Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Bron: Reuters

Electronic Entertainment ExpoRobert Crandall van het Brookings Instituut en Gregory Sidak van de universiteit van Georgetown hebben een studie (pdf) gepubliceerd over de economische gevolgen van computerspellen. Het bleek dat in de Verenigde Staten in 2004 voor ruim 8 miljard dollar aan spellen werd verkocht. Er hadden 144.000 mensen, waaronder 50.000 programmeurs, een fulltime baan in de gamesindustrie en de invloed van die industrie op de economie besloeg in totaal 18 miljard dollar. De auteurs verwachten dat de omzet in spellen zal toenemen tot 15 miljard dollar in 2010. Het aantal banen in de spellenindustrie zal naar verwachting stijgen tot 250.000 in 2009. De studie zal worden besproken op de Electronic Entertainment Expo, die momenteel in Los Angeles wordt gehouden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

nee, zonder illegale downloads was het zeker een veelvoud van dit geweest.... bijvoorbeeld 800 miljard! :+
ik denk niet dat iedereen die illegaal download zonder die mogelijkheid het desbetreffende spel zou kopen

zonder de illegale downloads zou het wel een stuk goedkoper kunnen
dat zou een omzet van 55.555 per werknemer genereren
dat valt mij een beetje tegen.

Naast die 50.000 programmeurs ben ik wel benieuwd wat die andere werknemers voor een functie hebben.

En hoe hoog hun salaris is.
Waarschijnlijk functies in de marketing of het ontwikkelen van iedeen voor games.
50.000 programmeurs kan ik me wel voorstellen omdat je altijd met tijdsdruk zit ivm. nieuwe ontwikkelingen, maar daarnaast 94.000 mensen in de marketing e.d. lijkt mij een beetje overdreven
helemaal als je kijkt naar de omzet per werknemer.
Er komt wel iets meer bij kijken dan marketing alleen.

Management, boekhouding, administratie, marketing, schrijvers, website beheerders, testers, ...

Ineens lijken die 94 000 mensen toch niet zo overdreven veel.

Komt erbij dat die omzet van 8 miljard alleen op verkoop van de spellen in de USA is.
Bedrijven van Amerika verkopen ook hier in Europa en Azië, de omzet zal dus wel een serieus pak hoger liggen.
Iedereen vergeet de grafische mensen :) dat zijn er echt knetter veel.
vergeet de desingners en modelers niet (niet alles in programmeren)
Vergeet de gigantische hoeveelheid overbodige managment functies niet. Op één of andere manier is de groei van het aantal managers een exponentieel iets.

Zodra er geld wordt verdient zijn er ineens heel veel "onmisbare" managers nodig die om het hardst roepen hoe belangrijk ze zijn. ik werk bij de KLM (doe onderhoud B737), en de hoeveelheid kantoorpersoneel is echt schrikwekkend. Reken maar dat daar een hoop geld in gaat zitten. Het zelfde geld voor veel van die overbetaalde IT knuppels......

Mijn god wat zou er een geld worden verdient als er eens echt efficient zou worden gemanaged, geboekhoud en ge-IT'd (de nieuwste overbodigheids machine)

offtopic:
Het stomme is, zodra er ontslagen vallen, dan zijn het bijjna altijd de mensen op "de werkvloer" die de klappen krijgen. De managers zijn erg belangrijk natuurlijk, terwijl de productie het geld verdient


Weet zeker dat het in de gamewereld niet anders is dan bij andere bedrijfstakken
zo is het inderdaad een stuk minder overdreven
Zoals gezegd is dit inderdaad alleen de omzet van de spelverkoop in Amerika. Hiernaast wordt er tegenwoordig schijnbaar ook een flinke duit verdient aan product placement in games.
dat valt mij een beetje tegen
Niet als een groot deel van die programmeurs in India zit...
Dit gaat ook enkel over de spellen verkocht in Amerika. De spellen die gemaakt worden in Amerika, maar wel hier verkocht worden, zitten daar niet bij in ... denkik :?

*iemand was me voor dus :)*
Tekenaars, animators, musici, tekstschrijvers, scripters, testers, ...

En dan nog de overheadjes die niet direct aan het eindproduct werken: marketing, p&o, communicatie, systeembeheerders...
er bestaat ook nog zoiets als level design, spel bedenken en uitwerken, testen, productie, en de nodige managers daarboven.
managers 'nodig'? Grapjas
Wat ze er nog eens bij zouden moeten rekenen is de kosten die gamers maken bij het betalen van maandelijkse abo's! Dan zorgt Blizzard alleen al voor bijna 10% van de opbrengst :P
Tja, onderhoud kost natuurlijk helemaal geen klap he..
Dat maakt ook niet uit. We hebben het hier over omzet, niet over winst.
Ik denk dat veel mensen over het algemeen liever het orginele spel hebben het heeft gewoon meer waarde.En je bent ook voorzichtig met je games,want zeg nou zelf kopietjes laat je lekker rondslingeren boeit toch niet kapot? ah joh dvd van 1 euro. Maar als je spel van 60/70 euro gekrast raakt baal je wel even
:D
copietjes rondslingeren.... ?

dan zou ik mijn HD moeten laten rondslingeren, en dat zie ik mezelf niet echt snel doen. ;)
ik brand eigenlijk niks meer op CD/DVD als het om games gaat. na een paar uur heb je het toch uitgespeeld meestal, kan je het net zo goed vanaf de image op HD spelen.
als ik er veel meer tijd aan wil besteden (dan wel on-line dan wel omdat de single player erg goed is) dan koop ik het wel.
Wat een belachelijk excuus en onzin natuurlijk.. Hierdoor raakt het bedrijf dus geld kwijt, je speelt het wel maar betaalt niet.. Goh, zou leuk zijn als je baas aan het einde van de maand zegt, bedankt joh maar ik ga jou niet betalen... Dan trek je natuurlijk ook je grote bek open... En dit is nou precies hetzelfde...
Schijnbaar hebben ze in de gameindustrie niet zo veel last van illegale downloads...

Of B.I.G. was uitermate succesvol, dat kan natuurlijk ook.
Onzin, want dit is natuurlijk (retail) omzet , niet de winst... van die omzet moeten alle kosten nog af en dat begint bij de programmeur/designers tot de schoonmakers, tot degene achter de toonbank die jou het spel verkoopt.... dan blijft er maar weinig over van die omzet...
Ze verwachten elk jaar een groei van 20 percent... en als dat niet lukt is het de schuld van wie? De downloaders...
Het downloaden van illegale games gaat echt wel naar beneden, door het feit dat vele games online gaan (in de toekomst misschien allemaal), waarbij je eerst met een account(gelinkt aan een serienummer) moet inloggen. Denk maar even aan grote titels zoals Half-Life2, Battlefield2, WoW... Daarvan is het niet meer mogelijk om simpelweg een kopietje te maken en een serial te vinden die werkt. Daarnaast heb je nog de gameconsoles, die ook hun flinke duit in het zakje doen.
En daarenboven verschuift volgens mij de gamers-markt samen met de generatie die met de grote game-evolutie zijn opgegroeid naar de jong-volwassenen (met meer zakgeld).
Dus, ik zie die 20% groei wel haalbaar.
Je kan via IGN / Gamespy live meekijken wat ze doen bij livewire (over E3) Je kan van www.fileplanet.com de Nintendo E3 bekijken, echte aanrader!

( http://livewire.gamespy.com ) Voor meer informatie.
Ik heb het vluchtig doorgekeken, maar ik zie alleen maar de OMZET, maar nergens wat ook de Kosten zijn en wat de winst is... Omzet en Winst zijn 2 compleet verschillenden dingen, dat is wat de gemiddelde tweaker blijkbaar altijd vergeet als ze weer eens uitspraken doen over hoeveel er nou in de business omgaat, want 99 van de 100 keer gaat het over omzet, niet winst....
Stel dat bv 8 miljard de winst zijn, over hoeveel bedrijven moet dat dan uitgespreid worden, binnen 1 bedrijf dan is het heel veel, maar als je het over 1000 bedrijven moet verdelen dan is het ineens een heel stuk minder. En vergeet niet, entertainment is een business geen liefdadigheidsinstantie, dus er moet en mag ook winst gemaakt worden..
[qoute]Het aantal banen in de spellenindustrie zal naar verwachting stijgen tot 250.000 in 2009. [/quote]

Volgens mij betekend dit een hoop nieuwe mogelijkheden. Een baan in het game development lijkt mij niet verkeerd. Je ziet ook steeds meer opleidingen onstaan die gericht zijn op game dev. mij hoor je niet klagen.
De vraag blijft of er echt een markt is voor game developers zonder ervaring, vooral hier in ons kleine kikkerlandje. Game development is inderdaad een leuk thema om een IT of creatieve studie aan op te hangen en als zodanig zijn dit interessante opleidingen, maar ik ben bang dat je niet zo snel als game developer een baan zult vinden hier in Nederland.

Ik had hier laatst een gesprek over met een CS professor en het aantal grotere Nederlandse studio's is schijnbaar op één hand te tellen en het totaal aantal mensen die iets hebben gepubliceerd dat op een volwaardige game leek lag ergens rond de 150.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True