Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties
Bron: Reuters

Reuters meldt dat volgens de resultaten van een onderzoek van NPDFunworld de totale verkoop in de game-industrie vorig jaar met tien procent is gestegen. Wat software betreft steeg de omzet met 21 procent, doordat er 15 procent meer software verkocht werd en de gemiddelde prijs per verkocht artikel hoger lag. Spelcomputers en andere hardware deden het minder goed: de verkoopcijfers daalden vier procent naar een totaal van 3,5 miljard dollar. Hierbij moet aangetekend worden dat Sony, Microsoft en Nintendo alledrie de prijzen van hun consoles hebben verlaagd in het afgelopen jaar, gemeten in aantallen steeg de hardware-verkoop dan ook. Opgeteld werd er voor 10,3 miljard dollar aan goederen verkocht in de spellenbranche, mede dankzij de opkomst van online spellen voor consoles:

VerkoopcijfersIn a sign of things to come, NPD said 15 percent of the software revenue for advanced consoles from August through December was for games playable online. Sony took the PS2 online in August, followed by Nintendo in October and Microsoft in November.

On the basis of units sold, Take-Two Interactive Software Inc. commanded the charts once again. Take-Two's "Grand Theft Auto: Vice City" for the PS2 was the year's top game, while its predecessor, "Grand Theft Auto 3," was No. 2 in 2002 after being No. 1 in 2001.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

en dan nog beweren dat ze minder verkopen door illegaal kopieeren. imho is het teruglopen van verkopen voor een groot deel te wijten aan het vaak uitblijven van vernieuwende spellen(alhouwel er wel een aantal goede tussen zaten)
Ik ben benieuwd wat de RIAA, BSA en dergelijken hierop te zeggen hebben.
Zou die stijging komen doordat de mensen bewuster zijn gaan kopen omdat ze bijvoorbeeld eerst de gerip-te versie van het internet gespeeld hebben?
RIAA zegt denk ik weinig over de verkoop van software.
Dit lijkt me toch wel hét bewijs dat mensen goede spellen toch wel kopen, en niet alleen downloaden. Juist consoles als de GameCube zouden in principe geen last moeten hebben van kopiëren, maar daarvan is de omzet zelfs gedaalt, alhoewel wel meer exemplaren verkocht...

Een goede reden dus voor de fabrikanten om de toch niet lage prijzen voor games wat omlaag te brengen; mensen zullen dan sneller overwegen een goed spel te kopen dan het slechts bij downloaden te houden. Ik koop bijvoorbeeld zelf alleen de echte krakers omdat het me anders echt teveel gaat kosten. Als de prijzen lager waren had ik meer spellen gekocht. (en de matigere spellen nog steeds gewoon gedownload en eventueel weggegooit).
Maar zoals al gezegd in het artikel, ze hebben wel méér verkocht in aantallen, maar mínder geld ermee verdient, dus waarom zouden ze (vanuit hun standpunt) in godsnaam de prijzen verlagen, zodat ze méér moeten produceren en minder verdienen :?
Dat plaatjes staat dan waarschijnlijk voor de hardware verkoop! :+

edit:

sorry... was bedoeld als reactie op RefriedNoodle..
Toch wel vreemd, want zeg nou zelf, mensen branden steeds meer en meer. Dit had ik toch niet echt verwacht, al had ik al wel zo'n vermoeden voor de Ps2. Sommige games zijn zo belachelijk duur in verhouding tot de gameplay/graphics.
Het is heel simpel eigenlijk. Meer en meer spellen spelen zich online af en daarvoor moet je een originele sleutel hebben (buiten een paar uitzonderingen). Dat is ook vaak de enige reden waarom ik een spel origineel koop :)

Je wilt toch online lekker spelen en dus koop je hem :)

Daarnaast ben ik toch wel bereid om voor een echt vet spel geld te betalen. Tuurlijk kopieer ik ook wel eens wat, maar dat zijn meestal spellen die na 1 week weer ergens liggen of zoiets.
voor de nieuwe consoles valt steeds minder te kopieren, en mensen (vooral ik :P) vinden originele hoesjes wel cewl, voor in de kast :Y)
Wel duur hoesje dan :+

Ik koop alleen games die het waard zijn om te kopen (ik heb hier een aantal gebrande spellen liggen, waarvan ik ook het origineel heb), het grote voordeel is dan ook, dat er (meestal) een (kleine) handleiding bij zit.
Zijn die PS2 spellen niet een soort DVD? Bijna niemand heeft een DVD fikker he, thus da's nogal moeilijk te kopieren.
Bij de Xbox is het geloof ik hetzelfde?
En de GameCube heeft van die kleine cd'tjes. Ik weet niet of dat die 8cm cd's zijn die je ook voor mp3 spelers hebt, zo niet zijn ze on-kopieerbaar imho, en als dat ze wel zijn, heeft nog bijna niemand die cd's liggen...
gamecube cd's zijn dvd's van 8cm. En daarnaast zijn ze van buiten naar binnen gebrand. Dus net andersom. Dus ongeveer onmogelijk om te kopieren en goed te laten afspelen.
dat lijkt me het probleem niet op een normale brander automatisch een gap invoegen en alle bit's achterstevoren branden dus ipv 1100110000110000 dan 0000110000110011 ofzo. Dus die automatische gap grootte wordt bepaald door de grootte van het image bestand, want het eerste bitje dat als laatste geschreven wordt moet het begin van de DVD zijn aan de buitenkant dan.

Groter probleem is het andersom inlezen, hoewel dat misschien wel gewoon ook kan, bij het laatste bitje beginnen en dan gewoon terug, dan moet hij alleen met het branden niet meer andersom gebrand worden omdat hij al andersom ingelezen is...Dan krijg je namelijk dat hij wel een gap heeft maar dat het laatste bitje als eerste aan de buitenkant staat...
DVD brander hebben nog niet zoveel mensen, dus je zult niet zo snel een kopietje krijgen van de buurman. Mensen die veel geld verdienen door alleen maar kopietjes te verkopen hebben wel DVD branders en die verdienen er toch genoeg aan dus kunnen er dus gewoon meerdere hebben zeg maar...
PS2 heeft CD en DVD spellen, soms is het een CD, soms een DVD. Sommige spellen kunnen ook geript worden zonder bijvoorbeeld tussenfilmpjes en dan passen ze op cd ipv dvd...
XBOX volgens mij hetzelfde, maar weet ik niet zeker, kan zijn dat die wel alleen maar DVD heeft. XBOX heb ik nog steeds niet, dus geen idee...
Gamecube heeft 8cm DVD GEEN 8cm CD! 8cm CD heb ik hier nog wel 100 liggen... 8cm DVD zou nog wel gemaakt gaan worden maar bestaan volgens mij nog steeds niet, tenminste, nog nooit tegengekomen. Gamecube discs zijn met geen een brandprogramma in te lezen, dus kan het niet gekopieerd worden. Anders zouden er ondertussen al wel heel veel XDCC servers vol staan met images van Gamecube spellen ook al kan je ze nog niet branden...
en de gamesbusiness maar klagen over hoeveel er wel niet gekopieerd wordt, dat is ook zo, ik ben er ook sterk tegen, maar ja, wat doe je eraan, k vindt dit iig een positief signaal naar de gamesmakers toe om nog betere/uitdagerende games te maken, ze zien dat goede spellen verkopen nu so...
en de gamesbusiness maar klagen over hoeveel er wel niet gekopieerd wordt
Ik heb computertijdschrijften uit 1984 waarin beweerd wordt dat het kopiëren van games de hele games business ten onder zal brengen... we zijn inmiddels bijna 20 jaar verder en het is nog niet gebeurd... |:(
Ik ben van mening dat als je een spel zo geweldig vindt je 't eigenlijk verplicht bent om het te kopen om zo de fabrikanten te belonen en om zo nog een opvolger van dat spel te kunnen maken.
Anders sterven de goede spellen gewoon uit omdat er gedacht wordt dat het geen goed concept voor een spel is.

Misschien dat de mensen dat zich aan het realiseren zijn en hun favo spellen gewoon kopen omdat ze anders uitsterven.
Ik weet niet of iedere nederlander nou eff voor ieder spel even 50 euro wil neerleggen. Dat vind ik, en vele met mij zeer veel geld, voor misschien 20 ~ 30 uur speel plezier. En dan kan je wel zeggen, dan koop je het toch niet. Maar dat wil je toch wel.

Jammerlijk vind ik, tegenwoordig zo weinig bij krijgt :(. Vroeger kreeg je echt dikke boekwerken, en uitgebreide zooi. Over hoe je alles beste aan kan pakken, en nu een lullige pdfje op je cd mee gebakken. En dan heeft de illegale kopieerder er ook nog plezier van :P. Maar jah , scheelt wel weer een paar bomen.

Ik denk dat de games industrie niet hoeft te klagen als ze tien procent winst maken :P.
Dat vind ik een onzinnig argument. Je betaald wel iets van 6-7 euro voor een bisocoopkaartje, wat je meeestal maar iets van anderhalf uur "plezier" oplevert.
Stel: 6,5 euro per bioscoopkaartje, voor 1,5 uur: 6,5/1,5 = zo'n 4,33 euro per uur "plezier"
Stel: 50 euro per spel, voor 25 uur "plezier"
50/25= 2 euro per uur.

Spelletjes zijn de goedkopere entertainment...
Mag ik dan een abbonement nemen op een spel? 2 euro per uur lijkt me wel wat. Maar dan moet de fabrikant ook niet zeiken als ik het na een half uur niks vind en 1 euro terug wil.

Dit systeem zou helemaal goed werken voor die spelletjes waar je eigenlijk pas na een paar uur spelen doorhebt dat het eigenlijk toch niet zo leuk is. Weg 50 euro! Dan liever ~10 euro, dat komt dan overeen met een avondje naar een (achteraf) slechte film gaan.
Quintesse,

Daar heb je bij de PC spellen demo's voor!

Ook consoles hebben demo's zat. Bij consoles geven de gameshops waar ik spellen koop me ook altijd genoeg gelegenheid om spellen te spelen.

En er zijn nog steeds videotheken die PC spellen verhuren, ondanks piracy.

Je geld terug krijgen lijkt me niet reel, lukt je bij een film/ TV abonnement /pretpark/ kermis/ arcade machine toch ook niet?
Dat valt inderdaad op jah.

Je krijgt er steeds minder bij. Eerst had je van die kartonnen dozen met een boekje enzo, maar nu zo'n lullig DVDhoesje met alle cd's op elkaar gepropt.

De ergste vond ik DUNE:Emperor.

Das een 4 CD'r, zit in een DVDhoesje voor 1 CD en de anderen liggen dr met zon papieren hoesje los in.

Morrowind had ik de special Edition van en das weer een mooie doos. Jammer dat de rest van mn kast steeds voller raakt met die lompe DVDhoesjes.
Ik heb liever 100 dvd hoesjes in mn kast staan dan 20 gigantische dozen.
games sterven niet zomaar uit en als het veel gedownd word is het blijkbaar toch een goed spel :7(misschien alleen een beetje te duur maar daar valt wat aan te doen HINTHINTHINT)
Wat ik nou raar vind zijn mensen die zeggen dat ze een PC spel eerst via de illegale versie willen proberen en kopen als ze het goed vinden. Waarom downloaden ze dan niet gewoon de demo, die van vrijwel alle spellen beschikbaar is? Dan hoef je nog minder te downloaden ook...

Als ze nou voor de XBox en de PS2 demo's voor laten we zeggen 5 euro per stuk in de winkel leggen en de prijs van het volledige spel 5 euro omlaag gooien, denk ik dat het hele 'preview' probleem uit de wereld is.
simcity 4 : geen demo
freelancer: geen demo
NWN: geen demo (?)

Oftewel, alle spellen die ik leuk vind komt géén demo van uit, tja, ik zal hem toch wel krijgen.

Overigens ben ik niet zo'n koper, en ik zal mijn aankopen dan ook beperken tot freelancer dit jaar.
Dit zal dan ook het enige spel zijn wat ik véél zal gaan spelen dit jaar.
Bij de meeste videotheken kun je voor minder dan die 5 euro wel ff het spel proberen. En dan heb je nog de volledige versie ook!
Mja maar da's alleen PS2. Xbox en Gamecube games moet je voor naar een wat professioneler verhuurbedrijf gaan :(

* 786562 Xtinction
En hoe iemand 3 miskopen voor zijn Xbox kan maken... een hele prestatie :)
en ze kostten toen ook veeeeel minder dan nu
ben je gek!!! ik was vroeger ;) helemaal 1 met mijn 8-bit NES en daarna de SNES en geloof mij maar dat er qua prijzen niet heel veel veranderd is. Mario Kart kostte 10 jaar geleden gewoon 129 piekkies en ik heb zelfs eens een SNES game voor :r fl. 209(!!!!) bij de Bart Smit zien liggen. Maar goed, je bent 15 en toch wil je zo 'n spel hebben :)

Toch opzienbare cijfers en met name die van de stijging in de software industrie icm de opkomst van adsl.
ben je gek!!! ik was vroeger helemaal 1 met mijn 8-bit NES en daarna de SNES en geloof mij maar dat er qua prijzen niet heel veel veranderd is.
Inderdaad, consolegames zijn altijd vrij duur geweest... maar vroeger had je computers zoals de C64 of de MSX, en de spellen voor die computers waren veel goedkoper. In 1988 had je een nieuwe game (op tape, of course) voor zo'n 20-25 gulden, en budget games waren er al voor minder dan een tientje...
In 88 kocht je ook een nieuwe auto voor 8000,- gulden. Je moet wel rekening houden met de inflatie.
In 88 kocht je ook een nieuwe auto voor 8000,- gulden. Je moet wel rekening houden met de inflatie.
Natuurlijk... maar ik kon toen (14 jaar oud, en met een gewoon bedrag aan zakgeld) met gemak elke maand 3-4 spelletjes voor mijn C64 kopen... welke 14-jarige kan nu 3-4 spelletjes per maand voor zijn/haar PS2 kopen?
De spelletjes van toen werden ook met gemak door 1 persoon binnen een paar maand geprogrammeerd. Nu hebben ze teams van 100+ en jaren ontwikkeltijd.
Ik weet niet in welk hol jij hebt gezeten maar in 88 deed ik niks meer met bandjes hoor....

Das eerder 84 waar je nu over praat
Das eerder 84 waar je nu over praat
Ik heb mijn eerste diskdrive (voor de C64) pas in 1989 gekocht... :)
En er kwamen nog zat tapes uit, rond die tijd (waren meestal ook een stuk goedkoper dan de diskettes).
Had dat plaatje niet even gespiegeld kunnen worden, om in lijn te blijven met het onderwerp?
Ik zit redelijk veel online te gamen alle spellen hiervoor heb ik gekocht gewoon uit principe alleen al vanwege het spelgenot wat ik er aan beleef

het is mij opgevallen dat spellen van bijv. novalogic al als demo te downloaden zijn en je ze online kunt spelen zo vaak als je wilt.

ik vind dit een hele goede marktstrategie omdat iedereen zo op deze manier even kan ruiken aan het spel en alles even uit kan proberen

de manier zoals ze nu spellen met demoreleases op de markt brengen zijn voor mij nu net de laatste duw om het spel te kopen en ik heb er tot op heden geen spijt van gehad want ik weet immers wat ik koop

zo lang (en ik heb het even vanuit mijn positie gezien) de producent waarvan ik mijn spullen koop zulk mooi matriaal op de markt brengt waar ik veel plezier aan beleef zal ik het gewoon kopen in de winkel :7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True