Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Bron: SPOnG

Half januari doken de eerste geruchten op dat Microsoft voor ATi zou kiezen als leverancier voor de grafische kaarten in de Xbox 2. De games nieuwssite SPOnG heeft hier afgelopen week meer informatie over gepubliceerd. De afgelopen jaren hebben Microsoft en nVidia vaak om de tafel gezeten om een lagere prijs te bedingen voor de grafische kaart in de Xbox. Microsoft vond deze namelijk te duur. Deze disussies hebben uiteindelijk niet het gewenste resultaat opgeleverd voor het bedrijf uit Redmond. Microsoft is daarop op zoek gegaan naar een andere kaartleverancier en kwam uit bij ATi.

ATi logo (klein, mooi met drop)Een tweede reden waarom Microsoft voor ATi heeft gekozen is de volgende. Er zijn drie grote spelers op de consolemarkt: Sony, Microsoft en Nintendo. Op dit moment maken deze allemaal gebruik van andere grafische kaartleveranciers. Nintendo maakt al gebruik van een ATi-kaart en als Microsoft dit ook gaat doen ontstaat er een front tegenover concurrent Sony. Microsoft en Nintendo zien elkaar niet als tegenspelers. Nintendo wil graag gameconsoles uitbrengen. Microsoft is erop uit om Sony's idee, de Playstation als centrale multimediahub in de huiskamer, over te nemen. Nintendo en Microsoft kunnen volgens eigen zeggen prima naast elkaar bestaan en er is ruimte genoeg voor hen beiden in de markt als Sony minder heeft.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Dit kan ATi zeer goed gebruiken, als ut waar is. Want dan word zelfs voor de normale domme computergebruiker het woordje ATi vaak gelezen in ut Xbox 2 foldertje.

En ATi zal er wel veel aan verdienen. Ookal is de prijs lager als dat van nVidia... maarjah geruchten heh. Wat heb je er eigenlijk aan.
eerlijk gezegd denk ik niet dat de jan modaal die nu een xbox heeft weet dat daar een nVidia chip inzit...

dus echt om publiciteit zal het niet gaan, eerder om geld (en dan mag die prijs ook weer niet te laag gaan natuurlijk...)
denk dat t heus wel gedeeltelijk op publiciteit gaat.
Op mijn GameCube is heel prominent een sticker aanwezig met daarop ATi Graphics...
volgens mij staat t ook mooi op de doos, processor door IBM, graphics by ATi...
misschien dat ze die sticker dan gaan eisen ofzo, maar op de prentjes die ik zie op internet (ja ik heb er zelf geen :9) van de xbox zie ik nergens ook maar 1 plakkertje
En niet alleen voor het geld. De makers van spellen, maken de spellen op de ati chip. En aangezien toch veel spellen ook op de pc uitkomen worden die compatible met de Ati chips. daar zit nu nog wel eens het probleem. Als ati dan nog wat groeit op de pc markt dan kan het misschien wel voorkomen dat nvidia in het vervolg dezelfde problemen krijgt als ati nu heeft met de compatibiliteit in v 1.0. (wordt dus vaak in 1.1 opgelost).
Eigenlijk zou nVidia het beter kunnen gebruiken. En is dit nou iets dat echt gebeurd is of een gerucht?

Dus is dit : Microsoft is daarop op zoek gegaan naar een andere kaartleverancier en kwam uit bij ATi.
Echt of is het een gerucht? Want zoals het nu geschreven is lijkt het meer iets dat echt gebeurd is dan een gerucht...
Nintendo maakt al gebruik van een ATi-kaart en als Microsoft dit ook gaat doen ontstaat er een front tegenover concurrent Sony.
Misschien ben ik gewoon dom, maar kan iemand me uitleggen hoe er een front gevormd wordt door een gemeenschappelijke leverancier van GPU's? Het is niet dat de console's opeens compatible zijn omdat Ati de GPU's maakt.

In mijn ogen vorm je een front door gewoon de beste GPU's voor je console's te kiezen, en dat kunnen verschillende merken zijn voor consolebouwers.
Het scheelt aanzienlijk in de kosten om een port tussen twee platforms te maken.
Dus dit moet ontwikkelaars aanmoedigen om voor het MS en big N te ontwikkelen. Aangezien daar kosten bespaard kunnen worden.
Goed even aandacht voor de volgende deductieve brainwave ;)

-huidige kaarten bakker van XBOX is Nvidia.
-huidige games voor de XBOX geoptimaliseerd voor deze GPU, toch?

Wanneer XBOX2 met Ati GPU uitkomt:
-Zullen Games van XBOX2 geoptimaliseerd zijn voor de ATI GPU.

De klant zal eisen dat games up en downwords compatible moeten zijn. Dit betekend dus afhankelijk van de soort XBOX en game dat de performance significant zal verschillen.

Dit zegt dus iets over het gerucht want(stelling):

1 Waar, want Microsoft die wil alleen geld verdienen
2 Niet Waar, want de klant stelt teveel eisen
3 Anders, want.....vul zelf maar in als reactie
Sinds wanneer eisen klanten dat je je oude games op nieuwe consoles kan spelen? Dat Sony dat heeft gedaan voor haar Playstation zegt helemaal niets. Je kan je NES games toch ook niet in je GameCube vrotten? Dat het medium verschilt boeit niet zo, zo'n extra sleuf erbij heb je zo...
Ik zie ook de reden niet om spellen "up- en downwards" compatible te maken... Hoe kun je ooit gebruik maken van de kracht van een nieuwe console?
Backwards compatible is misschien leuk voor die paar mensen die een vrouw hebben die het eigenlijk helemaal niet leuk vinden dat ze een man hebben die graag mag gamen (hè Gronik ;)), maar verder kan het slechts leiden tot beperkingen in de innovatie die in een nieuwe console gestopt kan worden (en dan is het medium wel het minste...)
Forwards compatible lijkt me al helemaal onzinnig. Daarmee stop je al helemaal de ontwikkeling van een platform. Hoe kun je ooit garanderen dat een console alle spellen van de opvolgers van die console ook kan spelen? Zie je het al voor je? Kijk naar Doom III en kijk naar Doom I. Hoe kan Doom III ooit zo gemaakt worden dat het ook speelt op een machine waar Doom I speelt? En het realisme neemt alleen maar toe.... Over enkele jaren zijn de consoles rekenmonsters geworden die realtime allerhande physics doorrekenen, die chaos introduceren om de voorspelbaarheid van de game te verlagen, die NPC's intelligent laten rondhuppelen en zelfs redelijk met de speler laten communiceren, die mogelijk zelfs zelf acties initiëren (unscripted dus). Hoe wil je een spel dat daar gebruik van maakt op de huidige consoles laten draaien?
De klant zal eisen dat games up en downwords compatible moeten zijn. Dit betekend dus afhankelijk van de soort XBOX en game dat de performance significant zal verschillen.
Dat eisen zou ik vervangen.... de klant zou graag zien dat hij zijn oude Xdoos spellen kan spelen op de Xdoos2, zoals Sony heeft gedaan met zijn playstation. De consument kan echter niet verwachten dat de Xdoos2 upwards-compatible is. Dat is hetzelfde als verwachten dat een nieuw spel dat in 2003 uit is gekomen, vloeiend draaid op een 386. Waarom zou M$ ooit een Xdoos2 maken als dat het geval zou zijn... De prijs van de normale Xdoos gaat dan omlaag en als de klant moet kiezen (en ze presteren even goed) dan kiet die toch voor de goedkopere.

Daarnaast zie ik niet helemaal wat het probleem is dat de Xdoos2 een Ati GPU krijgt... Een computerspel draaid toch ook op zowel een nvidia als een ati kaart :?
Ati kan toch ook gewoon het hele setje bouwen voor ze. zoals nvidia dat eerder heeft gedaan. chipset gpu mobo....
Alleen dan niet helemaal volgens de x86 architectuur... zodat m$ van de ombouwers af is. Aangezien die hun veel geld kosten.
Geen hd er meer in, maar gewoon een 256mb memmory stick (oops das van sony, een cf dan maar) zou genoeg moeten zijn om heel wat games op te saven..
Het gaat niet om savegames (daar zou zelf 10-20mb genoeg voor zijn), maar om extra gedownloade content.
Denk nieuwe level, patches, demo's enz...
Excuseer? Sommige games hebben echt wel gigantische savegames! Divine Divinity (voor pc but anyway) heeft savegames van om en bij de 80mb ..
Ik ben benieuwd of die nieuwe XBox weer zo'n bijna op een x86-PC gelijkende architectuur krijgt... Als dat zo is zullen we wel een sterk met de Radeon series vergelijkbare GPU variant in die nieuwe XBox krijgen ... Wel lekker makkelijk voor de mensen die GNU/Linux op die nieuwe XBox willen draaien.... Dan is het aanpassen van de broncode maar weinig werk :)
Helaas zijn er heel wat minder driver voor ati chips voor linux dan voor nvidia chips voor linux.
Wat je ook niet moet vergeten is de development kosten van een chip die je bijvoorbeeld in een Nintendo en een Xbox2 kan stoppen. Das veel goedkoper. En als ATI dan een nieuwe PC kaart maakt, dan kan die gebaseerd worden op de chip van nintendo en microsoft. Zo doet Nvidia dat nu ook. Dit zal voor alle partijen goed uitpakken op de uiteindelijke verkoop prijs van die chip. Dus dit resulteerd in goedkopere consoles. En als de consument op dit moment ergens voor gaat is het wel maximale power voor minimaal geld.
maar de chip op het mobo was dat niet een soort nforce?

moetten ze dan hier ook geen vervanging voor zoeken als ze gpu bij ati nemen?
ATI maakt ook mobo-chipset ;)
microsoft heeft altijd gezegd dat ze de beste console wilden hebben(dus grafisch, geluid etc)

ze ziet nu dus dat ati gewoon wat beter presteerd op de high-end gamesmarkt. dus ze gaat nu gewoon even aan ati vragen wat hun ervoor willen hebben. lijkt me vrij logisch.
Nee, het gaat het erom dat ATi goedkoper is, niet beter. En als je wat reviews zou lezen over Videokaarten en de prestatie's bekijkt, is nVidia duidelijk een pak beter.

Zie deze benchmarks: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1821&p=23
Op een of andere manier wint de playstation het, hoe het komt is mij een raadsel. Persoonlijk vind ik een Playstation maar niks, gigantisch lange wachttijden (bij beide consoles) en voor de PS1 echt gigantisch slechte graphics. Van de controllers heb ik echt heel snel pijn in mijn vingers (en nee ik houdt ze niet verkeerd vast)
raadsel? heel simpel.
ps2 heeft 1. de meeste spellen.
2. meeste exclusieve a klasse spellen
3. kwam als eerste op de markt en heeft toen al een groot marktaandeel kunnen veroveren.

laadtijden vallen reuze mee en die mindere graphics neem ik voor lief.
tja, en als ik ergens pijn van in m'n vingers krijg is het wel die xbox controller. al moek zeggen dat de s-versie stukken beter is :)
Nee niet heel simpel Dreamcast was het eerste en het beste, een jaar lang alleen concurrent van de (toen al bejaarde) PSX.
En waarom won Sony met zij PSX/PS2 ???MARKETING
Het feit dat de Dreamcast geen DVD's kon afspelen was ook een factor.
er kan echter nog steeds niks tippen aan een gemodde xbox.
Ik geef direct toe dat de PS2 een aantal unieke spellen heeft, denk aan GTA-3 of GT 3.
Maar de features die mijn gemodde xbox te bieden heeft zijn mij veel meer waard dan die games.
GTA speel ik sowiezo op de pc, ziet er 10x beter uit.
gigantisch slechte graphics
Als Graphics de norm zouden zijn, zou de PC de vloer aanvegen met de andere systemen!
Als je kijkt wat voor een kracht een pc bezit tegenover een Xbox of zo, dan weet je wel dat de graphics bij de pc superieur zijn.
Hou dan nog rekening met het feit dat de consoles een resolutie van 640x480 of iets in die aard draaien. Als je je PC op TV-OUT zet, en de resolutie zo aanpast, vliegen alle spellen aan meer dan 100FPS over je scherm.
De Xbox en de PS2 zullen wellicht afgaan bij de visuele pracht van een game als Half-life2!!!
ahja, maar visuele pracht zegt nog steeds niks over gameplay.... en dat maakt of breekt een spel...
ps1 echt gigantisch slechte graphics? toen ik voor het eerst een ps1 zag was ik anders aardig onder de indruk hoor
Als M$ met Ati in zee gaat voor de X Box 2 hoop ik dat ze dan wel de X Box speelbaar houden van de gameZ voor de huidige X Box zodat je die niet voor niets heb gekocht.

Troll ???
Hoezo dan? Als je die spellen nu hebt, dan heb je nu toch ook een Xbox :? Dan kun je die toch houden en heb je die games dus niet niet voor niets gekocht? Het zou idd wel handig zijn, maar niet echt noodzakelijk lijkt me.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True