Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties
Submitter: T-Junkie

Nintendo haalt volgende maand de afspeelmogelijkheid van mp3's uit de Wii en vervangt deze door de ondersteuning voor aac. Via een update voor het Photo Channel zal de console aac-muziek kunnen afspelen.

Het nieuwe Photo Channel wordt volgende maand uitgerold en haalt de mp3-ondersteuning uit de Wii. De update, die te herkennen is aan versienummer 1.1, zet hier de ondersteuning van aac voor in de plaats, aldus het bedrijf op zijn site. Photo Channel 1.1 stelt Wii-gebruikers ook in staat om een foto als channel-icon te gebruiken.

Nintendo schrijft ook dat de update niet ongedaan kan worden gemaakt. Consoles die voorzien zijn van de firmware-update en nieuw gekochte Wii's met het vernieuwde Photo Channel kunnen de aac-ondersteuning dus officieel niet inruilen voor het afspelen van mp3-bestanden.

Wii-gebruikers kunnen via het Photo Channel foto's en muziek van een sd-geheugenkaart afspelen. De console kan daarbij een slideshow van de foto's maken. Ook kunnen de foto's licht bewerkt worden en vervolgens via het message board naar andere gebruikers verstuurd worden. Tijdens de slideshow en het bewerken van de foto's speelt de Wii muziek af die op de geheugenkaart staat.

Nintendo Wii - Photo Channel
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Op techzine.nl lees ik dat je WEL terug kunt naar de oude situatie:

"Voor Wii-bezitters met de verouderde versie van het Fotokanaal, blijft de mogelijkheid bestaan om na de update vrij terug te keren naar de oude versie. De nieuwe Wii-systemen die vanaf december in de winkels liggen worden standaard uitgerust met de vernieuwde versie van het Fotokanaal."

bron: http://www.techzine.nl/nieuws/14237/Wii-Foto-kanaal-krijgt-een-update.html

Overigens vraag ik me ook af hoe het dan zit met het afspelen van mp3's in het Internet kanaal.
Goed nieuws voor Apple, nu wordt hun iTunes (Plus, zonder drm)-formaat weer door 'n hoop producten meer ondersteund :)
AAC is niet van Apple maar van AT&T, Dolby, Sony, Nokia, Fraunhofer IIS en nog een reeks anderen. Voor Apple gelden dezelfde licentiekosten als voor ieder ander, ze zijn geen eigenaar of ontwikkelaar van AAC maar gewoon een gebruiker.
Hoog tijd dat iemand het goede voorbeeld geeft!
Het is gewoon te gek dat het "betalende" mp3 formaat zo lang en zo sterk is doorgedrongen, totdat het een begrip is geworden voor alles wat digitale audio is. Er zijn onnoemelijk veel andere formaten, sommige daarvan ruim beter.

Het is een schitterende zaak dat Nintendo het goede voorbeeld geeft en finaal NEE zegt tegen mp3. Fraunhofer heeft intussen al ruim meer dan voldoende verdient voor een minimale effort!

Alleen een beetje jammer dat ze gaan voor aac en niet ogg.
Bijna alle patenten die in MP3 zitten, zitten ook in AAC. De licensie fee voor AAC is alleen een stuk lager dan voor MP3. Fraunhofer wordt dus nog altijd goed betaald hoor...
Jammer dat ze dat dan niet meteen gedaan hebben.
Als ik de reactie zo lees werd die functionaliteit gelukkig niet al te veel gebruikt, maar het is toch jammer voor de mensen die het wel gebruikten.
Dan hadden ze van meet of aan NEE moeten zeggen, en niet eerst JA.
Hoezo dit nu weer? Waarom zou nintendo mp3 niet meer ondersteunen? Ik zie niet echt een reden daarvoor in het artikel staan en ben daar dus wel nieuwsgierig naar?!

Zou het soms zijn vanwege de grote hoeveelheid "illegale" mp3's die er zijn en dat dat minder is bij het aac formaat?

[Reactie gewijzigd door Swelson op 14 november 2007 09:56]

MP3 rust helaas nog steeds op patenten. Dat kost geld. Voor AAC zijn er geen patenten of licenties nodig om het te mogen streamen en afspelen. Alleen voor het schrijven van codecs zijn er licenties nodig.

Zie: http://en.wikipedia.org/w...ing#Licensing_and_patents en http://en.wikipedia.org/wiki/MP3#Licensing_and_patent_issues

Bovendien heeft DRM technisch gezien AAC een paar extra handigheidjes wat ook in het voordeel is van Nintendo of de platenmaatschappijen. Ik denk alleen dat mensen toch liever de MP3 ondersteuning willen houden.

edit: De hele wereld heeft al gereageerd maargoed :P ...

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 14 november 2007 10:06]

Zijn die patenten nog steeds niet verlopen? :S
Ik kan me vergissen maar patenten blijven wel iets in de orde van enkele decennia geldig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mp3#Licensing_and_patent_issues

Kan nog tot 2017 duren, dus. Maar, gelukkig hebben we al wat beters; het probleem wordt om die hele collectie om te zetten in dat betere formaat :).
Het ene lossless formaat omzetten in het andere is natuurlijk nooit een wijze actie. Beter wordt het er zeker niet van, wel slechter.
Het ene lossless formaat omzetten in het andere is natuurlijk nooit een wijze actie. Beter wordt het er zeker niet van, wel slechter.
Jij bedoelt natuurlijk lossy formaten, het idee van lossless is juist dat het niet slechter kan worden (in theorie).

[Reactie gewijzigd door H-J op 14 november 2007 16:13]

het idee van lossless is juist dat het niet slechter kan worden (in theorie).
Kleine correctie, het idee is dat er geen kwaliteit verloren gaat ten opzichte van het origineel. Geen verlies dus, tenzij je het omzet naar een lossy formaat ;)
AAC kent van zichzelf geen DRM.

Toen Apple besloot AAC te gaan gebruiken voor de iTunes Music Store hebben ze er zelf een eigenDRM systeem omheen moeten ontwikkelen omdat dat nog niet bestond.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 14 november 2007 11:22]

Je kan elk formaat in DRM container verpakken, ook MP3, zelfs Vorbis of FLAC. Dit wordt veel gedaan bij commerciele ringtones zoals Jamba, dat is vaak MP3 met OMA encryptie.
AAC maakt ook gebruik van bijna alle patenten in MP3, alleen vragen de patenthouders een stuk minder geld en beperkende voorwaarden bij AAC dan bij MP3.
Het zal wel aan de licentiekosten liggen, AAC is een ISO standaard en daardoor volledig open om te gebruiken. Voor MP3 moeten er mogelijk licentiegelden worden betaald aan verschillende partijen: http://en.wikipedia.org/wiki/MP3#Licensing_and_patent_issues

[Reactie gewijzigd door KoeNijn op 14 november 2007 10:03]

De producen van een AAC codec moet ook licentie kosten betalen. Maar in tegenstelling tot MP3 heeft AAC geen distributie licentie nodig. Maar Nintendo moet nog steeds voor elke Wii een licentie voor het gebruik van de AAC codec aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 14 november 2007 11:04]

Als dit alles om patenten gaat, dan hoeft europa hier toch niet de dupe van te worden, hier gelden software patenten toch niet?
Bijna alle patenten in MP3 (en AAC) zijn in de EU geldig, check maar deze lijst. Algoritmes kunnen in de EU ook gewoon gepatenteerd worden, vage zaken als "GUI look-and-feel" of "1-click-shopping" niet, dat is het verschil.
Dat foto kanaal zuigt sowieso. Je moet een Wii specifiek SD kaartje in je Wii frotten.

Het zal ze gaan om geld verdienen, en daarom waarschijnlijk ook AAC ipv ogg.
Ik denk dat Nintendo straks ook ineens met een iTunes kanaal op de proppen komt.
Dat foto kanaal zuigt sowieso. Je moet een Wii specifiek SD kaartje in je Wii frotten.

Hoe bedoel je Wii specifiek? Je bedoelt een SD kaartje met een Wii logo erop? Ik kan je dan vertellen dat dat onzin is. Ik gebruik het SD kaartje wat in mijn TomTom zat en die werkt ook prima. Wii werkt met elke normale SD kaart.

Ik geef niet echt veel om die support. Hoeveel mensen gebruiken die fotokanaal regelmatig en hoeveel mensen van die groep gebruiken een MP3tje als achtergrond geluid?

Ik wist niet eens bij het aanschaffen dat de Wii dit ondersteunde, lijkt me sterk dat ze daarmee actief geadverteerd hebben. En nog sterker dat mensen deze feature in acht hadden genomen bij het kopen.

Neemt natuurlijk niet weg dat het best wel stom is. MP3 is gewoon de standaard (vind ik) voor digitaal muziek. Maar met de groeide Ipod populatie is AAC nog best te doen denk ik.
wat een onzin ik gebruik hier een tig verschillende SD kaartjes incl minisd en micorsd oftewel transflash mbv convertors en alles werkt perfect. Dat Sandisk er een speciale witte SD kaart voor heeft uitgebracht wil niet zeggen dat dat de enige is die werkt.
Elke SD kaart werkt gewoon. Je hoeft geen speciale Wii SD kaart te kopen. Kan wel, hoeft niet.
MP3 er uit slopen is niet zo'n slimme actie. Voeg dan AAC toe aan je ondersteuning. Maar goed ik zal er weinig van merken want ik gebruik het nooit. Net zo goed niet als het enquete kanaal, het weerkanaal, en het nieuwskanaal.
Ik heb geen wii en ik wist ook niet dat de wii zoveel nutteloze kanalen (eigenlijk gewoon websites toch?) had. Maar des al niet te min vind ik het inderdaad een vreemde actie. mp3 is toch wel de mainstream en AAC alleen voor mensen die genoeg tijd hebben om hun mp3's om te zetten naar AAC
Eigenlijk is alleen het winkelkanaal een website. Dat fotokanaal is best leuk, kun je ff foto's checken vanaf je SD kaart ofzo.
Volgens mij is de AAC licentie iets goedkoper dan de MP3 licentie. Gewoon een kostenoptimalisatie dus. Zie ook:

http://www.hydrogenaudio....index.php?showtopic=18380
Voor het streamen niet, wel voor het decoden/encoden, dus Nintento betaalt wel. Maar de licensie is goedkoper dan mp3 (maximum bulk bedrag ipv bedrag per speler)
Gewoon een kostenoptimalisatie dus.
Het lijkt me in elk geval geen inkomstenoptimalisatie, en ik kan me nauwelijks voorstellen dat het een winstoptimalisatie is.
Het is iig een kostenoptimalisatie qua softwaredevelopment als alle Wiis dezelfde functionaliteit hebben. En niet dat de een wel mp3 kan afspelen en de ander niet.
Alleen vergeet je dat zo ongeveer _alles_ MP3 is, en AAC nog steeds bij lange na niet zoveel gebruikt word. Bovendien, hadden ze die licentie niet al voor de oude systemen? Waar slaat het op deze dan zo weg te gooien.

Domme zet.
Je vergeet dat AAC de standaard is van iTunes en iPod. Beide kunnen MP3 afspelen, maar als het gekocht is via de iTunes store of als een CD is geript met iTunes is de kans groot dat het is opgeslagen als AAC. Waarschijnlijk denkt overigens de gebruiker dat het om MP3 gaat aangezien dat de term is geworden voor muziek op je computer.
@Brent
Bovendien, hadden ze die licentie niet al voor de oude systemen? Waar slaat het op deze dan zo weg te gooien.
Er wordt niks weggegooid.
Als fabrikant betaal je voor ELK product een licentievergoeding aan de patenthouders. Als de licentie 2 euro kost en je maakt 1 miljoen producten die het gebruiken, dan betaal je dus 2 miljoen aan licentiekosten.
Die patenthouders zijn natuurlijk niet zo dom om er geen productieaantallen aan te koppelen ;)

Nintendo weet dat men liever DVDtjes afspeelt dan MP3 op hun Wii. Omdat de DVD-Wii eraan zit te komen (waar ze ook licentiegelden voor moeten gaan betalen), gaat de MP3 licentie natuurlijk op de schop. DVD afspelen is veel belangrijker.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 14 november 2007 10:45]

Nintendo weet dat men liever DVDtjes afspeelt dan MP3 op hun Wii. Omdat de DVD-Wii eraan zit te komen (waar ze ook licentiegelden voor moeten gaan betalen), gaat de MP3 licentie natuurlijk op de schop. DVD afspelen is veel belangrijker.
Dat zal natuurlijk mogelijk maken dat DVD playback als een firmware update komt en niet als een volledig herziene Wii. Dan is deze update helemaal zo slecht nog niet.
Dan zouden ze het in principe aan kunnen bieden als optie waar men voor moet betalen. Voor die 2 euro dus de functionaliteit kopen. (Als het bedrag dan 2 euro zou zijn). Op die manier kan je dus precies zien wie/hoeveel Wii's er gebruik van maken en dit dan verrekenen met de patenthouders.

Verder wel een beetje jammer dat ze eerst iets geven en dan weer afpakken.
Je weet dat het einde van het jaar in zicht komt? Waarschijnlijk had Nintendo geen zin om nog een licentie te kopen voor het komende jaar en is gewoon met het gratis AAC gegaan.

Dat alles nu MP3 is is geen argument om dan maar MP3 te gebruiken, zo zul je voor altijd MP3 blijven gebruiken. Niets mis met wat vernieuwing.
Beetje nutteloze update. Alsof ik veel muziek ga luisteren in dat kanaal, wat ik toch al nauwelijks gebruik. En ik ga al zeker niet een mp3 omzetten alleen hiervoor.
daarmee schiet de WII zichzelf als multimedia apparaat volledig af.
Blijft over een leuke spelbeleving met graphics uit de vorige eeuw tegen een prijs die hoort bij die vorige eeuw. Duur dus voor de hardware.
Lekker onderbouwd. PS2 kwam in 2000 uit. Deze eeuw, dus. De graphics van de Wii zijn beter dan de gamecube (Bloom, bijvoorbeeld, maar alles ziet er veel beter uit) en deze haalde een Ps 2 er makkelijk uit.

De spelbeleving wordt tevens totaal niet gemaakt door de graphics bij de Wii. Alhoewel, trouwens, Super Mario Galaxy en Metroid Prime 3 er geweldig uitzien, zijn het de Wiimotes die de Wii revolutionair maken. Metroid Prime 3 heeft naar mijn mening de beste shoot-console-controls ooit. Sterker nog, ik twijfel of iemand die het een uur heeft gespeeld het daarmee oneens kan zijn. Het is geen muis, het is beter dan een muis, naar mijn mening. En het werkt makkelijker dan MP1 of 2.

De prijs is de laagste van de drie consoles, niet te vergeten.
Klein detail: de 21e eeuw begon op 1 januari 2001...
Maar schappelijk voor de leuke spelbeleving ;) .
Nou in het foto kanaal (gebruik ik ook niet) is het ook niet zo heel erg, maar dit betekend toch niet dat games het ook niet meer kunnen? Bij Excite Truck kun je ingame de mp3tjes van je SD kaart gebruiken als achtergrond muziek. Dit zal hierdoor toch niet aangetast worden?
Nee, zit in de game code. Je moet de kanalen in de wii zien als losse programma's, vandaar dat de console ook reset als je een kanaal verlaat.
Ik ben ook wel benieuwd of dit zomaar 'mag' ... functionaliteit verwijderen. Volgens het nederlandse recht zou je zelfs je geld terug kunnen vangen voor de Wii lijkt me. Is er een jurist in de zaal die hier meer van weet ? (met name dan of het is toegestaan of niet)
Ik ben die tweede en ben juist blij (dus 50% is niet blij en 50% is blij), want ik gebruik iTunes en heb alles in aac. Hoef het nu nu niet meer te converteren naar mp3.
iTunes voegt toch DRM toe aan AAC? Weet je wel zeker dat je die bestanden dan kunt afspelen op je Wii?
iTunes voegt geen DRM toe aan AAC.

Muziek van je eigen cd's wordt omgezet in AAC, komt geen DRM aan te pas. Als je beveiligde muziek in de Store koopt, zit daar al DRM in, het wordt niet toegevoegd door iTunes.

En zoals gezegd kun je ook DRM-loze AAC-muziek kopen, tegen meerprijs (deze muziek heeft ook een hogere bitrate).
Alleen als je die koopt bij de iTunes store (kan trouwens tegenwoordig ook zonder, is wel duurder). Ik koop ze gewoon netjes in Rusland zonder drm.
SInds een paar weken zijn de DRM-vrije varianten dezelfde prijs geworden als de songs met DRM.
Bekijk het zo: je verwijderd de functionaliteit zelf als je de update downloadt en laat installeren. :)
Ja, en wanneer spellen uitkomen die de AAC ondersteuning nodig hebben wordt je gedwongen om die spellen links te laten liggen of functionaliteit te verwijderen.
Ik vind het een belachelijke actie van Nintendo. Breng het dan in eerste instantie uit zonder mp3 ondersteuning, die licentiekosten waren voor de release natuurlijk al bekend. Dan weet je tenminste wat je koopt.
Very interesting. Ik ben één van de ... hm.. 2? mensen die deze feature weleens gebruikt en vind het daarom ook erg kut dat het eruit gesloopt gaat worden.
Je hoeft die update niet te installeren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True