Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Bron: Elspa, submitter: T.T.

De gamesmarkt groeit sneller dan ooit; dit is de conclusie van een nieuw rapport van de Entertainment and Leisure Software Publishers Association (ELSPA). In het Verenigd Koninkrijk steeg de verkoop van gameshardware met 44 procent, wereldwijd was dit 30 procent. Het VK blijft het bestverkopende land in Europa en behoudt de derde plaats in de wereld, na de Verenigde Staten en Japan. De verkoop van gamessoftware is in dit land gestegen tot 1.612 miljoen euro, het hoogst bereikte bedrag ooit. Op dit moment zijn er zoveel spellen over de toonbank gegaan, dat elk Brits gezin gemiddeld negen spellen in huis heeft.

Wereldwijd is er voor bijna drie miljard euro aan spelsoftware verkocht. Volgens het rapport groeit de gamesmarkt (hard- en software) dit jaar tot 18,5 miljard dollar, terwijl er vorig jaar 16,9 miljard dollar in omging. Sinds 1995 is de gamesmarkt bijna verdrievoudigd in waarde. Voor de toekomst wordt voorspeld dat 2003 alweer een recordjaar wordt voor deze industrie, met een verwachting van de verkoop van 32 miljoen hardware-artikelen en 508 miljoen spellen:

World Cyber Games Looking ahead, Screen Digest predicts that 2003 will be another record year for games hardware and software sales. Globally, a staggering 32m new PlayStation 2, Xbox and GameCube consoles will be sold, up from a little over 30m in 2002. On the back of this hardware growth, 548m pieces of leisure software will be purchased - up from 508m in 2002.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Dit is een duidelijk gevolg van de verbeterde games hardware en de spelen opzich, ook omdat tegenwoordig ieder gezin een pc heeft en de kinderen van dat gezin willen meekunnen met de vriendjes zodat ze ook gaan consumeren.

Niet meer dan een duidelijk gevolg dus
Het gaat hier niet over PC games, maar vooral over game consoles. Ik denk door de hevige concurrentie tussen sony microsoft en nintendo, dat er veel reclame gemaakt wordt. Die hebben voor de boost gezorgd in het marktsegment. en niet die in verhouding veel minder goed verkopende PC games.
Met verbeterde hardware ben ik het mee eens, maar de games vind ik echt niet beter, het grootste gedeelte van de games moet het alleen hebben van de graphics, de gameplay blijft vaak achter, een paar jaar geleden speelde je de gemiddelde spellen ook niet zomaar ff uit, terwijl het grootste gedeelte van de spellen van nu in 1 midagje uit te spelen zijn, op uitzonderingen na natuurlijk.
...terwijl het grootste gedeelte van de spellen van nu in 1 midagje uit te spelen zijn, op uitzonderingen na natuurlijk

Denk persoonlijk dat dit misschien komt doordat de nadruk nu meer op het online spelen ligt. Vaak is de single player bedoeld om het spel te leren 'kennen' en ligt het plezier in het online gamen.
En dat is wat ik zo irritant vindt. Ik heb gewoon niet de tijd om elke dag achter mijn computer te gamen.
Dus echt goed zal ik nooit worden, niet dat ik het erg vindt. Maar zodra ik online kom wordt ik gewoon afgemaakt aangezien je dan tegen mensen speelt die elke dag oefent en dus veel beter zijn als mij.

* 786562 LuCarDof op de kleine lans van mij en lotgenoten.
terwijl het grootste gedeelte van de spellen van nu in 1 midagje uit te spelen zijn, op uitzonderingen na natuurlijk.
Moet je me dat toch eens laten zien bij b.v.:

- Morrowind
- Icewind dale
- Neverwinter Nights
enz...
enz...

Mischiens eens verder kijken als fps (first person shooters ook wel frames per second games genoemt)
Ik zeg toch ook op uitzonderingen na ;)
opvallend dat in deze ecomische tijd deze markt toch groeit.

Ik had juist verwacht dat dit iets is waar veel consumenten snel en makkelijk op bezuinigen..

Een van de redenen van de groei is denk de XBox die toch voor een redelijk deel van de marktomzet zorgt..
en toch roepen ze dat illegaal kopieŽren zorgt voor minder verkopen!!
dit is inderdaae opvallend, ze geven vaak als argument dat als er teveel gekopieerd wordt dat er dan geen geld is om nieuwe spellen te maken, maar zo te zien gaat het goed genoeg met de markt... (nee mensen dit is niet het commando ga nu maar allemaal alles downloaden)
edit:
iets te veel enters rondom de quote
Console games zijn niet even makkelijk te copieren, dus worden er in verhouding meer van verkocht.

En over het beter gaan ondanks het kopieren: Vergeet niet dat er verscheidene Nederlandse spelproducenten falliet zijn gegaan in de afgelopen jaren (makers van Jazz Jackrabbit bijvoorbeeld) of zwaar hebben moeten bezuinigen om boven water te blijven. Kopieren is goed voor de naamsbekendheid, maar als je een spel echt goed vindt koop het dan ook. Wat mij betreft probeer je eerst een kopie.
Orange Games is niet failliet (jazz jackrabbit), ze zijn samen gegaan met Digital Infinity en Lost Boys. Ik kan het weten want ik was er bij en ik werk er nog steeds.
Dammit, begin nou eens aan een 3D versie van Jazz Jackrabbit! Fatsoenlijke 3D platform games/figuren zijn op 1 hand te tellen (de sequels niet meegeteld :))!

- Mario 64
- Spyro the Dragon
- Ray Man
- Conker

:)

Effe serieus: als het nog nooit zo goed is gegaan met de console games, snap ik niet waarom Lost Boys nog STEEDS niets uit heeft. Het lijkt wel of ze het er om doen, met alles te laat te zijn. Iemand zou de geldkraan van Michiel eens dicht moeten draaien, misschien dat er iets klaar komt als de voortgang van het bedrijf ter discussie staat...

Ik zie het misschien verkeerd hoor, maar Lost Boys heeft naar mijn beste weten nog nooit winst gemaakt. Toch bestaan ze al heel wat jaartjes. Bij welke gratie bestaan ze eigenlijk?

Orange Games heeft tenminste nog games op de markt gekregen... Beetje verkeerde timing, maar alla :).

Ik bedoel dit niet om Lost Boys af te kraken hoor, maar ik zie al 4 jaar lang elk jaar demo's van programma's die de mainstream markt moeten bedienen, maar ik heb ze nog nooit in de winkels zien liggen. Je zou haast gaan denken dat Lost Boys een witwasserij is in plaats van een softwarebedrijf: zo'n bedrijfje dat jaren blijft bestaan, maar waar alleen maar geld in gaat en nooit iets uit komt.
Zo opvallend is het m.i. niet dat er
in deze ecomische tijd
meer besteed wordt aan 'entertainment'.

Want als je het goed bekijkt is het niet meer en niet minder dan even een uitvlucht van de dagelijkse gang van zaken. Of dat nu werk, dreigende oorlog of wat dan ook is. In tijden dat het 'slecht' gaat zoeken mensen tot nu toe nog steeds manieren om te 'vluchten van de werkelijkheid, al is het maar voor even'
ik snap wel dat veel spellenmaatschappijen meer spellen uit gaan brengen. maar of ook meer mensen de spellen dan origineel gaan kopen dat denk ik niet. bijna iedereen heeft een brander.
een ontwikkeling+maken van een spel kost veel geld. ik betwijfel of de makers er echt extreem veel winst uit maken.
Ik begin steeds meer spellen legaal te kopen. Maar toch zijn de meeste niet legaal.
ook zijn de afgelopen maanden veel spellen uit gekomen zoals: AOM, Splinter Cell, C&C generals en meer.
Ik vind dat codemasters er slim aandoet om DTM driver op DVD-rom uit laten komen. want niet iedereen heeft een DVD brander.

:*)
Maar iedereen kent wel iemand die er 1 heeft ;)
<off-topic>
daar het je gelijk in.
</off-topic>
ik vind het zowieso jammer dat niet meer games-ontwikkelaars games op DVD uitbrengen. Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een DVD-speler, en veel spellen zijn meer dan ťťn CD groot (zomaar een greep: UT20003, Unreal2, Splinter Cell, C&C Generals, MystIII: Exile enz.)
Games op DVD maken het wisselen van CD als je niet de volledige game op je HDD zet (toegegeven, dat gebeurt waarschijnlijk steeds minder met die grote HDD's van nu) ook overbodig.
Eťn van de weinige spellen die ik ken is Atlantis III (zelfs doublesided), maar die is dan ook volgestouwd met filmpjes, zodat totaal installeren neer zou komen op ongeveer 8Gb...
Nou ja, iedereen? In mijn vriendengroep ben ik welgeteld 1v/d2. En ja, mijn vrienden hebben allemaal fatsoenlijke computers (> 1700+)
Hoeveel wordt er eigenlijk in Nederland besteedt aan hard- en software?

edit: overbodig? :( ik denk dat veel mensen dat wel zouden willen weten :)
Ik gok wat minderd in ver houding omdat we hier veel breedband en universiteit netwerken hebben. Daardoor word er hier meer / makkelijker gekopieerd en dus minder gekocht. En oja, de nedelanders zijn zuinig en kopen liever een kopietje dan het origineel :).
Dan beginnen de Belgen toch wel heel hard op de Nederlanders te lijken :+.

Maar alle gekheid op een stokje: in de consolemarkt heeft kopiŽren IMHO minder invloed omdat het zo goed als niet te doen is: games op DVD of cartridge zijn immers moeilijker te kopiŽren...
XBox games zie ik anders genoeg op CD-RW, soms wel 2 cd's nodig (wisselen tijdens games :() maar het kan wel
Ik ben nu eens benieuwd of de gamesmarkt nu al meer waard is dan de filmmarkt ... ik vermoed van wel, maar weet nu niet direct de cijfers van de filmindustrie ...

Dit is natuurlijk wel leuk om te horen. Maar ik heb er wel een opmerking bij.
De onvermijdelijke consequentie van het succes van de gamesmarkt is de vercommercialisering ...
Het valt me op dat de games van de laatste jaren minder vernieuwend proberen te zijn, ze borduren enkel voort op bewezen successen.
Hier wil ik niet mee beweren dat de games slechter zijn dezer dagen, er is gewoon minder ruimte voor vernieuwing.
Ook wordt er veel meer aandacht besteed aan graphics en geluid dan aan pure gameplay (ondanks dat mooi geluid en graphics de gameplay soms wel bevorderen, zoals bij Splinter Cell).

Wat mij wel blij verraste, was het volgende artikel op Gamer.nl: www.gamer.nl/nieuws/16852.
Daarin wordt verteld dat Peter Molyneux (bedenker van het Godsim-genre) pleit voor overheidssubsidies aan beginnende gamesontwikkelaars, iets wat al jaren gebeurt in de filmindustrie.
Dit kan wel vernieuwing in de gamesindustrie stimuleren natuurlijk, al is de kans - volgens mij - relatief klein dat zulke subsidies er komen.
Alsjeblieft niet zeg. :(
D'r lopen al zoveel prutsers rond die tonnen aan Twinningsgeld over de balk hebben gesmeten zonder resultaat.
Verder bepalen de Europese publishers wat er gemaakt wordt en niet de bedrijven zelf (tenzij ze echt veel kapitaal hebben).

Er zijn wel goede gamesstudio's in Nederland, alleen zijn ze niet zo bekend.
LostBoys is wel de bekendste die nog over is na het wegvallen van Davilex.
Maar bijvoorbeeld dreams-interactive ziet er ook veel belovend uit :
http://www.dreams-interactive.com/
inderdaad, alsjeblieft zeg: :Z

Als je het over twinning hebt, heb je het waarschijnlijk over team-sigma. Daar is wel degelijk wat concreets uit voort gekomen, er kon alleen geen publisher gevonden worden. Die jongens werken nu allemaal wel in de industrie.

Begin me helemaal niet over lost boys, die hebben nog nooit daadwerkelijk een fatsoenlijk spel afgemaakt. Al die eeuwige NDA projecten. :(

De reden waarom er zo weinig games gemaakt worden in NL, is omdat er weinig vertrouwen is bij consumenten.
Interactieve entertainment heeft natuurlijk de toekomst. Duf een filmpje kijken zonder dat JIJ iets kan doen of veranderen zal er in de toekomst niet meer bij zijn. Daarom is de verschuiving van films en niet-interactieve entertainment naar interactieve entertainment zoals games niet meer dan logisch.
Let's game on }>
Ik denk het niet, als ik een film kijk wil ik gewoon lekker in bios/op bank zitten met zak chips erbij, heerlijk onderuitgezakt. En gewoon lekker kijken.

Zit je met je vriendin romantische film te spelen i.p.v. kijken... neuh.. lijkt me niets daarintegen is een porno film dan zo slecht nog niet :+
Dat is toch interactief :+
je speelt dan met je vriendin en bij porno... tja... :+
De hardware verkopen gaan vooruit doordat de huidige games steeds nieuwere en snellere hardware vraagt. In de DOS-tijdperk vroegen de games alleen maar snellere CPU's en meer geheugen. Daarna beginnen ze schijfruimte te eisen. Dan begint de geluidskaart op te komen met Creative SoundBlaster, de sound wordt beter dan het gepiep van dat speakertje waar ook de bios-piepjes vandaan komen. Daarna begin men de grafische kaarten op te komen met 3dfx Voodoo-kaarten. Dus vroeger kopen gamers af en toe een beetje geheugen of een snellere cpu. Tegenwoordig eisen de games ook een geluidskaart (liefst met meer dan 2 speakers, A3D, EAX,...), een grafische kaart (liefst GeForce- of Radeonfamilie), snellere cpu's (liefst Athlons of Pentium 3/4), meer ram (256MB sdram kost niks), gamermuis (liefst boomslangen en opticals met draad), goede monitor (liefst met hoge resoluties en refreshrates),...

Dus van "gamer needs cpu & ram", gaan we naar "gamer needs GAMER-PC" een machine die gemaakt is voor gamers. En men verkoopt meer hardware aan gamers als ze een gamerpc kopen ipv een cpu + latje geheugen.

De illegaal kopiŽren van games daalt door de opkomst van multiplayer en online-gaming. De CD-key voorkomt het kopiŽren. Ik speel CS en heb een Half-Life moeten kopen, want met copy speel ik met geluk. De eerste speler met de cdkey die een game join kan spelen, de volgende krijgt "CDKEY error".
Aan geheugen kan je ook niet zien of dit voor games gebruikt word of voor een server...

Aan een Geforce 4 4600 hoogst waarschijnlijk wel!.
[quote]Het VK blijft het bestverkopende land in Europa en behoudt de derde plaats in de wereld, na de Verenigde Staten en Japan. De verkoop van gamessoftware is in dit land gestegen tot 1.612 miljoen euro
Wereldwijd is er voor bijna drie miljard euro aan spelsoftware verkocht [/qoute]

Dat vind ik knap dat als VK als goed is voor 1.6 miljard en Japan en VS verkopen meer, dat het totaal van die drie (+de rest van de wereld) op minder als 3 miljard uit komt :D
De VK is met 1.6 miljard het bestverkopende software land.... maar de plaats 3 die ze volgens het artikel hebben is over
De gamesmarkt groeit sneller dan ooit......Volgens het rapport groeit de gamesmarkt (hard- en software) dit jaar tot 18,5 miljard dollar
Dus het artikel klopt wel.
Wel denk ik overigens dat de VK dan wel de hoogte quota haalt per persoon, aangezien de VS en japan 'net' iets meer inwoners hebben.
en toch roepen ze dat illegaal kopyeren zorgt voor minder verkopen!!
waarschijnlijk zal de markt alleen maar verder groeien dit jaar, om dit jaar echt zeer veel goeie games uit gaan komen (doom3, stalker, etc)
Ja, natuurlijk is die nadelige invloed er.

Het feit dat de verkoopaantallen groeien betekent niet dat illegaal kopieren daar geen nadelige invloed op heeft! Zonder kopieeren zou de omzet nog hoger zijn.
Denk het niet.

Met illegale copieŽn kunnen mensen eerst zien wat ze kopen, en een deel blijft doorspelen met die illegale copieŽn, een ander deel koopt het alsnog.

Diegene die door blijven spelen zouden het anders waarschijnlijk evengoed niet kopen en dan zou er wel veel minder snel naamsbekendheid aan een spel komen, waardoor mensen het minder snel zouden kopen.
maar dat deel dat het dan toch kocht had, zonder piraterij, het toch zoal gekocht..
daar dienen demos en reviews trouwens voor
Maar dat wil nog niet beteken dat alle spellen winstgevend zijn. Het kost toch veel geld om een spel te ontwikkelen, en als je kijkt naar het aanbod is het voor een spellenmaker toch altijd maar weer afwachten of er voldoende van wordt verkocht. ;)
Ja, maar welk aandeel heeft de pc in dit alles? Zeker 90-95% is van de consoles
En daarom is de omzet ook zo hoog. Het tweaken van consoles is een relatief onbelangrijk probleem voor de games industrie. Games in de PC markt hebben veel meer last van illegale distributie.
ofwel omhoog gegaan omdat die dingen nauwelijks meer te kopieren (nogal veel even 2 GB downloaden) zijn of omdat je nu inet nodig hebt om te gamen niet zoals vroeger en ja dat kan alleen als je hem koopt (bijna dan altijd) . Ok Xbox en PS2 zijn best te doen maar voor de simpele leek of trage 512 KBite dsl niet echt te doen en zo ie zo niet te vinden.

maaruh komt ook wel door de betere kwaliteiten van games ofcourse :D
hoezo niet te doen met 512Kbit.... wat moet je anders doen met al die bandbreedte? :?
512kb/s = 64KB/s = 3840KB/M

2GB/3840=520Min=8,6Uur.

Dus 's ochtends zet je je download aan, en 's avonds als je thuis komt is je spel er.

Zie het probleem niet :?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True