Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties

De Japanse ontwikkelaar Mistwalker stopt met de ontwikkeling van role-playing game Cry-On. Het spel was al sinds 2005 in ontwikkeling, maar zou nog zeker anderhalf tot twee jaar ontwikkeltijd nodig hebben gehad.

Cry-OnAQ Interactive, dat het spel in Japan zou uitgeven, maakte de annulering van de Japanse rpg woensdag bekend, zo meldt IGN. De reden van de annulering moet volgens AQ Interactive gezocht worden in de huidige staat van de videogamesmarkt en de verwachte toekomstige ontwikkelingen van die markt. Volgens Mistwalker-president Hironobu Sakaguchi was het scenario van het spel ongeveer voor de helft af.

Het spel van ontwikkelstudio Mistwalker, dat eerder verantwoordelijk was voor vergelijkbare games als Blue Dragon en Lost Odyssey, was al sinds 2005 in ontwikkeling. Desondanks was er nog niet veel informatie over het spel te krijgen, hetgeen al een indicatie was dat er minder schot in het project zat dan de ontwikkelaar zou willen. Volgens Sakaguchi zou de ontwikkeling dan ook nog zeker anderhalf tot twee jaar in beslag nemen. Het spel had nog geen releasedatum.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

ik vind zo dingen altijd vreemd, hebben ze niet enorm veel geld verloren na jaren te ontwikkelen en het dan stop te zetten? zouden ze dan niet beter nog 2 jaar verder gedaan hebben om toch nog iets van de investeringen te recupereren? en dan nog de tijd dat ze daar aan bezig waren, konden ze mss beter benutten voor games die wel zouden uitkomen?
De gemaakte ontwikkelingskosten zijn een zogenaamde 'sunk cost'. Bij je beslissing om al dan niet verder te gaan mag je hier geen rekening meer mee houden. Je moet kijken naar de kosten en baten die je nog verwacht te halen.

De ontwikkelingskosten die je gemaakt hebt zijn immers al verloren. Je kan ze niet meer recupereren door ze bijvoorbeeld te verkopen. Je kan nog wel verder ontwikkelen maar als dit nog meer gaat kosten dan dat het oplevert dan kan je beter stoppen en je verlies nemen.
Inderdaad, eigenlijk is het net Pokeren. Soms hebben mensen het gevoel dat ze pot-comitted zijn en gaan dan door op een punt dat ze onmogelijk meer winst kunnen halen. Het is, ik heb weliswaar geen inzicht in de financien van de ontwikkelaar, waarschijnlijk het slimst om nu te stoppen in plaats van er nog twee jaar geld in te stoppen.
Ja dat snap ik dus ook niet. Nu is het zowiezo allemaal weggegooid geld wat dus meteen een verlies betekent. En ik denk ook dat ze het te zwaar inzien en dat t met die zogenaamde crisis wel mee zal vallen als ik kijk naar bijv. een Europa.
Volgens Mistwalker-president Hironobu Sakaguchi was het scenario van het spel ongeveer voor de helft af.
En dat na 3 jaar... dan kun je wel zeggen dat er minder schot in zat dan men zou willen ja
Mistwalker heeft in de tussentijd natuurlijk ook Blue Dragon en Lost Odyssey gemaakt, en die zijn wel keurig op tijd uitgekomen. Ik denk dat deze annulering deels veroorzaakt wordt doordat het spel binnen Mistwalker ondergeschikt was aan de ontiwkkeling van de andere 2 game. Als je dan nog met tech uit 2005 werkt, heb je bij voorbaat een verouderd spel, zeker als de release niet eerder dan 2010 zou zijn.

Bovendien moet je ook kijken wat voor andere games we kunnen verwachten in hetzelfde segment. Tussen nu en 2010 verschijnt er vrijwel zeker een nieuwe Final Fantasy game, die de lat voor japanse rpg's dan weer een stukje hoger zal leggen.

Kortom, verstandige beslissing om het af te blazen, denk ik.

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 26 december 2008 13:45]

mmmh Valve heeft er 5 jaar ofzo overgedaan om het vervolg teschrijven en dan zijn er nog 3 Episodes waarvan de laatste in de maak is.
Pfft, 3DRealms doet nu ook al 10 jaar over Duke Nukem Forever... :P
Jammer,lost oddesey was een van de beste rpg's die ik gespeeld heb na ffvii.
Nu maar hopen dat ze nog andere projecten hebben lopen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True