederen is "echt". Het gaat om echte bedragen, echte banen en echte bedrijven. Geen wonder dat er ook mensen zijn die zich "echt" slachtoffer voelen van zulke "misdrijven" :)
Dit bericht is bekend geworden na de uitzending van NOVA gisteravond.
Daarin werd vermeld dat er een 17 jarige was opgepakt.

De waarde ¤4000,- is redelijk veel voor op Habbo, sinds 1 Credits ongeveer ¤0,15 is.
En de aankoopwaarde van de meubels in het hotel tussen de 1 á 25 credits ligt.
Maximaal dus ¤3,75 per virtuele meubel.

¤4000 / ¤3,75 = 1066,67 meubels stelen.
En als ex Habbo speler :+ is dat een heel gedoe om dat over te zetten.
Volgens mij zijn de getallen uitgegaan van "ruilwaardes" die ze leuk omzetten in Euro's
Zoals hier op Ruilwaarde een gepixelde meubel 120000 credits voor vragen * ¤0.15 = ¤18000,-..
:/ Te gek voor woorden. Habbo zegt alleen zelf: "Elke meubel heeft de waarde zoals hij in de catalogus te koop staat". Dus maximaal ¤3,75.

Habbo is simpel beveiligd met een Gebruikersnaam en Wachtwoord combinatie. Om je wachtwoord op te vragen moet jij je mail en geboortedatum geven.
:/ Maar er waren laatste veel lekken geweest in de inlog pagina, waardoor een simpele XSS-Hack, je zo inlog gegevens kon ophalen van mensen.

Nova 13-11-07: http://nl.youtube.com/watch?v=aPxOC2FGLTU
Misschien snap ik het niet helemaal.... maar je kan toch de meubels dan toch terug zetten? Er is dan toch niets vernield....? En Habbo beheerders kunnen volgens mij de hele actie van deze 17 jarige jongen ongedaan maken.... het namelijk virtueel. Hoe kan je nou spreken over datavernieling?
Vernieling begrijp ik ook niet helemaal. Bij (virtuele) vernieling denk ik meer aan formateren, overschrijven, corrupt maken van bestanden. In dit geval heeft hij waarschijnlijk "gewoon" bestaande interfaces/commando's gebruikt om de items van het ene naar het andere account te verhuizen. Vergelijkbaar met "diefstal zonder braak".

Maar natuurlijk is het in de virtuele wereld lastig onderscheid maken tussen een reeks nullen en enen die "vernieling" voorstellen en een reeks nullen en enen die een correct programma of datarecord voorstellen... interessante discussie.
Onder vernieling van gegevens valt ook het ontoegankelijk maken van die gegevens (art. 350a lid 1 Strafrecht). Een bestandje of record overhevelen naar een plek zodat ik er niet meer bij kan (terwijl ik dat wel zou moeten kunnen) kan daar onder vallen.

Arnoud
Ik begrijp dat je dat zo kan uitleggen.

Ik denk ook dat een andere uitleg mogelijk is: de gegevens zijn niet ontoegankelijk gemaakt, ze zijn alleen van eigenaar gewisseld. De gegevens zijn intact, de werking van het systeem is niet aangetast, etc. Ok, de oorspronkelijk eigenaar(?)/gebruiker kan niet meer bij de gegevens, maar is dat vernieling?

Ook gezien de uitleg op de site die die jij quote, lijkt de bedoeling te zijn het strafbaar stellen van activiteiten die vergelijkbaar zijn met vandalisme en vernieling in de echte wereld: defacen van websites, corrumperen/deleten van data en het onbruikbaar maken van systemen. Dat is hier echter niet gebeurd.

De vraag is dus of de letter van de wet de bedoeling van de wetgever correct weergeeft (en de vraag is natuurlijk ook wat de bedoeling geweest is). Daarom is het interessant te zien hoe een rechter dit zal beoordelen (heb geen idee of hier al jurisprudentie over bestaat, trouwens).
De virtuele wereld is in deze niet veel anders dan de echte wereld. Als iemand bij mij inbreekt en de bank weghaalt, kun je diegene ook verplichten hem terug te zetten en de braaksporen te repareren (ok, er is een catch: mits de dader wordt achterhaald - maar dat is in de virtuele wereld ook vaak zo). Daar gaat rechtspraak niet over. Rechtspraak gaat erover dat iemand die de wet heeft overtreden daarvoor moet boeten. Eventuele schadevergoeding moet gebeuren via een civiele procedure.

Natuurlijk kunnen de beheerders de diefstal terugdraaien, dat zullen ze ook wel gedaan hebben. Maar als je verder geen stappen onderneemt, zijn die meubels morgen weer weg. En als meer mensen dat truukje doorkrijgen, dan zijn de beheerders de hele dag bezig om meubels terug te zetten. Dat lijkt me wel degelijk een schadepost - en dan heb ik het nog helemaal niet over imagoschade.

Als je aan een spel meedoet waar je zoveel geld in moet investeren, dan mag je er toch wel van uitgaan dat er actie ondernomen word bij diefstal, hoe virtueel ook. Ik neem aan dat dat heeft meegespeeld bij de beslissing van Habbo om aangifte te doen.
De verdachte heeft ook heling gepleegd, ofwel geld verdiend door de meubels weer te verkopen aan andere Habbo-gebruikers. Dat geld kan je niet virtueel terugkrijgen/teruggeven.
Kan wel, ik bedoel, voor de beheerders is dat virtuele geld gewoon een getal in een database. Echter, het is gekoppeld aan 'echt' geld, wat in dit geval betekent dat de beheerders geld investeren in hun eigen programma. Ik weet niet of je het virtuele geld van dit programma ook weer om kunt wisselen in echt geld, maar als dat zo is dan zouden de beheerders erbij inschieten.
het maakt niet zo uit of je het weer terug in 'echt' geld kan omzetten.

Heel veel landen verbieden de im- of export van hun munt, of banken hier wissellen dat geld niet om naar euros. Als je vanuit Nederland zo'n munt van iemand ontvreemd, is dat toch echt diefstal, ookal kan je er buiten het gebied van herkomst niets mee doen.

geld is om te beginnen al een conventie, dat metalen schijfje/papiertje is uiteindelijk ook niet echt iets waard, maar zo is het afgesproken. Het getal op je rekening is nog abstracter, het is niet zo dat ze bij de bank dat geld ook werkelijk moeten hebben.
De habbo-munt is net zo echt, als de mensen die er mee werken/spelen geloven dat t is

[Reactie gewijzigd door Rapzar op 14 november 2007 11:05]

Het is niet omdat 'echt' geld virtueel verhandeld wordt, dat alle virtueel geld ook echt is.

De euro, dollar, ... zijn officiële munteenheden en internationaal zo erkend. Dit is niet het geval met de munteenheden van virtuele leefwerelden, zij hebben dus ook niet de juridische status van echt geld.

Het bedrijf achter Habbo zou in principe iedereen hun 'geld' zo weer kunnen afnemen. Stel dat dit bedrijfje failliet gaat en de servers afgezet worden. Niemand kan nog in zijn virtuele kamer. Denk je dat alle gebruikers hun virtuele meubels netjes terugbetaald krijgen? Mooi niet.

Daarom is deze aanhouding zo belachelijk. Pak die gastjes gewoon hun account af, geef de anderen hun meubels terug of desnoods een kopietje ervan als ze al doorverkocht waren en besteed wat meer aandacht aan de beveiliging van je accounts.
Het gaat dan meer om het principe lijkt mij. Tuurlijk kunnen de slachtoffers heel makkelijk schadeloos worden gesteld, maar punt blijft natuurlijk wel dat de 17 jarige die opgepakt is, niet had mogen inloggen/hacken op accounts van anderen.
"Dit is een veiligheidsmelding van Habbo hotel. Om te controleren of uw accounut nog juist is, vragen wij u uw wachtwoord te mailen naar habbo@hotmail.com"

Ik gok dat dat het scenario ongeveer was en dat er dan een stumper of 2 op hebben gereageerd. Maakt het misschien niet minder illegaal, maar je kan wel twijfelen hoe zinvol die rechtzaak zo is.

Geef die prutser z'n banken terug, suspend de account van die kerel en ga verder met je leven...
Oja: Mail die prutser ff dat ie z'n wachtwoord veranderd...
mail hem zijn wachtwoord terug :)
Doet er niet toe. Als ik jou kan overhalen om je huissleutel aan mij te overmachtigen waardoor ik er de volgende nacht vandoor ga met je gehele huisraad, die ik in een loods opsla, dan is dat nog steeds diefstal, hoe "makkelijk" het voor jou ook is om je spullen terug te krijgen en hoe "dom" je eigenlijk was om mij je sleutel te geven.
Als de verdachte schuldig word bevonden kan dat nog interessant worden.
Vooral veel account hacks op world of warcraft, uo, en weet ik wat meer, die gedaan worden uit america, china, of andere zullen dan dichter onder de loep moeten worden genomen.

En, zou je dan iets van een verzekering kunnen afsluiten op je virtuele goederen.? o_O
zou heel apart zijn.

[Reactie gewijzigd door bbr op 14 november 2007 11:34]

Als iemand je pinpas of creditcard steelt is dat in principe ook verzekerd en krijg je het terug, maar dat is zeker nog wel diefstal.
als jij een virus hebt die je data scrambled is je data vernield door dat virus.
oftewel, datavernielig.

als jij een manier vind het weer te repareren maakt het vorige nog niet onwaar
En Habbo beheerders kunnen volgens mij de hele actie van deze 17 jarige jongen ongedaan maken
natuurlijk kunnen de ads de actie ongedaan maken, maar dat doet aan het feit: diefstal, niks af. Iemand die gepakt wordt bij Albert Heijn vanwege het stelen van bv. een reep wil hem best terugleggen, nadat hij ervoor gepakt is, daarvoor was hij dat natuurlijk niet van plan.
Hoe kan je nou spreken over datavernieling?
dat zie ik ook niet, het is óf vernieling, óf diefstal, beide lijkt mij, althans in dit geval, niet mogelijk
Dit is inderdaad redelijk triest, ik snap sowieso niet waarom al die mensen in één of andere virtuele wereld moeten zitten, alsof ze bang zijn van 'real life'.

@hieronder:

Ik kan niet begrijpen dat mensen geld gaan betalen om één of andere bank te kopen in een virtuele wereld, het is zonde van je geld en na een tijd word je die virtuele wereld toch wel beu lijkt mij

Edit: zozo de virtual life gozers modden me weg

[Reactie gewijzigd door DonDjo op 14 november 2007 10:37]

Mensen zitten in virtuele werelden omdat ze dat leuk vinden niet omdat ze ergens bang voor zijn. Waarom kijk je tv? bang voor het echte leven? nee is gewoon vermaak.

Wie ben jij om voor anderen te bepalen wat zonde is en wat niet. Je kunt je geld ook uitgeven aan een biertje in de kroeg. Wordt door velen ook gezien als geld verspilling.

Virtual reality wordt de leidende vorm van vermaak. De tijd dat virtuele realiteiten de realiteit zoals wij die kennen zal evenaren zal er komen. Met als groot voordeel dat virtuele realiteiten enkel grenzen kennen die wij het opleggen. Games zijn niets anders dan interactieve films. Helaas rust er met dank aan horken als jij nog een taboe op games. Die worden afgedaan als kinderlijk vermaak.

Wat betreft virtuele eigendommen. Alle software op je pc is virtueel eigendom. Sterker nog de meeste software is niet eens je eigendom, je hebt er slechts voor betaald het te mogen gebruiken. (gebruiksrecht geen eigendom).

Ik hoop dat je mijn verklaring begrijpt want je reactie getuigd van een niet al te hoog intellect.
De ene persoon koopt voor 4000 euro meubels om in een virtuele omgeving te plaatsen omdat hij dat "cool" vindt.
De andere persoon koopt voor 20000 euro velgen, spoilers en (irritanten) subwoofers om in/op een auto te plaatsen omdat hij dat "cool" vindt.
Binnen dat en een paar jaar zijn ze beide beu, of zijn ze nutteloos, of... (zo kan je alles doortrekken over de hele lijn... waarom films kijken/kopen? waarom een tv kopen? waarom gezond leven uiteindelijk ga je toch dood?)

Het is hun geld en zij doen ermee wat ze willen. Wie zijn wij om te zeggen wat ze er mee mogen doen? Wij kunnen enkel klagen als ze ons last toebrengen (irritante subwoofers 's nachts om 2 uur voor je deur bijvoorbeeld)


Over het onderwerp "waarom mensen in een virtuele wereld zitten" zijn boeken te schrijven. Escapisme. Het genot van "iets te bereiken" (wat is een doelpunt meer of minder waard dan het volgende level bereiken?). Sommige (om het eufimistish te zeggen) minder mooie mensen vinden het dan weer heerlijk om aangesproken te worden zonder vooroordelen over hun uiterlijk. Enzoverder. (Dit gaat over algemene MMO's want ik geef toe dat ik niet precies weet wat Habbo is.)

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 14 november 2007 11:01]

En tussen de twee uitersten die jij daar noemt zit een enorm scala een tussenopties. Je hoeft niet per sé zwart wit te zien hoor :) Ik ben het overigens niet met je eens, sigaretten en bier zijn nogal smerig, maar dat is persoonlijk.
je betaald toch ook voor een virtuele auto (need for speed, en tal van andere games).
Er is een groep mensen die zoiets leuk vinden, ja.

Er is ook een groep ietwat intelligentere mensen die weten dat die anderen dom zijn en als zodanig allemaal virtuele handelspraktijken opstarten, om zodanig geld te verdienen bijvoorbeeld via second life. Er zijn mensen die daarmee geld verdienen.
@DonDjo:
Ik kan niet begrijpen dat mensen geld gaan betalen om één of andere bank te kopen in een virtuele wereld, het is zonde van je geld en na een tijd word je die virtuele wereld toch wel beu lijkt mij
Ik kan niet begrijpen dat men geld betaald voor een willekeurige game en ook nog een internet-abbo moet nemen om die game online te spelen.
Het is zonde van je geld en na een tijd word je die game toch wel beu lijkt mij.
Je moet ook een internet-abbo hebben om deze virtual life dingen te spelen want alles gaat online, en het lijkt me nogal standaard om een internet abonnement te hebben :/

Je kan toch thuis ook op de bank zitten ipv zo een wereld en daar 4000 euro voor te betalen

@i-chat
als ik need for speed speel dan betaal ik geen 'echt' geld om mijn auto up te graden hoor
Een goed begin noem ik het. Het is erg als maanden werk en geld steken in een virtuele omgeving ineens in rook opgaat. Nog lulliger is het als dit gebeurd door toedoen van een kwaadwillend persoon. Wat ik me afvraag is hoe de "slachtoffers" aan kunnen geven wat ze precies missen. En hoe dit vastgesteld kan worden.

Goed dat hiertegen iets ondernomen word, ook al vraag ik me af of dit als een echte diefstal gezien kan worden.
Waarschijnlijk worden er wel logs van transacties bijgehouden. Als een gebruiker aangeeft dat item X verdwenen is, kunnen de beheerders de logs induiken en de geschiedenis van item X opzoeken, alsmede welk IP de gebruiker op dat moment gebruikte, etc.

Tenminste, dat zou ik wel verwachten bij een bedrijf wat virtuele items beschouwd als dingen met een reeele financiele waarde.
Waar gaat dit naartoe? Rare kronkel? Dit is meer de verantwoordelijkheid van de beheerders? Misschien zoiets als een account blocken? Al direct een persoon zijn leven verkloten omdat hij wat cheat in een spel lijkt me er wel ver over? Binnenkort zijn cheatcodes of gamehacks voor een wat makkelijkere spelervaring nog strafbaar ook?
Waar zijn we in godsnaam nog mee bezig? :X 8)7
Daarom is het juist fijn als hier straks jurispredentie voor bestaat. Dat betekent dat die grens heel duidelijk wordt gelegd. Juist omdat er geen wetten zijn op dit gebied is het heel lastig om te bepalen waar de grens ligt. Is het een zaak voor de beheerders? Of justitie? Waar ligt de grens? Ik kan me best voorstellen dat ze hier justitie hebben ingeschakeld, het is namelijk geen RPG waar je kunt kiezen om als dief door het leven te gaan.
Vergelijk het ook met real life: Als ik iets uit jouw huis pak en jij kan het makkelijk terugpakken, is het dan opeens geen diefstal meer?
Het is niet "wat" cheaten in een spel. Want het de jeugd die het spel speelt moet gewoon betalen voor de meubels, waarna het dus gestolen wordt door iemand die accounts "hackt". In mijn ogen steelt hij dan iemands eigendommen en breekt hij in op andere mensen hun account dus is het wel degelijk strafbaar.
Er zijn talloze Habbo Hack tools te vinden op internet. Gewoon even google zo gevonden.

Gewoon de omgeving van Habbo Hotel sterk en beter beveiligen.
Zodat er meer misbruik van gemaakt worden.
Er zijn talloze inbraak hulpmiddelen te vinden bij de doe het zelf zaak om de hoek.

Het beschikbaar zijn van de tools staat een actie niet in een keer toe.
Veel van die zogenaamde hack sites zijn echter sites, die gespecialiseerd zijn om niet hacks uit te reiken, maar om computers te besmetten.

Ze weten heel goed, dat voor al tieners/pubers niet gaan nadenken wat ze installeren.
Die zijn alleen hack voor dit en dat en zitten alleen te denken: GAAAF.

En dan installeren ze het en ja hoor, paar trojans etc op de pc geinstalleerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True