Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties
Bron: EE Times

Microsoft en nVidia hebben hun ruzie over de prijs van Xbox-onderdelen bijgelegd, zo meldt EE Times. Het conflict was ontstaan over de prijs die nVidia wilde hebben voor de grafische, audio- en netwerkchips die geleverd werden voor de productie van Microsoft's Xbox. Hoewel er weinig details bekend zijn over de overeenkomst gaf nVidia wel aan dat er op 13 februari meer duidelijkheid zal worden gegeven door analisten. Niet alleen is het conflict uit de weg geruimd, ook is afgesproken dat er in de toekomst samengewerkt zal worden om prijsverlagingen voor de Xbox mogelijk te maken:

nVidia logo"This is a win for both companies, and we couldn't be more delighted with the results," said Jen-Hsun Huang, president and chief executive officer at Nvidia, in a statement. "Nvidia and Microsoft can now take our partnership to the next level and focus our substantial resources to maximize the full potential of Xbox game console."
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

wat voor gpu zou er in komen? en met wat zou hij te vergelijken zijn, TI 4200 4400 4600 of zelfs de FX..??
ik denk dat ze het hier over de bestaande GPU hebben, ik meen dat dat een ti4200 afgeleide is maar schiet me er niet op af als ik dat mis heb...
Een GF2 afgeleide idd. Het is namelijk een GF2mx. De Xbox heeft verder een P3 in zich (733 Mhz als ik me niet vergis) en DDR geheugen. In feite is deze chipset van nVidia de voorloper van de eerste nForce.

edit:

Reactie op DerrHans: Idd verkeerd onthouden :Z |:(
AnandTech:[quote]
This puts the fill rate of the NV2A in between that of the GeForce3 and the GeForce3 Ti 500
[/quote]
rest klopt gelukkig wel ;)
Tis zelfs een GF3 maar dan met een pipeline meer ofzo... zit ongeveer tussen een gf3 ti500 en gf4 ti4200 in... kan me vergissen maar weet wel zeker dat het geen gf2mx is..

edit.. zie al dat heras me voor was... Tis al laat :P
Ten eerste het is een GF3 type met 2 vertex shaders in plaats van 1 en misschien enkele kleinere aanpassingen
Je kan de fillrate niet echt vergelijken met de grafische kaarten die in een PC worden gebruikt. Omdat je op een resolutie van 640x480 draait (Ja kan hoger , maar het was de bedoeling om in 640x480 te draaien en een hogere resolutie indien je een HDTV had ).

De Pentium III die hiervoor gebruikt is heeft inderdaad maar 128Kb cache zoals node zegt.
Maar je moet ook weten dat het besturingssysteem dat draait op de xbox een aangepaste versie is van Windows 2000. Met aangepast bedoel ik dat de kernel een heel stuk kleiner en efficienter is gemaakt en specifiek voor deze cpu .Ook alle services die in 2000 zitten en die niet gebruikt zijn eruit gehaald zijn.

een ander voordeel van de xbox is dat het geheugen wordt geshared tussen de videokaart en de processor. Dus lager latency , geen agp texturing meer nodig (gaat nu rechstreeks),etc...

ik zie juist dat sharky112 , ook iets over de chip heeft gepost.


Dat nu nvidia een overeenkomst gaat bereiken , zou aan het goedkoper en efficienter productie proces kunnen liggen. Misschien wordt er een die-shrink toegepast.
The CPU that powers the Xbox is a Coppermine based Pentium III with only 128KB L2 cache. While this would make many think that the processor is indeed a Celeron, one of the key performance factors of the Pentium III that is lost in the Celeron core was left intact for this core. The Coppermine core was left with an 8-way set associative L2 cache instead of the 4-way set associative cache of the Celeron. Based on what we've seen with the Coppermine and Coppermine128 (Celeron) cores we estimate that the 8-way set associative L2 cache gives this particular core a 10% performance advantage over the Coppermine128 core of the Celeron.

ofwel tis een Celeron+ en geen PIII : p

tis gewoon crap imho, maar goed dat is mijn mening.

Ik snap niet hoe sommige mensen dit als troll kunnen modden. Dit komt gewoon van de anandtech site af, maar dat snapten de 'echte' tweakers vast wel.
ofwel tis een Celeron+ en geen PIII : p

tis gewoon crap imho, maar goed dat is mijn mening.
Houd er wel rekening mee dat een Xbox veel efficienter werkt dan een standaard PC, omdat de Xbox geen performance verliest aan een OS en Drivers en dergelijke.
Bovendien zijn alle spellen gemaakt/geoptimaliseerd voor Xbox hardware :)
De grafische kaart die in de Xbox zit, werd destijds gemeld als NV25. Raad eens wat voor chip er nu zit op mijn kaartje? Juuuustem. De NV25 = GeForce 4 TI series.
Nee, deze chip werd gemeld als NV2A. Dus het is niet dezelfde chip als de NV25 :)
nou geen proformance verliest is niet waar, het is namelijk heel goed te merken dat het op windows en nVidia werkt, stel dat je een hoog graphic spel speelt als Unreal Championship en je speelt dat met zijn vieren,.....

Dat zul je zien dat je haperingen in het beeld krijgt, en dat herken je weer in je gewone PC....... met drivers en dergelijke..... ;(
stel dat je een hoog graphic spel speelt als Unreal Championship en je speelt dat met zijn vieren,..... Dat zul je zien dat je haperingen in het beeld krijgt, en dat herken je weer in je gewone PC
Yep, een beetje spelcomputer heeft een real-time OS. De X-Box dus not. Daarom zit er in de X-Box ook weer zo'n heftig zware CPU (in vergelijking tot de PS2 en de GC), om er voor te zorgen dat de diverse taken *zo veel mogelijk* zonder onderbrekingen kunnen lopen. In een real-time OS kun je prioriteiten tot op het bot instellen, en kun je er dus voor zorgen dat bepaalde taken *altijd* zonder onderbrekingen kunnen lopen.

Het verschil tussen *zo veel mogelijk* en *altijd* dus... En daarom hapert een X-Box wel bij hoge belasting en een GameCube bijvoorbeeld niet (natuurlijk krijg je toch wel haperingen als je 100% CPU belasting gebruikt, maar meer dan 100% kun je gewoon niet gebruiken, dan moet er toch echt iets gaan wachten :)).

Met een real-time OS kun je de diverse taken veel beter verdelen over de CPU belasting.
Ik denk geen van allen die jij genoemd hebt. Tegen die tijd dat er een nieuwe Xbox op de markt wordt gebracht is minstens de kracht van een FX nodig imo.
Vergeet niet dat een TV niet veel meer dan 640*480 resolutie kan halen, dus veel sneller zal die GPU van X-box niet worden. Wat is het nut om graphics 200fps laten maken als de TV maar 25fps ondersteunt???
GeForce 2 of 3 afgeleide is zeker snel genoeg.
Behalve dat de Xbox ook HDTV aankan, met interlaced 1080 lijnen of zo.
Vooral opletten voor het woordje interlaced, dat betekent dat de helft van je beeld eerste tekent word, daarna de andere helft,... De fps daalt 50%, de huidige tv doet dat ook, met 50Hz uit de stopcontact, wordt om de beurten de ene helft en de andere helft van het beeld getekent, dus 25fps.
Heeft iemand hier een hdtv?
Dat gaat nog lang duren, zie hoe traag de DVD ge´ntroduceerd is in Europa. Heeft lang geduurd van de eerste japanner die een DVD koopt tot ongeveer iedereen (toestand nu) in Europa een DVD heeft.

Het grote grafische verschil is dat bij de PC andere eisen zijn dan bij een console.

PC : minstens echte 1024*768 resolutie en 30fps om een spel te mogen starten. 60fps is minimum om goed te spelen, 100fps is lekker aangenaam snel.

Consoles : vastgelegde TV-resolutie (iets beter dan 640*480) en 25fps in Europa en 30fps in usa.
Een TV kan helemaal niet maar 25fps aan... Een TV heeft helemaal *niets* met fps te maken, net als een monitor dat ook niet heeft. Een TV kan, net als een monitor, een bepaalde resolutie en refresh rate aan. Dat is voor 4:3 TV's dus 720x576 hiero en 50Hz hierzo, in Amerika weet ik ff niet (NTSC) of 100Hz.

Dus net zoals jouw monitor zich 100x per seconde kan verversen kan een 100Hz TV dat ook.

Het enige wat met fps te maken heeft zijn de uitzendstandaarden die zijn afgesproken voor PAL, NTSC, enz. PAL tv uitzendingen zijn bijvoorbeeld maar 352x288 en 25fps van SBS6 enzo.

Overigens lopen veel NGC games op 60fps dus ik neem aan dat de XBOX dat ook wel zal doen. Zijn dus ook weer meer dan die 25fps die jij zegt.
Okay, Dus.. Jij beweert dat je geen mooiere textures wilt.. geen hogere polygon count.. Want hoe meer objecten, des te moeilijker is het voor het bakkie om het bij te houden. Nou woren de polygonen voornamelijk voor de CPU's rekening genomen, en dat gaat maar al te goed met huidige CPUs.. Maar hoe meer/beter de textures, des te meer moeite de GPU d'r mee zal hebben. En IMO kun je gewoon niet verder komen zonder uitstekende textures. In Doom3 zul je ook zien dat de polygon count wel hoog zal zijn, maar dat het mooiste zal komen van goed gebruik van de textures, en waarschijnlijk dingen zoals (enviromental) bumpmapping, betere technieken van FSAA, en pixel/vertex shaders. Het is allemaal eyecandy dat bij nieuwe console hoort, en elke optie zal toch echt knagen aan je framerate.
Dan wil je dus echt WEL een goeie videokaart er in hebben, want als er IETS irritant is, dan is het wel een console met een klote framerate. De PS2 en ook mijn oude DC hebben er soms last van. Het zal niks anders zijn bij de volgende generaties.
Behalve dat de Xbox ook HDTV aankan, met interlaced 1080 lijnen of zo.
Heeft iemand hier een hdtv?

*een plotselinge doodse stilte treed op...*

:7
Heeft iemand hier een hdtv?
en de XBOX is niet eens de enige die 't aankan, de Gamecube heeft namelijk ook een HDTV interface.


maar inderdaad, ik ken ook niemand die 't ding daadwerkelijk heeft.
Ik denk dat een ander soort is, Kijk naar Ati mobile voor laptops, zelfde core eventueel maar andere eigenschappen. Xbox moet denk ik aan wat andere eisen voldoen dan PC. Ik vind het wel verstandig van nVidia, want als je de prijs hoog is, is xbox duurder en verkoop je minder (al denk ik, dat je niet veel moet voorstellen bij zo'n prijsverlaging, kan 5 euro zijn ) ... ben benieuwd...
Het zal nVidia ook wel te doen zijn geweest om een eventuele partnership inzake het Xbox Next-project veilig te stellen. Denk dat nVidia maar wat graag GPU's wil leveren voor een eventuele opvolger, want omzet is omzet (hoge of lage winst), en ze zullen liever niet hebben dat MS naar een concurrerend merk stapt.
Op dat punt moesten ze wel, alleen dit wil lang niet zeggen dat ze nu een plekje in de XBox Next krijgen. Ik denk dat microsoft dan wel even goed kijkt wie de beste/goedkoopste is. Over 1 of 2 jaar kan de situatie heel anders zijn dan nu...Nu ziet de toekomst voor nVidia er niet al te zonnig uit, maar je weet nooit. Het is meer dat nVidia geen heibel schopt zodat Microsoft er later eventueel niet mee verder wordt vanwege deze ruzie i.p.v. de chip.

Ik denk dat we een niet al te hoge prijsdaling mogen verwachten. Microsoft verkoopt ze nu al met verlies en ze zullen dat verlies echt niet nog hoger laten oplopen. Ze kunnen beter zorgen dat die complete dvd-sets met 2 spellen goed betaalbaar worden, die worden meer verkocht dan stand-alone xboxen (in nederland dan, die set met JSRF,Sega GT en de dvd set). En dan vooral onder de prijs die je voor een andere console geeft met 2 spellen. Games kun je namelijk wel zwaar onder de kostprijs weggeven omdat die alleen geproduceerd hoeven te worden. En als diegene zo wat geld overhoud en nog wat geld over heeft voor een 2 spelen (halo,splinter cell) is de XBox al terugverdiend.
De XBox heeft een GF 4 alike Gpu. Zo werd de GF 4 ook gepresenteerd. Graphix beond the Xbox als ik me niet vergis. Dus een Opgevoerde GF 3. Verder gaan er ook geruchten dat ATI de GPU voor de XBox 2 gaat maken.
De XBox heeft een GF 4 alike Gpu. Zo werd de GF 4 ook gepresenteerd. Graphix beond the Xbox als ik me niet vergis.
Zoals hierboven al staat is de Xbox GPU een NV2A, met prestaties tussen de GF3 en GF3 Ti500 in..... minder dan een GF4 dus, maar dat geen nVidia ook aan: graphics beyond Xbox. Beyond betekent niet 'hetzelfde', maar 'voorbij'... oftwel: nog een stuk beter dan de Xbox.
Neem aan dat de GPU niet veranderd, alleen de prijsafspraken... dus dat blijft wat genoemd wordt als "opgefokte gf3"
Ik denk geen van allen die jij genoemd hebt. Tegen die tijd dat er een nieuwe Xbox op de markt wordt gebracht is minstens de kracht van een FX nodig imo
Chipsets voor tv's hoeven kunnen helemaal geoptimaliseerd worden voor PAL 720x576pix en NTSC 720x480, toch heel wat minder dat de doorgaan 1024x768-res voor de pc.

Kan me daardoor ook niet voorstellen dat die chipsets nou echt zoveel krachtiger moeten zijn.
Ah, en nogmaals, Xbox kan ook HDTV aan, met 1080 lijnen.
In de huidige XBOX zit een geforce 3 met een vertex shader pipeline meer. Hij presteert tussen de Geforce 4 ti4400 en de ti4600 in wanneer je hem vergelijkt met pc videokaarten. Bandbreedte van Pc kaarten is echter veel hoger gezien de hogere resoluties. XBOX gebruikt 640x480, bandbreedte van geforce3 is genoeg.
Hoop dat XBOX NEXT een radeon 9900 pro of zo iets bevat met weer iets extra's. Tot nu toe maken alle spellen op de XBOX gebruik van de directx 8.1 features en op de PC zijn dat er maar bar weinig. Maar ja voor de PC is alles ook veel duurder. Een radeon heb je bijna 2 XBOXen voor
hmm. er word een veel lager aantal GeForce XF chips uitgegeven door Nvidia dan verwacht. misschien in verband met de onderhandelingen ? misschien wil MS die chipies, anders is het zonde van het ontwikkelingsgeld.
Waarom zou MS die chips willen hebben? Niet voor de huidige Xbox, want die is al de krachtigste console. En ook niet voor de Xbox 2, want die komt pas over zo'n 3 jaar en dan is de Geforce FX 'soooooo 2003'
Als je het over een spelletje spelen hebt, en je vergelijkt een x-box met een ps2 dan vindt ik het op die x-box echt allemaal mooier, dat is gewoon mijn objectieve mening, waarom blijft dan iedereen aan die ps2 zweren, als of het hun favoriete voetbal club is ofzo. De harware is hier uitvoerig besproken en vergelijk die dan eens met de hardware van de ps2.
296 Mhz proc en een budget videochip.
Ik snap niet dat ze noch niet veel meer van de markt hebben.
Omdat op de PS2 veel betere spellen draaien (GTA 3, Vice City, Gran Turismo, Tekken, The Sims, etc.), en bijv. de controller veel makkelijker en beter is. En je kan er Sony Linux op draaien :7
Ik ben veel 1337er met m'n PS2 :7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True