Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Bron: GamesIndustry.biz

Afgelopen donderdag heeft Microsoft de resultaten over het vierde kwartaal bekendgemaakt. Tijdens deze presentatie heeft het bedrijf ook de resultaten van de divisie Home en Entertainment gepresenteerd. Deze bedrijfsafdeling heeft in het vierde kwartaal een omzet van 1,27 miljard dollar behaald. Verder liet Microsoft weten dat er sinds de lancering van de Xbox al 13,7 miljoen consoles verkocht zijn. Het bedrijf zegt hiermee op schema te liggen om rond eind juni meer dan 15 miljoen gameconsoles verkocht te hebben. De omzet van 1,27 miljard dollar in het vierde kwartaal is vijf procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast zijn er zes procent minder Xbox'en verkocht en heeft concurrent Nintendo zeventig procent meer omzet geboekt.

Microsoft Xbox logoDe voornaamste reden voor deze teruggelopen omzet is volgens Microsoft gelegen in het feit dat er in het algemeen minder games voor de pc en voor consoles zijn verkocht. Sinds de introductie van Xbox Live heeft Microsoft wereldwijd 750.000 abonnees gekregen voor deze gamedienst. Niet meegerekend in dit cijfer zijn de gebruikers die afgelopen kerstmis een gratis lidmaatschap voor twee maanden op Xbox Live hebben aangeboden gekregen. En van de voornaamste doelen van Microsofts beleid zal er dan ook op gericht zijn om juist deze gratis abonnees vast te houden. Als alles meezit, hoopt het bedrijf tegen het einde van juni n miljoen leden te hebben.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

En van de voornaamste doelen van Microsofts beleid zal er dan ook op gericht zijn om juist deze gratis abonnees vast te houden. Als alles meezit, hoopt het bedrijf tegen het einde van juni n miljoen leden te hebben.

En dat pakken ze heel goed aan.. Om je gratis 2 maanden abbo te activeren moet je een (je eigen) creditcard nummer opgeven EN je abbo wordt auto verlengd, dus als je even niet goed de kleine lettertjes leest hebben ze er weer een abonnee bij.
Zoals bij elk proefabonnement op deze aardkloot dus. Informatief dus, maar ik proef wel enige vorm van afkeuring. Onterecht, want Microsoft is geen liefdadigheidsinstelling. Bovendien is het een verlenging per MAAND, dus die 6 euro die je dan mist is de moeite ook niet. Bij veel andere abonnementen zit je er direct een (half) jaar aan vast

Overigens, als je tijdig kenbaar maakt dat je geen abonnementsverlenging wilt, en het gaat per ongeluk mis, dan wordt het afgeboekte geld teruggestort en mag je 2 maanden extra op Live ter compensatie van de fout.
Steekt tot wel enigzins schrik af tegen de 70 miljoen verkochtte PS2's. En dan te bedenken dat ten tijde van de launch en het eerste jaar de Xbox verantwoordelijken veelvuldig lieten weten dat met Kerst 2004 de PS2 voorbijgestreefd moet zijn qua marktaandeel. Tegenvallertje voor ze lijkt me.
Ik weet het zo net niet.
Onderschat niet de macht van het grote geld en daaraan gerelateerd een mogelijk marktaandeel.
Ik ben misschien zoals zovelen niet gecharmeerd zijn van dit product vanwege de 'betere' alternatieven.
Echter het beste product hoeft in the long run (uiteindelijk) niet het meest succesvol te zijn, denk aan video2000.
Naar mijn bescheiden mening speelt het marktingverhaal een grote rol.
Indien microsoft er in slaagt een x aantal X-boxes te verkopen x een aantal geregistreerde spellen. x maal x = een getal dat microsoft zorgvuldig heeft berekend, is het hek van de dam.
Dan wordt er go/no go gegeven vanuit Seattle.
Indien er go is dan kan ps2/nintendo blijven bestaan bij een groep aanhangers a la c64/atari, die bereid zijn hun (spel)computer het graf mee in zullen nemen.
De mainstream zal dan (voorlopig) onherroeppelijk door de grote partij uit Seattle bepaalt worden.
Ze hebben nog 1 duw nodig: een paar unieke grote games in europa en USA op de Xbox.
Ik ben benieuwd wat x keer x is en hoelang t (tijd) bij de rekenmeesters uit Washington zal zijn.
Afwachten dus maar.
Sum.: niet de beste wordt de grootste maar de slimste en dat is direct te verbinden met te investeren kapitaal.
Die grote unieke games hebben ze al hoor, maar de concurrentie ook, dat is het probleem. In elk gamegenre doet de PS2 nog steeds als een van de beste zijn duit in het zakje. Of het nu RPG's zijn, GT4, platformers, er is gewoon genoeg topkwaliteit te vinden voor iedereen, die niet onderdoet voor de Xbox of GC, en dus lijkt me vooral dat de grote naamsbekendheid, PS1 comptibiliteit, en het enorme aantal games die er al zijn en nog komen, garant staan voor het gat dat geslagen is. Live is een voordeel van Xbox, maar de concurrentie zit op dat gebied ook niet stil en zal steeds meer online uitbrengen. En wat ik heb gezien aan aankomende games is de rek er technisch gezien nog steeds niet uit. Feit is, de PS2 verkocht ook weer de afgelopen feestdagen veruit het beste wereldwijd.

Ik denk dus dat pas vanaf de volgende generatie-ronde een kans is op een eerlijkere strijd, met de Xbox2, PS3 en GC2, aangezien die ongeveer tegelijkertijd uitkomen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik ook daar mijn geld op de PS3 zou zetten, die gaat voor een radicaal custom-design dat naar verluid en de lab-tests nogal vooruitloopt op de PC-roadmaps en architectuur. Het is allemaal erg prematuur enzo maar volgens mij gaan zij voor het eerst de vruchten plukken van een jarenlange eigen koers zonder zich te conformeren aan PC-architectuur.

Maar ik ben het met je eens dat het een gevecht voor de lange duur is, en het kosten/baten verhaal niet zo van belang is voor de Xbox. MS zit er voor de lange termijn en heeft genoeg geld ingecalculeerd om de eerste paar jaar verlies te draaien hierop, kan zich dat ook makkelijk permiteren. Het blijft een spelletje monopolie of domination, waarbij men allemaal strijd voor de grote koek die consumenten uitdelen.
De voornaamste reden voor deze teruggelopen omzet is volgens Microsoft gelegen in het feit dat er in het algemeen minder games voor de pc en voor consoles zijn verkocht.
Door de online-opties van pc en xbox-spellen blijven die spellen langer leuk zodat je langer wacht met een nieuw spel kopen
Door de online-opties van pc en xbox-spellen blijven die spellen langer leuk zodat je langer wacht met een nieuw spel kopen
dat denk ik ook!

kijk maar na cs @ de pc, hoelang dat spel wel niet gespeeld word, en ja hij is nu ook uit op de xbox dus..
En dan heb je nog van die moeilijke spellen zoals Splintercell etc..

offtopic:
ik heb zelf 2 xboxen, en ik kan echt de hele dag wel achter project gotham racing 2 zitten.
En via system-link is het helemaal het einde! (en via live ook natuurlijk)
Dus voor mij gaat dit verhaal wel op.


@Kev_Boy;
ik denk dat Sony echt 1 enorme gouden game heeft gehad Grand Theft Auto (III&Vice)
gehad ja, totdat de games ook op de xbox uitkwamen :Y)
lol, zolang ik de EA games niet op XboxLive zal kunnen spelen, is de lol toch wel wat minder... en kijk, dat heeft de PS2 online dus weer wel :/ [al is het wel nogal wat gekloot]
Gekloot hoort niet op een console thuis, (op de pc okay maar niet op een console). Dat is de reden dat X-box live wel een succes is/wordt en bij de PS2 maar aanmodderen blijft. Hopelijk kiest Nintendo ook voor hetzelfde soort online dienst als MS, aangezien consument heel veel waarde hechten aan een gebruikersgemak.

Bovendien zou ik maar niet teveel, gaan verwachten dat EA der niet uitkomt met MS
deze info komt van Gamer.nl af:
IGN heeft echter uit bronnen vernomen dat Microsoft en EA rond de tafel zitten over Xbox Live en dat de gesprekken vlot verlopen. Ook zou het eerder gecancelde Battlefield 1942 weer op de agenda staan
De voornaamste reden voor deze teruggelopen omzet is volgens Microsoft gelegen in het feit dat er in het algemeen minder games voor de pc en voor consoles zijn verkocht.
Nou, voor de PC is logisch: er zijn gewoon minder AAA titels gereleased en wat is gereleased kost rond de 50 euro.

Voor de consoles is het qua kwaliteit stukken beter gesteld, maar de prijzen zijn er ook naar: 65euro of meer voor een nieuwe game (mediamarkt soms 55 :P)

Met wat teruglopende economieen her en der is het niet meer dan logisch dat mensen toch hun huidige games opnieuw gaan spelen, men is minder geneigd meteen weer 55euro of meer te flappen voor een game. Men is denk ik ook meer geneigd dan om de wat oudere titels (op de PS2 heb je dacht ik meer dan 5000 titels) een kans te gunnen, die kosten vaak niet meer dan ee paar tientjes.

Ikzelf heb net ee PS2 gekocht en louter games erbij van een half jaar oud of meer. Kosten minder, maar zijn net zo goed.
ja en sony heeft er 60 miljoen PS2's nu verkocht.

Microsoft aandeel is dus peanuts.
Ja, en Sony loopt een paar jaar voor op Microsoft. En ja, Microsoft heeft zich mooi wel in weten te werken tussen Nintendo (die ook een paar jaar voorloopt op Microsoft) en Sony (hoewel de GC nu weer op 2 staat). Onafhankelijk van hoeveel marktaandeel voor de XBox Microsoft nu had willen hebben, hebben ze een uitstekende prestatie neergezet.
Als je echter meeneemt dat Microsoft in juni 15 miljoen XBoxes had willen verkocht hebben, en er nu 13,7 miljoen heeft verkocht, heeft ze het al helemaal uitstekend gedaan. Dan heeft ze namelijk de markt goed ingeschat, en daar gaat het om.
Direct Sony van de troon willen stoten had gewoon veel te ambitieus geweest, en dt had pas getuigd van slechte bedrijfsvoering.
Als een bedrijf een planning heeft, en de verkoop gaat volgens plan dan gaat het toch goed?

Waar slaat jou reactie op?
ehm ...dus? Er komen minstens zulke goeie spellen uit voor de x-box, daar komt bij dat de gamesproductie voor de ps2 inmiddels al stervende is. De meeste gamedevelopers steken hun tijd liever in originele, grafisch goede games dan in het uitwerken van de moeilijke methoden die de ps2 gebruikt die ook nog eens weinig toekomstperspectief voor programmeurs bieden. Daar waar de xbox moderne pc programmeer talen gebruikt. Met paradepaartjes halo 2, ninja gaiden en fable tegenover de zoveelste granturismo game denk ik dat je niets opschiet met het feit dat je console een 4 keer zo groot marktaandeel heeft.
70+ miljoen PS2's.

Bij zulke aantallen (miljoenen) dus ook bij 13+ miljoen praat je gewoon over een enorme markt.
Het is eigenlijk normaal dat de X-Box wat minder verkocht heeft aangezien de PS2 1 jaar vroeger is ge-released.

Maar dannog zou dat inderdaad geen 60Miljoen moeten schellen, ik denk dat Sony echt 1 enorme gouden game heeft gehad Grand Theft Auto (III&Vice) en voor hun PS1 Metal Gear en Grand Tourismo.

Gelukkig heeft Halo de X-Box (lanceering) gered, want competitie is goed voor de consument, kijk maar hoe laag de GameCube wel staat :D
Een verschil van 60 miljoen consoles is niet te verklaren door enkel en alleen 1 jaar verschil in release-tijd.
Het is niet 1 factor die de doorslag gaf bij het succes van de PS2 denk ik.
Volgens mij is de compatibiliteit met PS1, veel games, standaard/gratis DVD-functionaliteit en een leuk ontwerp , een aantal van de redenen waarom de PS2 populairder is.

De strategie van Microsoft is doorweekt met arrogantie terwijl ze niet in de gaten hebben dat er van alles mis gaat. In Japan waren er maanden dat er meer PS1's verkocht werden dan XBoxen. Tevens meldde Microsoft nu al dat ze geen grote RPG titel wilde introduceren voor de XBox2 in Japan, terwijl elke n00b weet dat Japan RPG fan #1 is. :?
Net alsof Ferrari aankondigd dat haar nieuwste model sportwagen niet in het rood te verkrijgen zal zijn en niet harder gaan dan 80 km/uur. :P
Is de omzet ook niet een beetje kleiner, omdat de XBOX een beetje oud wordt en iedereen liever wacht op The Next Box (XBOX2)? Die in 2005 uit komt?
Ik denk niet dat de meste mensen wachten op xbox2 (of hoe ie ook gaat heten) of de ps2 of de GC2, er is, zoals ik het nu zie geen betere tijd om een console te kopen dan nu: de war tussen de 3 fabrikanten is in volle gang dwz. lage prijzen, veel goede games, en van alle drie goede services.

Mijn neef woont voor een jaar in amerika en hij vertelde mij dat daar de war aan het gaan is tussen XBOX en PS2, als je een GC koopt ben je een homo.. (tenminste dat zegt hij, misschien woont hij in een foute buurt), in japan is de verkoop tussen de Gameboy Advance en de PS2 en in europa gaat het aardig gelijk op geloof ik (tussen PS2, GC en XBOX dan).

M$ kan makkelijk zeggen dat ze volgens planning lopen want ze hebben hun planning al een paar keer moeten bijstellen (naar beneden) en M$ zal natuurlijk nooit (geen enkel bedrijf trouwens) zeggen dat hun geweldige product veel slechter verkoopt dan dat "oorspronkelijk" de bedoeling was.
Om even te reageren op de reaktie van Godspeed; waar baseer jij dat op, dat PS2's 'n korte levensduur hebben? Als je 't hebt over de laserunit, dan wordt dat veroorzaakt door slechte (oude) modchips. De huidige modchips schakelen zich zelf uit, na 't booten van 'n game & gebruiken 'n lagere spanning, zodat de rest vd. electronica niet overbelast wordt.
logies dat de omzet van microsoft minder is. Microsoft maakt op elke verkochte xbox nog steeds flink verlies
Omzet en winst/verlies zijn 2 verschillende dingen.
net zoals nintendo en sony ook doen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True