Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Bron: X-Bit Labs

De geruchten gonsden eerder vandaag al over het internet, maar het is nu officieel bevestigd dat niet Intel of AMD, maar IBM de processor voor de volgende Xbox zal leveren. Het bedrijf zal speciaal voor de gameconsole een CPU ontwikkelen gebaseerd op zijn meest moderne architectuur, daarbij waarschijnlijk refererende aan de 64-bits Power5. Eerder bouwde het bedrijf een speciale PowerPC-core voor de Nintendo GameCube. In de huidige Xbox zit een chip van Intel die goed is voor ongeveer een procent van marktaandeel van dat bedrijf. In tegenstelling tot de stap van nVidia naar ATi zet X-Bit Labs deze keer wel vraagtekens bij de backwards compatibiliteit van de "Next Xbox", die in 2005 op de markt verwacht wordt. De x86-versie van Windows CE en bijbehorende drivers zijn in ieder geval niet herbruikbaar, maar het is niet ondenkbaar dat de nieuwe processor krachtig genoeg is om de huidige 733MHz Celeron te kunnen emuleren:

Xbox3 By combining our vision, software experience and R&D resources with IBM's computer and semiconductor technologies, we plan to deliver unprecedented and unparalleled entertainment experiences to consumers while creating new engines of growth for the technology and entertainment industries. Bach added.

Naast de chip zal IBM ook bepaalde andere diensten aan Microsoft verlenen met betrekking tot de Xbox, maar hierover worden later pas nadere details gegeven. Ook de financiële kant van de afspraak wordt niet belicht.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (35)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Dus sinds de SNES raak je ze al weer aan? Daar heb ik namelijk een muis voor. En ik kan me voorstellen dat die ook wel voor Xdoos en consorten te verkrijgen zijn, de aansluiting is (voor de box dan) immers niets anders dan een vern**kte USB poort..
Microsoft heeft bewust er voor gekozen om géén muis voor de X-doos uit te brengen omdat er dan nóg meer mensen zouden gaan roepen dat het een verkapte pc is :Z Een gemiste kans, maar met een controller zijn fps ook goed te spelen, tis een kwestie van wennen (ookal kan het noooit fijner worden dan de mouse/keyboard combo).


Met die backwards compatibiliteit zal het wel goed komen, kijk maar naar de PS2, die emuleert ook Playstation spellen en is niet backwards compatibel in de letterlijke zin van het woord (alhoewel, is toch wel erg crappy gedaan, GT1 is één grote pixelbrij op de PS2, op m'n PSX ziet het er duidelijk beter uit :Y))
Met die backwards compatibiliteit zal het wel goed komen, kijk maar naar de PS2, die emuleert ook Playstation spellen en is niet backwards compatibel in de letterlijke zin van het woord (alhoewel, is toch wel erg crappy gedaan, GT1 is één grote pixelbrij op de PS2, op m'n PSX ziet het er duidelijk beter uit )
Helaas, daar moet ik je teleurstellen. De PS2 heeft gewoon de PS1 chip onboard. Bij PS2 spellen wordt ie gebruikt voor het geluid, bij PS1 spellen doet ie gewoon wat ie altijd gedaan heeft. Er is dus geen sprake van emulatie. De PSX zal wel een verbeterde versie van de chip hebben die de graphics wat mooier kan weergeven.

Het is denk ik een beetje lastig voor Microsoft om er nog een extra celeron bij te plakken denk ik ;) , al zou Intel dat niet erg vinden :P
Net even anders: de PS2 heeft een chip onboard waar de complete PS1 op geintegreerd is.
voordeel is natuurlijk wel dat deze processor al ver ontwikkeld was/is terwijl sony een volledig nieuwe processor heeft moeten ontwikkelen.. dat zal M$ een voordeel geven in de prijs zodra de nieuwe xbox gereleased wordt
Als je dit echter vergelijkt met de XBoX 1, daar had microsoft nog minder aan te passen omdat ze al gewend waren met het schrijven voor software voor het x86 platform.

Nu moeten ze waarschijnlijk windows CE (waar de xbox kennelijk op is gebasseerd) gaan klaarstomen voor de powerpc5 een cpu waar binnen microsoft nog weinig over bekend is volgens mij.

Nu wordt het denk ik nog leuker om een hacked XBoX te hebben, want dan heb je windows op een power5 cpu, iets dat anders, zover ik weet, niet te realiseren is.... Iets dat Microsoft waarschijnlijk niet slecht uitkomt want hier wordt het 'vrijwel' onmogelijk om een gewone windows versie erop te draaien (iets dat volgens mij op de huidige xbox ook niet gelukt is maar dat terzijde)
Zover ik weet draait de Xbox op een aangepaste windows XP. Op de huidige Xbox kun je trouwens gewoon een andere windows versie draaien bv win2k of win 9x (je xbox moet dan wel gemod zijn)
En hij draait een gestripte Windows 2000 :)
Nu wordt het denk ik nog leuker om een hacked XBoX te hebben, want dan heb je windows op een power5 cpu,
Nee, juist niet. Het grote voordeel van een hacked X-box is de grote aanhang van home-brew software (dvdx, xbmp, emulators, games, etc) dat is nu allemaal (relatief) evenvoudig teprogrammeren omdat het dezelfde procesor heeft. Echter is er grote kans dat dat dus dan (grotendeels) gaat vervallen.

Overigens is dat juist precies de reden waarom hij gehacked is. Omdat er een grote hacker/linux aanhang was die dat ding geschikt wouden maken voor Linux, als er gekozen word voor een ander product zal er een veel minder grote groep zich er mee gaan bezig houden ben ik bang.

Ik denk zowiezo dat de volgende versie niet meer tehacken is (mischien tegen de tijd dat hij eol gaat).
nadeel is dat, als sony's multi core chip goed uit pakt, ze hopenloos achter zullen lopen.

of hij dat ook echt gaat doen is natuurlijk afwachten.
het enige waar ik mee zit met sony's ontwerp is dat ze geen dedicated gfx gedeelte hebben. dus CPU's en geheugen bandbreedte moeten werden verdeelt over fill rate maken en berekeningen doen.
Er moet wel veel aan de architectuur veranderd worden om te voldoen aan de eisen van Microsoft. Dat kan een heel groot nadeel zijn...

Een voordeel voor Sony is dat haar chip specifiek voor één doel is ontworpen: Spellen. En wat betreft de prijs, die zullen uiteindelijk elkaar niet ver ontlopen, anders is er geen concurrentie meer.
Als ze een PowerPC gaan gebruiken (wat volgens mij veel waarschijnlijker is vanwege de lage kosten en hoge FLOPS vergeleken bij de Power procs) kan Microsoft het (sinds kort overgekochte) VirtualPC gebruiken om de x86 instructieset te emuleren op de PowerPC.

Meer info over Microsoft VirtualPC:
http://www.microsoft.com/mac/products/virtualpc/virtualpc.aspx?pid=vir tualpc
Ik denk niet dat ze een PowerPC gaan gebruiken. IBM kan iedere processor maken die Microsoft graag wil. Denk dat het een CPU wordt die Microsoft Intermediate Language (MSIL) goed kan uitvoeren. Zou een enorme boost zijn voor het .NET platform omdat alle game developers dan ".NET games" gaan schijven die native kunnen draaien op de CPU.
VirtualPC is van het vroegere Connectix.

Dat zijn de makers van Virtual Game Station, een emulator van de Playstation voor PC. Niet al te veel toeters en bellen, maar bloedsnel. En een van de programmeurs van Connectix (nu Microsoft) is Aaron Giles, een van de drijvende krachten achter MAME.

Als die Celeron ge-emuleerd kan worden op de Power5 architectuur krijgt dat team het wel voor elkaar.
Zou deze processor misschien kenmerken van de 'cell' processor hebben? Deze 'cell' wordt door IBM en Sony ontwikkeld voor de volgende generatie PS.
Of zou het feit dat Microsoft en Sony elkaars concurrenten zijn het onmogelijk maken om er 'cell' kenmerken in te stoppen?
Of zou het feit dat Microsoft en Sony elkaars concurrenten zijn het onmogelijk maken om er 'cell' kenmerken in te stoppen?
Dat hangt van het contract met Sony af. Lijkt mij niet ;)
Maar wel slim van IBM.... Zij kunnen in de beider keuken kijken en meeontwikkelen ;)
Ik denk dat dit toch wel een voldoening moet geven voor Nintendo.

Ik bedoel je gaat niet zomaar kiezen voor dezelfde CPU als je tegenpartij :Y)
Het hoeft niet per se dezelfde processor te zijn natuurlijk. Gezien de recente hechte samenwerking tussen IBM en AMD kan ik me ook voorstellen dat IBM bijv. Athlon 64 processors onder licentie gaat fabben.
De technologie om Xbox / Pentium 3 te emuleren op een IBM PowerPC heeft Microsoft sinds kort al in huis na de aankoop van Connectix met zijn Virtual PC producten.
Beetje stomme vraag mischien maar mag IBM wel zomaar ff een Intel processor emuleren?
Niet IBM, maar Microsoft emuleert x86 op de PPC...
Maar op zich mag dat gewoon (desnoods zonder MMX, SEE...).
In feite zet je een instructie voor de ene processor om in een instructie voor de andere (in de praktijk komt er nog wel meer bij kijken hoor... zoals hardware emulatie). Ik geloof dat x86 in princiepe redelijk vrij toegankelijk is, dus iedereen mag er een processor voor maken of emuleren..
Emuleren wel, hardware matig nabouwen niet ;)

Idem met Office, je mag er voor zorgen dat jou systeem ook andere files kan lezen.
waarom zou dat niet mogen?
AMD mag m toch ook namaken?
NEE, AMD mag de processoren niet namaken, maar ze mogen wel instructies gebruiken, omdat ze een licentie hebben op de x86 structuur
Is een powerpc architectuur, linux zal het wel niet worden ;), dus lijkt me dat microsoft aan het programmeren zal slaan, moet iets heel nieuws komen lijkt me.
Ze hebben vast de source van de oude NT voor PowerPC nog wel ergens liggen...

Merkwaardig trouwens: ze hebben straks dezelfde CPU fabrikant (en, ogenschijnlijk, zelfde CPU), en dezelfde GPU fabrikant als Nintendo.

Er zijn al vaker geruchten geweest dat ze Nintendo zouden willen kopen, en geld hebben ze bij Microsoft genoeg. Zou dit gewoon een voorbereiding zijn op een merger / overname?
Er zijn al vaker geruchten geweest dat ze Nintendo zouden willen kopen, en geld hebben ze bij Microsoft genoeg. Zou dit gewoon een voorbereiding zijn op een merger / overname?
nee, ze zijn destijds met een enorme zak geld naar Japan geweest, ik geloof dat Mr. Gates daarbij zelf betrokken was, maar Nintendo schoot in de lach en zei 'we hebben 't geld niet nodig'.

Nintendo zal nooit verkopen, omdat ze een vrije en goeie concurentie willen in de game markt, om die reden zijn ze ook gaan samenwerken met Sega, zodat die weer genoeg revenue konden genereren om uiteindelijk weer een eigen console te gaan bouwen.
Power5?
De nieuwe G5 processoren hebben hier toch ook grote overeenkomsten mee?

Dan krijg je een soort van G5 als spelcomputer :+
Just on a side-note:

De G5 van Apple is gebaseerd op IBM's Power4, niet de (nieuwe) Power5. Verwacht wordt dat de G6 (1 à 2 jaar) wel op de Power5 (of dan weer de nieuwste) gebaseerd wordt.
Betekend dit dat de xbox 2 dus niet backwards compatible is met z'n spellen?
Zoals in de text staat zou het best mogelijk zijn, maar er wordt ook al gesproken over emulatie. Ik verwacht niet dat Microsoft het zover wilt laten komen dat de huidige games niet mee kunnen naar de nieuwe console. Dit zou slecht zijn voor de verkopen, want dan zal de drempel voor een upgrade naar een nieuwer model console toch hoger komen te liggen. Je zit dan met games die je niet op je nieuwe console kunt spelen. Het zou toch vervelend wezen dat je van console moet wisselen om een ouder Xbox spelletje te kunnen spelen.

Microsoft zal hier zeker wel onderzoek naar doen, het is alleen maar beter voor het marktaandeel van de xbox dat de opvolger compatible is met oudere games.
Tenzij de spellen voor de xbox in C# geschreven zijn, dan kunnen ze rechtstreeks op een andere processor draaien.
Tenzij de spellen voor de xbox in C# geschreven zijn, dan kunnen ze rechtstreeks op een andere processor draaien
Dat ligt niet aan de taal zelf maar aan het feit of de taal gecompileerd wordt naar de CLR (de VM van MS). Ofschoon op de PC C# inderdaad altijd alleen maar naar de CLR compileerd, is het niet ondenkbaar dat MS voor de Xbox een C# compiler heeft die wel naar andere architecturen compiled. Zo moeilijk is dat niet lijkt me.

De situatie op de PC met Visual Studio is meer een marketing beslissing dan een technologische.

(bv, Java hoeft ook niet perse naar de Java VM te worden gecompileerd, naar een native CPU compilen kan ook, alhoewel in 99.9% van de gevallen Java inderdaad gewoon naar de Java Vm gecompiled wordt)
dat staat zelfs in het artikel hierboven, je hoeft er nieteens het originele bericht voor te lezen... komop zeg |:(

"In tegenstelling tot de stap van nVidia naar ATi zet X-Bit Labs deze keer wel vraagtekens bij de backwards compatibiliteit van de "Next Xbox", die in 2005 op de markt verwacht wordt. De x86-versie van Windows CE en bijbehorende drivers zijn in ieder geval niet herbruikbaar, maar het is niet ondenkbaar dat de nieuwe processor krachtig genoeg is om de huidige 733MHz Celeron te kunnen emuleren:"

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True