Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties
Bron: Reuters, submitter: T.T.

De grote winkelketens wachten met smart op volgende prijsoorlog tussen de gameconsoleproducenten, net zoals in dezelfde periode van vorig jaar. Het lijkt er echter op dat de verkopers daar langer op zullen moeten gaan wachten. Naar alle waarschijnlijkheid zal een volgende prijsdaling pas te verwachten zijn na de zomer of zelfs pas tijdens de kerstverkopen. Binnen de Amerikaanse detailhandel is met teleurstelling gereageerd op het uitblijven van de prijsverlagingen, terwijl hun Europese tegenhangers doorgaan met de voorbereidingen rond een prijsdaling van de consoles, hoewel hun verwachtingen ook niet al te hoog gespannen zijn. Volgens de voorspellingen zouden de consoles bij een prijsverlaging de volgende prijsstickers opgeplakt krijgen: 149 dollar voor de PS2 en 99 dollar voor zowel de Xbox als de GameCube.

Sony Playstation II

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (32)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Niks invoerbelasting maar volledig aparte prijszetting. Een US console is op zich het zelfde als een EU of JP console maar met een andere codering binnenin.

Dit dateert al vanuit de tijden van de befaamde NES/Master system. Toen al had je een onderscheid tussen US/EU en JP spellen.

De prijszetting is dus sterk afhankelijk van het continent waarop de console wordt ingezet.

edit: typo
zou dat misschien ook niet iets te maken kunnen hebben met de verschillende televisie standaarden die wij voeren? Ik doel hierbij op PAL en NTSC...
Ja en neen. Het heeft vooral te maken met marketing, fasering en de opbouw van die bedrijven.

Technisch: Het technische NTSC/PAL aspekt heeft enkel een weerslag op het aantal scanlijnen (lees: resolutie) waarop een spel wordt gerenderd. Dit zijn meestal een 'paar' paremeters die worden omgezet en klaar is spreekwoordelijke Kees c.q. Klara.

Marketingsgewijs: Als men in Europa gewoon spellen uit JP en vooral uit de US zou kunnen betrekken dan zou het/de Europese filiaal/importeur niets meer verkopen. De grijze import zou dan zo hoog worden dat er niks meer verkocht wordt. Dit omdat de spellen daar veel vroeger uit zijn en vaak kwalitatief beter (minder bugs). Dit wordt tegenwoordig vaak goedgemaakt door de Europese speler een extra te geven. (Zie bijvoorbeeld Final Fantasy X die een nieuw grid-systeem had wat in de US en JP versie niet aanwezig was.)

Verder is het zo dat de opbrengst van een spel in JP bepalend is voor de lancering in de US en de opbrengst in de US weer bepalend is voor de lancering in de EU. Final Fantasy 1 en 2 zijn bijvoorbeeld nooit in US noch EU uitgekomen (Nu eindelijk wel met FF origins, hoi hoi). 3 en 4 zijn vervolgens uitgekomen in de US als 1 en 2. Vervolgens heeft Final Fantasy Anthology US de Japanse versies 5 en 6 aan boord. De Europese Anthology (ruim 1 jaar later verschenen) heeft 4 en 5 aan boord. De enige die ik nu dus nog mis is de Japanse 3 (de Amerikaanse 1). Zo zie je maar hoe het marketing-technisch best nog ingewikkeld is met die releases en waarom er een verschil zit tussen al die consoles per continent. De enige uitzondering is de GB/GBA/GBA SP die geen regio-codering heeft.

Linguistisch omdat we hier in EU dankzij de Fransen en de Duitsers en die paar Nederlanders die weigeren Engels te snappen en die liever afdrukken dan alles op verwijderbare schijfeenheden op te slaan mogen we hier in de EU nog langer wachten omdat al die spelen gelokaliseerd moeten worden. Niet dat de Engelse versies taalkundig zo brilliant zijn. (All your base are belong to us').
Technisch: Het technische NTSC/PAL aspekt heeft enkel een weerslag op het aantal scanlijnen (lees: resolutie) waarop een spel wordt gerenderd. Dit zijn meestal een 'paar' paremeters die worden omgezet en klaar is spreekwoordelijke Kees c.q. Klara
En verder is de beeldverversingsfrequentie van NTSC 60 Hz ipv de 50 Hz bij het Europese PAL.
Goed dat ze zo'n signaal afgeven, kan me voorstellen dat mensen denken:
"Mwah als ik nu nog een paar maanden wacht, dan is de xbox vast wel gezakt naar de 150 Euro", en daarmee de verkoop laten stagneren.
Volgens mij leest lang niet iedereen die in de markt is voor een nieuwe console ook daadwerkelijk dit bericht dat er prijsverlagingen verwacht worden. ( Via internet of via de klassieke media).
Bovendien zou ik zelf niet gaan wachten op een mogelijke prijsverlaging (die nog niet eens zeker is).

Vrijwel alle pc en console hardware wordt op een dag goedkoper, tot het moment dat de hardware achterhaald is. Bedenk maar eens hoeveel lol je zou kunnen hebben met je PC of je Console terwijl je zit te wachten op een prijsverlaging. Is het leven al niet veel te kort, of word ik nu te filosofisch? ;)
Vind je het gek?
Ze zitten nu al op de bodem, en misschien maken ze zelfs al verlies.

Het wordt nog wel oorlog tussen de console aanbieders over het Internet-gamen.
Sterker nog: ze maken al lang verlies (puur op de verkoop van de consoles dan hŤ). Dat is altijd al zo geweest. Zelfs de oorspronkelijke (hoge) introductieprijzen zijn al onder de kostprijs...

Consolebouwers verdienen het geld met de licenties op de spelletjes, niet met de consoles zelf...
De geschatte productiekosten voor een Gamecube zijn 140 dollar, als dat werkelijk zo is dan maakt Nintendo in Europa nog steeds winst op de Gamecube en marginaal verlies in de rest van de wereld.
als de productiekosten van een GameCube 140 euro zijn en de verkoop prijs 149 is dan denk ik niet dat Nintendo er winst op maakt, er moeten echter ook kosten worden meegerekend om het ding in de schappen te brengen en dan nog de winst voor de winkeliers.

Maar Nintendo heeft idd wel een lager verlies per stuk dan Sony en Microsoft.
Ja, maar dan moet je wel een aantal stappen verder denken. Weet je al hoeveel PS 2 ondertussen zijn verkocht en dus ook hoeveel spelletjes... Dus wat betreft Sony, die lijden helemaal niet want onlangs maakten ze wel een flinke netto winst op PS 2

....
Uit cijfers van de brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie NVPI blijkt, dat Sony vorig jaar 734.000 spellen voor de PlayStation 2 (PS2) heeft verkocht. Dat is 364 procent meer dan in het jaar daarvoor.
....

Zie verder http://www.webwereld.nl/nieuws/14967.phtml
nog een:
http://www.webwereld.nl/nieuws/13361.phtml
De geschatte productiekosten voor een Gamecube zijn 140 dollar, als dat werkelijk zo is dan maakt Nintendo in Europa nog steeds winst op de Gamecube en marginaal verlies in de rest van de wereld.
Productie kosten is niet alles wat telt hier, wat dacht je van marketing (bv tv commercials), vervoer, verzekering, opslag etc. Meestal zijn die kosten bij elkaar net zo hoog of nog hoger als de productiekosten.
Reactie op Sheeponfire: Ben ik het niet mee eens:

Verkoopprijs = Inkoopprijs + BTW ( 19% over de inkoopprijs) + Marge.
stel de Marge is 20 Euro ( kweet t tis weinig) en de Verkoopprijs is 149,- dan is de Inkoopprijs + BTW 129,- ( 149,- -20,- ).
Als de Inkoopprijs 100% is dan is die 129,- 119%. 129 : 1,19 (119 :100) = 108,40.
En de Inkoopprijs in Nederland is hoofdzakelijk opgebouwd uit de volgende dingen; -Productiekosten
-Op- en Overslag ( Fabriek->Groothandel-> Detailhandel) wat ook wel wat kost.
Dus ze maken redelijk wat verlies op de Consoles. (8>
Klopt. Het zijn de games waar op verdient wordt. De gedacht is: als maar zoveel mogelijk mensen een console hebben, dan gaat de verkoop van games vanzelf wel lopen (je moet tenslotte gamen op dat ding). Daarom: smeer zoveel mogelijk mensen een console aan (en verlies daarbij maken wordt absoluut niet vermeden), en breng genoeg games uit. Dan verdien je het verlies van de console zo weer terug. Bovendien koop je een console 1malig, maar als het goed is meerdere keren een game.
Ik denk dat je het precies andersom bedoeld. De supplies voor de printers zijn soms duurder dan de printer zelf. Je hebt tegenwoordig al een printer voor rond de § 75,- volgens mij. Maar koop je 2 nieuwe inkt cartdridges, dan ben je ook ongeveer § 70,- Š § 80,- kwijt. Ik heb al van genoeg mensen gehoord dat ze een nieuwe printer kopen zodra de inkt cartdridges op zijn :D
Wat overigens ontzettend dom is, want bij nieuwe printers zitten tankjes die vaak maar voor de helft of nog minder gevuld zijn. Met andere woorden, je koopt zo'n nieuwe printer voor Ä 75,- terwijl er maar voor Ä 40,- aan inkt bij zit.
//offtopic
Dat id zullen ongetwijfeld van de printer fabrikanten hebben afgekeken (of anders om kan ook). Die doen 't ook maar maken 't erger door de printers duurder te maken dan de supplies ervoor...
Nog even en de console zelf is goedkoper dan de games ervoor. :P :+

Laat ze liever eens wat doen aan de asociale prijzen voor de games. 60-70 euro voor een nieuwe game is toch te gek voor woorden.
Gewoon voor de GameCube een Freeloader kopen (boot disk voor 20 euro waarmee je NTSC games op je PAL cube kunt spelen) en je games voortaan voor rond de 40 euro inc. verzendkosten bestellen bij www.dvdboxoffice.com.
Ja, inclusief het zwarte randje bovenaan en onderaan het scherm vanwege het gebrek aan scanlines EN kleurverlies vanwege de omzetting van NTSC kleuren naar PAL kleuren (ofte, groen is niet altijd groen :)).
Yep. NTSC = never the same color. :+
Never Twice Same Color :P Het spreekt vanzelf dat je niet altijd dezelfde kleur ziet want wie heeft er nou wat aan een fuchsia scherm :P
Wat een ongelooflijk slap gelul hier zeg.

Om deze problemen te voorkomen bestaat er al lang een geheim truukje. Het heet RGB kabel. Feitelijk is er dan geen sprake meer van NTSC of PAL, maar van een video signaal met de timings van NTSC resp. PAL.

Het is ook uitermate slap op te stellen dat een je en zwarte balken hebt en NTSC kleuren. Zwarte balken betekent dat je een NTSC spel in een PAL video mode draait. Je kunt dan niet tegelijkertijd NTSC kleuren hebben.

Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden voor een NTSC spel op PAL hardware:

1) Spel draait stug in de std video mode v/d hardware: Zwarte balken, ovaaltjes ipv circels,10~15% speed verlies, maar niet perse RGB kabel nodig. De Saturn en SNES deden dit bv.

2) Spel switched de video mode naar die v/d game: Full screen, gewone circels, full speed, meestal een RGB kabel nodig. De PSX1 deed dit bv.

Een tussen mogelijkheid is dat het spel afhankelijk is. Volgens mij is dat het geval bij de dreamcast.

PS
Tegenwoordig is het RGB truukje niet meer geheim, Nintendo geeft zelfs voor het eerst toe dat RGB kabels bestaan. Sterker, ze verkopen ze zelfs gewoon.
Nou, volgens mij moet hier toch erg veel geld bij van de fabrikanten, als dat gaat gebeuren. Ik geloof echt niet dat ze dat met de verkoop van spelletjes alleen goed kunnen maken.
Dat Sony en MS het volhouden geloof ik wel, maar Nintendo?
Pokemon, gotta catch them all! Nintendo is gewoon een gezond bedrijf dat winst maakt, met de GBA en franchises als Pokemon staat het gewoon enorm sterk. Nintendo heeft als enige geen last van Piracy en ze maken weinig / geen verlies op de hardware van de Gamecube. Daarnaast hebben ze veel unieke characters/gameswaarvan je zeker bent dat ze nooit op een console van een ander merk zullen verschijnen (Zelda, Mario, F-Zero, Pokemon, etc)
Geen last van Piracy? Welke van de 1000 Gameboy Advance wil je hebben? Daarnaast ook met een flashcard op je GBA te spelen..

De Gamecube is inderdaad redelijk vrij van piracy, maar hun portables en oudere consoles als de N64, SNES en NES zijn behoorlijk makkelijk te verkrijgen online.
Ik bedoel ook de GameCube, GBA is een ander verhaal, maar daar wordt nog steeds zat verkocht.
Volgens de voorspellingen zouden de consoles bij een prijsverlaging de volgende prijsstickers opgeplakt krijgen: 149 dollar voor de PS2 en 99 dollar voor zowel de Xbox als de GameCube.
xbox: pricewatch 189 --> 99
ps2: pricewatch 239 --> 149
gamecube: pricewatch 209 --> 99

De gamecube daalt nog het harste! :D
Onzin voor 199 haal je nu een Platinum Pack met Gamcube Platinum Edition samen met de geweldige game, Legend of Zelda: The Windwaker. En als je een GBA SP koopt krijg je ook nog een keer 50 euro korting op dat pakket, let wel op dat bij je GBA een kortingsbon zit!
Helaas zat die kortingsbon ALLEEN bij de 1e en met geluk gedeeltelijk de 2e levering van de SP's.
Daarom zeg ik ook let op of die kortingsbon erbij zit, ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt!
Ik denk alleen dat Nintendo met de gamecube nog echt veel winst behaald vergeleken met de andere consoles.

Waarom? De PS2 en de Xbox kunnen gemod worden met een chip om zo backups te kunnen spelen. Aangezien dat de Gamecube een aparte formaat cd's gebruikt zal dat pas gebeuren wanneer je ook brandbare cd's van die formaat zou kunnen kopen.
Heu. Chrono? Die schijfjes zijn al te koop in gespecialiseerde zaken EN er zijn al illegale GC spelen verkrijgbaar.

Ikzelf koop ze niet omdat de consoles voor mij heilig zijn _/-\o_ maar ik weet wel wat er voorhanden is ..
Dat jij dat weet betekend niet dat heel nederland dat weet, ik heb er gelukkig nog niks over gehoord in iedergeval. Heb je ergens url voor me met bewijs dat het kan, ik weet dat er een heleboel filmpjes zijn van zogenaamd gemodde Gamecubes, maar die bleken allemaal fake (thank god!).
Hier zijn de mini-dvd's: http://tinyurl.com/bjtc

De links naar illegale kopietjes plaats ik uit principe niet. Ik vind dat consoles heilig zijn en dat je op consoles gewoon moet betalen voor je geld. Punt.

edit: uitgelegd wat de link is :)
Bedankt, ik ben gewoon nieuwsgierig naar het feit hoe ze dat gedaan hebben en inderdaad illigale console games zijn gewoon oppertriest.

[edit] nu zie ik wat de link is, alleen de media, maar kan je vertellen of je je cube moet modden of werkt het hetzelfde als bij de dreamcast, met een bootdisk?
Voor zover ik heb gelezen/laten vertellen moet je een MOD. Die is ook al uit :P Het is een soort Action Replay (Of misschien is het wel een Action Replay). Het is denk ik idd gewoon een boot-disk.
Ik houd al een tijdje het "hacken" van de gamecube in de gaten maar ik heb nog niets kunnen vinden op internet wat het bevestigd.

Op IRC en newsgroepen heb ik ook nog niets kunnen vinden. En ik heb ook nog geen enkel copy kunnen vinden. Zover ik weet is de gamecube dan ook niet gekraakt?

Verder was het tot voor kort niet mogelijk om de schijfjes in je pc uit te lezen en dergelijke. Heb je gezien dat het echt gedaan werd?
Als ze al kopieerbaar zijn, dan zijn het zeker geen CD's. De GameCube werkt namelijk met mini DVD's waar 1.5GB op past.

Overigens ben ik geen voorstander van games kopieren voor consoles (zeker niet voor Nintendo, aangezien ik een N-fan ben :7)

Ik vind wel dat ze misschien voor een paar euro schijfjes kunnen verkopen waar dan demo's van 10 spellen op staan ofzo, want er zijn mooie spellen op de Cube, maar er zit ook bagger bij. (net zoals overal)
Veel winst zal het wel niet zijn, als het al winst is!
de gamecube wil namelijk niet zo lekker verkopen, is in vergelijking met de andere 2 de minst verkopende...
En ook nintendo draait verlies met het maken van de consoles, en minder consoles = minder verkochte games = minder geld
300.0000 consoles(zelda limited edition) op een week tijd in europa is anders niet mis...

gamecube verkoopt wel goed..games doen het zelfs ronduit schitterend
ik vind het wel leuk om te zien hoe microsoft met prijzen loopt te stunten alleen maar om een beetje te kunnen verkopen ,zonder lage prijs helemaal geen verkoop............... ;(

ik ben benieuwd hoelang ze het volhouden.. :*)
maar je moet wel MS ervoor bedanken dat ze met de prijzen stunten anders waren de prijzen voor de andere consoles echt niet (zo snel) gedaald hoor. ;(
en kocht je nu je PS2 voor bijv. 400 euro. en das wel bijna 2 keer duurder dan wat het nu is :)
Toch weer een pluspuntje voor die MS he? :>
Toch weer een pluspuntje voor die MS he?
nee, dat noem ik markt kopen, niet verdienen door goeie producten. Ze hebben miljarden verlies geleden door de Xbox te verkopen onder productie prijs, en daarmee fans 'gekocht'. De spellen, Halo is de enige die ik de moeite zou vinden, de rest... tja.. de meesten zijn toch ook op de cube of de PS te koop.

Microsoft kon het hebben, maar ik denk niet dat zo zo bezig kunnen blijven, zoveel verlies is slecht voor je aandelen denk ik zo, hoe sterk je ook staat als bedrijf. (en daar moeten we eerlijk in zijn MS is ongeloofelijk sterk).

Sony, ook verlies op de console zelf, maar in tegenstelling tot MS hebben de games dat verlies gecompenseerd: winst dus en da's goed.

Nintendo: maakt winst op zowel games en op consoles, en tja.. ze verkochten wat minder, maar nog steeds voldoende om mee te kunnen spelen.
De software verkoopt de console, is mijn motto. Geef je slechte software uit, dan is je console ten dode opgeschreven (Jaguar)
Marketing verkoopt ook een console kijk naar de Xbox, weinig echt orginele exclusieve titels en toch redelijk goed verkopen. De marketing van Nintendo Gamecube is minder maar het aanbod van exlusieve orginele games weer beter. Toch verkoopt de GameCube een tikkeltje minder dan de Xbox, want de marketing van Xbox heeft velen overtuigd, Xbox is stoer, rest (GameCube) niet.
Vind jij de X-box goed verkopen? Ik vind dus niet. Iets goed verkopen is pas als het bedrijf er winst mee maakt. En dat doet microsoft niet.
Ff wat nieuws erin pompen, ook nintendo heeft zo zijn kwaliteiten. Het zal jullie ook wel opgevallen zijn dat zelda vorige week zaterdag officieel in de verkoop is gegaan. Ik had m natuurlijk vrijdag al ;) en toen was ie ook al uitverkocht. Maar nintendo heeft t toch maar voor elkaar gekregen om in dat 1e weekend zo'n 300.000 spelen op de markt te zetten. En de verkoop van de gc zelf is verdrievoudigd. Nintendo is dus zeker niet hetzelfde lot beschoren als sega (enkel nog goed voor de verkoop van software). Veel mensen wachten dus echt nog op de super titels en Nintendo zal zich groot weten te houden op deze markt, zeker als we zien waar ze mee bezig zijn op dit moment. Ik noem Mario Kart double action en Wario Land. Allemaal games die tot de top behoren en die enkel en alleen worden uitgebracht op de ngc en zeker voor de nodige verkoop zullen zorgen. Van nintendo zullen we nog zeker veel horen, zeker als ze nog meer gaan innoveren met games die over internet te spelen zijn (de adapter is al te koop en kan gebruikt worden met phantasystar online). Het wachten is natuurlijk ook op de verkoophit uit Amerika, Animal Planet.
Let je wel goed op met die adapter? Dat ding kost bijna 50 EUR en vervolgens betaal je nog een maandelijks bedrag om te mogen spelen. (Ik dacht ergens tss de 11 en 12 EUR).

Dat vind ik best veel want dat komt nog eens bovenop mijn maandelijks DSL abonnement. Ik snap best dat die servers van Sega onderhouden moeten worden maar ik vind het voorlopig nog steeds te duur. (Net zoals FFXI :( ).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True