Lost Odyssey: traditioneel of gedateerd?

Introductie

Xbox 360 gameHet roleplaying game-genre kan grofweg in twee delen gehakt worden: westerse rpg's en Japanse rpg's. Denk bij de westerse variant aan spellen als Fable en The Elder Scrolls: Oblivion, terwijl van de Japanse rpg's de Final Fantasy-reeks verreweg het bekendst is. Hironobu Sakaguchi, de man achter Final Fantasy, maakte eerder al Blue Dragon voor de Xbox 360 en zijn studio Mistwalker komt nu met Lost Odyssey voor diezelfde console: een Japanse rpg in zijn puurste vorm.

Al voordat de Xbox 360 in de schappen lag, was bekend dat de studio van Sakaguchi aan een tweetal rollenspellen werkte. Blue Dragon moest de ergste honger stillen van de rpg-fans, die het op dat moment nog zonder Japanse rpg voor de 360 moesten doen. Lost Odyssey, waarover eind 2005 al de eerste berichten naar buiten sijpelden, zou het hoofdgerecht gaan worden: een nieuw kunststukje uit de Sakaguchi-keuken, na diverse succesvolle Final Fantasy-delen. De belofte van een groot spel wordt in elk geval versterkt door de de inhoud van het doosje; liefst vier dvd's zijn er nodig om het complete avontuur te beleven.

*Japanse RPG

Lost Odyssey: KaimLost Odyssey is een typische Japanse rpg. Dat houdt in: verzorgde graphics, uitmuntende soundtrack, nagesynchroniseerde Engelse stemmen, een turn-based gevechtssysteem en tamelijk westers ogende personages. Japanners schijnen westerse mensen namelijk geschikter te vinden voor een heldenrol. Daarom zul je zelden een Japanner in de hoofdrol zien in een game, dus ook niet in Lost Odyssey.

Het hierboven geschetste stereotype is volledig van toepassing op Lost Odyssey. Het spel draait om Kaim, de held die niet dood kan. Kaim is, net als een handjevol andere personen, op onverklaarbare wijze onsterfelijk geworden en leeft zodoende al meer dan duizend jaar. Hij herinnert zich daar echter nauwelijks iets van. In dat millenium heeft hij de ontdekking van de magische kracht meegemaakt, die al die tijd al verborgen zat in de aarde. De beschaving in Lost Odyssey is voor een groot deel gebaseerd op de invloed van die magische kracht en diezelfde kracht zorgt ook voor het begin van het verhaal. Kaim, net teruggekeerd van het veldslag die ruw werd beëindigd door een meteorietinslag, wordt er op uit gestuurd om de ontwikkeling van de 'Grand Staff' te onderzoeken...