Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Bron: IBM

IBM heeft op de ISSCC een nieuwe dram-variant gepresenteerd die bijna even snel als static ram is. De vinding moet binnen anderhalf jaar in IBM's serverprocessors verschijnen en zal te zijner tijd ook in andere producten van het bedrijf verschijnen.

IBM's nieuwe edram Het 'embedded dynamic ram' oftewel edram van IBM is bedoeld om als cachegeheugen in processors verwerkt te worden. Het geheugen heeft een accesstijd van 2ns, wat aanzienlijk sneller is dan conventioneel dram. Bovendien gebruikt het geheugen tweederde minder ruimte en 80 procent minder energie dan sram. Edram, dat met behulp van 65nm silicon-on-insulatortechnologie wordt gemaakt, biedt de processorfabrikant de mogelijkheid om aanzienlijk meer geheugen op cpu's en gpu's te monteren dan wat tot dusverre mogelijk is. Dankzij het nieuwe geheugenontwerp moet het makkelijker voor Big Blue worden om met processormarktleider Intel te concurreren. Overigens moet ook AMD als concurrent niet uitgevlakt worden: de drie bekendste chips waarin al edram wordt toegepast, zijn de Flipper en de Hollywood uit respectievelijk de GameCube en de Wii van Nintendo, en de Xenos van de Xbox 360. Deze drie komen alle uit de stal van ATi. 'Héél belangrijk' vindt halfgeleidertopvrouw Lisa Su van IBM het nieuwe geheugen: 'Hier is iedereen naar op zoek. Geheugen is momenteel de belangrijkste beperking voor de snelheid van processors.'

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

2 ns? Op videokaarten zit geheugen a la GDDR4 wat denk misschien wel de helft haalt, als GDDR3 al 1.4ns of 1.2 ns haalt.

En dan vraag ik me af op hoeveel mhz dit tikt, als het gigahertzen kan halen dan is dat mooi, kan het 1 op 1 lopen. Waarom ze geen GDDR4 implanteren weet ik niet, kan op 2.8GHz tikken (voldoende dus) en heeft een lage reactietijd, als je nou gewoon kijkt voor 32 mbit (4MB) L2 cache is dat rap zat!
Laat je niet misleiden door die getallen die er bij DDR3 en 4 bij staan. De echte acccesstijden bij DRAM ligt nog steeds rond de 50ns! Als je het geheugen echt random gaat uitlezen dan mag je blij zijn als je iets van 100MBps haalt.

Dit is dus wel degelijk een verbetering.
Weer wat geleerd :7

Ik vraag me nu alleen af of dit ook nut heeft bij videokaarten. Die mogen zeker wel wat zuiniger worden. (hoewel ik 240 watt nog niet eens zoveel vind qua stroomverbruik. Qua warmte is het wel veel :P )

En kosten als dit op chips wordt gemaakt van.. 512 á 1 GB ?
Chips van 512MB tot 1GB? Het is geen flashgeheugen hoor :9
Mijn hele pc (Athlon X2 4800+, 2GB ram en 2x 160GB + 1x500GB hdd) met GeForce 7800GT (passief gekoeld) gebruikt idle 170watt. tijdens gamen loopt dit nog op. Maar 240Watt voor alleen een graphics card zal in mijn systeem dus een enorme vermogens toename. Dit is valt dus niet mee.
Zou AMD dit niet stiekem in hun K8L kunnen steken ? (in samenwerking met IBM natuurlijk)
Gezien de samenwerking tussen die twee lijkt me dit niet eens zo'n gek scenario. Dan wordt de K8L een regelrechte C2D killer!
De vinding moet binnen anderhalf jaar in IBM's serverprocessors verschijnen en zal te zijner tijd ook in andere producten van het bedrijf verschijnen.
Dit zegt natuurlijk niet alles, maar het is natuurlijk sowieso veel te laat om het nog in de K8L in te bouwen...
Wat is er nou zo nieuw aan als er al tijden 3 producten van de concurrent op de markt zijn die gebruik maken van edram? De gamecube is nu onderhand toch al aardig wat jaartjes op de markt.
Mischien is het type geheugen al wel een tijdje op de markt, maar is het nu pas snel genoeg om als cache in processoren gebruikt te worden.
Le`zen: Het is niet nieuw, maar het is nu snel genoeg voor processor cache, wat het voorheen niet was.
En de chips van ATi zijn géén processoren?
Wat is er nou zo nieuw aan als er al tijden 3 producten van de concurrent op de markt zijn die gebruik maken van edram? De gamecube is nu onderhand toch al aardig wat jaartjes op de markt.
Wat er nieuw aan is, is dat het nu snel genoeg is om te gebruiken als L2-cache (met grote capaciteit) in de snelste (x86) CPU's. De consoles die opgenoemd worden hebben geen supersnelle processor.
360 geen snelle processor? :+

Daar wordt dat edram trouwens toch alleen gebruikt bij videochip, om de effecten als Anti Aliassing zonder perfomance hit te kunnen gebruiken? Chippie van 10 Megabyte ofzo.
Laat maar komen, ik wacht wel totdat het weer bij een pakje boter wordt gegeven, tot die tijd is het gewoon nog té duur voor de arme student :D
De Processoren die IBM maakt voor zijn eigen servers (De Power5 an straks de Power6) zijn niet echt de processoren die kado worden gedaan bij een pakje boter.
Met deze processoren worden in het algemeen zware tot zeer zware database server gebouwd.
IBM heeft op de ISSCC een nieuwe dram-variant gepresenteerd die bijna even snel als static ram is
Dus static RAM is nog steeds beter? :P Of kan iemand me uitleggen wat de voordelen van dit nieuwe geheugen tov static RAM zijn?

[edit]
Thanks, ik had over sram heen gelezen (het zou de leesbaarheid van het artikel verbeteren als er gewoon 'static ram' had gestaan ipv 'sram', nu lees je daar te snel overheen vind ik (vooral ook omdat de zin met 'Bovendien' begint, wat suggereert dat er nog een extra voordeel is tov 'conventioneel dram' (zie vorige zin))
Bovendien gebruikt het geheugen tweederde minder ruimte en 80 procent minder energie dan sram.

Om mijn leesfout maar ff te verbeteren :Y) :7
Sram heeft geen refresh nodig, maar wel 6 transistoren per cel.
Dram bestaat in principe uit 1 transistor en een condensator per cel.
Deze laatste neemt dus per bitje aanzienlijk minder ruimte in en dus kost het minder chip-oppervlak voor dezelfde hoeveelheid opslag.

Het grote voordeel van sram, is dat het veel sneller is dan het traditionele Dram en niet periodiek hoeft te wachten op een refresh.
De toegangstijd van edram is nu dus in de buurt gekomen van Sram en heeft tevens het grote voordeel dat het minder chip-oppervlak in neemt. Of er nog een refresh nodig is, weet ik niet.
Bovendien gebruikt het geheugen tweederde minder ruimte en 80 procent minder energie dan sram.
edit: te laat :P
Edram, dat met behulp van 65nm silicon-on-insulatortechnologie wordt gemaakt, biedt de processorfabrikant de mogelijkheid om aanzienlijk meer geheugen op cpu's en gpu's te monteren dan wat tot dusverre mogelijk is.
8-)

edit: nog later :7
Dan zou je je hele besturingssysteem vanaf de nieuwe chips kunnen draaien... Dat zou pas echt een verbetering zijn ten opzichte van die rot harde schijf
Dit gaat over megabytes geheugen, niet gigabytes, en bovendien is DRAM vluchtig geheugen en wordt al sinds jaar en dag het besturingssysteem in het RAM-geheugen geladen.

Om de toeganstijd van harde schijven te verbeteren moeten we eerder kijken naar Flash-geheugen.
Dit gaat over megabytes geheugen, niet gigabytes,
Paron? Mijn Linux kernel is incluis drivers ergens tegen de 3mb.. ik weet niet wat Microsoft aan groote heeft (zal zeker meer zijn gezien al die API's en Hardware Abstraction Layers) maar ik denk dat dat ergens rond de 8mb zit. (wat echt belachelijk teveel is voor een kernel overigens)


Alle meuk die je bij Windows krijgt hoort helemaal niet als OS verscheept te worden. Dus we hebben het wel over megabytes.
Kijk dat zijn nu goede ideeen...alleen moet je dan net als de OLPC het besturingssysteem op dit geheugen laten staan ook als er geen stroom opstaat...en dat zal dus (nog) niet gaan lukken...hence de harde schijf....

Maar wel een goed idee ...
Beter regel ik een Conroe met 1 gig processor cache
Edram, dat met behulp van 65nm silicon-on-insulatortechnologie wordt gemaakt

dan krijgen processor bakkers nog problemen met het implementeren van dit geheugen op 45 nm technologie
(als dat dan de standaard is) maar ik weet zeker dat dit een grote vooruitgang is, imo wel iig
Dit lijkt me ideaal voor L3 of L4 (??) cache op een processor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True